Intermarché-Wanty moet op langere termijn verder groeien: “Zo niet, riskeren we faillissement”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
zondag 10 november 2024 om 09:59

Intermarché-Wanty moet op langere termijn verder groeien: “Zo niet, riskeren we faillissement”

Intermarché-Wanty boekte de afgelopen jaren de nodige successen op sportief gebied, maar financieel gaat het de ploeg minder voor de wind. De Belgische formatie weet voorlopig wel het hoofd boven water te houden, maar Aike Visbeek is er niet gerust op. “Je kunt dat niet eeuwig blíjven doen”, geeft de performance manager aan in gesprek met Het Laatste Nieuws.

Met een budget van 14 miljoen euro sluit Intermarché-Wanty het rijtje met WorldTeams. De ploeg heeft het op financieel gebied dus niet al te breed, maar kan zich voorlopig nog wel redden. De vraag is alleen: voor hoelang nog? “Je kunt dat niet eeuwig blíjven doen. Niet dat er angst regeert voor wat de toekomst brengt. We hebben sportieve perspectieven, cruciaal in onze huidige context”, schetst Visbeek.

“Het mag geen tikkende tijdbom worden”
“Maar… we kunnen het ons niet permitteren om te ‘slapen’ en niet op lange(re) termijn te denken. Het mag geen tikkende tijdbom worden. Op een bepaald moment gaan we die nodige stappen wel moeten zetten. En groeien. Zo niet, riskeren we het faillissement, tenzij de aansluiting van onder af perfect verloopt en je met het minimum aantal mensen altijd het maximum resultaat blijft boeken. Een schier onmogelijke opgave.”

Girmay was – met drie ritzeges en de groene puntentrui – erg succesvol in de Tour – foto: Cor Vos

“Het wordt dus stilaan tijd dat er vers geld komt”, vervolgt de Nederlander. “De plek van tweede titelsponsor ligt open. Teambaas Jean-François Bourlart en COO Maxime Segers zijn er hard mee bezig. Raar eigenlijk, dat dat ‘gat’ zo moeilijk opgevuld geraakt. Met Biniam Girmay hebben we toch iemand met een eigen identiteit, die in Amerika de voorpagina’s haalde en er op de internationale markt enorm uitspringt. We hopen van harte dat het er alsnog van komt.”

Door de beperkte financiële middelen moet Intermarché-Wanty creatief te werk gaan. “Om met dit krappe budget te kunnen blijven werken, moet je bijvoorbeeld vol inzetten op talentontwikkeling”, aldus Visbeek. “En het beschikbare potentieel optimaal benutten. Precies wat we aan het doen zijn. Het makkelijkste zou zijn om enkele renners te halen die er net een fantastisch seizoen hebben opzitten en pakweg een sterke klassementspion die voor meer rust en balans zorgt. Maar dat is financieel onhaalbaar.”

RIDE Magazine
11 Reacties
10-11-2024 10:28
Dat eeuwige gezeur over hun "krappe budget" begint wel vervelend te worden! Leuk ook richting je huidige sponsoren. En ondertussen ook even een trap richting het eigen management omdat ze geen nieuwe sponsoren kunnen vinden. Aike maakt vrienden!

Misschien kan hij zich beter op het sportieve deel richten dan domme uitspraken te doen over zaken waar hij geen verstand van heeft. Zolang je als ploeg bijvoorbeeld niet meer uitgeeft dan er binnenkomt kun je nooit failliet gaan....
    10-11-2024 10:34
    Dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan. Als een grote sponsor onverwachts afhaakt en er niet snel een vervanger wordt gevonden, kan je op een gegeven moment het salaris van je renners niet meer betalen en ga je dus failliet.
    10-11-2024 14:10
    Onzin natuurlijk wat je daar beweert.
    Alleen al aan de premies die contractueel aan Grmay uitgekeerd moeten worden over 2024 kan een dergelijke ploeg serieus in de problemen komen. Laten we eerlijk wezen, als je dat contract opstelde toen had je het pertinent niet voor mogelijk gehouden dat bij zoveel zou winnen, zoveel punten zou pakken én de groene trui….

    Is Lefevre ook meermaals overkomen, dat hij een gat in de begroting had door de bonussen over de successen
10-11-2024 10:38
“Raar eigenlijk, dat dat ‘gat’ zo moeilijk opgevuld geraakt. Met Biniam Girmay hebben we toch iemand met een eigen identiteit, die in Amerika de voorpagina’s haalde en er op de internationale markt enorm uitspringt.”

Drogredenatie. Wegwielrennen heeft maar in iets meer dan een half dozijn West Europese landen een publiek dat sponsoring een rationele keuze maakt.

Als Waalse ploeg met Waalse sponsors kun je er beter voor zorgen dat je de Waalse markt zo goed mogelijk bedient, qua leveren van sponsorwaarde, dan te fantaseren over een niet-bestaande internationale sponsormarkt. Hadden wat dat betreft nooit De Lie mogen mislopen.

Wallonië is weliswaar kleiner en minder wielergek dan Vlaanderen, maar daar staat tegenover dat het veel minder overbevist is dan Vlaanderen en Frankrijk. Je hebt min of meer het rijk alleen.
10-11-2024 13:30
Je moet Intermarche een beetje zien als de topper in de keuken kampioen divisie die door leuk en goed scouten promoveert en dan leuk stand houdt een aantal seizoenen in de eredivisie en vervolgens weer degradeert.

Ploeg in de marge met een marginaal budget dat goede en leuke uitschieters heeft. Meer ook niet. Dus gewoon weer jong talent gaan scouten de kans geven. De zoveelste top 10 van grijze muis Meijntjes helpt daar niet bij bijvoorbeeld. Zal nog een goed salaris krijgen, maar commercieel gezien 0 waarde.
10-11-2024 10:13
Het budgettaire gat met de rest lijkt ook steeds groter te worden. Gezien de transfers bij EF dit seizoen kunnen we concluderen dat daar het budget met een paar miljoen is gestegen voor volgend jaar. Het zou me niet verbazen als Intermarche en Arkea voor volgend jaar de enige WT teams zijn met een budget onder de 20 miljoen
10-11-2024 13:36
intermarche is kwalitatief gewoon astana, maar ze hebben een girmay en astana heeft die niet

verder was het vooral het team dat oudere renners aantrok die over hun hoogtepunt leken en daar toch nog resultaten uit haalde (kristoff, rui costa, pozzovivo, meintjes, hirt,...) maar dat lijkt ook niet meer te werken
    10-11-2024 14:14
    Dit is toch wel een van de meest bizarre reacties van dit jaar. Het verschil kan bijna niet groter zijn tussen deze twee ploegen...
10-11-2024 11:48
Geen budget voor verlenging Taco?
    10-11-2024 12:20
    Dat niet verlengen is vreemd, VdHoorn is beter dan twee derde van de selectie.
10-11-2024 21:40
Ik denk dat er voor veel meer ploegen dit soort verhalen opgaan, deze ploeg is echt geen uitzondering. Belangrijkste oorzaak is veel te veel wedstrijden met weliswaar rechtstreekse TV maar waar nauwelijks naar wordt gekeken als gevolg van de toenemende saaiheid van de vele op massasprints eindigende koersen. Wat heeft bijvoorbeeld Wanty aan ( verplichte ) deelname publicitair aan deelname aan WT koersen in Canada, Australië , Polen , Hamburg en het Midden Oosten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine