Nick Doup
dinsdag 15 oktober 2024 om 07:29

Hoe de degradatiestrijd en UCI-punten nu al hot topic zijn: “Iedereen is wakkergeschud”

Video Houd er maar vast rekening mee: in 2025 komt de strijd om de UCI-punten er weer aan. Dan komt er een einde aan een driejaarlijkse cyclus waarin ploegen strijden om een nieuwe WorldTeam-licentie. De eerste achttien ploegen in de samengevoegde Team Ranking van 2023-2025 krijgen een licentie aangeboden voor de eerstvolgende drie jaar: 2026, 2027 en 2028. Inmiddels zijn de eerste contouren al zichtbaar en is de conclusie is duidelijk: de degradatiestrijd is al bezig.

Dat bevestigen de drie WorldTeams die vorige week in de Tour de Langkawi aanwezig waren. EF Education-EasyPost staat er – na twee van de drie jaar – met een voorlopige twaalfde plaats goed voor op de UCI Team Ranking. Dat heeft het Amerikaanse team onder meer te danken aan sterke prestaties van Richard Carapaz in de Tour de France en de Vuelta a España het afgelopen seizoen.

“Iedereen is de vorige keer enorm wakkergeschud. Wij ook, uiteraard”, zegt EF-ploegleider Sebastian Langeveld als we hem spreken over de puntenstrijd en of dat nu, eind 2024, al speelt. “De ranking is iets waar je continu mee bezig moet zijn. Een week zonder punten, dat kan uiteindelijk resulteren om wéér in een gevarenzone te belanden.”

Geen vrees
Bij dsm-firmenich PostNL (plek 17 op de UCI Team Ranking 2023-2025) en Astana Qazaqstan (plek 21 op de UCI Team Ranking 2023-2025) is de nood groter. De Nederlandse ploeg maakt zich echter niet druk, is te zien in de reportage die WielerFlits maakte. Bij Astana is er ook werk aan de winkel, want hun achterstand op de ‘veilige’ plek 18 is liefst 5.000 punten. “Die punten tellen en we jagen altijd op punten”, zegt ploegleider Mark Renshaw. “Ik vrees degradatie niet, maar ons doel is om in de WorldTour te blijven.”

In de Tour de Langkawi waren al veel belangrijke punten te scoren, maar ook in bijvoorbeeld de Tour of Guangxi (UCI WorldTour), de Giro del Veneto, de Veneto Classic en de Japan Cup (allemaal UCI ProSeries) gaat nog fel gestreden worden. Niet alleen om de zege, maar ook om belangrijke ereplaatsen.

Leeft de UCI-puntenstrijd al in het najaar van 2024? WielerFlits zocht het uit!


UCI Team Ranking in periode 2023-2025
Degradatiezone, per 5 oktober 2024

1. flag-ae UAE Emirates – 65.856 punten

9. flag-be Lotto Dstny – 25.840 punten (als dit zo blijft, promotie van ProTeam naar WorldTeam)

12. flag-us EF Education-EasyPost – 22.355 punten
13. flag-es Movistar – 21.102 punten
14. flag-il Israel-Premier Tech – 20.889 punten (als dit zo blijft, promotie van ProTeam naar WorldTeam)
15. flag-au Jayco AlUla – 20.829 punten
16. flag-be Intermarché-Wanty – 19.901 punten
17. flag-nl dsm-firmenich PostNL – 18.053 punten
18. flag-fr Cofidis – 17.619 punten

19. flag-fr Arkéa-B&B Hotels – 15.747 punten (als dit zo blijft, degradatie van WorldTeam naar ProTeam)
20. flag-no Uno-X Mobility – 15.131 punten
21. flag-kz Astana Qazaqstan – 12.783 punten (als dit zo blijft, degradatie van WorldTeam naar ProTeam)
22. flag-fr TotalEnergies – 10.200 punten
23. flag-ch Tudor – 8.353 punten

RIDE Magazine
37 Reacties
14-10-2024 09:05
Dat wanbeleid bij Lotto werpt zijn vruchten af, dus?
    14-10-2024 16:18
    Bij Lotto zijn ze al 2 jaar heel slim specifiek bezig met gericht punten binnenhalen door hun sterkere renners in iets minder grote koersen. En dat werpt zijn vruchten af - al heeft het ook al overbelasting opgeleverd voor een paar van die renners.
    14-10-2024 18:05
    @Lay On

