Guillaume Martin reed Tour zonder vermogensmeter: “Wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken”
foto: Cor Vos
dinsdag 23 juli 2024 om 13:03

Guillaume Martin reed Tour zonder vermogensmeter: “Wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken”

Guillaume Martin kon geen potten breken in de voorbije Ronde van Frankrijk. Dat lag niet zozeer aan zijn benen, maar vooral aan zijn fiets, lijkt de Fransman te suggereren in gesprek met Le Monde. De renner van Cofidis reed de Tour zonder vermogensmeter omdat zijn fiets zonder dit apparaat en de bijbehorende fietscomputer al zwaar genoeg zou zijn.

Martin eindigde als dertiende in de Tour. Op zich geen slechte einduitslag, maar de afgestudeerd filosoof reed op onzichtbare wijze naar die klassering. Na de slotrit van zondag werd hem gevraagd of hij zijn prestaties kon analyseren. “Dat kan ik niet, want ik heb geen vermogensmeter. Onze fietsen wegen 7,7 kilogram, 1 kilogram meer dan de toegestane limiet. Ik wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken met een fietscomputer van 200 gram”, reageerde hij.

Martin haalt de etappe naar Isola 2000 aan als voorbeeld. Hij moest hier uit de groep met klassementsrenners lossen op de Cime de la Bonette, de voorlaatste beklimming van de dag. Hij kwam vervolgens alleen te zitten en verloor bijna tien minuten op winnaar Tadej Pogacar. “Als je weet dat mijn fiets een kilogram te zwaar is, zou ik (met een lichtere fiets, red.) niet op 45 seconden van de groep der favorieten boven zijn gekomen op de top van de Cime de la Bonette, maar was ik erbij kunnen blijven. Dan had ik ook nog de tijd gehad om beter te kunnen eten.”

Cofidis reageert
Cofidis is niet blij met de kritiek van Martin. Het team heeft een persbericht naar buiten gebracht waarin het stelt dat de ploegfiets qua prestaties niet onderdoet voor de fietsen van andere renners uit de Tour. “Naar aanleiding van uitspraken over het gewicht van de fiets van Guillaume Martin, die zijn gedaan na een slopende etappe en die daarna in de pers zijn verschenen, wil het Cofidis-team details geven over het materiaal dat door het team wordt gebruikt”, klinkt het in de inleiding.

“De fietsen die door alle renners worden gebruikt, zijn ontworpen in samenwerking met onze prestatieafdeling en de ontwerp- en onderzoeksafdelingen van onze partners. Sommige van onze renners namen actief deel aan het ontwerpproces door hun expertise en ervaringen te delen, zodat het team kon profiteren van hightech materiaal. Het gewicht van een fiets is belangrijk, maar niet de enige factor die bepalend is voor de prestatie. De door Guillaume Martin gebruikte fiets is zodanig afgemonteerd dat deze de 7,4 kilogram niet overschrijdt. Dat ligt iets onder het gemiddelde van de fietsen van de beste renners in het peloton.”

Martin reed tijdens de Tour met een LOOK 795 Blade RS-frame. “Dankzij deze frames profiteren onze renners van materiaal dat is ontwikkeld door de ingenieurs van onze partners. De frames bieden een verhouding van stijfheid, aerodynamica en gewicht die al meer dan een jaar door onze renners is goedgekeurd. We zijn ervan overtuigd dat deze prestaties ons in staat hebben gesteld en in staat zullen blijven stellen om te concurreren met onze rivalen. We hebben in de Tour van 2023, de Vuelta van 2023 en de Giro van 2024 etappes gewonnen met dezelfde fiets en hadden in de Tour de hoogst gerangschikte Franse renner in het algemeen klassement”, doelen ze op Martin.

RIDE Magazine
20 Reacties
23-07-2024 13:28
Dit is wel het toppunt van het franse amateurisme. Het is ook niet de eerste keer dat Cofidis het materiaal verknalt. Cofidis was ook het laatste team dat nog met tubulars reed
    23-07-2024 14:13
    Toppunt van amateurisme inderdaad. Misschien dat die fietsen inderdaad wel iets aan de zware kant zijn, maar besparen op een vermogensmeter is echt het domste wat je kan doen. Ook vreemd dat het performance team bij Cofidis er überhaupt mee akkoord gaat dat een renner zonder vermogensmeter koerst. Bij andere teams is de vermogensmeter niet meer weg te denken en wordt bijvoorbeeld ook de hele voedingsstrategie hierop afgestemd.
    23-07-2024 20:01
    misschien hebben ze geen performance team
23-07-2024 15:19
Journalistiek dezer dagen... Op alle sites lees ik dit nieuws. Maar niemand die de moeite genomen heeft om het te controleren. Op alle foto's (ook de bergritten) staat er gewoon een wahoo-computer op z'n fiets. De powermeter zelf kan je niet zien maar die 15 gram heeft hij het natuurlijk niet over.
23-07-2024 13:43
Op de website van Look staat bij dit model afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 "just 7 kg for a fully-built, race-ready bike". Tel daar o.a. pedalen, bidonhouders, etc. bij op en de 7,4 kg (volgens de ploeg) zal aardig kloppen, zeker in de relatief kleine framemaat die hij nodig heeft. Martin heeft hem misschien met volle bidons gewogen of gemist dat hij stiekem toch een vermogensmeter en fietscomputer had om op 7,7 kg uit te komen ;). Vraag me wel af of de bewering van de ploeg klopt dat dat iets onder het gemiddelde van de fietsen van de beste renners in het peloton ligt. Of vergelijken ze het mooi met álle fietsen die gebruikt worden, inclusief tijdritfietsen en 'aero' fietsen die sommige ploegen niet in de bergetappes gebruiken?
    23-07-2024 21:29
    Hier een staatje van vorig jaar, weet niet of er nog veel veranderd is dit jaar?
    Maar suggereert wel dat de fietsen van Vingegaard en Pogacar wat lichter zijn dan 7,4 kg.

    https://tempocyclist.com/2023/07/24/bike-weights-of-the-tour-de-france/

    Verbaaste me wel toen ik deze voor de eerste keer zag, ik had gedacht dat alle ploegen wel ongeveer op de limiet zouden zitten. Toch vreemd dat de innovatie nog niet zover reikt dat de fietsen lichter zijn dan 20 jaar geleden?! Armstrong zat blijkbaar onder de 6,8.
23-07-2024 17:01
Exacte vermogensdata is de doodsteek voor een filosoof
23-07-2024 14:34
Zo slecht was zijn Tour toch niet? Er waren zo weinig vlucht etappes dat hij daar niet het kwartier kon goedmaken om in de top 10 te komen. Zo deed hij dat andere jaren en nu lukt dat niet waardoor hij 13e is geëindigd.
23-07-2024 14:15
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat elke fiets tegenwoordig op 6,8 kilo zou zitten. Jezelf half verhongeren, dan snap ik wel dat je de fiets zo licht mogelijk wil. Iemand een idee hoe het met de fietsen van UAE en Visma zit?
    23-07-2024 14:40
    de meeste aerofietsen niet.

    Vaak wordt dat opgelost door een aparte klimfiets, al zijn er steeds meer fabrikanten die acceptabele aeroprestaties weten te combineren met een gewicht op of net boven het minimum, met name bij de kleine maten.
23-07-2024 16:14
Blijkbaar niet de eerste keer dat hij dit doet. Quote uit 2021:

“I’d already taken the power-meter off my bike for the whole of last season to save weight, so I didn’t have the power data at all,” Martin says.

Bron: https://www.cyclingnews.com/features/leading-role-guillaume-martin-relishes-responsibility-at-cofidis/
    23-07-2024 17:16
    Interessant. Dan heeft hij het over de vermogensmeter zelf en niet de computer. Toen reed cofidis nog met Campa en met SRM-powermeters, die zijn wel ongeveer de zwaarste, zo komt hij aan die 200g waar hij het over heeft.
    Maar intussen rijden ze toch gewoon met shimano en spreken we over max 50-60g extra? Dan wel normale cranks installeren maar wel met een wahoo blijven rijden om nutteloze info als snelheid te kunnen aflezen? Dat weegt meer dan het systeem zelf.
23-07-2024 13:17
Als hij z'n kop kaal scheert heeft hij die 200 gram weer terug, beetje bijzonder om zonder powermeter te rijden. Met een fiets van 6,8 kg had hij geen positie hoger gestaan in het klassement.
    23-07-2024 13:30
    Als het niet gaat zoals je wilt dan ligt nooit aan jezelf.
23-07-2024 13:33
Zo’n reclamepraatje is altijd leuk, maar het lijkt me toch wel handig bergop zo weinig mogelijk gewicht mee te moeten slepen.
    23-07-2024 13:49
    Die vlieger gaat, zeker met de snelheden ook bergop tegenwoordig, niet altijd meer op. Met snelheden vanaf (ik meen) 25 km/u zijn aero modellen ondanks dat ze meestal een paar honderd gram meer wegen dan een klimfiets vaak in het voordeel of van vergelijkbaar niveau. Vervolgens kun je dan in afdalingen en vlakke stukken sneller gaan dan wel minder vermogen hoeven leveren voor een zelfde snelheid als bij een klimfiets. Bepaalde merken hebben de aero- en klimfiets o.a. om die reden samengevoegd tot één model, al zal dat ook uit commercieel en productie oogpunt zijn gedaan.
    23-07-2024 21:03
    [b]@TP85[/b] Leuke theorie, maar dat geldt misschien voor Tadej Pogačar, de man die sneller fietst dan zijn schaduw, maar zeker niet voor Guillaume Martin.
23-07-2024 13:36
En toch zijn Look bij de beste fietsen volgens Hambini. Maar ach ze zijn zo zwaar meneer.
23-07-2024 14:43
En wel met een baard en volle haarbos rijden.

wat - een - amateur.
Ranja in de bidon en biefstuk met droge pasta voor ontbijt !
23-07-2024 14:54
Zou pogacar de tour gewonnen hebben op de fiets van Martin?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine