Heeft de wielersport nood aan een safety car? “Formule waar iedereen tevreden mee zou zijn”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 3 december 2024 om 15:46

Heeft de wielersport nood aan een safety car? “Formule waar iedereen tevreden mee zou zijn”

De discussie over veiligheid in wielerkoersen is de laatste tijd weer volop aangezwengeld, maar welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk om de wielersport veiliger te maken? Renzo Oldani, de organisator van de Italiaanse eendagskoers Tre Valli Varesine, heeft wel een idee.

Oldani pleit voor de invoering van een zogeheten safety car, wat we al kennen uit onder meer de Formule 1. Eerder dit jaar werd ‘zijn’ Tre Valli Varesine gestaakt door hevige regenval. De organisatie gaf gehoor aan de smeekbede van het peloton – onder aanvoering van wereldkampioen Tadej Pogacar – om de koers stil te leggen en zelfs te annuleren.

Romain Bardet en Enric Mas reden met z’n tweeën op kop en waren zonder kleerscheuren door de afdaling gekomen, maar de renners waren door de regenval logischerwijs bang. Een safety car had de renners aan een gecontroleerde snelheid kunnen begeleiden”, schetst hij in gesprek met het Italiaanse Bici. “Het duo had daarna gewoon kunnen doorrijden, waardoor die tien minuten van hevige regenval gemonitord werden.”

“Er moet naar andere oplossingen gekeken worden”
Oldani beseft dat het invoeren van een safety car ook gevolgen heeft voor de koersdynamiek, aangezien onderlinge tijdsverschillen tussen bijvoorbeeld vluchters en het peloton dan weer verdwijnen, maar hij ziet toch mogelijkheden. “Het is duidelijk dat we het idee niet in zijn geheel kunnen overnemen en introduceren. Er moet eerst een evaluatie plaatsvinden, zodat we het kunnen aanpassen aan onze behoeften.”

“Maar het is wel iets om te bestuderen. Het is een formule waar iedereen tevreden mee zou zijn, maar we moeten er eerst over praten met alle belanghebbenden in de sport, van de UCI tot de ploegen en de rennersvakbond. Maar hoe zet je tegenwoordig nog een parcours van meer dan tweehonderd kilometer af? Er moet naar andere oplossingen gekeken worden.”

De AIOCC, de overkoepelende organisatie van wedstrijdorganisatoren in het wielrennen, denkt er over na om een safety car zoals we die ook kennen uit de Formule 1 te gaan gebruiken in koersen. Dat werd tijdens een meeting van het AIOCC besproken, aldus RadioCorsa. Of de safety car er daadwerkelijk gaat komen, is nog even afwachten. Over het idee zijn nog geen knopen doorgehakt.

De safety car is een wagen die in de autosport wordt gebruikt om de snelheid van de deelnemers te beperken bij grote ongelukken of gevaarlijke omstandigheden op het circuit. Tot de gevaarlijke situatie is opgelost, blijft de safety car voor de leider in de race rijden. Daarna mogen de deelnemers verder racen.

RIDE Magazine
5 Reacties
03-12-2024 19:19
Alles is beter dan het al meer dan een eeuw bestaande principe dat een wielerkoers eigenlijk bokma altijd moet doorgaan. Dat is in deze tijd volledig achterhaald
03-12-2024 19:32
Een safety car bestaat eigenlijk al. Namelijk gewoon geneutraliseerd achter de koersdirecteur aanrijden. Het gebeurt alleen amper. Of er veel situaties geschikt voor zullen zijn is alleen voor mij nog steeds de vraag. Achter een safety car fietsen in de afgelopen editie van Tre Valli Varesine zou m.i. namelijk nog steeds veel te gevaarlijk zijn geweest als je de verhalen hoort dat je niet eens kon zien waar er gaten in de weg zaten bijvoorbeeld.
03-12-2024 20:24
Elk idee is natuurlijk mooi meegenomen en een beetje out of the box denken ook. Maar deze zie ik niet, dit gaat enkel over koersen die stilgelegd moeten worden, verkort of omgeleid. Echter daar gebeuren niet de meeste ongelukken. En waar laat je die safety car rijden als er al grote verschillen zijn in het peloton? Bij de koplopers, daar achter en hoe doe je dat met tijdsverschillen. Voor extreme weercondities zijn protocollen volgens mij is dat eigenlijk niet de issue

Er zijn al zoveel mogelijkheden, men moet ze gewoon eens gaan invoeren. Snelheden beperken door minder grote verzetten, dus ingrijpen op het materiaal. Beschermende kleding, nog beter het parcours van te voren checken, altijd de juiste beveiliging inzetten, bij de jeugd uitgebreid inzetten op safety, gebruik van gps, betere controle op de communicatie tussen ploeg en renners in koers…. Er zijn zoveel verschillende zaken in te zetten, maar er maar over blijven praten zal niet gaan helpen. Alle partijen moeten ze willen inzetten en daar knelt de schoen blijkbaar, ideeën opperen is niet het probleem. Ze uitvoeren wel, en juist daar blijft het angstwekkend stil.
    03-12-2024 21:44
    In je opsomming vergeet je nog een in NL volgend jaar onontkomenlijke: alleen nog wedstrijden op omlopen. De problemen met de niet beschikbare politie inzet zie ik juist als een voordeel voor het verhogen van de veiligheid
    03-12-2024 21:52
    En wanneer ze die lokale omlopen omkatten tot bavianenbuitenverblijven zoemt Arie hélemáál van één doorlopende blijheid.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine