‘In maart duidelijk of veldrijden plek krijgt op Olympische Spelen 2030’
Joris Nieuwenhuis tijdens de Wereldbeker Val di Sole 2023 - foto: Cor Vos
zaterdag 14 december 2024 om 18:05

‘In maart duidelijk of veldrijden plek krijgt op Olympische Spelen 2030’

Krijgt het veldrijden een plek op de Olympische Spelen van 2030? Het lijkt erop dat we in het voorjaar van 2025 meer duidelijkheid krijgen. Daar hint alleszins Tomas Van Den Spiegel op in gesprek met Het Laatste Nieuws. Volgens de CEO van organisator Flanders Classics weten we in maart of het veldrijden ‘groen licht’ krijgt voor de Winterspelen.

Het gerucht dat de cross in 2030 olympisch zal worden, gaat al langer. Het was Sporza-presentator Karl Vannieuwkerke die afgelopen zomer de kat de bel aanbond in de talkshow Paris by night. “Bij de Olympische Winterspelen van 2030 zou cyclocross, net als veldlopen, aan het olympisch programma worden toegevoegd”, wist de presentator te melden. “Het wordt officieel aangekondigd in 2025, maar de kans dat het doorgaat is 99,99%.”

In 2030 gaan de Spelen door in de Franse Alpen. Dat is pas sinds het congres van het Internationaal Olympisch Comité van 24 juli officieel. Volgens Vannieuwkerke is UCI-voorzitter David Lappartient, ook lid van het IOC, een van de grote mannen achter die Spelen en de olympische veldritlobby. De UCI-voorzitter zou daarvan zijn levenswerk hebben gemaakt, net zoals Sebastian Coe van de atletiekfederatie World Athletics, die het veldlopen aan het olympisch programma wil toevoegen.

Maart
Vannieuwkerke sprak afgelopen juli nog over 2025 in het algemeen, toen hij het over de officiële aankondiging had. Maar Tomas Van Den Spiegel stelt dat er in maart meer duidelijkheid komt. “Als veldrijden in maart groen licht krijgt voor de Winterspelen, zullen andere landen budget vrijmaken om topcrossen te organiseren”, zegt hij als hem gevraagd naar nieuwe Wereldbekerlocaties buiten Europa.

“Er is nog steeds interesse in de cross uit andere continenten, maar ik verwacht een push in maart, want indien alles goed gaat en ik de geruchten mag geloven, zou veldrijden vanaf 2030 olympisch worden”, aldus Van Den Spiegel.

In de RIDE Magazine Wintergids staat een uitgebreid verhaal over de olympische ambitie van het veldrijden. Het magazine valt te bestellen via de onderstaande link.

RIDE Magazine
13 Reacties
14-12-2024 18:39
Zou wel een hele coup zijn. Had zelf mijn geld gezet op shorttrack mountainbiken als de meest realistische route naar Olympisch succes voor veldrijders.
    14-12-2024 20:25
    Zijn ze simpelweg te beperkt voor qua vaardigheden en atletisch vermogen
14-12-2024 20:24
God forbid dat dit ooit gaat gebeuren. Vlaamsche knoesten waar geen mens ter wereld ooit van gehoord heeft die in een folkloristisch gebeuren een Olympische medaille kunnen winnen.
Deze sport heeft het niveau niet om olympisch te worden.

Maar goed....als er betaald wordt aan het IOC is alles helaas mogelijk.
    14-12-2024 22:57
    Nee, jij kent wel de sterren van flag football (wat??) of 10 meter luchtpistool schieten?
    Ik snap de hele heisa rond de OS nooit zo goed. Voor een beperkt aantal sporten is het zogenaamd ‘het hoogst haalbare’, maar het stikt van de sporten of onderdelen die wereldwijd maar weinig voorstellen of waar de sterksten van de sport niet eens meedoen.
    Veldrijden olympisch, ik vind het ook nergens op slaan. Maar als flag football olympisch kan zijn, dan dit ook.
14-12-2024 18:38
Veldrijden zou toch al olympisch worden bij de aankomende olympische spelen in Italie of heb ik wat gemist?
    14-12-2024 22:19
    Nee, het is ooit de ambitie geweest veldrijden als demonstratiesport op de Spelen van 2026 te krijgen, maar dat is nooit concreet geworden. Het programma ligt trouwens al sinds 2022 vast, dus het gaat zeker niet gebeuren.
    Zal me benieuwen of ze daadwerkelijk kans maken voor 2030...
14-12-2024 18:47
Een sport die in slechts twee landen als topsport beoefend wordt, wordt toegevoegd aan de winterspelen? Wordt korfbal dan toegevoegd aan de zomerspelen?

Dit lijkt me een vervroegde 1 aprilgrap.
    14-12-2024 19:04
    Wat eigenlijk de echte grap is: de wielersport op de weg wordt gedomineerd door de volgende landen: Denemarken, Nederland, België en natuurlijk Slovenië, die als verbindend kenmerk hebben dat ze tot de kleinste landen ter wereld behoren met een gezamenlijke bevolking (ongeveer 40 miljoen of wat minder) die niet boven het gemiddelde Afrikaanse land komt. Gezamenlijke oppervlakte ongeveer iets groter dan Griekenland en minder dan Roemenië....
    14-12-2024 19:12
    @poeskescherens
    Valt toch wel mee? In Parijs ging goud onder meer naar de VSA en Australië.
    14-12-2024 19:34
    Lol en schaatsen mag allicht wel een wintersport zijn @Cornelius?
    14-12-2024 20:08
    @Steven_E
    Schaatsen (lange en korte baan) is internationaal net zo verspreid als andere wintersporten: Azië, Europa en Noord-Amerika.
    14-12-2024 21:32
    Het is niet omdat er een paar Aziaten & N-Amerikanen meedoen dat het automatisch zoveel internationaler is. Of denk je dat die landen zeer actief recruteren en dat alle talent in Nederland verdeeld is?
    15-12-2024 04:44
    @Steven_E
    Zuid-Koreanen, Japanners, Chinezen, Canadezen, Amerikanen, Italianen, Russen, Hongaren, Polen enz., ze doen niet alleen mee, maar winnen ook Olympische medailles, en niet alleen in het korte-, maar ook het langebaanschaatsen. De schaatssport is veel internationaler dan jij denkt, maar dat komt waarschijnlijk omdat Nederlandse langebaanschaatsers naar verhouding (aantal inwoners) meer medailles winnen dan je zou mogen verwachten. Maar het idee dat Nederland alle Olympische medailles in het langebaanschaatsen mee naar huis neemt, is onjuist.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine