Iconische Cauberg weer de laatste klim in Amstel Gold Race
foto: Cor Vos (archief)
maandag 24 februari 2025 om 14:00

Iconische Cauberg weer de laatste klim in Amstel Gold Race

De Cauberg wordt weer de laatste klim in de Amstel Gold Race. De iconische Limburgse wielerheuvel lag vanaf 2017 op zo’n twintig kilometer van de streep, nadat de organisatie besloot om een extra ronde met de Geulhemmerberg en Bemelerberg in te lassen. Dit omdat de koers tot aan de voet van de Cauberg vaak op slot zat.

De finaleronde in de Amstel Gold Race blijft in stand. In plaats van links af te buigen voorbij de Bemelerberg naar de finish gaan de renners nu echter weer via de afdaling van de Daalhemmerweg naar het Grendelplein in Valkenburg om vervolgens opnieuw de Cauberg te nemen. Vanaf de top is het nog 1,7 kilometer tot de finish.

De Cauberg speelt altijd al een cruciale rol in de Amstel Gold Race. In 2003 werd de finish op de top van de Cauberg gelegd. Na het succesvolle WK in 2012 besloot koersdirecteur Leo van Vliet in 2013 vanwege ruimtegebrek op de top de finishlijn te verplaatsen precies tussen de dorpjes Berg en Terblijt en Vilt in. Sindsdien is dit de vaste finishplaats van de Nederlandse klassieker.

Koersdirecteur Leo van Vliet: “Met het type renners wat tegenwoordig al op vele kilometers van het einde aan een finale begint en dan ook nog eens de klim van de Cauberg op nog geen 2 kilometer van het eind, verwachten wij wederom een zinderende finale. Een finale die het publiek in Valkenburg en op de Cauberg van heel dichtbij gaat meemaken.”

Door de wijziging zal de finaleronde van dit jaar voor zowel de mannen als de vrouwen gelijk zijn. Dus met de smallere passages én de Cauberg in de finaleronde. De mannen rijden een parcours van 256,5 kilometer. De vrouwen rijden een parcours met een lengte van 157,9 kilometer inclusief vijf beklimmingen van de Cauberg.

De Amstel Gold Race wordt dit jaar verreden op zondag 20 april 2025.

RIDE Magazine
24 Reacties
24-02-2025 14:46
Het zou leuk zijn om de reden te weten waarom ze een succesvolle hertekening van het parcours terugdraaien.
    24-02-2025 15:23
    Subsidies van Valkenburg? Geen idee, maar het was inderdaad een zeer aangename koers de laatste jaren, van mij had het zo mogen blijven.
    24-02-2025 16:20
    Leo wil dat Pogacar wint.
    24-02-2025 17:02
    Ah, want met het huidige parcours gebeurde dat niet?
    24-02-2025 18:26
    Flanders Classics heeft de Amstel overgenomen. Zij hebben dit beslist, Van Vliet is maar een handpop.
24-02-2025 14:35
Hopelijk kan Leo ze goed uit de wind houden op de cauberg
24-02-2025 17:23
Ik ben ookwel van kamp ‘he zonde waarom nou sjongejonge doe nou niet joh’

AGR is nu al een paar jaar gewoon een toffe koers met het nieuwe parcours, waarom omgooien?
24-02-2025 14:20
Gaat nu niet weer iedereen wachten tot de laatste beklimming?
Of gaat Pogacar al op de Eyserbosweg weg...
24-02-2025 14:54
Hopelijk gaat de koers dan niet weer op slot. Met het verleggen van de Finish hebben ze 5jaar geleden juist de trend van het wachten kunnen doorbreken met schitterende finales en winnaars tot gevolg. maar gelukkig blijven de kleine baantjes in de laatste 20km wel, zodat je het wel loont om eerder aan te vallen.
24-02-2025 16:10
Jammer, het parcours van de voorbije jaren werkte juist zo goed. Maar ja, het gaat niet om de koers maar om paus Leo die over het Grendelplein mag rijden …
24-02-2025 14:36
Leuke curvebal.
24-02-2025 14:36
Als Leo dan maar niet in zijn laatste jaar de winnaar weer gaat 'bepalen en helpen' in de koers.
Dan is de cauberg na het laatste rondje wel interessant en een mooie toevoeging aan de koers.
24-02-2025 17:17
Voor de aanvallers waardeloos. Zie maar eens weg te blijven met minder dan een minuut voorsprong op een peloton bovenop de bemelerberg. Alle reden voor een explosieve kopman om de koers gesloten te houden en twee goede knechten aan het werk te zetten.
    24-02-2025 19:19
    Ideaal voor Evenepoel dan
24-02-2025 17:35
Ja ik ben ook wel benieuwd naar de daadwerkelijke reden, dat stomme PR-zinnetje van Leo is natuurlijk totaal lulkoek
24-02-2025 18:25
Zijn er echt geen andere opties dan de Cauberg op te nemen 2km voor de finish ? Of is er geen mogelijkheid om na de Cauberg nog een heuveltje te vinden en daarna ergens te finishen? Nu lijkt mij de finale weer voorspelbaarder te worden, aanvallers zullen niet hun kruit voor de Cauberg al willen verschieten omdat ze dan zeer waarschijnlijk op de Cauberg terug gepakt gaan worden.
    24-02-2025 19:28
    De topsport is grotendeels vermaak industrie vermaak en daarom gaan commerciële aspecten belangrijker dan sportieve
24-02-2025 18:53
Een Amerikaands gezegde luidt: 'If it ain't broken, don't fix it'. Meer dan van toepassing op deze situatie.
24-02-2025 19:09
Als ik het goed lees houden ze wel de Mathieu van der Poel allee erin, slaan ze alleen nu rechtsaf aan het einde en dan nog de Cauberg. Opzich is dat al beter dan die brede weg van Bemelen. Daar was je als vluchters kansloos. Zie ik nu positiever in eerlijk gezegd.
24-02-2025 16:49
Perfect, kan Gilbert eindelijk zijn comeback aankondigen.
24-02-2025 20:44
Hm jammer, elke editie sinds de wijziging had m.i. toch een stuk leuker koersverloop dan daarvoor. De klassieke wielerwetten schrijven voor dat het nu weer gewoon een wachtkoers wordt (vraag is in welke mate die nog gelden vandaag de dag). Hopelijk een geweldig saaie editie zodat ze de boel snel weer omgooien.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine