Herbert Dijkstra geeft dit jaar geen tv-commentaar tijdens Tour
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 20 augustus 2020 om 15:49

Herbert Dijkstra geeft dit jaar geen tv-commentaar tijdens Tour

Wie de Tour de France via de NOS volgt, zal het dit jaar moeten doen zonder het commentaar van Herbert Dijkstra. De oud-schaatser kampt met chronische rugklachten en zal de Ronde van Frankrijk dit jaar overslaan. Joris van den Berg is zijn vervanger.

Bij de NOS vormt Dijkstra het vertrouwde geluid tijdens de Tour de France. Samen met analist Maarten Ducrot vormt hij inmiddels een bijna onafscheidelijk duo tijdens de drieweekse door Frankrijk. Zijn ‘kastelenboek’ heeft inmiddels de cultstatus bereikt. Naast het wielrennen is Dijkstra ook een vaste stem bij het schaatsen.

Voor zijn vervanger Van den Berg is het niet de eerste keer dat hij in het commentaarhokje zal plaatsnemen, aangezien hij in het verleden al commentaar gaf bij diverse wielerkoersen. Hij is vooral bekend als de man die in het Tourjournaal de etappe van de dag van commentaar voorziet.

De co-commentatoren naast Van den Berg zijn Ducrot en Stef Clement. De NOS zal ook dit jaar weer alle etappes live uitzenden. Dit jaar zullen maar liefst tien ritten van start tot finish worden uitgezonden. Het gaat om de openingsetappe vanuit Nice, de belangrijkste bergetappes en de enige individuele tijdrit naar La Planche des Belles Filles.

RIDE Magazine
156 Reacties
20-08-2020 16:45
elke commentator heeft zijn manier om dode momenten op te vullen, daar stoor ik me niet zo aan

vind wel dat dijkstra/ducrot vaak vrij middelmatig zijn in het herkennen van renners, dat is elders toch iets beter (ja, er zijn ongetwijfeld voorbeelden van anderen die zich ook vergisten, het gaat mij over de frequentie van de fouten)
20-08-2020 16:45
Verrast me iedere keer weer dat zoveel WF'ers de NOS kijken, 1 op de 3! Blijkbaar mis ik iets :)
    20-08-2020 17:04
    Waarom verrast dat je?
    20-08-2020 18:01
    Omdat het zo bar slecht is? Wordt meteen depressief als ik die Ducrot weer geluid hoor maken.
20-08-2020 16:46
Och, als je het commentaar van Mart Smeets bij een 'oude' Touretappe hoort - vol missers - past het geheel in de traditie om weer zo iemand terug te krijgen. Ik verheug me er niet op, maar er zijn gelukkig alternatieven. Overigens kijk ik al jaren niet meer via de NOS (en vroeger sporadisch). De Belgen hebben een rijke traditie en Eurosport is tegenwoordig ook goed te pruimen.
20-08-2020 16:54
Een ding is zeker dan wordt er met 30 graden tenminste niet over schaatsen gepraat.
En alle andere verhalen die we al 100 keer gehoord hebben.
Leve Sporza met Jose de Cauwer
20-08-2020 17:01
Ik kijk op de belg voor Jose de Cauwer..

BY-FAR de beste commentator..

Afgelopen weken, Thijs Zonneveld, Joris vd Berg en Stef Clement moeten pruimen dit was wel slecht hoor..

Vooral de kopgroep in Dauphine, met louter toppers....

Geen grote namen in de kopgroep alsdus dhr. J vd Berg
    20-08-2020 18:34
    Stef Clement is zo vriendelijk het allemaal ex-tra dui-de-lijk uit te leggen aan ons, semi-zwakzinnige kijkers..
20-08-2020 17:01
In weer een oersaaie vlakke etappe luister ik altijd het liefst naar de onzin verhalen van Ducrot. Als hij er weer eens naast zit vind ik dat altijd hilarisch. Herbert is voor mij vervangbaar, Maarten niet.

Sporza kijk ik als het echt spannend wordt of als ik behoefte heb aan het laatste nieuws rondom het pasgeboren nichtje van Thomas de Gendt.

Eurosport kijk ik als het verder nergens wordt uitgezonden.

Beetje afwisseling tijdens de Tour is eigenlijk best lekker. Gewoon 3 opties, prima!
20-08-2020 17:02
Bij mij passeren alle 3 kanalen wel. Al neig ik wel steeds meer naar eurosport. Zeker als de beestjes langs de weg even worden behandeld en karsten kroon (meen ik) ook extra informatie opzoekt. Die zijweggetjes zijn nodig gedurende 3 weken koers. Wat meer informatie over de kasteeltjes kan bij alle 3 beter. Neem toch aan dat de franse vvv, als sponsor, wel in een informatiepakket voorziet.
20-08-2020 17:03
Volgens mij wordt wielrennen juist meer uitgezonden de afgelopen jaren...
20-08-2020 17:04
Ik zal hem echt niet missen.

Memorabele uitspraken:
Herbert: “Fabian Kanselara,” en Maarten: “volgens het nieuwe wielrennen”

Overigens dat ik Fabian Cancelara aanhaal geeft aan hoe lang ik niet meer naar de NOS kijk...
20-08-2020 17:09
Lijkt mij wel eens leuk om de Cauwer samen met Kroon aan het werk te horen. M'n twee favorietjes. Worden volgens mij heel diepzinnige gesprekken.
20-08-2020 17:09
Iets met regen en drup.
Beterschap Herbert.
20-08-2020 17:12
Ben ik nu de enige die geen hekel heeft aan Joris van de Berg? Ik vind dat hij het Shorttrack commentaar uitstekend doet, oke dat is geen wielrennen ... maar hij brengt wel een stuk meer beleving in zijn commentaar en hij heeft een veel plezierigere stem dan Herbert. Tuurlijk de Neel en Smeets was een 10, maar dat wordt ook een beetje over-geromantiseerd. En Herbert die geforceerd bij elk kasteeltje info hierover verteld, voelt bij mij ook niet helemaal naturel. Verder vind ik het commentaar van Eurosport met oa Kasten Kroon ... also known as 'de befkoning' oh nee de 'bergkoning :-D ... ook niet fijn om naar te luisteren.

Kortom ik stem gewoon af op de NOS! Op naar geel jongens
    20-08-2020 17:53
    Werk je toevallig voor de NOS?
    20-08-2020 21:08
    Joris is gewend samenvattingen te doen. En staan nooit bij een koers. Als hij dat afleert em eens een koers bezoekt kan het wat worden.
    21-08-2020 17:32
    Ja, je bent denk in de enige. Of Joris van den Berg, dat kan natuurlijk ook.
20-08-2020 17:14
Kijk 90% van de uitzending met het geluid uit. Die laatste 10% kom ik wel door, behalve met Karsten Kroon. Zodra het over doping gaat zwijgt hij als het spreekwoordelijke graf.
20-08-2020 17:14
P.S. by far het beste commentaar is de Engelstalige versie van Eurosport. Wauw de etappe in Spanje die Dumoulin in 2015 won ... kippenvel!!

https://www.youtube.com/watch?v=iDlsMPduHsM&t=721s
20-08-2020 17:22
Prima commentaar van Dijkstra wat mij betreft. Alleen aan hoe hij het Engelse Thomas uitsprak irriteerde ik me mateloos. In plaats van gewoon met een t zoals de Engelsen doen, maakte hij er altijd een th van zoals in thing. Brrr.
20-08-2020 17:27
Jammer, liever Dijkstra dan Ducrot. Beterschap
20-08-2020 17:27
Ik wens Herbert natuurlijk een snel herstel en jammer voor hem dat hij geen commentaar kan verzorgen. Tegelijkertijd is alles beter dan het duo Dijkstra-Ducrot. NPO hoopt dat als je 2 mensen maar lang genoeg laat zitten de omroep vanzelf iets krijgt als Wuyts-De Cauwer of Smeets-Nelissen. Tijd en voorkeur van mensen hebben aangegeven dat die gedachte onzin is
20-08-2020 17:30
Ik kijk het liefst op de hoofdzender. Voor de Franse wedstrijden is dat FranceTV of l'équipe 21. Voor de Vlaamse wedstrijden stem ik af op Sporza. Bij de andere wedstrijden stem ik wisselend af. Als Wuyts bij Sporza zit dan zap ik meestal weg( Vlamingen kunnen beter sturen, rijden tactischer, slaan nooit kopbeurten over en als ze verliezen dan zijn ze meestal wel de sterkste). Ik chargeer een beetje maar Wuyts ziet geen minpunten bij Belgen....
    20-08-2020 20:10
    Wuyts is tenenkrommend had gehoopt dat hij ook blessure aan rug had.
    20-08-2020 20:24
    Wuyts fanatisme valt in het niets met dat van elke Nederlander, jullie zijn ofwel ziende blind of volledig gemanipuleerd. Maar kijk toch eens in een spiegel vanavond.
    20-08-2020 20:41
    @go1707 hoeveelste pseudoniem heb je nu? Je bent aan het generaliseren. Elke Nederlander... Ik heb het enkel over Wuyts en heb op veel verschillende zenders van landen wielrennen gevolgd. Ik denk dat jij dat blijkbaar niet merkt omdat je wellicht enkel Sporza kijkt.
    20-08-2020 20:48
    Het ergste aan Wuyts is dat hij de hele dag een beetje als pseudo intellectueel chauvinisme en nationalisme in de sport zit af te keuren als zijnde een achterlijke mentaliteit van onvolwassen volken, totdat hij helemaal flipt en hyperventileert als er een Belg dreigt te winnen. Hypocriete man.
20-08-2020 17:38
Bizar dat je door het ontbreken van Herbert Dijkstra er alsnog op achteruit kunt gaan. Joris van den Berg is echt verschrikkelijk. Met afstand de slechtste. Hoe hij die samenvattingen inspreekt, tenenkrommend.
    20-08-2020 18:08
    Terwijl-ie een heel goede stem heeft. Maar er komt alleen maar onzin uit
20-08-2020 17:41
@Veloburto ga jij je mond maar eens wassen, Jose Been missen; met haar krijsende stem...
Het is blijkbaar wel een moeilijk vak, want er zijn er maar weinig die het goed doen. Is ook wel een beetje een smaak voor stemgeluid denk ik. Vind zelf Karsten Kroon wel te Pruimen, maar Bobby Traksel daarentegen helemaal niet, kan niet 1 zin uitspreken zonder of te stotteren, te haperen, zinsopbouwfout, verkeerd woordgebruik etc....
    20-08-2020 18:38
    Bobbie Traksel is volgens mij een prima vent, maar het is gewoon geen spreker. Hij mist het taalvermogen. Karsten Kroon is wel goed inderdaad. José Been heeft de edele kunst van het zwijgen niet begrepen, die is onafgebroken aan het woord.

    Bij Eurosport hebben ze een nieuwe commentator die ik wel goed vind, jk weet niet hoe hij heet.
    20-08-2020 19:31
    Bedoel je Jeroen van Belgum oid....?
    20-08-2020 19:35
    Nee, ik bedoel een Nederlander. Die Vanbelleghem zit er al een tijdje.
    20-08-2020 19:39
    Andries Lamain
    20-08-2020 20:49
    Nick Stupler vind ik goed.
    Karsten is ook vrij goed, veel verhalen maar soms iets te moreel superieur
    Jerre Van Belleghem soms iets te overenthousiast maar ok.
    Jan Hermsen past heel goed bij die Amerikaanse koersjes zo laat op de avond maar is soms iets te traag / valt stil.
    Die Limburger heeft hetzelfde probleem als Merijn Kasteleijn uit België. Dat past prima bij RVDrenthe of Dwars door het Hageland maar niet voor Wereldkoersen.
    Bobby Traksel verbasterd alle namen en plaatsnamen, dat kan gewoon niet.
    Naar José Been kan ik echt niet luisteren.
    Ducrot en Dijkstra heb ik nooit gehoord. In de Avondetappe hoor ik een veel te enthousiaste kerel hyperventileren. Maar goed, daar kijk ik alleen al voor Mevrouw De Graaf naar. Gezellige dame.
    20-08-2020 22:12
    Deed discipel Andries Lamain de Dauphiné? Deed ie best ok.
20-08-2020 17:50
Wens Herbert sterkte maar hoop toch dat hij niet meer terugkomt als commentator met zijn obsessie voor Mollema. Is het een groninger of zo?
Danny Nelissen zou een hele goede vervanger zijn.
    20-08-2020 18:25
    Danny Nelissen met voorsprong de aller beste commentator, heeft meer verstand van wielrennen dan alle NOS commentators te samen.
    20-08-2020 19:32
    Nelissen lijkt mij ook wel goed
    20-08-2020 20:13
    Nelissen samen met Boogerd altijd leuk alleen voor de scherpslijpers en farizeeen onder ons een brug te ver.Zij kunnen wel wedstrijd lezen,wat velen maar niet wil lukken.
20-08-2020 17:55
José Been en José De Cauwer als commentatoren. Dan op Eurosport.
    20-08-2020 19:33
    Jose & Jose moeten maar een band beginnen, de Joseband ofzo, maar aub geen commentaar meer geven
20-08-2020 18:04
Op de stream is altijd de Engelse Eurosport. Heel tevreden mee, alleen Kelly zijn geneuzel is voer voor een instant depressie.
    20-08-2020 19:34
    Dat Engelse commentaar is ook goed te doen en af en toe zeer enthousiast.....
20-08-2020 18:10
Geen liefhebber van Dijkstra en Ducrot, maar 'dj' Joris van de Berg is toch wel de overtreffende trap hoor. Terwijl-ie goed klinkt en een prettige stem heeft. Maar wat komt er toch een hoop flauwekul uit zeg.
20-08-2020 18:59
Was niet Michael Boogerd ergens te horen? Die staat bij mij toch wel bovenaan. Prettige stem en laat het achterste van z'n tong zien.
    20-08-2020 20:14
    Yep Olano viva Michael

Reacties zijn gesloten.