‘Intermarché-Wanty-Gobert gaat salaris Biniam Girmay verdrievoudigen’
foto: Cor Vos
woensdag 30 maart 2022 om 09:13

‘Intermarché-Wanty-Gobert gaat salaris Biniam Girmay verdrievoudigen’

Biniam Girmay kan na zijn overwinning in Gent-Wevelgem rekenen op een flinke contractverbetering bij Intermarché-Wanty-Gobert. Volgens Cyclingnews verdrievoudigt de Belgische ploeg het salaris van de Eritreeër, waardoor hij bijna een miljoen per jaar gaat verdienen. Inclusief bonussen zou het zelfs meer dan een miljoen zijn.

Girmay heeft op dit moment nog een contract van 300.000,- euro per jaar, aldus Cyclingnews. Zijn nieuwe contract, dat hem een driemaal zo hoog loon oplevert, duurt tot en met 2024 en maakt van de Afrikaan een van de centrale renners in de klassiekerkern van Intermarché-Wanty-Gobert.

Het tekenen van het contract zal nog even op zich laten wachten, aangezien de 21-jarige Girmay momenteel in Eritrea zit. La Gazzetta dello Sport meldt dat Jean-Francois Bourlart, de teammanager van Intermarché-Wanty-Gobert, in de tussentijd zal spreken met Alex Carera, de manager van Girmay. De nieuwe verbintenis zou dan naar alle waarschijnlijk begin mei bezegeld worden, als Girmay terugkeert naar Europa voor de Giro d’Italia. Op 1 mei rijdt hij overigens eerst nog Eschborn-Frankfurt.

RIDE Magazine
57 Reacties
30-03-2022 09:26
Dat hij nu al op 300.000 zit vind ik al een enorme blijk van waardering
    30-03-2022 10:07
    Ik had het ook veel lager verwacht. Die eerste contracten rij je toch een beetje voor een appel en een ei rond zou je denken.
    30-03-2022 10:57
    Hij had ongetwijfeld makkelijk ergens anders meer kunnen verdienen, er was veel interesse in hem.
    30-03-2022 11:37
    Precies, de WT ploegen stonden in de rij. En Wanty liet weten dat zij het waren geworden omdat zij als eerste het meest 'concreet' waren. Dan weet je genoeg ;)
30-03-2022 09:28
Eens even de temperatuur van het water voelen - 'wie biedt meer?'
30-03-2022 09:39
Als hij slim is wacht hij even. Gaat zijn ontwikkeling door kan hij bij een top team wel meer opstrijken ( en zijn zaakwaarnemers natuurlijk ook ).
Er zijn wel meer ééndags vliegen in het wielrennen geweest.
    30-03-2022 09:43
    Is het hele voorjaar al goed, maar zie hem idd op de zwaardere omlopen niet zomaar winnen. GWG is natuurlijk wel 1 van de makkelijkste voorjaars koersen.
    30-03-2022 09:50
    Bij Wanty is hij wel dé kopman.
    Dacht ik eerst nog dat hij een type Matthews was, nu geloof ik meer van n een type Sagan.

    Als ik hem was tekende ik dat contract voor 3 jaar bin Wanty.
    30-03-2022 09:56
    @Checkie: maar als Wanty het dan hard speelt zit hij tot eind 2023 vast aan z’n 300k vooraleer hij elders meer dan 1M kan gaan opstrijken. Als hij bij Wanty bijtekent krijgt ie dat hoger salaris al meteen. Het is ook een soort verzekering, want hij lag elders pas tekenen vanaf augustus 2023, je weet nooit wat er tegen dan nog gebeurt…
    30-03-2022 10:03
    augustus 2024...
    Hij heeft al een contract t/m 2024, dus er zou geen grote angst voor andere wegkapende ploegen moeten zijn bij Wanty.
    30-03-2022 10:24
    Hij heeft zelf al aangegeven dat hij super goed zit bij IWG, dus waarom wachten op een beter contract als je favoriete ploeg met een verdriedubbeling van je salaris komt?
    30-03-2022 11:30
    “Als hij slim is wacht hij even. Gaat zijn ontwikkeling door kan hij bij een top team wel meer opstrijken”

    Of je breekt een been en bent blij met het vernieuwde contract…
30-03-2022 09:45
[quote]en maakt van de Afrikaan een van de centrale renners in de klassiekerkern van Intermarché-Wanty-Gobert.[/quote]

Want dat is ie nog niet?
    30-03-2022 10:17
    Zit wel wat in, hij slaat Vlaanderen en Roubaix immers over.
    30-03-2022 14:41
    @Wheely, dat heeft met visa te maken, vermoed ik.
30-03-2022 09:55
Hij ligt toch al vast t/m 2024 voor 300.000 per jaar? Er lijkt dus geen noodzaak om opeens meer salaris te geven, het is zelfs zonder contractverlenging begrijp ik?
Een ander team mag toch niet zomaar het lopende contract verbreken, zelf al willen ze het salaris t/m 2024 in één keer afkopen, zal altijd nog met goedkeuring van Wanty moeten zijn denk ik. En hij lijkt ook niet ontevreden bij Wanty.
Ik vind het dus wel een zeer serieuze, gulle blijk van waardering... wel zeer verdiend natuurlijk, maar het is maar o.b.v. 2 zeer goede weken, als het vanaf nu minder is...
    30-03-2022 10:14
    Ik vind het ook vreemd, vaak gaat zoiets gepaard met een verlenging van het contract. Ik zie het nut er niet van in om zonder verlenging dat zoiets te doen. Bij het oude contract hebben de partijen berekent wat zij denken dat hij waard is. En dan kom je blijkbaar handjeklappend tot 300K. Dat hij mogelijk nu meer waard is veranderd daar weinig aan, hij had net zo goed kunnen tegenvallen, dat levert hij ook geen geld in.
    30-03-2022 10:17
    Ja, denk dat er misschien een clausule in z'n contract staat, dat als ie elders meer kan verdienen, hij tussentijds weg mag...
    30-03-2022 10:25
    Je kan volgens mij altijd een contract afkopen, alleen zijn dat doorgaans dure gelegenheden dat geen ploeg graag doet ( naast de kwestie dat dat doorgaans niet zo ethisch is in het wielrennen ).
    Bij veel van die contracten die in 'overleg' worden verbroken komt er ook vaak een zak geld aan te pas.

    Dan doet Wanty er idd goed aan om zijn salaris te verhogen om te vermijden dat een vd topploegen zijn contract voor appel en ei opkoopt.
30-03-2022 10:11
En Girmay betaalt ze meteen terug met drie ritzeges in de Giro. It's a deal!
30-03-2022 10:27
Vele reacties hierboven gaan natuurlijk nergens over. Een jongen van 21/22 jaar die 300.000 euro bruto/netto(175000 netto misschien) per jaar verdient mag toch in z'n handjes klappen. Gvd wat een bak geld. Beetje goed investeren en binnen bv 5 jaar zit je er warm bij. En ja het kan altijd beter. Toon eens wat dankbaarheid, menig mens gaat dat nooit verdienen in een jaar.. man man man. Ik zou er gelijk voor gaan fietsen. 1 een droom om prof te worden 2 rijkelijk beloond worden. 3 goed luisteren naar goede mensen om je heen en verstandig met het geld omgaan. Prachtig leven.
Henk van de bakkerij, Joost de metselaar en Beppie van de schoonmaak zijn al jaloers. En nu nog het verdriedubbelen van het salaris, godspeed Biniam!
    30-03-2022 10:31
    Als Afrikaan betaal je bijna geen belasting 300K bruto is echt geen 175K netto hoor :-)
    Ik vindt het initiële salaris voor Wanty ook al hoog, maar ik ben blij dat ze hem ook gaan betalen naar presteren.
    30-03-2022 10:38
    Nou dan heeft ie met een salaris van 300.000 al een zekere toekomst gehad.
    Prachtig natuurlijk.
30-03-2022 10:39
Haha, wacht maar tot over 5 jaar tot hij precies hetzelfde niveau heeft als nu...