    Dat geldt misschien voor De Lie, maar Van Gils en Van Eetvelt halen het grootste gedeelte van hun punten gewoon in WT-koersen.
    14-10-2024 21:29
    @Lay on
    Overbelasting? Lotto is pas de 14e ploeg als we naar het aantal wedstrijddagen van de ploegen kijken. Dit jaar bijvoorbeeld slechts 5 renners met meer dan 70 wedstrijddagen (en het max is 75 voor De Gendt), Cofidis (12), DSM (11), Red Bull (11) FDJ (10), Decathlon (9), Intermarché (9), Movistar (9), Arkea (8), UAE (8), Astana (7), EF (6), Ineos (6) en Jayco (6) hebben er allemaal meer. Straffe, maar vooral incorrecte uitspraak dus. Lotto skipt veel WT wedstrijden, moeilijk om dan renners te overbelasten hoor.

    En zoals Gebruikersnaam zegt, 2 van hun toppers rijden bijna enkel WT koersen. In het algemeen hebben ze goed gebruik kunnen maken van hun WT startrecht, waardoor ze WT koersen hebben kunnen vallen en in de plaats kleinere (eendags)wedstrijden hebben kunnen rijden. Maar dat was vooral met renners zoals Berckmoes bijvoorbeeld, niet met een Van Gils of Van Eetvelt (met De Lie meer, maar vooral omdat hij zijn voorjaar heeft gemist).
14-10-2024 09:32
De top-16 hoeft zich weinig zorgen te maken, maar DSM zit daar niet bij. Heeft die ploeg dan zoveel vertrouwen in het pakken van punten in 2025 of is degradatie geen ramp? Ze zullen in ieder geval voorzichtig moeten zijn, idem voor Cofidis.
    14-10-2024 12:23
    Ze zijn eigenlijk de laatste maand pas echt specifiek op zoek naar punten (sterke teams in Langkawi, Cro Race, meer wedstrijden rijden, etc) en je ziet meteen dat ze makkelijk beginnen uit te lopen. Ze hebben gewoon een betere selectie dan een Arkea of UNO X, zeker op WT niveau. Zolang ze er hun ogen niet voor sluiten (en dat lijken ze niet meer te doen) en ze natuurlijk geen meerdere zware blessures hebben, gaan ze niet echt in de problemen komen.
14-10-2024 08:16
Welkom in de WT Uno-X, Israel en Lotto. Doei Cofidis, Astana en Arkea.
    14-10-2024 08:34
    Cofidis staat veilig op de 18e plek.
    14-10-2024 08:46
    Wordt lastig voor uno-x. Zijn dit jaar 1300 punten ingelopen op Cofidis. Maar de versterkingen van Cofidis zijn van dusdanig dat het in principe een onmogelijke taak wordt voor uno-x
    14-10-2024 13:10
    Is Cofidis zoveel sterker volgend jaar?

    Ze verliezen Zingle, dat kan opgevangen worden door Aranburu.

    Verder kan het verlies van Martin worden opgevangen door Dylan Teuns (als die weer in gang schiet).

    Verder blijft het allemaal redelijk hetzelfde lijkt het wel, of ik moet een of ander supertalent missen dat volgend jaar door gaat breken?
14-10-2024 12:11
Cavendish zijn TdF record was historisch, alleen twee jaar van de Manx missile+sprinttrein heeft ze bar weinig punten opgeleverd. Daarnaast als je kijkt wie de meeste punten voor het team hebben binnengehaald in de huidige selectie is dat Battistella en die had zijn slechtste seizoen dit jaar en gaat mogelijk verkassen. Bettiol gaat bijzonder belangrijke rol moeten gaan spelen. En eigenlijk moet iedereen het seizoen van hun leven hebben willen ze dit mijn insziens nog kunnen omdraaien.
    14-10-2024 13:19
    Ja, die focus op Cavendish was leuk voor de aandacht maar het was funest voor de ploeg. Als Battistella (wie?) de meeste punten heeft gepakt dit jaar heb je een serieus probleem! Bettiol is een leuke aanwinst maar die gaat in z'n eentje geen gat van 5000 punten goedmaken.
    14-10-2024 14:53
    Astana heeft gewoon een zeer matige ploeg voor de World Tour. Vandaar dat ze nu ook hebben geinvesteerd in transfers die voor punten kunnen zorgen: Bettiol, Ulissi, Poels en Higuita.
    14-10-2024 18:33
    Zijn dit echt transfers die voor zoveel punten zullen zorgen?

    Bettiol is natuurlijk aardige renner en heeft dit jaar (goed jaar) 1538pt verdiend (41° in ranking).
    Vorige jaren (ook met pech) zat hij op 590pt (2023), 657pt (2022) en 237pt (2021), allen buiten top-100 ranking. Kan volgend jaar zonder pech ook een stabiel seizoen rijden.

    Ulissi is voor mij nog de beste aankoop (al wordt hij ook niet jonger natuurlijk). Dit jaar op 1467pt (47°) en laatste 3 jaar telkens 800a1000pt.

    Poels en Higuita kunnen op hun dag wel eens een etappe winnen, maar constant punten verdienen (of AK rijden) zie ik ze niet zo veel meer doen. In de laaste 4 jaar hadden ze beide 1 goed jaar met 1000+pt. De andere 3 jaren zaten ze gemiddeld tussen 300a500pt te verdienen.

    Voor echte puntenpakkers moet je renners hebben die constant top-10 AK kunnen rijden in WT-rondjes (of meedoen voor winst in kleinere rondjes), sprinters die in 1-daagsen of grote rondes kunnen punten pakken of klassieke renner die regelmatig ereplaats rijdt in de 1-daagsen.
    Met Bettiol (klassiekers) en Ulissi (heuvelkoersen) hebben ze 2 renners die in die laatste categorie vallen. Maar ze hebben geen enkele degelijke klassementsrenner of sprinter in de ploeg.
    14-10-2024 20:08
    Voor die mannen geldt ook wel 1) waar stel je ze op en 2) geef je ze een vrije rol
14-10-2024 10:33
DSM maakt zich niet druk? Ik heb geen zin die video te bekijken maar ik vraag me af waar ze zich niet druk zouden hoeven maken? Bardet zwaait na een paar maanden af volgend jaar en als Jakobsen nog een seizoen als 2024 heeft komt er opeens wel heel veel druk op de jonge renners te liggen! 3000 punten lijkt heel veel, maar een paar uitschieters bij de concurrentie en weg is je voorsprong.
    14-10-2024 12:28
    Geen zin om de video te bekijken, wel zin om te speculeren.

    #2024
    14-10-2024 16:27
    Ondanks de flinke uitstroom van talenten bij DSM biedt wat er nu nog aan jonge profs rondrijdt toch wel een solide basis. En zowel qua ronderenners (Poole, Onley, Vermaerke, VdBroek) als sprinters (Bittner, Lund, Van Uden) ligt de druk niet op 1 of 2 jong paar schouders
    15-10-2024 19:49
    Het draait om het proces en coöperatie, niet om resultaten en UCI punten
14-10-2024 08:45
https://www.velofute.com/classement-uci-cyclisme-2024

Dit geeft een mooi overzicht en wordt regelmatig geupdated. Lotto Dstny kan de promotie echt niet meer mislopen is wel duidelijk.
    14-10-2024 09:01
    Zo dit excelsheetje is moeilijk op telefoon te lezen. Ik ga gewoon iedere maand even Raul Banqueri lezen.
    14-10-2024 09:12
    Wordt ook wekelijks bijgewerkt bij zowel pcs als first cycling
14-10-2024 09:07
Voor Total Energies wordt er wel iets uit de hoge hoed getoverd. Het zal voor Frankrijk een iets te grote afgang zijn willen ze degraderen. De ASO wordt geactiveerd.
Let maar op.
    14-10-2024 09:14
    TotalEnergies heeft nooit in de WT gezeten. Ze hebben wel een aantal jaren die auto invites gehad. Maar dat lukt dit jaar inderdaad niet
    14-10-2024 10:56
    Die wildcards zullen ze in 2026 ook niet krijgen. Met (mocht de stand zo blijven) Uno-X, Arkea, Tudor, Astana vier ploegen die stukken beter zijn voor 3 wildcard pakketten.
    14-10-2024 11:55
    Van de vier wildcards gaan er twee naar de hoogst geklasseerde ProTeams van het afgelopen jaar. Op basis van de huidige ranglijst zouden dat Arkea en Uno-X zijn, ervan uitgaande dat Arkea degradeert. Dan zijn er nog twee wildcards over, waarbij Total als Franse ploeg altijd een streepje voor heeft. Tudor en Astana mogen het dan gaan uitvechten voor de laatste wildcard. Total heeft dus niets te vrezen.
    14-10-2024 12:11
    @Shinzawai: dat geldt voor de Tour uiteraard, en dan kunnen we altijd in een situatie komen waarbij er drie Franse proconti ploegen zijn die niet bij de beste twee ploegen horen. Desalnietemin, de kans dat Total de tour mag blijven rijden is erg groot. Echter, het pakket voor alle WT-koersen of het pakket voor alle WT-eendagskoersen kunnen ze wel vergeten.
    14-10-2024 13:06
    @Kubus: Er worden heel erg veel koersen door de ASO georganiseerd.
    Parijs-Nice, Parijs-Roubaix, Luik Bastenaken Luik, Parijs-Tours en de rest van Frankrijk.

    Wedden dat Total-Energies overal meerijdt?
    14-10-2024 15:13
    Gerard, Paris Tours is niet eens WT en Total kreeg dit jaar geen WC voor de Dauphiné, dus nee, het is geen zekerheid dat de ASO hen gewoon overal WCs geeft.
    14-10-2024 18:12
    @Shinzawai - en Tudor heeft een streepje voor met Allaphilippe en heeft gewoon een veel betere ploeg dan, dus zie Astana de tour dan gewoon simpelweg niet rijden.
    14-10-2024 20:04
    En als cav daar nog zit? Lijkt me een mooie troef voor een wildcard
14-10-2024 09:37
Gerucht wil dat Arkea zich terugtrekt als sponsor na 2025. Dus de vraag is, hoeveel maakt het hen nog uit of de ploeg degradeert?
    14-10-2024 12:23
    Arkea is de sponsor, niet de ploeg. De ploeg maakt het natuurlijk enorm veel uit, want dan kan je misschien een vervanger vinden of Arkea overtuigen om te verlengen.
14-10-2024 10:51
Astana zit toch wel echt diep in de problemen. De kans op degradatie is erg groot, maar mits je bij de beste twee pro-conti ploegen van het seizoen hoort is dat geen probleem. Natuurlijk is dat pas aan het eind van seizoen 2025 van belang, maar om te vergelijken kan je best de parallel naar dit seizoen maken. En daar staan ze op plek 21, 1000 punten achter Cofidis dat zich versterkt heeft en 2500 punten achter Arkea. Ze moeten dus echt flink aan de bak om te zorgen dat ze volgend jaar voldoende punten halen om in 2026 überhaupt gegarandeerde wildcards te krijgen..

Edit: en daarbij hebben ze er met Tudor een nieuwe geduchte concurrent bij voor de wildcards 2026. Andere ploegen zoals Uno-X zullen ook echt hard hun best moeten doen willen ze überhaupt een kans maken.
    14-10-2024 15:47
    Ritten winnen in etappe koersen is helaas best wel onderschat in de punten. Vind ik erg jammer. Ik zou liever 4de plaats in klassement minder punten geven dan ritwinst. Nu kun je beter 8ste in week rondes worden en in van die zogenaamde wt koersen als dwars door Vlaanderen, dan dat je 4 ritten in etappe koersen als Parijs nice wint.
    14-10-2024 16:34
    ehhh, @Mwielerfan... een 8e plek in bijv P-N levert 90 punten op, in Dwars door Vlaanderen 75.
    Maar voor een ritzege in P-N krijg je al 60 punten, 4 ritzeges dus 240, en dat is weer ongeveer evenveel als een 2e plek in Dwars , 3e in E3 prijs, 4e in Amstel of 8e in Parijs-Roubaix.
    Dus je punt ontgaat me.
    14-10-2024 17:02
    Ik vindt het juist andersom. Ritten krijgen relatief veel punten, al zeker in de WT koersen. Het is toch van de zotte dat winst in een winst in bijvoorbeeld Gran Piemonte, waar letterlijk iedereen start met het doel te winnen, minder punten waard is dan een of andere godvergeten halve rustdag in de Tour waar een groepje van 5 vluchters om de overwinning sprint terwijl de rest van het peloton op 10 minuten letterlijk uit hun neus zit te vreten? Maar ik snap ook wel waar deze discussie vandaan komt, want .1 koersen kregen tot vorig jaar nog relatief veel punten voor het niveau. Echter, de punten voor de meeste WT koersen zijn nu verhoogd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine