Horen gravelritten thuis in een grote ronde?
foto: Cor Vos
dinsdag 20 mei 2025 om 07:12

Horen gravelritten thuis in een grote ronde?

Discussie De gravelrit in de Giro d’Italia leverde een hoop spektakel op. Maar er klinkt ook kritiek. Grote rondes zouden geen etappes over onverharde wegen moeten bevatten. Hoe denken jullie over deze kwestie? Horen graveletappes wel of niet thuis in een grote ronde?

Tegenstanders van graveletappes in grote rondes wijzen onder meer naar de factor pech. In graveletappes kunnen klassementsrenners veel tijd verliezen door bijvoorbeeld een lekke band of valpartij. Zo moest Primoz Roglic in de Giro-rit van zondag tijd prijsgeven op zijn concurrenten door een val en daaropvolgende lekke band. Thymen Arensman viel dan weer weg uit de kopgroep omdat hij zijn ketting in de derailleur kreeg. Een ander argument tegen graveletappes in grote rondes is dat de kans op valpartijen toe zou nemen.

Maar voorstanders van graveletappes benadrukken juist dat gravelritten vaak erg interessant zijn om naar te kijken, juist vanwege de onvoorspelbaarheid. Er zijn altijd weer nieuwe plotwendingen. Bovendien, zeggen zij, moet een winnaar van een grote ronde zo compleet mogelijk zijn – en dus ook over gravel kunnen rijden. Verder wordt soms aangevoerd dat gravelritten het wielrennen terugbrengen naar de oerdagen van de sport. En dat die nostalgie een waardevol element is.

RIDE Magazine
56 Reacties
19-05-2025 11:05
Ja, dat mag af en toe, net zoals kasseistroken. Het levert heel mooie etappes op, veel mooier dan zo'n sprintetappe. Ik ben voorstander van veel afwisseling. Begin met een korte proloog van een paar kilometer, plan ook een ploegentijdrit in, een klimtijdrit en een vlakke tijdrit. Na de laatste tijdrit zou er wel nog minstens één bergrit moeten zijn, zodat iemand eventueel nog een alles-of-niets-poging kan wagen. Verder een mix van vlakke ritten, bergritten, waaierritten en heuvelritten en je krijgt een mooie ronde met voor elke renner iets. De gouden kilometer ben ik ook fan van.
19-05-2025 13:37
Het mooiste aan de wielersport is dat de sterkste niet altijd wint. Per definitie is wielrennen niet eerlijk, iedereen kan altijd vallen en het is niet zonder gevaar, of ongelukkig lek rijden. Als we alles willen uitsluiten dan wint altijd de sterkste en kijkt er geen mens meer wielrennen.
19-05-2025 15:17
Nou. Hoort een berg thuis in Nederland? In principe niet. Maar zou ik blij zijn als er een berg stond in Nederland? Enorm. Hoop ik dat ze een berg gaan bouwen in Nederland? Uiteraard. Dus geef me maar meer gravel!!!! Laten we een grote ronde doen met alleen maar gravel! <3
19-05-2025 15:38
Ja, laten we gravel eruit halen. Ook bochten eruit. Voortaan, voor zo ver dat kan, zoveel mogelijk op kaarsrechte wegen. En dan even kijken vooraf hoe de wind staat om te voorkomen dat het een waaierrit kan worden.

De winnaar voortaan ook maar degene die de meeste watts heeft getrapt. Dan hoeven ze ook allemaal niet meer zo te dringen in het peloton.
19-05-2025 15:56
Is de Paus katholiek? Of zoals mijn oma altijd zei "Schijt een beer in het bos?"
    19-05-2025 19:51
    Of, is gras groen?
19-05-2025 16:30
Weet niet wat ik er van moet denken, aantal kilometers gravel vond ik gisteren teveel, af en toe een gravelstrook lijkt me ok.
19-05-2025 18:21
Meer gravel en kasseien zodat ook die specialisten kans maken op de eindoverwinning.
19-05-2025 20:56
Volgend jaar Pogacar, Vingegaard, Evenepoel, Roglic, Bernal, Ayuso, Kuss, samen met alle andere klassementstoppers aan het vertrek van de Strade Bianche en Parijs-Roubaix. Heerlijk vooruitzicht en perfecte voorbereiding op wat de komende jaren hopelijk trending wordt in alledrie de grote rondes.
Gravel en kasseien. Prachtig spektakel!
19-05-2025 21:34
Ik kan niet wachten op een rit op mountainbikes, crossfietsen, baanfietsen, driewielers en zelfs waterfietsen. Het hoort er echt allemaal bij! Misschien ook nog een etappe luchtfietsen?
20-05-2025 08:18
Ik zeg nee
20-05-2025 12:00
Dit soort ritten horen zeker in een grote ronde thuis. Het zorgt voor een extra dimensie met de verwachting dat er tijdsverschillen ontstaan tussen de favorieten/klassementsmannen, waardoor deze bijvoorbeeld in bergetappes eerder de aanval zullen moeten kiezen om tijd goed te maken. Een gecontroleerde grote ronde kan dodelijk saai zijn met treintjes die bergop het tempo maken en er gewacht wordt met aanvallen tot pak'em beet de laatste 3 km bij een finish bergop.
Een bergetappe met 1 lang stuk vlak en daarna slechts de enige klim in de etappe als slot zijn meestal niet interessant. Het is goed dat organisaties zoeken naar opties om etappes minder voorspelbaar te maken.
En dat zie je vermoedelijk terug in deze Giro met etappes met meerdere heuvels/muurtjes en bergen zonder finish bergop bijvoorbeeld.

Reacties zijn gesloten.