Wat een overdreven gedoe allemaal zeg
    30-03-2022 10:43
    Ja, het is een hoop geld voor een eendags vlieg. Hoeveel verdienen de Stuyvens, Pedersens, Kruijswijks en dergelijke in het peloton eigenlijk jaar na jaar? Hij doet het nu natuurlijk fantastisch, daar niet van en misschien is hij over 2 jaar één van de centrale figuren in de koers.
    Maar misschien ook niet...

    Ik proef hier toch een PR-opportuniteit (waarbij herkomstland en huidskleur niet onbelangrijk meewegen), meer dan een waardering voor zijn sportieve waarde nu.
    30-03-2022 10:50
    Lekker wachten dan 5 jaar, wat een kul reden natuurlijk. Niemand kan in de toekomst kijken.
    Hier en nu, daar draait het om. Morgen ziet die gozer wel weer. Hij heeft een mooi voorjaar gereden voor een Afrikaan van 21 jaar. Alles eruit gehaald en beloond met een zege door twee miscalculaties van een gele jumbo bij (laten we daar eerlijk over zijn).
    30-03-2022 11:10
    Ik zeg toch niet 5 jaar wachten om iets te doen...

    Hij is net bij de ploeg en krijgt nu al een verdrievoudiging van zijn salaris. Ja hij wint een klassieker, maar op de Kemmel zat hij net bij de eerste 15. In de E3 'verpest' hij eigenlijk de koers door niet mee te kunnen met de 2 jumbo's. Al die hype lijkt vind ik overdreven en lijkt me inderdaad ingegeven te zijn door de redenen die Turtlehead al noemde.

    Maar die jongen moet dit natuurlijk niet weigeren
    30-03-2022 11:19
    Mwoa ben ik het niet mee eens. Het is Gent-Wevelgem, geen Om ter snelst de Kemmel op. Girmay won ook door mee te springen op een moment dat er waarschijnlijk al veel op hun tandvlees zaten en rijdt een geweldige sprint. Wordt ook gewoon vijfde in E3. Dat zijn voor mij geen toevalligheden meer.

    Tuurlijk moeten we er nog niet de volgende van Aert of vdP van maken. Je weet nooit hoe iemand met het succes omgaat of hoeveel rek er nog op zit bij een jonge kerel. Maar dergelijke prestaties getuigen toch van groot talent. Zoveel jonge renners zijn er niet hoor die onmiddellijk dit presteren.
    30-03-2022 11:28
    Tuurlijk is het een groot talent, maar €300.000 zou toch nog voldoende moeten zijn? Als hij volgend jaar dit weer doet of in de Giro iedereen de moeder rijdt, soit. Maar voorlopig zou ik het nog even afwachten. Zal niet de eerste wielrenner zijn die stagneert
    30-03-2022 11:43
    “maar €300.000 zou toch nog voldoende moeten zijn?”

    Blijkbaar niet. De vrijheid van Wanty en de vrijheid van Girmay komen straks uit op dit bedrag. Vrijemarkteconomie in optima forma. Dat het geboden (en aangenomen) wordt is juist het bewijs dat de sporter het waard is.
    30-03-2022 11:44
    "In de E3 'verpest' hij eigenlijk de koers door niet mee te kunnen met de 2 jumbo's." Kan je die even kaderen?
    30-03-2022 12:11
    6 x Gent-Wevelgem winnen, wie zou daar niet voor tekenen?
    30-03-2022 12:26
    Gelukkig worden er nooit fouten gemaakt in de vrijemarkteconomie...
    Froome en Sagan zijn hun salaris natuurlijk ook waar en IPT en total hebben natuurlijk ook totaal geen spijt.
    Ik zeg niet dat het per se verkeerd afloopt, alleen dat het nogal snel is en gebaseerd op hype.

