Hein Verbruggen: “Wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers”
Hein Verbruggen vreest dat een rijke miljardair binnen afzienbare tijd de macht grijpt in de wielersport. Volgens Verbruggen heeft een gebrek aan visie aan daadkracht bij de UCI de sport kwetsbaar gemaakt. “De wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers,” vertelt hij aan De Telegraaf.
De oud-preses van de internationale wielerunie laakt het huidige beleid. “Er is geen beleid meer bij de internationale wielerunie. Gisteren zijn ze het eens met ASO, vandaag maken ze een deal met de ploegen. Er zit geen consequente lijn in.”Volgens Verbruggen is het onterecht dat de indruk is ontstaan dat Tour-organisator ASO dwars ligt. “Al die boemanverhalen over ASO? Flauwekul! Zij weten echt wel dat 50% van 200, meer is dan 70% van 100. Dat is toch niet moeilijk. Het probleem is dat er geen strategie en visie bij het huidige UCI-bestuur is.”
Volgens Verbruggen ligt de oplossing in het verder internationaliseren van de sport en noodlijdende wedstrijden te vervangen door koersen uit Zuid-Afrika, Colombia en Bahrein. Daarnaast pleit hij voor salaris- en budgetbeperking en denkt hij dat het verstandig is de ploeglicenties over meer landen te spreiden. “De WorldTour is economisch onderontwikkeld. Iedereen ziet dat er met een goed model veel meer geld te verdienen is. Voor amper 100 miljoen euro kan je een heel peloton over de hele wereld laten koersen. Dat is echt geen geld. Wang heeft miljarden op de bank, terwijl Abramovich maar een van zijn vier jachten hoeft te verkopen om de macht in de wielersport in handen te krijgen.”
De Tour is winstgevend, inderdaad. Als ongeveer enige koers. Gelukkig keert de ASO dat geld niet uit aan de toch al rijke ploegen en renners, maar houden ze dat om in verliesgevende wedstrijden als Parijs-Roubaix, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Nice en de Dauphine te steken. Stel dat ze dat niet deden, dan hadden we wel een heel kaal wielerseizoen. De ASO is op het moment de organisatie die het meeste in belang van wielrennen doet. Gedeeltelijk uit eigenbelang, dat klopt. Maar zij houden de WT op het moment persoonlijk in stand.
Gelukkig krijgen renners tegenwoordig wat meer salaris. In vergelijking met andere sporten is het nog steeds karig. En je hebt het nu over de toplaag. Een doorsnee WT-renner verdiend bitter weinig voor het topniveau waarop hij acteert.
En je gaat mij niet vertellen dat de ASO op Parijs-Roubaix, een koers die over de hele wereld wordt bekeken, verlies lijdt. De andere koersen die je noemt zullen minder een vetpot zijn maar met de bedragen die de ASO met vooral de Tour verdient bouwen ze een machtpositie op die volledig buiten proporties is gegroeid.
ASO maakt alleen winst op de Tour en de koersen buiten Europa.
Maar de koers LEEFT wel in onze regio's en we moeten dit proberen te behouden
Ik denk niet dat het veel minder druk was geweest in Utrecht afgelopen zomer als iedereen een tientje had moeten betalen, had je wel miljoenen opgeleverd. Ik snap echt niet dat men die miljoenen laat liggen.
Hier moet Verbruggen zelf maar zien hoe die op de koers geraakt. Ginder wordt hij met een limousine en escorte afgehaald. Nietwaar Heintje ?
parijs nice, dauphine, baskenland, Catalonië etc inruilen voor een tour de vietnam, tour de brasil, tour de kenia (uit het telegraaf artikel) ik mag hopen van niet want dat slaat gewoon nergens op. ze moeten gewoon niet zo zeiken en entree vragen voor een koers gaat ook nergens over, voor je het weet verdwijnt het nog achter de decoder ook. wielrennnen is van het gewone volk en die laag laagdrempeligheid zorgt er voor dat er nog mensen komen kijken. want wie wil er in godsnaam betalen voor renners die binnen een paar seconde voorbij zijn geflitst. ja vip dorpen zoals in de rvv zijn er ook maar daar gaat het voornamelijk om het fêteren en is de koers bijzaak...
en nu bahrein?
en dit lezen op wielerflits.
HAHAHAHAHA