Het Sporza-effect: half miljoen kijkers voor Koppenbergcross en Lokeren
De cross organiseren kostte ruim een half miljoen euro voor organisator Golazo, maar de opener van de X2O Badkamers Trofee op de Koppenberg heeft ook goed gescoord op het scherm. Ruim een half miljoen Vlamingen keken naar de cross op televisie.
De Vlaamse crosskijker staat dit seizoen voor nogal wat veranderingen. Zoals we vorige week ruimschoots hebben bericht, verdwijnt dit seizoen bijna de helft van de veldritten in België achter de betaalmuur bij Telenet Play Sports en Proximus Pickx.
Hoewel beide zenders zeggen dat de kijkcijfers niet dramatisch zouden dalen door de crossen weg te stoppen achter de betaalmuur, was er van de Druivencross in Overijse geen spoor in de lijst van de beste 20 bekeken programma’s van zondag 26 oktober die het CIM publiceerde. Dat wil zeggen dat beide zenders zeker minder dan 135.000 kijkers haalden.
De uitzendrechten van de Exact Cross en X2O Badkamers Trofee zitten wel ‘gewoon’ bij de VRT, waardoor Sporza afgelopen weekend de uitzendingen en omkadering van de Koppenbergcross en van de Rapencross in Lokeren mocht verzorgen. In de Koppenbergcross resulteerde dat in 522.492 kijkers over de hele uitzending van de mannen en de vrouwen, een aantal dat te vergelijken is met een jaar geleden. Het was ook het tweede meest bekeken programma van de dag.
In Lokeren lagen de cijfers weer een beetje lager. Opvallend genoeg moesten de vrouwen het doen met 452.094 kijkers, maar voor de mannencross (die 443.154 mensen voor hun televisiescherm bracht) haakten dan weer 10.000 mensen af.
We kunnen niet spreken van een echt Thibau Nys-effect in de cijfers, maar het is wel duidelijk dat – wanneer de crossen op VRT worden uitgezonden – nog altijd een groot aantal Vlamingen graag op het veldrijden afstemt.
Als het dividend en hun bonussen maar tijdig worden uitgekeerd, los van het megasalaris wat ze verdienen...
Deze CEO's wellicht niet maar de sponsoren van ploegen en crossen komen dus bij maar een 20% tot 25% van de normale kijkers in beeld dus dat is veel minder zichtbaarheid voor hetzelfde geld dat ze erin steken. Dat is op de lange termijn niet houdbaar.
Als hun (noodgedwongen) abonnees maar lekker het gelag blijven betalen........
De VRT kraait victorie maar de verstokte crossliefhebbers zijn bij Wereldbeker en Super Prestige de dupe in een groot aantal gevallen.
En NOS zendt van Vuelta 2026 helemaal niets meer uit, keuzes maken volgens chef Wielrennen Stef Clement!