Hoe de degradatiestrijd en UCI-punten nu al hot topic zijn: “Iedereen is wakkergeschud”
Video Houd er maar vast rekening mee: in 2025 komt de strijd om de UCI-punten er weer aan. Dan komt er een einde aan een driejaarlijkse cyclus waarin ploegen strijden om een nieuwe WorldTeam-licentie. De eerste achttien ploegen in de samengevoegde Team Ranking van 2023-2025 krijgen een licentie aangeboden voor de eerstvolgende drie jaar: 2026, 2027 en 2028. Inmiddels zijn de eerste contouren al zichtbaar en is de conclusie is duidelijk: de degradatiestrijd is al bezig.
Dat bevestigen de drie WorldTeams die vorige week in de Tour de Langkawi aanwezig waren. EF Education-EasyPost staat er – na twee van de drie jaar – met een voorlopige twaalfde plaats goed voor op de UCI Team Ranking. Dat heeft het Amerikaanse team onder meer te danken aan sterke prestaties van Richard Carapaz in de Tour de France en de Vuelta a España het afgelopen seizoen.
“Iedereen is de vorige keer enorm wakkergeschud. Wij ook, uiteraard”, zegt EF-ploegleider Sebastian Langeveld als we hem spreken over de puntenstrijd en of dat nu, eind 2024, al speelt. “De ranking is iets waar je continu mee bezig moet zijn. Een week zonder punten, dat kan uiteindelijk resulteren om wéér in een gevarenzone te belanden.”
Geen vrees
Bij dsm-firmenich PostNL (plek 17 op de UCI Team Ranking 2023-2025) en Astana Qazaqstan (plek 21 op de UCI Team Ranking 2023-2025) is de nood groter. De Nederlandse ploeg maakt zich echter niet druk, is te zien in de reportage die WielerFlits maakte. Bij Astana is er ook werk aan de winkel, want hun achterstand op de ‘veilige’ plek 18 is liefst 5.000 punten. “Die punten tellen en we jagen altijd op punten”, zegt ploegleider Mark Renshaw. “Ik vrees degradatie niet, maar ons doel is om in de WorldTour te blijven.”
In de Tour de Langkawi waren al veel belangrijke punten te scoren, maar ook in bijvoorbeeld de Tour of Guangxi (UCI WorldTour), de Giro del Veneto, de Veneto Classic en de Japan Cup (allemaal UCI ProSeries) gaat nog fel gestreden worden. Niet alleen om de zege, maar ook om belangrijke ereplaatsen.
Leeft de UCI-puntenstrijd al in het najaar van 2024? WielerFlits zocht het uit!
UCI Team Ranking in periode 2023-2025
Degradatiezone, per 5 oktober 2024
1. UAE Emirates – 65.856 punten
…
9. Lotto Dstny – 25.840 punten (als dit zo blijft, promotie van ProTeam naar WorldTeam)
…
12. EF Education-EasyPost – 22.355 punten
13. Movistar – 21.102 punten
14. Israel-Premier Tech – 20.889 punten (als dit zo blijft, promotie van ProTeam naar WorldTeam)
15. Jayco AlUla – 20.829 punten
16. Intermarché-Wanty – 19.901 punten
17. dsm-firmenich PostNL – 18.053 punten
18. Cofidis – 17.619 punten
19. Arkéa-B&B Hotels – 15.747 punten (als dit zo blijft, degradatie van WorldTeam naar ProTeam)
20. Uno-X Mobility – 15.131 punten
21. Astana Qazaqstan – 12.783 punten (als dit zo blijft, degradatie van WorldTeam naar ProTeam)
22. TotalEnergies – 10.200 punten
23. Tudor – 8.353 punten
Dat geldt misschien voor De Lie, maar Van Gils en Van Eetvelt halen het grootste gedeelte van hun punten gewoon in WT-koersen.
Overbelasting? Lotto is pas de 14e ploeg als we naar het aantal wedstrijddagen van de ploegen kijken. Dit jaar bijvoorbeeld slechts 5 renners met meer dan 70 wedstrijddagen (en het max is 75 voor De Gendt), Cofidis (12), DSM (11), Red Bull (11) FDJ (10), Decathlon (9), Intermarché (9), Movistar (9), Arkea (8), UAE (8), Astana (7), EF (6), Ineos (6) en Jayco (6) hebben er allemaal meer. Straffe, maar vooral incorrecte uitspraak dus. Lotto skipt veel WT wedstrijden, moeilijk om dan renners te overbelasten hoor.
En zoals Gebruikersnaam zegt, 2 van hun toppers rijden bijna enkel WT koersen. In het algemeen hebben ze goed gebruik kunnen maken van hun WT startrecht, waardoor ze WT koersen hebben kunnen vallen en in de plaats kleinere (eendags)wedstrijden hebben kunnen rijden. Maar dat was vooral met renners zoals Berckmoes bijvoorbeeld, niet met een Van Gils of Van Eetvelt (met De Lie meer, maar vooral omdat hij zijn voorjaar heeft gemist).
Ze verliezen Zingle, dat kan opgevangen worden door Aranburu.
Verder kan het verlies van Martin worden opgevangen door Dylan Teuns (als die weer in gang schiet).
Verder blijft het allemaal redelijk hetzelfde lijkt het wel, of ik moet een of ander supertalent missen dat volgend jaar door gaat breken?
Bettiol is natuurlijk aardige renner en heeft dit jaar (goed jaar) 1538pt verdiend (41° in ranking).
Vorige jaren (ook met pech) zat hij op 590pt (2023), 657pt (2022) en 237pt (2021), allen buiten top-100 ranking. Kan volgend jaar zonder pech ook een stabiel seizoen rijden.
Ulissi is voor mij nog de beste aankoop (al wordt hij ook niet jonger natuurlijk). Dit jaar op 1467pt (47°) en laatste 3 jaar telkens 800a1000pt.
Poels en Higuita kunnen op hun dag wel eens een etappe winnen, maar constant punten verdienen (of AK rijden) zie ik ze niet zo veel meer doen. In de laaste 4 jaar hadden ze beide 1 goed jaar met 1000+pt. De andere 3 jaren zaten ze gemiddeld tussen 300a500pt te verdienen.
Voor echte puntenpakkers moet je renners hebben die constant top-10 AK kunnen rijden in WT-rondjes (of meedoen voor winst in kleinere rondjes), sprinters die in 1-daagsen of grote rondes kunnen punten pakken of klassieke renner die regelmatig ereplaats rijdt in de 1-daagsen.
Met Bettiol (klassiekers) en Ulissi (heuvelkoersen) hebben ze 2 renners die in die laatste categorie vallen. Maar ze hebben geen enkele degelijke klassementsrenner of sprinter in de ploeg.
#2024
Dit geeft een mooi overzicht en wordt regelmatig geupdated. Lotto Dstny kan de promotie echt niet meer mislopen is wel duidelijk.
Let maar op.
Parijs-Nice, Parijs-Roubaix, Luik Bastenaken Luik, Parijs-Tours en de rest van Frankrijk.
Wedden dat Total-Energies overal meerijdt?
Edit: en daarbij hebben ze er met Tudor een nieuwe geduchte concurrent bij voor de wildcards 2026. Andere ploegen zoals Uno-X zullen ook echt hard hun best moeten doen willen ze überhaupt een kans maken.
Maar voor een ritzege in P-N krijg je al 60 punten, 4 ritzeges dus 240, en dat is weer ongeveer evenveel als een 2e plek in Dwars , 3e in E3 prijs, 4e in Amstel of 8e in Parijs-Roubaix.
Dus je punt ontgaat me.