Hinault over vroege seizoenseinde Vingegaard: “Hij lijkt minder van koersen te houden dan Pogacar en Evenepoel”
Hinault en Vingegaard in de Tour van 2023 - foto: Cor Vos
vrijdag 20 september 2024 om 09:59

Hinault over vroege seizoenseinde Vingegaard: “Hij lijkt minder van koersen te houden dan Pogacar en Evenepoel”

Jonas Vingegaard zal dit jaar niet meer in actie komen. De Deen van Visma | Lease a Bike beëindigde zijn seizoen na zijn eindzege in de Ronde van Polen. Volgens wielerlegende Bernard Hinault is dit een teken dat Vingegaard minder van koersen houdt dan bijvoorbeeld Tadej Pogacar en Remco Evenepoel.

Terwijl Pogacar in 2024 op 56 koersdagen uit zal komen en Evenepoel op 58, speldde Vingegaard dit jaar 44 keer een rugnummer op. De klimmer startte dit voorjaar in O Gran Camiño, Tirreno-Adriatico en de Ronde van het Baskenland, waar hij op moest geven in de vierde etappe. Hij kwam net als onder meer Evenepoel ontzettend hard ten val en liep daarbij hevige blessures op: een klaplong, longkneuzing, gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben.

Vervolgens moest Vingegaard maandenlang revalideren, maar hij haalde alsnog de Tour de France. Aansluitend betwistte hij nog de Clásica San Sebastián en de Ronde van Polen. Na de Ronde van Polen, die op 18 augustus (een kleine maand na de slotrit van de Tour de France) ten einde kwam, zette de Deen een punt achter zijn seizoen.

“Hij is niet de eerste die dit doet”, aldus vijfvoudig Tourwinnaar Hinault. “In het verleden hebben veel renners die in de Tour hebben gepresteerd tegen zichzelf gezegd: ‘Het is goed zo, waarom zou ik blijven vechten?’. We kunnen ons afvragen of deze renners van fietsen houden, want als je van fietsen houdt, hou je we van koersen en van winnen. Vingegaard lijkt minder van koersen te houden dan een Pogacar of een Evenepoel.”

Pogacar op één
Hinault werd door CyclismActu ook gevraagd om Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Primoz Roglic te rangschikken. “Met alles wat hij sinds het begin van het seizoen heeft kunnen winnen, heb ik Tadej Pogacar op de eerste plaats gezet”, is de Das duidelijk. “Op de tweede plaats zet ik Remco Evenepoel, dan Jonas Vingegaard en ten slotte Primoz Roglic.”

Heel verrassend is Hinaults keuze voor Pogacar niet, want de Sloveen wint dit jaar vrijwel overal waar hij start. Saai vindt Hinault die dominantie niet. “Of het onaangenaam is om Pogacar altijd te zien winnen? Nee. Een renner is er om zichzelf te plezieren, niet anderen. Zijn talent en dominantie doen ons dromen. Als je deze vraag aan Eddy Merckx zou stellen, zou hij hetzelfde antwoorden. Wij houden van vechters en Pogacar is daar een van.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
29 Reacties
20-09-2024 10:49
Ik ben geen superfan van Vingegaard, maar hij mag hier toch best even wat verdedigd worden... Is monsieur Hinault vergeten dat Vingegaard in april een gigantische lichamelijke knal heeft moeten incasseren, gevolgd door een ongezond snelle klaarstoomfase om de Tour te halen? Het lijkt me niet meer dan logisch dat je vervolgens, als je merkt dat het lichaam nog meer herstel nodig heeft, het seizoen afkapt. Dat heeft niks met 'houden van koersen' te maken, eerder met 'zorgdragen dat je niet al rond je 32e bent opgebrand', waar Hinault zelf ook alles vanaf weet.
Bovendien is Vingegaard de afgelopen jaren wel doorgegaan tot aan Lombardije (muv vorig jaar), en is hij ieder jaar al in februari en maart op topniveau.
    20-09-2024 12:13
    Ik denk ook dat Vingegaard een paar procentjes meer nodig heeft om Pogacar te verslaan. Alles gaan dus nu in het teken van die procentjes - en dus van voorbereiden van volgend seizoen. Hier en daar een klein rondje erbij winnen is in het licht daarvan niet zo betekenisvol.
20-09-2024 10:12
Het simpele antwoord is dat hij zn familie het belangrijkst vindt en dat hij eendagskoersen ruk vindt. Niks mis mee
    20-09-2024 10:51
    Ik geloof er in dat dit op de lange termijn veel duurzamer is voor de renner en zijn omgeving.
    20-09-2024 13:02
    Alsof renners die wél steevast daags na het vaderschap (eerder regel dan uitzondering) weer op de fiets springen hun familie niet op 1 zouden zetten.

    Verschil is alleen dat Jonas vanwege z'n belangrijke Tourrol het zich kan én wil laten welgevallen. En dat is precies het punt van Hinault. En het niet waarderen van eendagskoersen is juist een prima indicatie dat hij niet heel erg van koers houdt.

    Ook geen nieuws allemaal. Gewoon een visafslagmedewerker die weinig affinitiet met wielrennen had/heeft, maar wel hard kan trappen. Allemaal prima, maar daar mag je als wielerliefhebber (wat Hinault ook is naast enkel oud-coureur) best wat van vinden.
    20-09-2024 13:12
    @ De Blindenloterij
    Hoezo is dat een incicatie dat hij niet van koersen houdt?
    Mischien houdt hij niet van eendags koersen, maar wel van etappe koersen.

    Kijk je naar Pogacar tov Vingegaard qua aantal koersdagen
    in 2024 54-44. Is logisch, Vingegaard lag in de lappenmand
    in 2023 49-67. Is logisch, Pogacar gebroken pols
    in 2022 54-54.

    Dus hoezo houdt Vingegaard niet van Koersen?
    20-09-2024 13:48
    Blindenloterij Er staat duidelijk dat hij (kennelijk) minder van koers houdt dan bijv. Pogacar en Evenepoel. Dat is toch iets anders dan "Gewoon een visafslagmedewerker die weinig affinitiet met wielrennen had / heeft)
    20-09-2024 17:37
    Helemaal eens met Bernard. Die Vinegaard straalt ook weinig uit. Nooit mijn favoriet. Dan nog liever die belg die evep heet.
20-09-2024 10:24
Misschien houdt hij op een andere manier van koersen? Wat is dat toch dat iedereen zo naar eenheidsworst verlangt? Mensen verschillen nou eenmaal van elkaar en kunnen op een verschillende manier topprestaties bereiken. Dat maakt het nou juist zo leuk en interessant.
20-09-2024 10:29
Eigenlijk is Pogacar de eerste echte opvolger van.. Bernard Hinault.
Het hele jaar rijden én winnen in klassiekers, rittenkoersen en grote rondes. En alleen zuurpruimen kunnen daar geen bewondering voor hebben. Hopelijk wordt hij volgende week ook nog wereldkampioen!
20-09-2024 10:55
Beetje klaar met helden van vroeger die tegelijk zich met de renners van nu bemoeien en er een 'ik was geweldig' sausje overheen pleuren.
    20-09-2024 10:58
    Maar eerlijk is eerlijk, hij was ook een geweldige renner.
    20-09-2024 11:02
    Ik snap je opmerking. Tegelijk brengen dit soort uitspraken ook mooie inzichten met zich mee, bijvoorbeeld over hoe verschillend de renners hun liefde voor hun sport uiten/beoefenen en dat dat dus allemaal oké kan zijn.
20-09-2024 11:15
Man lijkt seniel te worden. Vorig jaar domineerde Vingegaard vanaf Camiño tot de Vuelta (die hij ook had gewonnen als Kuss niet aan de leiding had gestaan) zowat elke rittenkoers waar hij startte. Kan hij zich nu al niet meer herinneren?
Daarbij, hoeveel plezier straalde hij zelf uit in de jaren dat hij zijn knieën kapit reed?
    20-09-2024 11:29
    Had zoveel plezier dat hij als dieptepunt omstanders op hun gezicht sloeg!
    20-09-2024 13:00
    Dat kun jij niet weten Ray! Volgens eigen zeggen volg je pas 25 jaar wielrennen..
20-09-2024 10:14
Beetje een onzinnige uitspraak naar mijn mening. Een hoop koersen waar Evenepoel en Pogi starten, heeft Jonas niks te zoeken dus waarom zou hij?
20-09-2024 11:29
Op zich zegt Hinault hier niks vreemd. Pogacar en Evenepoel die er ook voor gaan in grote eendagskoersen vs. Vingegaard die zich puur op rondes richt. Hinault was zelf 1 van die uitzonderlijke kampioenen die ook beide deed.

Opvallender vind ik zijn top van die 4 van dit seizoen. Pogi op 1, Evenepoel op 2 lijkt me logisch. Vingegaard boven Roglic twijfel ik over, want Roglic won met de Vuelta wel een grote ronde en daarnaast ook nog de Dauphiné. Daar staat Vingegaard zijn 2de plek in de Tour en eindwinst in de Tirreno tegenover.

Ik ben benieuwd wat straks de uitslag is van de Vélo d'or maar het zou mij niet verbazen mocht Roglic daar boven Vingegaard eindigen. Zelfs al zou hij niks meer winnen van het rijtje WK TT - WK - RvL. Al begrijp ik het ook wel weer dat het niveau van Vingegaard dit jaar hoger wordt ingeschat.
20-09-2024 15:24
Toch wel grappig eigenlijk, hoe er hier sommigen er meer van denken te kennen dan 1 van de grootste renners aller tijden en hem dan ook nog wat omlaag proberen te schrijven
    20-09-2024 15:47
    Toch wel grappig dat 1 van de grootste wielrenners beweert dat Vingegaard niet van koersen houd, terwijl hij vorig jaar meer koersdagen had dan Pogacar, en evenveel in 2022.
    En ja dit jaar minder, hoe zou dat nou komen? (en ook geeneens dat het er nou zoveel minder zijn.)
    20-09-2024 19:15
    Dat Hinault in het verleden hard kon trappen, betekent nog niet dat hij verstand heeft van persoonlijkheidsprofielen.

    En je hoeft maar een minuut naar De Vlaeminck te luisteren om te weten dat kampioenen uit het verleden in het heden ook nogal eens onzin uitkramen.
    20-09-2024 19:40
    @Mocca, het gaat niet om koersdagen... Maar Hinault probeert op een aparte manier aan te geven dat Pogacar meer verschillende koersen rijdt (en wint) dan dat Vingegaard doet... Inhoudelijk klopt t natuurlijk wel; vergelijk de prijzenkast maar van beide renners... Dat is geen vergelijk.
20-09-2024 11:11
In andere interviews vertelt Hinault (die al vader werd op z’n 20e) overigens dat hij z’n kinderen niet heeft zien opgroeien en dat nooit iemand zo zou laten doen. Maar blijkbaar vergeet hij z’n eigen uitspraken als hij het over vingegard heeft …
20-09-2024 11:29
Wielrennen is maar bijzaak, familie komt op 1, 2 en 3! En na die vreselijke crash in Baskenland heeft hij er sportief nog wat van weten te maken, wonderbaarlijk genoeg. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
20-09-2024 12:06
Totaal mee oneens. Vingegaard is minder uitgesproken. Bescheiden jongen, keurig netjes in de interviews. Geen gekkigheid die voor opschudding zorgt. Ik hou er wel van en het geeft hem voor mij een enorm hoge gunfactor. Voor een ander waarschijnlijk minder. Prima.

Maar zeggen dat Vingegaard minder van koersen houdt is complete onzin. Hij is er al twee jaar bij vanaf Gran Camino en sloot zijn eerste jaar als Tourwinnaar af in Lombardije terwijl eendagswedstrijden hem totaal niet liggen. Dat is ook de reden dat je hem niet meer in LBL etc ziet. Daar is een Pogacar gewoon buitencategorie en Evenepoel ook.
20-09-2024 11:09
Flauw hoor, in Hinault z’n tijd was het seizoen na het WK in augustus wel zo’n beetje klaar en ging hij daarna werken op de boerderij of geld verdienen met schnabbels. Nu zijn de renners al erg goed in februari en gaan ze vaak door t/m oktober. Vingegard ook alleen nu niet omdat hij vader werd.
    20-09-2024 17:56
    Onzin wat je schrijft. Hinault won 2 keer de Ronde van Lombardije en won 5 keer de GP des Nations, toen ongeveer het WK tijdrijden die werd verreden in oktober. Hinault reed én won het hele jaar door.
20-09-2024 11:14
Beetje onzinnige opmerking op basis van dit bizarre seizoen van Vinegaard.

Renners zouden natuurlijk wel het goede voorbeeld van Hinault moeten volgen en met hun stugge kop hun knieën naar de kloten rijden. Da’s pas liefde voor de koers.
    20-09-2024 11:28
    En als gevolg daarvan "als een dief in de nacht" de Tour de France 1980 verlaten.....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine