Hindley neemt leiding over van Kelderman: “Fijn om de trui in het team te houden”

zaterdag 24 oktober 2020 om 16:35
Hindley neemt leiding over van Kelderman: “Fijn om de trui in het team te houden”

foto: Cor Vos

Jai Hindley is de nieuwe rozetruidrager. De Australiër zag ploeggenoot Wilco Kelderman zaterdag kraken, werd zelf tweede en hield nipt genoeg tijd over op grote concurrent Tao Geoghegan Hart. “Het is heel fijn om de trui in het team te houden.”

“Ik ben sprakeloos”, doet Hindley zijn verhaal na afloop bij de organisatie. “Ik droom hier al sinds mijn jeugd van. Een leiderstrui dragen in een grote ronde is een ongelooflijk privilege. Het is alleen niet ideaal om hem van Wilco over te nemen.”

Hindley wist zaterdag niet van Hart af te komen, die nu zijn grote concurrent voor de eindzege is. “Hij zag er niet goed uit op de eerste beklimming. Toen dacht ik dat ik nog wel weg zou rijden, maar ik had uiteindelijk niet de benen. Ik gaf alles in de laatste kilometers, maar het lukte me niet. In de sprint bleek hij vervolgens te sterk.”

Wetende dat Hart de betere tijdrijder is, is de kans zeer aannemelijk dat Hindley zijn roze trui in de slottijdrit weer moet afstaan. “Ik weet het niet”, eindigt hij. “Ik ga morgen alles geven en dan zullen we het wel zien. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn prestaties deze en Giro en met de manier waarop de ploeg heeft gereden.”

Dit artikel delen:

60 Reacties

pirazzi 24 oktober 2020 om 16:39

Knappe prestatie.

AronAap 24 oktober 2020 om 16:42

Hij is blij met de manier waarop de ploeg heeft gereden. Hmm, ik ben daar iets minder blij mee….

LeDouche 24 oktober 2020 om 16:42
Quote:
[…] is de kans zeer aannemelijk dat Hindley zijn roze trui in de slottijdrit weer moet afstaan

Kerckhoffiaanse woorden. Ben geen groot expert en kenner van de tijdritskills van deze jonge gast maar is dit niet wat suggestief?

nickdt 24 oktober 2020 om 16:46

Beide tijrditten die gereden werden in deze Giro moest ie het afleggen tegen Hart.

Pils 24 oktober 2020 om 16:55

1e was hij snelller dan Hart.

Corné 't Glansarm 24 oktober 2020 om 17:02

Nee, niet suggestief helaas.
ITT etappe 14 TGH 45,399 Hindley 44,174 gemiddeld
ITT etappe 01 TGH 51,870 Hindley 54,414 maar Hindley startte een uur eerder dan TGH toen de omstandigheden nog gunstiger waren

Tirreno 2020
ITT etappe 08 TGH 51,795 Hindley 51,356

En vorig jaar verloor Jai Hindley in de slottijdrit in de Giro op zegevierende ploeggenoot Chad Haga over 17 km maar liefst 1:18.

Loekoe 24 oktober 2020 om 16:47

Ik vind Hindley een huichelachtig figuur. 'Ik ben hier om Kelderman aan het roze te helpen, ik gun het hem zo.' Daar is niets van te zien geweest, ja in de eerste weken. Met dit interview wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit: hij wilde dit al van jongs af aan, is blij, Kelderman zag er niet goed uit, etc. Nou en? Kelderman had de beste papieren met de tijdrit, had een enorme voorsprong van maarliefst 2:40 te verdedigen na 2 hele goede eerste weken. Hindley heeft z'n kansen afgewacht en gegrepen. Opzich chapeau, maar als je écht naast je kopman wil staan, moet je dat ook op de weg laten zien.

super 24 oktober 2020 om 16:50

Dat beslist hij niet zelf, dat doet de ploegleider voor hem

Loekoe 24 oktober 2020 om 17:01

Ja, nou goed: indien dat zo is, dan is het nog steeds een huichelachtig figuur. Dan moet hij tegen de pers eerlijk zijn en zeggen: ik rijd helemaal niet voor Kelderman, ik rijd óók voor mijn eigen kansen. Hij zegt A, maar doet B.

