Incidenten in NIBC Tour of Holland bewijzen dat politie het Nederlandse wielrennen niet in de steek kan laten
Foto: Fotoburo Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 17 oktober 2025 om 20:06

Incidenten in NIBC Tour of Holland bewijzen dat politie het Nederlandse wielrennen niet in de steek kan laten

Opinie Voorbij de afdaling van de Koning van Spanje was het voor de renners genoeg. Met zestig kilometer per uur doken ze richting Gulpen, toen er in een bocht een pick-up met aanhanger in tegenovergestelde richting kwam aanrijden. Het was het derde incident van de dag, waardoor iedereen besefte dat de veiligheid van het peloton niet gegarandeerd kon worden. En wachten tot het echt misgaat, is geen optie. Daar waren de renners en ook de organisatie van de NIBC Tour of Holland het direct gezamenlijk over eens.

Vrijdag 17 oktober gaat als een inktzwarte dag voor de Nederlandse wielersport de boeken in. Het annuleren van de derde rit van de NIBC Tour of Holland was de enige juiste beslissing, maar iedereen in het Nederlandse wielrennen snapt ook dat het een besluit met grote gevolgen kan zijn. De overheersende vraag na dit incident is: hoe kunnen we in ons overvolle Nederland nog internationale wielerwedstrijden organiseren? En kan dit nog wel zonder de begeleiding van politie?

Thijs Rondhuis, technisch koersdirecteur namens de organisatie, noemt het een nieuw startpunt voor discussies over hoe we met en zonder politiebegeleiding in Nederland wielerkoersen kunnen organiseren. De NIBC Tour of Holland moet het zonder de politie doen, en op een vrijdagmiddag in de herfstvakantie blijkt dat een lus van 110 kilometer met alle bekende beklimmingen in Zuid-Limburg niet haalbaar is.

Volgens Rondhuis waren er zeker 200 gecertificeerde en beroepsverkeersregelaars op de been om deze rit goed te laten verlopen. Liefst 135 op de motor, aangevuld met zo’n 70 à 80 verkeersregelaars op cruciale plekken. Organisatorisch stond iedereen waar hij moest staan, maar wanneer meerdere automobilisten de stoptekens van deze ‘burgers’ negeren, sta je als organisatie in je hemd.

foto: fotopersburo Cor Vos

En dan wordt op deze dag duidelijk dat je in deze situatie toch politie nodig hebt, omdat motoragenten en politie op bepaalde kruispunten blijkbaar een heel ander gezag uitstralen. “Alles wat je doet zonder politie is de grens opzoeken. We wisten dat dit een uitdaging zou worden,” geeft Rondhuis aan.

De vraag is dan meteen of je met deze wetenschap vooraf wel een lus van 110 kilometer door Zuid-Limburg moet organiseren. Was het dan niet veel verstandiger geweest om een circuit van 20 kilometer rondom Sittard/Watersley uit te zetten?

Het roept de discussie op of je in Nederland nog wel van A naar B een wielerwedstrijd kunt organiseren. Moet je wielerwedstrijden niet organiseren op afgesloten parcoursen van zo’n twintig kilometer, waardoor je de veiligheid veel beter kunt garanderen?

Het is een thema waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Het verleden heeft aangetoond dat er al genoeg wedstrijden zonder politiebegeleiding veilig zijn georganiseerd. In Friesland de Elfstedenrace van 200 kilometer, in Drenthe Dwars door Drenthe van 180 kilometer en in Limburg onder andere de Volta NXT Classic met een ronde van 40 kilometer. Allemaal koersen zonder noemenswaardige incidenten, die bewijzen dat het wél kan.

NAVO-top
Juist dit jaar was het organiseren van wedstrijden zonder politiebegeleiding een thema, doordat de politiecapaciteit maandenlang niet bij wielerwedstrijden ingezet kon worden vanwege de NAVO-top in Den Haag. Voor sommige organisatoren reden om de wedstrijd te annuleren. Anderen begrepen dat omlopen de enige mogelijkheid waren om hun klassieker toch door te laten gaan.

Ook in politiek Den Haag is de inzet van politiebegeleiding bij wielerwedstrijden een thema. Afgelopen donderdag werden nog door het lid Mohandis (GroenLinks-PvdA) kamervragen gesteld over burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen.

Daarbij ook de vraag: deelt u de mening dat de inzet van burgermotorverkeersregelaars vanuit de overheid gestimuleerd dient te worden, zodat wielerwedstrijden op de openbare weg doorgang kunnen vinden en de politie tevens ontlast kan worden? En hoe staat de politie tegenover de inzet van burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen?

Foto: Fotoburo Cor Vos

Ik ben ervan overtuigd dat we in Nederland, maar ook in andere drukbevolkte streken in Europa, steeds meer naar wielerwedstrijden op gesloten circuits gaan. En dan nog moet je bekijken waar de inzet van politiebegeleiding gewenst is. Dit moet je van regio tot regio onderzoeken, maar ook per dag van de week en op basis van alle maatregelen die een organisatie van plan is te nemen.

Dit weekeinde gaan we waarschijnlijk in de NIBC Tour of Holland ook zien dat je een wielerkoers in Drenthe rond de VAM-berg veilig kunt organiseren zonder politiebegeleiding. En dat het ook zondag zonder problemen kan op grotere, afgesloten omlopen rond Arnhem.

Dat is heel anders dan op een woensdagmiddag in de drukte van Zuid-Holland, rondom Dordrecht. En ook anders dan over een omloop van 110 kilometer in Zuid-Limburg.

De incidenten gedurende de NIBC Tour of Holland zijn doodzonde, want vrijwel iedereen in het peloton (van Nederlandse tot buitenlandse ploegen) reageerde vrijdagochtend nog enthousiast over het initiatief en de organisatie van deze nieuwe rittenkoers in Nederland. Met TIG Sports als organisator (bekend van onder andere de Formule 1 in Zandvoort) staat er een partij op die het wielrennen qua innovatie, commercie en uitstraling op een vernieuwende manier neerzet.

Politieke lobby
Na 21 jaar is de Ronde van Nederland teruggekeerd op de kalender. Het zou tot een hoerastemming moeten leiden. De terugkeer verloopt echter niet rimpelloos en toont pijnlijk aan dat het steeds moeilijker wordt om wielerwedstrijden in Nederland te organiseren.

Er liggen voor de organisatie nog grote uitdagingen, maar als een Nederlandse partij dat moet aankunnen, is het TIG Sports wel. En wellicht is TIG Sports ook de juiste partij om nu een politieke lobby op te starten over de inzet van politiebegeleiding bij wielerkoersen, waar de hele Nederlandse wielersport van kan profiteren.


NIBC Tour of Holland: speel GRATIS mee met WielerFlits Ploegleider!

Speciaal voor de terugkeer van de NIBC Tour of Holland 2025 organiseert WielerFlits Ploegleider in samenwerking met NIBC Bank een nieuw managementspel. Meespelen is gratis! Voor de winnaars van het spel is een rijkgevulde prijzenpot samengesteld, bestaande uit een racefiets, cadeaubonnen, gesigneerde leiderstrui en een abonnement op RIDE Magazine.


RIDE Magazine
7 Reacties
17-10-2025 21:22
Het gesprek met de politiek moet sws en snel plaatsvinden. Wedstrijden op omlopen op dit niveau is de doodsteek voor de wielersport. Er is nav de NAVO top onvoldoende doorgepakt. Omlopen waren koren op de molen voor de politie. Het slechtste scenario voor de toekomst.
17-10-2025 23:05
Ik vind dat hier Ede en Surhuisterveen toch wel tekort gedaan worden. Hebben echt maatwerk geleverd met het NK en lef getoond in een lastige periode.

Dat het hier mis is gegaan is triest voor de organisatie, maar de optelsom van herfstvakantie in Zuid-Nederland en de postzegel die Zuid-Limburg is, hebben geleid tot chaos. Van leren en weer doorgaan. Ik denk juist dat het NK heeft laten zien hoe het ook kan.
    Eens.

    Ik ben ergens bang dat het in Arnhem ook nog lastig kan worden. Herfstvakantie, Veluwe, de route gaat vlak langs een ingang van de Hoge Veluwe. En echt wel een grotere/drukkere stad dan verwacht. Al hebben ze meermaals bewezen dat het wel degelijk kan daar met de Ladies Tour. Ik neem aan dat het een rijdende afzetting is daar? Ik hoop overigens ook dat ze de gravelstrook goed afzetten, het bos waar ie doorheen gaat is een geliefde plek voor wandelaars en hondenbezitters.
17-10-2025 22:04
Politiebegeleiding is zeker een vraagstuk waar uiteindelijk een politiek besluit over moet komen. Iedereen heeft het over waarom er bij het voetbal wel politie is. Dat heeft in ieder geval 2 redenen. Bij voetbal is de openbare orde vaker in het geding en de KNVB wordt gezien als een serieuze gesprekspartner met invloed. Zij zitten echt aan tafel in tegenstelling tot de KNWU. De KNWU wordt al jaren gezien als één van de zwakkere sportbonden. Ze hebben nauwelijks een echte plek aan tafel en ook niet echt een plan. Dat is overigens geen kritiek op de individuele medewerkers. Er wordt met passie en keihard gewerkt. Echter de organisatie is te klein, te onervaren en heeft te weinig senioriteit/legitimiteit in dit krachtenveld.
17-10-2025 22:55
De NATO top met al zijn onzin en overdreven gedoe allemaal! Burgemeesters hebben zich beklaagd over exorbinatie politie inzet al dagen voor de top! Er is in Brussel een hoofdkantoor daar moet maar die bijeenkomsten gehouden! De ele Nederlandse samenleving heeft op moeten draaien
Waarom kan dit in het overvolle België wel? De Ronde met een miljoen toeschouwers en nog honderden koersen. Nog nooit gebeurd hier.
    Omdat daar enorm veel politie bij aanwezig is. Gisteren was er nul politie.

    Daarnaast ook gewoon een ander land met andere cultuur. En Belgie is een stuk minder 'overvol' dan Nederland. Een kleine 12 miljoen versus 18 miljoen in Nederland.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.