Hein Verbruggen: “Wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers”
Foto: Sirotti
vrijdag 22 april 2016 om 13:05

Hein Verbruggen: “Wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers”

Hein Verbruggen vreest dat een rijke miljardair binnen afzienbare tijd de macht grijpt in de wielersport. Volgens Verbruggen heeft een gebrek aan visie aan daadkracht bij de UCI de sport kwetsbaar gemaakt. “De wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers,” vertelt hij aan De Telegraaf.

De oud-preses van de internationale wielerunie laakt het huidige beleid. “Er is geen beleid meer bij de internationale wielerunie. Gisteren zijn ze het eens met ASO, vandaag maken ze een deal met de ploegen. Er zit geen consequente lijn in.”

Volgens Verbruggen is het onterecht dat de indruk is ontstaan dat Tour-organisator ASO dwars ligt. “Al die boemanverhalen over ASO? Flauwekul! Zij weten echt wel dat 50% van 200, meer is dan 70% van 100. Dat is toch niet moeilijk. Het probleem is dat er geen strategie en visie bij het huidige UCI-bestuur is.”

Volgens Verbruggen ligt de oplossing in het verder internationaliseren van de sport en noodlijdende wedstrijden te vervangen door koersen uit Zuid-Afrika, Colombia en Bahrein. Daarnaast pleit hij voor salaris- en budgetbeperking en denkt hij dat het verstandig is de ploeglicenties over meer landen te spreiden. “De WorldTour is economisch onderontwikkeld. Iedereen ziet dat er met een goed model veel meer geld te verdienen is. Voor amper 100 miljoen euro kan je een heel peloton over de hele wereld laten koersen. Dat is echt geen geld. Wang heeft miljarden op de bank, terwijl Abramovich maar een van zijn vier jachten hoeft te verkopen om de macht in de wielersport in handen te krijgen.”

RIDE Magazine
40 Reacties
22-04-2016 15:32
Hein 'mister doofpot' Verbruggen altijd... MIN 100. :6
22-04-2016 15:49
@Tutu: 10 jaar geleden was je met een budget van 10 miljoen één van de rijkste van het peloton, nu is dat budget net voldoende om de kleinste WT ploeg te houden. En binnen 3/4 jaar gaat dat denk ik niet meer voldoende zijn. Renners die een miljoen verdienden zag je 15 jaar geleden niet, nu zijn er die 4/5 miljoen vangen. Dat bedoel ik met dat ploegen en renners steeds rijker worden.

De Tour is winstgevend, inderdaad. Als ongeveer enige koers. Gelukkig keert de ASO dat geld niet uit aan de toch al rijke ploegen en renners, maar houden ze dat om in verliesgevende wedstrijden als Parijs-Roubaix, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Nice en de Dauphine te steken. Stel dat ze dat niet deden, dan hadden we wel een heel kaal wielerseizoen. De ASO is op het moment de organisatie die het meeste in belang van wielrennen doet. Gedeeltelijk uit eigenbelang, dat klopt. Maar zij houden de WT op het moment persoonlijk in stand.
22-04-2016 15:54
@Hakkie2
Gelukkig krijgen renners tegenwoordig wat meer salaris. In vergelijking met andere sporten is het nog steeds karig. En je hebt het nu over de toplaag. Een doorsnee WT-renner verdiend bitter weinig voor het topniveau waarop hij acteert.
En je gaat mij niet vertellen dat de ASO op Parijs-Roubaix, een koers die over de hele wereld wordt bekeken, verlies lijdt. De andere koersen die je noemt zullen minder een vetpot zijn maar met de bedragen die de ASO met vooral de Tour verdient bouwen ze een machtpositie op die volledig buiten proporties is gegroeid.
22-04-2016 16:02
@Tutu: jaarlijks is in het jaarverslag te zien dat Parijs-Roubaix flink verlies maakt. Ik snap ook elk jaar niet dat al die mensen gratis op de kasseistroken kunnen komen, dat is echt helemaal gek.

ASO maakt alleen winst op de Tour en de koersen buiten Europa.
22-04-2016 16:05
Verbruggen heeft best gelijk op een paar punten, maar hij is absoluut niet de juiste persoon om kritiek te uiten. Het beleid dat hij zou willen zien had in zijn periode ook al ingestart kunnen worden, ik heb hem iig nog nooit hand in eigen boezem weten steken.
22-04-2016 16:12
Vervelend gedoe allemaal. Maak de wielersport weer sport door 1. de sport uit de sfeer van de geldmaniakken te halen; 2. de oortjes te verbieden; 3. door kleinere ploegen te maken; 4. door al die organisaties op te heffen en één grote organisatie in te stellen; 5. door paal en perk te stellen aan technische ontwikkelingen en iedereen op 'dezelfde fiets' te laten rijden; 6. door de saaiheid in de de wedstrijden effectief tegen te gaan; 7. door een systeem met landenploegen te bedenken waarbinnen te commercie kan functioneren; 8. door alle geldstromen te coördineren ; 9. door al die teksten op de shirts te beperken, zodat de renners niet meer op fietsende reclameposters lijken; 10. door alle wedstrijden binnen de 200 kilometer te houden. Enz.
22-04-2016 16:36
Louter economisch bekeken is geen enkele koers winstgevend ( de kosten extra koers zijn zo hoog dat je een organisatie alla ASO, de Vijver ( RVV) nodig hebt om een wedstrijd te organiseren ).Een CL voetbalwedstrijd in een vol stadium ( entreeïnkomsten, grote sponsors, veiligheidsomstandigheden geheel of gedeeltelijk betaald door de overheid ( in België moet een organisator van een (ordinaire) wielerwedstrijd de veiligheidsinterventies zelf betalen) )zorgt inderdaad voor veeeeeel meer inkomsten dan gelijk welke koers
Maar de koers LEEFT wel in onze regio's en we moeten dit proberen te behouden
22-04-2016 16:40
@mark: dat de koers leeft is inderdaad belangrijk. Maar ik denk niet dat het minder leeft als je entreegeld gaat vragen. Neem de Girostart. Ik ga daar hopelijk heen. Maar ik zou daar ook wel een bedrag voor neer willen leggen, zoals ik in juli ook betaal voor het EK atletiek in het Olympisch Stadion.

Ik denk niet dat het veel minder druk was geweest in Utrecht afgelopen zomer als iedereen een tientje had moeten betalen, had je wel miljoenen opgeleverd. Ik snap echt niet dat men die miljoenen laat liggen.
22-04-2016 17:56
Wie moet het zeggen ? De hervormer die enkel aan zijn eigen portemonnee denkt. Wielersport is best een aantrekkelijke sport maar nog steeds geen voetbal. In de traditionele landen is het wielrennen een volkssport waar de toeschouwers kenners zijn en waar de wedstrijden een mooie historie hebben. Dat hebben ze in die nieuwe landen niet. Met uitzondering van een handjevol weet in China of in de golfstaten niemand het verschil tussen pakweg Tom Boonen en Dylan Van Baarle. En al dat volk daar langs het parcours ! Hier staan de wegen 3-4 rijen vol met supporters, ginderachter met 3-4 rijen nadars waarvan niemand weet waarom ze er moeten staan. Organisaties hebben hier een degelijke structuur, ginder het werk van een oliesjeik met enkele van zijn volgelingen. Valt die man weg, is de koers daar ook gedaan. Hier is er opvolging.
Hier moet Verbruggen zelf maar zien hoe die op de koers geraakt. Ginder wordt hij met een limousine en escorte afgehaald. Nietwaar Heintje ?
22-04-2016 18:45
Heb geen reacties gelezen....wielrennen wordt te duur, te weinig werelddekking...Hoe kan het dat als er een Braziliaan de formule 1 in moet er makkelijk 25 miljoen betaald wordt voor een stoeltje en bij wielrennen niet... Coca cola, Heineken enz sponsors van grote evenementen maar geen wielrennen.ze zullen sponsors een beter aanbod moeten geven. Net zoiets als de ronde van Vlaanderen
22-04-2016 19:43
donder toch een heel eind op met dat globaliseren.
parijs nice, dauphine, baskenland, Catalonië etc inruilen voor een tour de vietnam, tour de brasil, tour de kenia (uit het telegraaf artikel) ik mag hopen van niet want dat slaat gewoon nergens op. ze moeten gewoon niet zo zeiken en entree vragen voor een koers gaat ook nergens over, voor je het weet verdwijnt het nog achter de decoder ook. wielrennnen is van het gewone volk en die laag laagdrempeligheid zorgt er voor dat er nog mensen komen kijken. want wie wil er in godsnaam betalen voor renners die binnen een paar seconde voorbij zijn geflitst. ja vip dorpen zoals in de rvv zijn er ook maar daar gaat het voornamelijk om het fêteren en is de koers bijzaak...
22-04-2016 19:55
Verbruggen ziet het wel goed, maar is imo niet de juiste persoon om dit te roepen. Aan de andere kant leven we gelukkig in een democratie. Als niemand iets roept, gebeurt er ook weinig.
22-04-2016 19:58
Ja laten we alleen Bahrein er uit pikken en elke vooruitgang tegenhouden.. Alles in Europa laten, prachtrondjesvin zuid Afrika en Colombia zijn de absolute doodsteek voor het wielrennen t.o.v. Renners voor de 50e keer de gulpenerberg of de paddenstraat op te zien rijden....
22-04-2016 20:58
in amerika, daar zou het wielrennen groot worden. HAHA.

en nu bahrein?

en dit lezen op wielerflits.

HAHAHAHAHA
22-04-2016 21:11
een van de irritantste dingen van het huidige wielrennen is volgens mij, dat men nog steeds niet weet wie waar rijdt. dat zouden ze eens moeten ontwikkelen.

Reacties zijn gesloten.