KnightBiker 24 oktober 2020 om 17:05

@Loekoe, je bent een Slechte verliezer. Kelderman moet als kopman wel afdwingen het waardig te zijn, dat is hem (net) niet gelukt. Hindley was de laatste 3 dagen wel kopman waardigen zodanig zou het niet gek zijn geweest als Kelderman voor Hindley had gewerkt.

Etio 24 oktober 2020 om 17:41

@KnightBiker Waar slaat dit nou weer op? Loekoe heeft toch gewoon gelijk? Hindley spreekt inderdaad alleen maar uit om voor het klassement voor Wilco te rijden en rept met geen woord over zijn eigen klassement en kansen, terwijl hij uiteindelijk precies het tegenovergestelde heeft gedaan en Kelderman niet heeft geholpen. Natuurlijk, waarschijnlijk zit de ploegleiding hierachter maar het is niet netjes (naar Wilco toe) om je dan op deze manier in de media te manifesteren (misschien zit de ploeg hier ook weer achter en dan is dus Team Sunweb echt een vervelend team).

Massimo Bataille 24 oktober 2020 om 17:45

Man dit is toch het enige dat je kunt zeggen?
Wat moet hij zeggen: Op dit moment ben ik beter dan Wilco dus ik ben de kopman nu. Dus ik zal elke kans nemen die ik nu krijg.

Dan was dit forum ook te klein voor alle beledigingen richting Hindley zijn kop.
Het is jammer, maar Kelderman is niet goed genoeg en dat is de enige reden dat hij niet gaat winnen. Ligt niet aan Hindley of Sunweb.

Etio 24 oktober 2020 om 18:04

@Massimo Nee, hij had het ook een stuk neutraler kunnen stellen. Bijvoorbeeld: “Wilco en ik hebben veel vertrouwen en we gaan er alles aan doen om de trui in de ploeg te houden”. In dit geval was het allemaal minder hypocriet over gekomen.

Navardauskas 24 oktober 2020 om 18:12

Nogmaals. Ze hebben hun kopman met 2,45 voorsprong al geofferd toen hij slechts 40 seconden achter reed.
Sunweb heeft donderdag de Giro op het spel gezet door hun oerdomme tactiek. Dat is Aussie Luke Roberts met Aussie Hindley. Hindley komt mij over als een schaap zonder al te veel koersinzicht. Dat liet hij donderdag al zien en vandaag weer. Elke keer van kop af aanvallen en de in de sprint gaan zitten op het moment dat het erop aan kwam.

Maar de ploegleiding heeft hem vooruit gestuurd 2x. Fluke Roberts.
Als hij donderdag met Kelderman door het dal was gereden en desnoods tot de top van de berg kopwerk had verricht, hadden ze Kelderman een minuut of meer sneller naar boven gebracht, èn hem meer energie laten sparen in het zog van Hindley.
Hindley klom goed, prachtig, maar ze verliezen gewoon de Giro. Dus dan is de tactiek vanaf de meet al verkeerd geweest. Het idee alleen als dat ze dat scenario hebben opgeseld. Daar had Kelderman op tafel moeten slaan.
Maar ook tijdens de koers niet meer nagedacht. Donderdag niet eens getest of hij Tao kon lossen. Blinde aussie ambitie.
En het is dan niet verbazingwekkend dat Kelderman er vandaag dus wat te vroeg door zakt na de inspanning van donderdag. Met 1,30 voorsprong en Hindley in steun hadden ze met 10 of 20 seconden voorsprong aan de TT kunnen beginnen. Dan was het een eitje voor Kelderman geweest. Moraal hoog. Teamspirit. Ze hebben hem in de reet geneukt. En daarna zichzelf. Sunweb heeft dit verlies volledig verdiend.
2 dagen achtereen verloren, maar blijf vooral blij kijken.

Als ze zwijnen omdat Hart lek rijdt of valt blijft dit verhaal overeind.

DQT heeft vandaag vol voor almeida gereden
Ineos heeft vol voor Hart gereden
Sunweb heeft 2 dagen tegen Kelderman gereden. Het is zo zielig en kinderachtig van de ploegleiding, omdat die man weg gaat. Het is gewoon jouw renner die zich jarenlang uit de naad heeft gewerkt voor alles wat je van hem vroeg. En hem dan zo in de rug trappen.

Lefevre: “Fluke Roberts mag van mij t gevang in. Voor misdaden tegen de sport.”

Etio 24 oktober 2020 om 18:43

@Navardauskas Eens ja.

Arie den Blanken 24 oktober 2020 om 18:54

A zeggen en B doen is juist wat het wielrennen wat minder voorspelbaar maakt en dus interessanter. Nu vind men het hier niet kunnen maar als een NL-er zo iets flikt en er succes mee zou hebben dan is het okée.

Velominatus 24 oktober 2020 om 18:56

Helemaal eens Navardauskas.

the student 24 oktober 2020 om 16:49

Tja sorry maar het had erg weinig zin om voor kelderman op kop te rijden. Kelderman kon bijvoorbeeld almeida niet volgen. Waarom zou het veel harder gaan als Jai Hindley voor hem op kop rijdt. De Giro konden ze met kelderman gewoon niet winnen.

Pils 24 oktober 2020 om 16:53

Precies dit. Laten we hopen dat hij morgen de chauvinistische mondjes snoert.

super 24 oktober 2020 om 16:53

Natuurlijk wel, dat hadden ze donderdag al moeten doen. Ik denk dat hij donderdag een enorme mentale dreun heeft gehad (en daardoor ook veel tijd heeft verloren) en dat vandaag ook heeft meegenomen. Je bent kopman, maar wordt niet gesteund.
Hij zou zeker tijd hebben verloren maar had er (qua tijdsverlies en mentaal) een stuk beter voor kunnen staan.

Wheely 24 oktober 2020 om 16:56

+1 student
Niks aan toe te voegen

Reus 24 oktober 2020 om 16:58

Dat had wel zin. Voordat Massada demarreerde reden ze in dat groepje 40 seconden dichterbij.
Als Hindley twee dagen lang Kelderman op sleeptouw had genomen, dat waar ie voor betaald wordt, dan had Kelderman nu zeker 1,5 minuut dichterbij gestaan.

Pils 24 oktober 2020 om 16:58

Tja super dat is achteraf makkelijk praten,voor hetzelfde geld zou Kelderman compleet instorten en dan staat Hindley olk meteen ver achter. En met die hulp van Hindley had hij waarschijnlijk alsnog op zo’n 45 seconden gestaan. Dat overbrugt ook niet zomaar in een tijdrit en zeker niet in deze vorm.

KnightBiker 24 oktober 2020 om 17:08

+1 (nog altijd 3e, dat is op zich al een Unieke prestatie) Kelderman ondersteunen was Hindley’s kansen opofferen voor een renner die er kwetsbaar uitzag.

super 24 oktober 2020 om 17:14

@Pils. Die keuze begreep ik direct al niet, daar heb je tenslotte je kopman voor. In de klim verloor Kelderman ook niet veel tijd. 2e optie was om Hindley bovenaan te laten wachten. Dan had hij vanochtend op grotere voorsprong gestaan en had hij mentaal ook geen tik gehad.

Wheely 24 oktober 2020 om 17:15

Dikke kans dat Hart en Kelderman een gelijkwaardige tijdrit rijden morgen. Pas als we weten hoe groot het uiteindelijke verschil is na de tijdrit kunnen we evt een balans opmaken.

Pils 24 oktober 2020 om 17:23

@super
Maar hoeveel tijd gaat Kelderman nu nog goedmaken op Hart in deze vorm. Ik voorspel niet meer dan 30 sec. Achteraf verloor hij niet zoveel op die klim, maar dat weet je van tevoren ook niet wanneer hij lost. Voor hetzelfde geld stort hij totaal in (is niet gebeurd, maar op het moment dat je de beslissing maakt om hindley niet te laten wachten weet je dit niet).

Explorer 24 oktober 2020 om 18:50

Als als als als, als we in de toekomst konden kijken dan….
Een ding is zeker kelderman was de minst sterke van de drie. Die zou er niet met het bot vandoor gaan.
3de, het podium op helaas geen ritwinst was toch mooier voor Wilco geweest..

CechRepublic 24 oktober 2020 om 16:55

Geniet ervan Jay. Als je had opgelet had je in ieder geval een paars seconden voorsprong gehad om morgen te verliezen.

john 24 oktober 2020 om 16:55

Is leuk voor zijn droom ,maar morgen middag is het vreet ontwaken uit zijn droom Als hij van het podium knikkert

Pils 24 oktober 2020 om 17:18

Ja joh. Meer dan 2 minuten verliezen op 20 km.

Joaquim Agostinho 24 oktober 2020 om 17:32

Ach, veel van de wielerkenners hier hadden voor deze Giro nog nooit van Hindley gehoord….

Chris Van Uden 24 oktober 2020 om 17:36

Vreet ontwaken??

mus van de maasstad 24 oktober 2020 om 16:56

Rare ploeg dat sunweb

Joaquim Agostinho 24 oktober 2020 om 17:29

Ja, hadden ze Dumoulin nog maar…., Sunweb heeft in ieder geval niet met een kul smoes de Giro verlaten!

Pogacar_GOAT 25 oktober 2020 om 15:32

@Joaquim Agostinho
Jumbo heeft gewoon haar verantwoordelijkheid genomen, zouden meer mensen moeten doen. Met name degenen die zich de ploegleiding van Sunweb noemen. Ik hoop niet dat ze die mensen al teveel betalen.

Jean Dumas 24 oktober 2020 om 16:59

Almeida verdiende een podium, als Hindley netjes gewacht had op Wilco was het 1 Kelderman 2 Hart 3 Almeida. Nu wordt het 1 Hart 2 Hindley 3 Kelderman.

JumbowintdeVuelta 24 oktober 2020 om 17:06

Qua tactiek was vooral Almeida vandaag opmerkelijk. Hij had onder de top kunnen demarreren en met zijn drie ploeggenoten afstand hebben kunnen nemen van Bilbao en Kelderman, maar heeft het niet geprobeerd. Hij had 1 a 2 minuten kunnen pakken. Bilbao en Kelderman hebben lang kunnen profiteren van het werk van DQS.
Maar verder gewoon super hoe hij zich weer opricht (samen met de ploeg). Klasbak.

edit: ik bedoel niet dat dat zeker was, maar hij had het kunnen proberen.

Massimo Bataille 24 oktober 2020 om 17:48

Me denk niet dat Almeide goed genoeg was om Kelderman al te lossen in die 2de klim, anders ging hij het wel gedaan hebben.
En Kelderman zou nooit deze ronde gewonnen hebben. Jullie focussen zich allemaal op de huidige tijdsverschillen en wat Hindley al dan niet zou geholpen hebben op het tussenstuk na de Stelvio. Maar niemand let erop dat Hart nog harder bergop ging rijden moest hij alleen rijden na de roze droom. Hart hield hem bezig met hindley, niet met Kelderman. En vandaag zou hetzelfde verhaal zijn geweest

wielrenner 24 oktober 2020 om 17:05

Vreemde tactiek van Sunweb.

Olly 24 oktober 2020 om 17:12

Ossiepossie wat is ik teleurgesteld in de houding van Sunweb tov WK.
Het is al begonnen tijdens de gesprekken over het vernieuwen van zijn contract, dat WK ergens moest lezen dat het niet verlengd zou worden. Dan deze tactiek er achteraan.
Snel weg daar.
Geen mannetje meesturen in de ontsnapping is wel de allergrootste flater. Dat hebben ze eerder al een keer in de Vuelta gemist toen Aru hem won met Astana.

Pils 24 oktober 2020 om 17:17

Want ineos laat natuurlijk zomaar een man van sunweb wegrijden?

JumbowintdeVuelta 24 oktober 2020 om 17:26

@Olly,
Geloof je echt dat Sunweb dat niet aan Kelderman zou vertellen? Dat lijkt me zo sterk. Het kan ook zijn dat Wilco zelf het nog niet aan de pers wilde vertellen.

Velominatus 24 oktober 2020 om 19:00

Ik denk inderdaad dat daar al de basis is gelegd. Als een renner wint die je al hebt afgeschreven sta je als Sunweb directie natuurlijk in je hemd. Als er dan een alternatief is, dan is de verleiding groot. Kelderman is hier echt genaaid door Sunweb.

Lennimator 24 oktober 2020 om 17:27

Zum Kotzen!!!

Melkzuur 24 oktober 2020 om 19:29

Heineken? Yep, volledig mee eens.

Chris Van Uden 24 oktober 2020 om 17:32

Morgen is de trui niet meer in het team helaas.

penta 24 oktober 2020 om 17:35

Goed dat je daar weg bent Wilco. Slechte comms rond je vertrek, geen vertrouwen laatste dagen in je kost je wss de giro, tenminste plaats 2

Chris Van Uden 24 oktober 2020 om 17:40

Achteraf had ik dan toch liever Almeida als winnaar gehad. Alles beter dan Team Ineos…

xistnc 24 oktober 2020 om 17:40

Om zich heen ziet Kelderman in de finale iedereen en zijn moeder kleine flesjes achterover slaan. Hij krijgt een slap handje en een dot uitlaatgas.

Wheely 24 oktober 2020 om 17:45

Volgend jaar lekker wel ketonen bij Bora en een fatsoenlijke mannschaft aan knechten. Zijn wraak zal zoet zijn.

Vlinder 24 oktober 2020 om 17:43

Mijn hart is een beetje gebroken voor Kelderman maar eerlijk is eerlijk Hindley heeft natuurlijk wel een zeer goede Giro gereden en was bergop heel erg sterk. Ik verwacht hem morgen niet op het eindoverwinning maar hij mag mij verrassen. It ain't over until the fat lady sings. En dat geldt ook voor Kelderman. De kans is nihil maar ook nihil biedt nog hoop. En zo niet dan vind ik podium voor Kelderman ook fantastisch. Ik gun die gozer de wereld. Ben ook benieuwd hoe de ploegleiders hun tactiek van de afgelopen dagen gaan evalueren, maar dat zullen we waarschijnlijk niet te weten krijgen.

Murcia 24 oktober 2020 om 17:48

Kritiek op Hindley begrijp ik niet, Ik ben ook teleurgesteld over Wilco maar die laat het toch echt zelf liggen. Gisteren niet mee kunnen en vandaag ook niet. dan kun je Jai moeilijk kwalijk nemen dat hij gisteren niet wachtte en ook vandaag was hem niets te verwijten. Kopmannen moeten zelf de zaak afdwingen.

Velominatus 24 oktober 2020 om 19:02

Als Hindley zijn kopman niet steunt maar voor eigen kans gaat, moet hij het beter afmaken. Anders gewoon in je knechtenrol schikken. Als jonge renner komt je kans nog wel. Nu staat Sunweb morgen waarschijnlijk met lege handen.

Romāns Vainšteins 24 oktober 2020 om 20:08

Het is aannemelijker dat die kans nooit meer komt.

Andreotti 24 oktober 2020 om 17:54

Kelderman had zelf de benen niet meer van het begin vd giro. Dat mee schuift is terecht, laten wachten had geen zin. Kelderman heeft nu nog vaak in groepjes mee kunnen rijden, in tegenstelling tot afgelopen donderdag. De enige die echt niet over nam, was Bilbao. Maar ja, kan je hem ook niet aanrekenen.

Nee, waar Hindley miskleunt is dat hij niet bij Hart in het wiel gaat zitten in de laatste kilometer. Toen bleek dat hij hem er niet af kreeg, had hij nooit zo onnozel de sprint moeten aangaan. Desnoods had Dennis terug gekomen, had Kelderman ook weer iets dichter bij gekomen. Nu liet hij zich zelfs verrassen….. had hij in ieder geval 8 sec bonus gehad. Waarschijnlijk ook niet genoeg, maar toch…

Wheely 24 oktober 2020 om 18:07

Hindley is natuurlijk ook nog niet de meest ervaren renner, hoe vaak heeft die al op het hoogste niveau een finale gereden? Deze Giro is een prima leerschool voor hem.

Velominatus 24 oktober 2020 om 21:48

Precies de enige juiste reden waarom Kelderman de absolute kopman had moeten zijn.

Eddy Vroemm 24 oktober 2020 om 22:41

Leuk voor die jongen natuurlijk, maar als team doen ze het taktisch bizar slecht. Als je een grote ronde wil winnen heb je een plan nodig én moet je je er ook aan houden. Zeker tegen Ineos. Het huidige Sunweb is een leuke ploeg voor eendags successen maar gaat zo geen ronde winnen. Wens Bardet veel succes. Hoop niet dat hij na een zwak moment meteen wordt afgeschreven voor het nieuwe talent van de dag