Hadden oortjes tactische missers van Nederland op het WK voorkomen? “Dan ander verloop”
foto: Cor Vos
zaterdag 28 september 2024 om 21:37

Hadden oortjes tactische missers van Nederland op het WK voorkomen? “Dan ander verloop”

Het is een discussie die al jaren rondzingt in het peloton en dat werd zaterdag na de vrouwenkoers op het WK wielrennen in Zürich weer eens flink aangewakkerd. Renners rijden tijdens de belangrijkste wedstrijd van het jaar zonder communicatie in hun oor. In de finale reed Demi Vollering tactisch een onnavolgbare koers. “Dat is gewoon lastig”, zegt ze als gebeten hond zelf over het ontbreken van communicatie na afloop in de mixed zone. 

Na haar laatste aanval moesten Marianne Vos en Riejanne Markus lossen uit de kop van de koers. In de laatste afdaling doet Vos met haar laatste krachten verwoede pogingen om terug te keren in de kopgroep. Ze nadert tot op een meter of honderd. Komt ze erbij, dan zit Nederland met een overtal en kunnen ze het spel spelen. Maar net op dat moment pakt Vollering de koppositie en besluit door te trekken. “Ik zat heel de tijd te kijken of ik Marianne zag. Ik wilde nog een keer proberen op dat klimmetje daarna en toen ging Elisa Longo Borghini. Die moest ik terughalen, want anders is het ook gedaan.”

Een bibberende Vos neemt Vollering in deze niets kwalijk. “Ze kan me niet zien. Ze kan dus ook niet weten dat ik eraan kom. Dat weet ik zeker, want zelf weet ik ook niets.” Bondscoach Loes Gunnewijk baalt ervan dat ze in de diepe finale geen instructies kon geven via oortjes om haar rensters bij te sturen. “Of je dan een andere uitslag of verloop van die finale krijgt? Ja, waarschijnlijk wel. Dit is een discussie die er al jaren is. In die zin is het bijzonder dat je op de kampioenschappen niet met oortjes rijdt, maar van de WorldTour tot en met de .1-koersen wel met communicatie koerst.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
24 Reacties
28-09-2024 21:53
Als je ploeggenoten wegrijden uit het peloton weet je toch ook zonder oortjes dat je niet op kop moet gaan rijden!
    29-09-2024 03:48
    Maar t was toch niet gunstig voor Demi dat Vos en Markus vooruit waren? Begrijp dat dan :)
28-09-2024 22:10
Het kan toch niet zo zijn dat NL niet weet hoe ze moeten koersen in situaties die ze zelf creëren? Dat heeft niks met oortjes te maken.
    29-09-2024 10:05
    Vollering is altijd absurd zwak in tactiek. Als ze wint is het altijd doordat ze sterker is dan anderen, nooit omdat ze ergens een handige beslissing heeft genomen. Maar gunnewijk heeft zelf de hypotheek hierop gelegd, door vooraf te laten weten dat ze weg ging. Iedereen weet nu dat door de afsprakrn heen rijden nog minder consequenties heeft dan anders, want een nieuwe bondscoach begint toch opnieuw, weet niet 100% wat de afspraken waren etc. Daarom altijd na laatste wedstrijd pas aankondigen, dan voorkom je dit soort gedoe.
28-09-2024 22:37
Blijf het raar vinden wanneer renners/rensters dit argument gebruiken. Die lijken niet door te hebben dat ze eigenlijk stellen dat men toch niet kan verwachten dat ze zelf nadenken of enig koersinzicht moeten vertonen.
28-09-2024 22:55
de generatie Zoetemelk , Kuiper , Kneteman , Raas , Lubberding, ...etc ....hadden ook geen oortjes (zegt dezen Belg) en ze waren top !!!!
28-09-2024 21:45
In de Tour ging het een stuk beter met communicatie ja…
    28-09-2024 22:13
    Ja want die won vollering ook niet. Tijd om na te gaan denken,
29-09-2024 01:50
Oortjes hadden niets aan het feit veranderd dat Vollering vandaag voor SD works reed en niet voor het Nederlandse team...

Dat gaat twee Visma Nederlanders terughalen in de laatste ronde, om vervolgens de perfecte lead-out te zijn voor teamgenootje Kopecky...

Vollering was wellicht Kopecky's beste teamgenootje vandaag.... Dus nee daar hadden oortjes helemaal niets aan veranderd..

Misschien is het maar beter om Vollering in het vervolg niet meer te selecteren...
    29-09-2024 04:39
    Precies, ze is het oranje niet waard.
    29-09-2024 08:11
    Demi kan volgend jaar beter in een blauw shirt voor België rijden. Het zag er zo raar uit dit jaar in het oranje ...
    29-09-2024 10:07
    Ze hield niet voor niets haar verhullende jasje aan
    29-09-2024 17:39
    Zij heeft in Parijs Lorena Wiebes twee rondjes op sleeptouw genomen.
29-09-2024 01:32
Hoe kun je met zo'n ploeg geen podium rijden ???
1) Laat alle knechten vooral tussen 100km-50km voor de streep hard op kop rijden, zodat bij de eerste serieuze versnelling alle knechten meteen bedankt zijn en de douche kunnen opzoeken.
2) Vooral achter elkaar aanrijden, en als het kan op 3 fronten gelijkertijd.
3) Uiteraard het ontbreken van de oortjes de schuld geven.
De enige die nog met een WK trui naar huis mag is Puck, maar die moest zelf bellen of ze mee mocht. Dan heb je als bondscoach je ook alleen maar met vriendinnen poëzie albums bezig gehouden, ipv koersen en uitslagen in de gaten houden.
29-09-2024 05:25
Het leek erop, dat Vollering het Vos niet gunde om te winnen vandaag.
Vos en Markus hadden met hun kopgroepje een mooie ruime voorsprong opgebouwd en leken voor de overwinning te kunnen gaan.
Dat Vollering hier zelf het gat ging dicht rijden, had niks met gebrek aan oortjes te maken, maar met afgunst.
    29-09-2024 07:08
    Ja dit, 100%. Vollering rijdt zelf gaten naar de Nederlanders dicht, en gaat vervolgens op kop brommeren en rijdt haar ploegmaten eraf. Ze ging echt puur voor eigen succes en gunde het niemand anders, zo iemand moet je niet meenemen in een nationale ploeg.
    29-09-2024 11:01
    Vollering reed het gat niet dicht, door goed camerawerk was het niet in beeld, maar Lippert reed het dicht, Vollering trok pas door toen ze zag dat Kopecky er niet bij zat, wat logisch is. Maar toen duidelijk was dat alleen ELB wilde rijden in de kopgroep had ook zij de benen stil moeten houden.
28-09-2024 23:29
Zonder oortjes kan je bedenken dat je niet moet rijden als 1) jouw grootste concurrent geen landgenoot in de kopgroep heeft en jij wel en 2) snelle Marianne dicht achter jou rijdt omdat ze
29-09-2024 04:20
Het is m.i. wel duidelijk dat Vollering bij SDW echt alles voorgekauwd krijgt via het oortje van de ploegleiding en m.n. vd Breggen omdat zij wél beter weten itt de bondscoach dat je Vollering niet zonder strak plan los kunt laten.

Ze heeft 0,0 koersinzicht óf ze doet het bewust omdat ze haar ploeggenoten niets gunt.

In het vervolg haar gewoon lekker thuislaten zodat ze niet nog meer kampioenschappen al dan niet bewust kan saboteren.

Aan de ene kant ben ik blij dat Loes Zonder Plan nu eindelijk weg is, maar aan de andere kant vrees ik met grote vrezen met welke coach uit de aanbiedingenbak van de Action de armlastige KNWU aan komt zetten. Als dat net zo'n pleaser is als Gunnewijk kunnen de individuele rensters doorgaan met koersen zoals ze zelf willen ipv als team met nog vele miskleunen in het vooruitschiet.
28-09-2024 22:05
Voorkomen had het zeker, maar in plaats van ieder jaar zeiken om het gemis aan oortjes kan je misschien een keer duidelijke afspraken maken of op andere manieren communiceren via hulp op de weg.
    28-09-2024 22:29
    Precies! Andere ploegen hebben ook geen oortjes, de regel geldt voor iedereen. Dat gezeur van Nederland over die oortjes is het geklaag van verliezers, die weigeren toe te geven dat ze fouten hebben gemaakt, en liever naar externe zondebokken verwijzen. De oortjes zijn altijd een makkelijk doelwit.
    28-09-2024 22:58
    Er was een jaar dan stonden ze met oortjes en een zwart schoolbord langs de kant van de weg om aanwijzingen te geven. Maar ja we kunnen alleen nog maar werken met een tablet of een telefoon. Ik ken ploegleiders die wel even met bananen in de oren in het peloton orde op zaken gingen zetten. Maar ja deze bondscoach is te lief.
    Overigens zal de vacature al gevuld zijn? Want anders kunnen er nog mensen zich melden. MIJ NIET BELLEN ik houd meer van figuurzagen
29-09-2024 08:55
Misschien hingen de plaatjes van de handgebaren die Loes zou gebruiken in koers, wel ondersteboven tijdens de teambespreking.
28-09-2024 22:59
Loes Gunnewijk op het moment dat ELB wegrijd tegen Vollering: "laat Markus het gat dichtrijden" :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine