‘Hoogerheide en Hulst in 2020-2021 de Nederlandse manches in de Wereldbeker’
Het wordt pas officieel gemaakt tijdens het WK in het Zwitserse Dübendorf, maar onze bronnen zijn formeel: “Hoogerheide en Hulst worden volgend seizoen de Nederlandse manches in de vernieuwde Wereldbeker veldrijden.”
Opmerkelijk: Valkenburg, waar in 2018 nog het WK plaatsvond, heeft om een of andere reden geen kandidatuur ingediend. Rosmalen deed dat wel, maar omdat Stichting GPB volgende winter opnieuw het Europees kampioenschap wil organiseren, zijn ze daar in het Autotron pas kandidaat om in het seizoen 2021-2022 toe te treden tot het hervormde regelmatigheidscriterium.
Dat betekent concreet dat Flanders Classics alleen van Hulst en Hoogerheide officiële kandidaturen in de bus kreeg en dat zullen ook de twee wedstrijden zijn die volgend seizoen gaan deel uitmaken van de Wereldbeker.
De Vestingcross in Hulst is relatief nieuw en volgende maand pas aan zijn vierde editie toe, maar oogstte reeds bijzonder veel lof bij zowel renners als publiek. De GP Adrie van der Poel in Hoogerheid is dan weer een gevestigde waarde sinds 2003 en stond nog nooit ter discussie.

De trappenpartij in Hoogerheide – foto: Cor Vos
Ondertussen kreeg WielerFlits bevestigd dat er geen zestien maar veertien wedstrijden deel zullen uitmaken van de Wereldbeker van volgend seizoen: zeven Belgische manches, aangevuld met zeven niet-Belgische, waarvan dus twee in Nederland. Ook Frankrijk (Besançon) en Tsjechië (Tábor) zijn zekerheden.
De Belgische wedstrijden in pole position, maar ons nog niet bevestigd, zijn Overijse, Diegem, Zonhoven, Koksijde, Wachtebeke en Namen. Ook Heusden-Zolder is een potentiële kandidaat. Tijdens het WK in Dübendorf wordt de volledige WB-kalender definitief bekendgemaakt.
Stel je voor dat daar nog 2x VS en 1x Zwitserland bijkomen. (Bern wss niet)
Wat is er dan in wezen veranderd? Behalve dan dat de kost verdubbeld is.
U slaat de spijker op zijn kop. Wouter Vandenhaute vult zijn zakken en de veldritten gaan naar de sodemieter.
Eerder heeft die "zogenaamde wielerliefhebber" al diverse wegkoersen in België de duimschroeven aangedraaid en de Gemeente Geraardsbergen dient vanaf volgend seizoen voor elke passage van De Muur fors te betalen. Hoogste tijd om deze grootgraaier de wielerwereld uit te schoppen. Kan hij naar voetbalclub Roda JC die hij steun beloofd heeft...….
Denemarken is op zich geschikt land voor de cross maar tot dusver geen toppers, zelf geen aankomende talenten.
Over Londen vraag ik mij de lange termijn visie af. Als Flanders Classics geen WB in Engeland organiseert hebben ze gewoon gefaald.
Cyclocross is er big & booming én ze hebben Pidcock. Alleen is wielrennen niet algemeen populair in Engeland. Soms is er zelfs sprake van haat jegens fietsers. En zonder grote bedrijven die er geld in willen stoppen heb je geen WB. Aan Flanders Classics en lokale organisatoren om die warm te maken.
Wat mij betreft is dit dan ook alleen acceptabel als ze er in slagen crossen buiten België groot te maken met wedstrijden in Frankrijk, Tsjechië, de VS, Nederland en vooral Engeland! (En dus een aanloop periode van een aantal jaar nemen waarop deze crossen met verlies draaien.)
De cross in Hulst, dat is wat mij betreft een miskleun omdat dat al zo goed als België is... de Cross in Gieten was als Wereldbeker mooi samen gegaan met een kleine cross in Duitsland of elders in Noor Nederland.
Van de Belgische crossen vind ik Wachtebeke er niet echt tussen passen.
Conclusie: Nu zijn er 9 crossen, waarvan 3 in België en 6 buiten België. Straks zijn er 14 crossen, waarvan 7 buiten België en 7 in België. Flanders Classics zegt dat ze de cross willen internationaliseren, maar het buitenland is er 1 crossje op vooruit gegaan en België 4 crossen. Dit is het tegenovergestelde van internationaliseren.
Zeg maar: echt niet.
Hulst en Hoogerheide zijn voor onze kempenzonen minder ver dan Wachtebeke, Eeklo, Oudenaarde of die in West-Vlaanderen. #internationalisering #wiebetaaltdiebepaalt
Maar goed, laat ze maar blijven proberen op de manier die al 15 jaar mislukt. Behalve in de VS dan, daar is 't nog enigszins haalbaar, maar dat zijn dan weer crossen die 90% van de renners liever zien verdwijnen als ze eerlijk zijn (omdat ze geen zin hebben in de reis).
Die een of andere reden is vooral financieel. Dat is ook de reden dat World Cup daar al een paar seizoenen niet meer verreden wordt.
Overigens ben ik benieuwd of Hulst nog een en ander aanpast aan het parcours. Nu is het niet meer dan pak 'm beet Woerden, maar niet echt wereldbekerwaardig.
Dus Golazo buitenspel gezet door Flanders Classics & UCI.