Iljo Keisse: “Het zou niet slecht zijn voor Remco om weg te gaan uit België”
Iljo Keisse had normaal gesproken dit seizoen moeten werken voor Remco Evenepoel, maar de ervaren renner zag zijn jonge ploeggenoot door een val een groot deel van het jaar missen. “Het klikt goed tussen Remco en mij.”
Evenepoel heeft laten zien wat hij kan en dat is niet normaal, zegt Keisse in Het Laatste Nieuws. De hardrijder, die in december 38 jaar wordt, is de steun en toeverlaat van de ronderenner (20) bij Deceuninck-Quick Step. “Het is een uitdaging, maar ook dankbaar om me over hem te ontfermen en zoveel mogelijk te doen waardoor hij zo snel mogelijk nog beter kan worden. Noem het een spoedcursus. Het moet nu allemaal gebeuren, gewoon omdat het kan.”
Dat er te veel wordt verwacht van Evenepoel, vindt hij. “Wat kan je nog te veel verwachten van hem? Hij zal dit misschien niet graag lezen, maar het zou niet slecht zijn voor hem om weg te gaan uit België. Naar een plek waar hij meer bergop kan trainen en waar het beter weer is. Naar Monaco? Dat maakt niet uit. Een plek waar hij meer met rust wordt gelaten. Dat zou het voor hem gemakkelijker maken. Want het gaat alleen maar erger worden.”
‘Die rare manier van doen van Nibali werkt Evenepoel op de zenuwen’
Ook gaat Keisse in op de houding van Vincenzo Nibali richting Evenepoel. “Nibali heeft het met iedereen moeilijk. En iedereen heeft het moeilijk met Nibali. Soms komt hij naast je rijden en maakt hij uit het niets een praatje. ’s Anderendaags rijdt hij je straal voorbij. Intimiderend? Natuurlijk. Nibali is een grote coureur. Wat hij doet, doet hij bewust. Die rare manier van doen van Nibali werkt Evenepoel op de zenuwen.”

foto: Cor Vos
Volgens de ervaren kracht van Deceuninck-Quick Step heeft Nibali Evenepoel in de Ronde van Lombardije in de fout gedwongen in de afdaling van de Muro di Sormano, waardoor Evenepoel een bocht miste en viel. “Ja. Maar dat doet hij met iedereen. Dat heeft hij in de Giro ook gedaan. Daar kan je niks van zeggen. Dat is koers. Evenepoel had het wiel van Nibali moeten houden. Hoe verder je achter komt, hoe moeilijker het is.”
In Andorra kun je precies net zo goed trainen als in Monaco, en dus beter dan in Girona.
Hoezo kun je in Monaco beter trainen dan in Nice? Ze liggen ca 20 km van elkaar verwijderd, dan kun je toch prima in beide gebieden terecht. Volgens mij trained Mollema juist altijd bij Nice.
Overigens niet verassend dat Keisse partij trekt voor de ploegmaat. Dit is exact was de teambaas ook doet: het ligt nooit aan hen.
“Daar kan je niks van zeggen. Dat is koers.”
Analyseren, concluderen - zeker geen zondebok zoeken.
Het kan dat je vindt dat RE hier tekort wordt gedaan. Maar het wordt nogal saaaaaai om dat in iedere post te herhalen en dan met een "grap" van het niveau Geubels en de Hollanders te proberen een Nederlandse renner neer te halen. Er zijn hier RE-haters en RE-fanboys. Beiden zouden kunnen overwegen hun mening ietwat te nuanceren.
Het buiten België wonen zou een optie kunnen zijn, maar de omgeving van Evenepoel moet dan zelf ook wel een keer wat minder aandacht zoeken. Het is allemaal iets te.
‘Ik zat eerst in de afdaling bij Nibali, maar wil nog niet dood’
Haha, Vincenzo heeft geen tijd voor een babbeltje met Iljo en nu voelt hij zich gedist.
Stel je voor dat je dan in Monaco of Andorra zit, en er komt maar 1 keer in de maand een reporter om een verhaaltje van je te maken. Dan moet je van ellende zelf maar wat rondtwitteren om op die manier toch de spotlights op je gericht te krijgen...
Weet je wat de essentie is van sponsoring? Gezien en vermeld worden. En liefst zo veel mogelijk en natuurlijk liefst op positieve manier. DQS heeft véél sjans met een veelbesproken manager, springt een gat in de lucht met een supertalent als Rev en boft 100% met de gigantische wielercultuur die in het DNA van Vlaanderen ingebakken is.
Je mag van mij kakken op die mensen zoveel je wil, maar já, PL slaagt er wel al jaaaren in het beste (of zowat het beste) team ter wereld op de rails te houden én is veelbesproken dankzij zijn impulsieve reacties máár uiteraard ook door zijn ongeëvenaard oog voor talent.
En já, we hebben nu eindelijk eens een jong megatalent die én KANS maakt een grote ronde te winnen, én zijn talen kent, én (net zoals jullie Nederlanders) lef heeft en zijn mond durft open te trekken!
Jullie Nederlanders hébben dan al jaren minstens 3 potentiële GR-winnaars. Is er dan frustratie dat er daarvan slechts 1 in slaagt om 1x een GR te winnen? Of is er frustratie dat zowat alles bij JV gewonnen wordt door buitenlanders en de Nederlanders moeten knechten?
Jullie hebben met JV nu een schitterende ploeg die makkelijk de komende jaren het wielrennen kan domineren, wees daar verdorie toch content mee!
Grapje he, Michelangelo
Ik denk trouwens dat je gelijk hebt, Remco heeft overwogen naar Monaco te verhuizen maar wil liever in België blijven. Maar dat heeft volgens mij meer met vriendin en familie (hotel mama) te maken dan met negatieve reacties of gebrek aan persaandacht
Suggereer je nu jaloezie? Of nog erger: afgunst?
Die conclusie zou je pas kunnen trekken op het moment dat Evenepoel grote wedstrijden wint.
De irritatie over en weer is niets anders dan een verschil van mening over de manier waarop men de grote ronde capaciteiten van Evenepoel inschat. Kan hij alles tot ooit blijkt dat er ergens een tekortkoming is? Of extrapoleer je de kunde in kleine rondjes en klassiekers niet en wil je eerst bewijs van een sterke 3e week zien, alvorens je die kwaliteit toedicht?
Je zit denk ik wel warm met je opmerking over slechts één GT overwinning van een Nederlander recent. Maar de verbinding kan ook zijn dat wij Nederlanders echt goed beseffen hoe lastig het is om zo’n GT te winnen. De puzzle moet op alle punten kloppen. Je grootste kracht bepaalt niet je kansen, maar je grootste zwakte bepaalt je kansen.
Renners van Lefevere blinken door hun training, sturing en interpretatie uit in tijdrijden en explosiviteit. Waar schort het steeds aan? Aan duurzaamheid. Gaat Remco deze cirkel doorbreken? Durf het niet te zeggen. Gaat Remco (mits fit/gezond/clean) nog heel veel wedstrijden winnen? Ja natuurlijk.
Zijn prestaties kijk ik redelijk nuchter naar en vooralsnog hebben we geen enkele indicatie wat Evenepoel kan in een ronde met meerdere zware bergritten achter elkaar kan en wat hij in grote ronden kan. Toen een Bernal vorig jaar de Tour won liet hij in elk geval in Zwitserland al zien meerdere bergritten achter elkaar goed te kunnen presteren. Die referentie hebben we nu bij hem niet. Ik zie het wel.
Je hoopt dat de omgeving om hem heen hem af en toe ook gewoon eens tegenspreekt. Dat stukje mis ik bij de groep mensen om hem heen. Waar ze, juist in een land als België dat wielergek is, ze hem moeten beschermen genieten er een aantal teveel van zelf de nodige aandacht hebben.
HAHAHAHAHAHAHA.
Vlaanderen kent koers al sinds het bestaan ervan als dé volkssport naast het voetbal. In Nederland vallen de ogen nog steeds uit de oogkassen bij het zien van onze beleving van die sport.
Helaas is er hier ook een bijna ziekelijke manier van journalistiek rond de grote talenten. Die worden de hemel in geprezen zolang het goed gaat en worden snel de grond ingeboord als het minder of zelfs slecht gaat.
Een paar jaar terug zei menig oud-wielrenner nog dat ze bij ons helaas niemand capabel zagen om de eerstvolgende jaren een rol van betekenis te spelen in de GR's tot er plots (echt wel plots) ene Rev opduikt. De pers springt erop en maakt er in no time een Vlaamse wielergod van. Nu zitten we in de fase van de spanningcreatie rond het al dan niet aankunnen van een GR. En ja, daarbij wordt iedere scheet onder de loep genomen. Buitenlanders gruwen ervan. De meeste Vlamingen smullen er nog van, sommige Vlamingen beginnen het ook welletjes te vinden.
In normale omstandigheden was er intussen al een antwoord op die ene vraag. Maar nu wordt die spanningcreatie gewoon nog wat doorgetrokken.
Maar als ik de giftige reacties op dit forum lees geeft me dit sterk het gevoel dat het ons niet gegund is om ook eens een potentiële kandidaat GR-winnaar te hebben. Jullie hebben met JV een ijzersterk team, dus geniet ervan zolang dat meegaat! Alleen missen jullie toch wel de figuren die wat kleur aan het geheel geven. Geen Wolfpack-sfeer, geen uitspraken die discussie uitlokken,...
Nederland kijkt eigenlijk helemaal niet naar Vlaanderen met iets. Het is vooral andersom, iets met een collectief minderwaardigheidscomplex.
Als er al gekeken wordt vanuit Nederland dan is het smalend en spottend. Ogen uit de kassen lees ik hier. Ons hele land is een open fietsbaan, vaak apart van de weg. Prima onderhouden. In Vlaanderen ben je levensmoe op de fiets. Nergens goed onderhouden, overal verschrikkelijk donker s nachts. Fietsers gaan maar eigen helmen met verlichting dragen enz. Alleen in Limburg is het wel eens redelijk goed.
Ogen uit kassen. Laat me niet lachen. Jullie liggen überhaupt niet op de radar joh bij de gemiddelde Nederlander. Maak jezelf niks wijs.
Wat mij opvalt is dat in Vlaanderen wielrennen ook echt vooral een sport van ‘het volk’ is. En hoe weinig koersliefhebbers je tegenkom in een land dat zo prat gaat op haar koersbeleving. Eigenlijk nooit, behalve in de klei van WestVlaanderen.
In Nederland zie je dan weer bovengemiddeld hoogopgeleide wielerliefhebbers, is mij opgevallen. Het totaal niet volkse type. Zie Amsterdam. Links, hoogopgeleid, lifestyle dingetje.
Ik denk dat het feit dat er nu een deel van de Nederlandse wielerliefhebbers niet veel op heeft met Evenepoel vooral bij Evenepoel zelf en zijn entourage gezocht moet worden. De meeste Nederlandse wielerliefhebbers hebben denk ik altijd gewoon een zwak gehad voor types als Wellens, Van Avermaet, Gilbert, De Gendt en Vanmarcke. Kortom met nationaliteit heeft het niets te maken.
Ik denk dat Milow of Henk Brusselmans de bekendste Belg is in NL, zo kan ik er nog wel een paar noemen. Evenepoel haalt de top 1000 in ieder geval niet inderdaad!
Ben persoonlijk wel gecharmeerd van het Vlaamse maar dat zal gedeeltelijk wel door de koers komen.
HENK Brusselmans??
Die kennen we zelfs in Vlaanderen niet (Herman wel) ;-)
Het land is al een tijdje niet meer het progressieve baken in Europa, daarvoor richten ze in België steeds meer de blik op Scandinavische landen. Er zijn ook amper nog items in het journaal over Nederland.
De Belgen zijn ook nog maar weinig op de hoogte van wat er in Nederland gebeurt. Vroeger keken Vlamingen massaal naar de Nederlandse televisie, maar dat is nu nog amper het geval.
Ook op vlak van cultuur is er zelden aandacht voor Nederlandse muziek, films of zelfs literatuur. Het heeft op 1 of andere manier zijn relevantie verloren in België.
Wat sport betreft was dat minderwaardigheidscomplex er vroeger wel. Nederland doet het traditioneel goed op de OS en was decennialang een erg sterke voetbalnatie.
Nu met de ‘gouden generatie’ Rode Duivels (al moeten we dat ook niet overdrijven), lijkt die rivaliteit grotendeels verdwenen. Misschien ook omdat Nederland de laatste jaren niet echt de beste resultaten behaalde. Maar ik heb het gevoel dat België in het voetbal veel meer bezig is met de grote naties zoals Frankrijk, Duitsland en Brazilië.
Op vlak van wielrennen heeft België eigenlijk nooit echt wakker gelegen van Nederland. Die hebben de laatste tijd vooral goede ronderenners (hoewel enkel Dumoulin er de laatste decennia in slaagde er ook daadwerkelijk eentje te winnen), terwijl in België meer aandacht is voor de klassiekers. Mocht Dumoulin nu à la Froome verschillende keren de Tour gewonnen hebben, was dat misschien anders geweest. Maar nu ligt men er echt niet wakker van Nederland als wielernatie.
De enige waar wel naar gekeken wordt, is van der Poel. En dan vooral omdat dat een duel is met hun beste eendagsrenner zoals ze er echt van smullen in de wielrennerij. Dat MvdP een Nederlander is (en dus dezelfde taal spreekt en zelfs in België woont) helpt, maar diezelfde opgeklopte rivaliteit was er bv. ook bij Boonen-Cancellara of Museeuw-Tchmil en speelt vaak nog veel meer tussen Belgen onderling (denk maar aan De Vlaeminck-Merckx). In het veldrijden is die drang naar duels en sensatie er nog een stuk meer dan in het wegwielrennen, dus hun crossverleden drijft het duel wel nog méér op de spits.
Kan me dus niet echt vinden in de analyse van Klootje. Dat was vroeger misschien zo, maar de laatste jaren richten ze in België nog amper het vizier op de Noorderburen.
Zal ook wel te maken hebben met de verdere mondialisering, maar ik denk dat de wereld sowieso minder naar Nederland kijkt nu het niet langer duidelijk het etiket heeft van hét vrije land met het progressieve gedachtengoed.
Hier op Wielerflits speelt dat NL-BE natuurlijk veel meer. In Vlaanderen is niet echt een vergelijkbare site, dus zijn er ook veel Vlamingen actief op Wielerflits. Die kijken wel eens anders tegen de dingen aan dan Nederlanders aangezien beide ‘kampen’ vaak toch met een ietwat gekleurde bril naar het wielrennen kijken. Niet vreemd dan ook dat dat wel eens botst en dat mensen dan wat beginnen door te slaan. Zou hetzelfde zijn mochten hier pakweg Duitsers of Fransen op het forum zitten.
Even een wake up call.
Over dat minderwaardigheidscomplex: Ik heb in mijn leven never nooit iets opgevangen van ontzag voor de noorderburen. De wereld is zo mondiaal nu, ieder kijkt met zijn visie naar de kant waar hij iets voor voelt. Noord, Zuid, West of Oost.
Smalend en spottend zou ik de kinderen noemen die het hollandse accent en 'genounou' imiteren om onnozel over te komen bij hun vriendjes.
Wat de fietspaden en zeker de verlichting betreft, dan heb je dus in geen 15 jaar in BE rondgereden. De paden zijn in NL over het algemeen qua kwaliteit en afscheiding van de weg natuurlijk beter. Ze zijn staan samen met Denemarken op eenzame hoogte in de wereld. Daar heb je gelijk in.
"En hoe weinig koersliefhebbers je tegenkom in een land dat zo prat gaat op haar koersbeleving. Eigenlijk nooit" Jah, wat moet ik daarop zeggen. In BE kun je overal waar je binnewandelt wel met iemand over koers praten en 9 van de10 keer zijn ze nog heel goed geïnformeerd ook. De laatste jaren is dat alleen maar toegenomen, ook bij het jongere publiek.
"Bovengemiddeld hoogopgeleide wielerliefhebbers, is mij opgevallen. Het totaal niet volkse type. Zie Amsterdam. Links, hoogopgeleid, lifestyle dingetje." Weet niet precies wat je hiermee bedoelt? Haha Hoeveel wedstrijden organiseer je überhaupt in NL? Ik ken er 1, dat met dat Bier daar, (nu ja, wat je bier durft te noemen...), en die werd heel snel afgeblazen. Al die "hoopgeleide" en "fietscultuur" en het overgrote merendeel wat naar Sporza gluurt. Hah, is dat een soort van SM? Merkwaardig...
Op sommige plekken is het natuurlijk beter dan elders. Tussen Koersel en Oostham heb je bijv. een extra goed verlichte weg. En omgeving Peer zie je ook wel extra nachtverlichting zoals in Nederland. Maar buiten Limburg kan ik niet zo snel bedenken waar je ziet dat ze er extra aandacht aan schenken. Het is niet dat het nergens is, maar je ziet niet snel meer dan gebruikelijke straatverlichting. Ook zijn het vaak kruispunten waar er geen verlichting is, dat zie je hier eigenlijk Nergens.
Juist het ontbreken van goede verlichting ’s nachts maakt het heel gevaarlijk in België, van de snelweg af. In Wallonië is het helemaal een ramp.
En de fietspaden afgescheiden van de rijbanen zoals je zelf al zegt, je ziet het bijna nergens in Vlaanderen, behalve bij rotondes. Wel zie je bijv. wegen waar je 90 kilometer mag met een meter neutrale strook tussen het fietspad en de rijbaan. Ongekend gevaarlijk.
In Vlaanderen zie je in de vroege ochtend ook behoorlijk wat fietsers met net zulke felle verlichting als scooters in Nederland, maar dan op het lichaam bevestigd oid. Nog zo'n verschil wat wellicht wel wat zegt over hoe goed de straatverlichting is.
Je hebt gelijk dat de staat van de fietspaden hier in Nederland op meerdere plaatsen te wensen overlaat, maar het stijgend aantal fietsongelukken heeft zeker ook te maken met de opkomst van de E-bike. Met name ouderen blijken door de hogere snelheden en een moeilijke omgang met die zwaardere fietsen ernstiger letsel op te lopen.
PS: Van een artikel over Keisse die vooral spreekt over Remco uiteindelijk eindigen op fietspaden en Nederland vs Vlaanderen is wel een compliment waard voor alle deelnemers aan dit nieuwsartikel.
Even je valse feiten rechtzetten. België is de meest verlichte plek ter wereld. https://www.nieuwsblad.be/cnt/gv7le8vd
Daar hoor Brabant en Noord-Holland ook nog bij maar alles boven Zwolle is al een heel stuk donkerder op de kaarten. Om de lichtvervuiling tegen te gaan schakelt men massaal straatverlichting uit s nachts. Vooral in 'dunbevolkte'gebieden. En
jij spreekt vanuit beperkte ervaring. Voor het werk kom ik in elke regio van Vlaanderen, Henegouwen (eerder Noord Frankrijk, NL, Parijs Brussel & Antwerpen). Wallonië lijkt qua infrastructuur (of lak aan) meer op Noord Frankrijk. Er is ook veel minder nood aan want er is nauwelijks verkeer in Henegouwen buiten de stadjes.
Maar bon, Ik ben zonet vertrokken uit Berchem over de nieuwe Kwaremont tot in Ronse afgescheiden fietspad. Ik kom het de hele dag tegen. Google streetview gewoon even. Je wil weer heel negatief doen maar het klopt gewoon niet.
In mijn regio zijn de laatste jaren alle dorpskernen en ook veel wijken uitgerust met LED verlichten. Zo zie je niet meer alles als tinten in geel maar lijkt het alsof je in een straatmagazijn loopt.
Om af te sluiten lijkt het me opportuun om in elke omstandigheid zo goed mogelijk gezien te zijn.
Gelukkig hebben we wel een uitstekend fietsnetwerk dmv veelal veilige fietspaden. En veel hoogopgeleide, progressieve, wielrenners en liefhebbers.
Puur praktisch zou ik als Evenepoel ook meer de bergen opzoeken,.en dus verkassen.
Daarom gebruiken astronauten het als referentie :-)
Maar over die e-bikes, die dragen zeker bij tot het aantal ongelukken. Maar 90 tot 95% van deze ongelukken betreft nog steeds mensen op hun normale stadsfiets die in een gat o.i.d. rijden. Was voor mij ook een enorme verrassing toen ik me onlangs in het onderwerp moest verdiepen.
Zal toch ook wel te maken hebben met de weigering van Nederlanders om een helm te dragen op de fiets. Hierdoor ontstaat er natuurlijk sneller letsel. En valpartijen zonder letsel worden sowieso niet gemeld.
Grote oorzaak voor valpartijen met de fiets zal toch ook het weer (lees gladheid in de winterperiode bijvoorbeeld) zijn. Gaten in het fietspaden ben in in de 43 jaar die ik al rondfiets nog maar zelden tegengekomen eigenlijk.
DQS heeft jarenlang gewerkt aan de opbouw van hun identiteit! 'The wolfpack' is een natuurlijk een marketingcreatie maar ze doen het er ook dáár toch maar weer mee!
Als er jaloezie is op wat DQS bereikt heeft moeten andere ploegen maar een gelijkaardig verhaal opbouwen. En já, daar horen uitgesproken figuren bij!
Evenepoel had trouwens niet het wiel van Nibali moeten houden, hij had gewoon beheerst moeten dalen en die groep met Nibali gewoon een meter of 50/100 moeten geven, als er iemand dat beneden nog vrij vlotjes kan dichten, dan is dat Evenepoel wel.