    @Beer

    Hij nam plaats achter de jumbo's, moest lossen; de rest zat gevangen in het gootje achter Girmay. De jumbo's reden weg en we hebben 40km naar een gelopen koers zitten kijken.
    Maar 'verpest' is wel een groot woord geef ik toe, want de rest had ook alerter moeten zijn.

    @Kopinkas
    haha...
    30-03-2022 12:30
    Alfons, hij rijd een degelijke sprint en wint.
    Ik vind dat laporte het heeft laten liggen. Die had een reactie vermogen van een schildpad. Hij ziet hem komen, gaat uit z'n zadel kijkt naar hem en laat hem er voorbij. En gaat dan pas sprinten.. ik vond dat niet best. Daarnaast laat hij zich op 500 meter op kop zetten. Alles deed hij helaas fout. Maar goed de sprint van binian was sterk genoeg om de andere twee makkelijk op te leggen en laporte te verrassen. Chapaeu.
    30-03-2022 12:32
    Turtlehead heeft helemaal gelijk; uiteraard is de pr-waarde doorslaggevend. En die waarde is enorm. Vermoedelijk gaan er veel grotere sponsors komen dankzij de aanwezigheid van Bini. En dus is de salarisverhoging in die zin sneller terugverdiend dan je zult denken.

    De vraag is alleen, waarom verhogen en niet inclusief verlengen. Ik vermoed dat er secundaire voorwaarden in zijn contract staan die een overstap naar een andere ploeg makkelijker zullen maken dan nu het geval is met het vernieuwde, verhoogde contract. En dat dat dus wel de achterliggende gedachte is.
    30-03-2022 12:33
    21 jarigen met zijn uitslagen in de klassiekers gaan toch gewoon richting de miljoen qua salaris? Vind dit niet zo bijzonder eerlijk gezegd.
    30-03-2022 13:10
    Nou ja. Hirschi verdient ook iets van 9 ton na zijn overstap. Die had wel iets meer bewezen
    30-03-2022 13:24
    Hirschi verdient meer dan een miljoen en maakte een last minute overstap, omdat hij voor de start van het seizoen weg moest of wilde bij zijn vorige ploeg.
    30-03-2022 13:37
    Max 1 miljoen verdient hij. Ik zie bedragen tussen €923.000 en €1.000.000

    Maar goed. Het wielrennen gaat de kant op van het voetbal. Helemaal prima
    30-03-2022 13:55
    @BigShow,

    gewoon weer een zoveelste poging om een prestatie van van Aert neer te halen dus. De rest was gewoon niet goed genoeg om te volgen getuige ook het commentaar van oa Asgreen achteraf. Girmay positioneert zich nog het best in de eerste meters van de Paterberg en rijdt zelf Mohoric nog los. Al de anderen blijven zitten waar ze zitten omdat ze niet beter kunnen. Van Aert stak er met kop en schouders bovenuit, maar dat is blijkbaar moeilijk om gewoon toe te geven.
    30-03-2022 14:06
    Kerel.... Dit gaat helemaal niet over van Aert. En al helemaal niet over hem neerhalen. Wanneer heb ik dat gedaan dan? Ik ben alleen fan van MvdP en die vind ik iets beter in de voor hen belangrijke koersen. Da's alles.

    Het was overduidelijk dat van Aert de sterkste was en dat Laporte meeging op de bagagedrager. Ik heb daar niks anders over gezegd. Alleen lijkt het me sterk dat niemand Laporte had kunnen volgen
    30-03-2022 14:40
    Kerel, je schrijft letterlijk dat van Aert kan wegrijden doordat Girmay de rest ophoudt. De realiteit is dat de anderen gewoon niet mee konden. Wat jij schrijft is het typische parool van een VDP-lover die een prestatie van van Aert wil downsizen.
    30-03-2022 14:48
    Waar een draadje gekaapt door de Van Aert-onzekerheid van Beer..
    30-03-2022 14:49
    Man de enige die altijd negatief is, ben jij. Met al dat gezeik op vdP

    Ik zeg toch dat van Aert de sterkste is, alleen er had wat meer weerstand kunnen zijn.

    Maar ik ben eigenlijk helemaal klaar met jou
    30-03-2022 14:49
    Kruijswijk nog altijd naar de Tour Morgenstern?
    30-03-2022 14:52
    Dat zei je helemaal niet man; daar zwak je het nu naar af. En met die VDP-fan-vanaert-downsize-shit heb ik het helemaal gehad. Dus dan krijg je een reactie op basis van de echte wedstrijdfeiten.
    30-03-2022 14:54
    Ja, lijkt me wel. Relevantie hiervan ontgaat me helemaal, maar Jumbo is geen ploeg die op basis van een valpartij en een mindere koers maanden voor een doel hun inschatting op basis van veel meer gegevens opeens te veranderen.
    30-03-2022 14:55
    "Het was overduidelijk dat van Aert de sterkste was en dat Laporte meeging op de bagagedrager"

    En daarvoor had ik het helemaal niet specifiek over van Aert. Het ging me om Girmay. Dat jij daar weer iets negatiefs uithaalt over van Aert is jouw probleem.
    30-03-2022 15:01
    Het is een Girmay topic waarin jij fijntjes moet vermelden dat hij in de E3 de koers verpest. Je intenties zijn overduidelijk, hoe vaak je het nu nog probeert te verdraaien of mij persoonlijk probeert aan te vallen.

    30-03-2022 15:06
    Ja dat was om zijn prestaties te nuanceren. Niet om van Aert's prestatie te devalueren. Totaal niet.
30-03-2022 11:08
[i]Edit redactie: bedankt, we hebben het aangepast![/i]
    30-03-2022 11:36
    Je bedoelt 2.4M? Ééndubbel: 600k ; Tweedubbel: 1.2M ; Driedubbel: 2.4M
    30-03-2022 12:33
    Bij driedubbel hoor je altijd uit te gaan van het actuele getal. Hij verdient nu 300.000. Verdriedubbelen is dus 3x het dubbele van dat getal (3 × 600.000 = 1,8 miljoen).

    Anyway, hij zal er goed van kunnen leven. Proficiat voor hem.
30-03-2022 11:42
Bij DSM lezen ze dit hoofdschuddend. De grootste talenten in de ploeg nóóit tussentijds financieel belonen. Alleen zó zorg je er voor dat de cooperation op orde blijft en de renner gegarandeerd voor een andere ploeg kiest.
30-03-2022 11:44
Een toprenner uit Eritrea is ook een mooi uithangbord voor koersen. Het maakt het uitnodigen van IWG aantrekkelijker (zoals dat met vd Poel werkte) . Het is dan ook niet alleen de renner die met het koersen zijn geld terugverdient, maar ook de PR waarde van de ploeg. Logisch derhalve dat Girmay als uithangbord voor de ploeg en sponsor wordt gebruikt.
    30-03-2022 11:56
    IWG is reeds WT dus hoeft niet te worden uitgenodigd.. Maar inderdaad hij heeft als pionier wel een zeker publicitaire waarde.
30-03-2022 15:02
Nu is Girmay plots een hype die iedereen kent en plukt hij de vruchten van zijn status van 'eerste Afrikaan die een klassieker wint'.

De afgelopen jaren heeft hij echter allerminst profijt gehad van zijn herkomst. Afhankelijk van een contractje bij het schimmige Delko, en eigenlijk geluk gehad dat Intermarché wakker was toen die halfweg vorig jaar definitief failliet gingen. Op dat moment had hij nochtans al 2x top-10 gereden in Laigueglia.
Met dat 'in de rij staan' van de WorldTour ploegen viel het dus nogal mee.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine