Herboren Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Critérium du Dauphiné
Remco Evenepoel heeft de tijdrit in het Critérium du Dauphiné op zijn naam geschreven. De wereldkampioen tijdrijden deelde een serieuze tik uit aan zijn concurrenten voor het algemeen klassement. Evenepoel is ook de nieuwe leider in het algemeen klassement van de WorldTour-rittenkoers.
In de vierde etappe moesten de klassementsrenners (figuurlijk dan) voor het eerst echt met de billen bloot. Tussen Saint-Germain-Laval en Neulise was immers een tijdritparcours van 34,4 kilometer uitgetekend. Een volledig vlakke tijdrit was het zeker niet – de organisatie had toch 375 hoogtemeters in het parcours weten te stoppen – maar wel zeker een chrono voor de specialisten.
Een van die specialisten rolde al zeer vroeg van het startpodium. Jensen Plowright (Alpecin-Deceuninck) was om 13.46 uur de eerste starter, maar drie minuten later was het al aan Europees kampioen tijdrijden Joshua Tarling (INEOS Grenadiers).
De Brit probeerde voordien de verwachtingen te temperen, door te zeggen dat hij na een knieblessure in het voorjaar behoorlijk lang van de fiets had moeten blijven. De nog altijd maar 20-jarige hardrijder was naar eigen zeggen geen favoriet voor de dagzege, en stond natuurlijk ook niet voor niets drie na laatste in het algemeen klassement.

Joshua Tarling zette de eerste richttijd neer – foto: Cor Vos
Desondanks ging Tarling in de tijdrit als een komeet van start. Zijn tijden zouden de hele dag als de ultieme richttijden gebruikt worden. Al op het eerste tussenpunt na tien kilometer in Saint-Georges-de-Baroille was Tarling goed voor een tijd van 10:44. In het meer heuvelachtige tweede gedeelte – met daarin ook twee klimmetjes – bouwde Tarling (daar na 30:03) zijn voorsprong alleen maar uit, om vervolgens na de volledige tijdrit af te klokken op 42:06. En dat aan een gemiddelde snelheid van 49 kilometer per uur. Eerste uitdager Kamil Gradek (Bahrain Victorious) moest op dat moment meer dan twee en een halve minuut toegeven.
Concurrenten die Tarling wel konden benaderen waren onder andere Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Callum Scotson (Jayco AlUla), Matteo Sobrero (Jayco AlUla), Tim Wellens (UAE Emirates) en Tarlings ploegmaat Laurens De Plus, alleen bleven zij nog altijd op een kleine minuut van het jonge talent steken. Toen was al duidelijk dat concurrenten van goeden huize zouden moeten komen om Tarling nog te bedreigen.
Het grootste gevaar zou van de favorieten voor het algemeen klassement moeten komen. Een van de eersten onder hen die op het startpodium verscheen was niet de minste, het ging over wereldkampioen tijdrijden Remco Evenepoel. Die liet zich bij het eerste tussenpunt meteen gelden door twee seconden eerder dan Tarling door te komen. In de daaropvolgende 15 kilometer nam Tarling op zijn beurt wat tijd terug, waardoor de twee nagenoeg dezelfde tijd neerzetten bij het tweede tussenpunt.
Evenepoel had echter nog een vijftal oplopende kilometers te goed in het derde deel van de tijdrit, en blijkbaar had hij daar ook nog behoorlijk wat krachten voor overgehouden. De wereldkampioen leek te vliegen en klokte liefst 17 seconden sneller af dan zijn grote concurrent Tarling. Hij was goed voor een tijd van 41:49 en een gemiddelde van 49,3 kilometer per uur. Nam de talentvolle Belg daarmee meteen een optie op de dagzege?

Evenepoel maakte indruk onderweg – foto: Cor Vos
Ja, zo bleek, want geen enkele van de andere favorieten kwam ook maar in de buurt van Evenepoel. In de eerste 25 kilometer van de tijdrit wisten velen wel de schade op Evenepoel nog te beperken, maar vooral in de zware slotkilometers maakte de Belg dus het verschil. Die andere favoriet voor de eindzege, Primoz Roglic, beperkte de schade daarbij nog het meest. De Sloveen van BORA-hansgrohe verloor 39 seconden.
Goed gereden door Remco, maar denk wel dat ie nog niet op 100% zit.
Wk en Vuelta en monumenten zijn niet te onderschatten, naar er is maar 1 hoofdprijs in het wielrennen.
Hij is intussen 6e jaars prof, dan wordt het ook wel tijd om op het hoogste podium mee te strijden.
Ik ben benieuwd hoe hij bergop gaat. Hij heeft in ieder geval een mooi gat op de rest, en kan dus proberen te volgen. Hopelijk dus eindelijk vuurwerk in de rest van de Dauphine, want de eerste dagen was het niet echt boeiend.
Dit gaat over de OS, niet het WK… op de OS maakt Van Aert wel degelijk kans op eremetaal.
Overigens zou ik Van Gils ook naar beide kampioenschappen meenemen.
39 seconden pakken op Roglic in een vlakkte tijdrit?
Dikke dijen lossen bergop. Minuten.
Die 300 en iets meters hoogteverschil? Hooguit een golvende tijdrit. heeft één van die renners waar jij naar verwijst deze tijdrit bestempeld als een klimtijdrit?
Denk dat er nog wel verbetering mogelijk is. Anders had hij wel met meer verschil gewonnen.
Deze tour zal zo sterk bezet zijn, dat hij er echt niet bovenuit zal steken.