Julian Dubbeld
vrijdag 11 oktober 2024 om 15:44

Grote vermoeidheid bij rensters in Simac Ladies Tour: “Het programma is te vol”

Video De vermoeidheid eist zijn tol in het vrouwenpeloton. Door de overvolle kalender hebben teams moeite om een volledige ploeg naar de laatste wedstrijden van het seizoen te sturen. In de Simac Ladies Tour stapten al twintig rensters af in de eerste drie ritten. Tien ploegen slaagden er niet in om een volledig team naar Nederland te sturen. Hoe kan dat?

Het vrouwenwielrennen is booming en dat heeft een keerzijde. De afgelopen jaren werd de kalender steeds voller. Tot en met juli rijden de vrouwen inmiddels bijna alle voorjaarsklassiekers en daarna nog drie grote rondes: de Vuelta begin mei, de Giro in juli en daarna ook nog de Tour de France Femmes. De sjeu is er daarna wel af bij de meeste rensters.

Audrey Cordon-Ragot, die na de Simac Ladies Tour afzwaait als profwielrenster, heeft daar wel een mening over: “Het vrouwenwielrennen groeit zo snel. Het programma is veel te vol voor de meeste ploegen om laat in het seizoen nog rensters gezond en gemotiveerd aan de start te krijgen.”

“In de toekomst hebben de vrouwenploegen meer rensters nodig om zich aan te passen aan de kalender. Dat is een proces wat tijd nodig heeft”, gaat ze verder. De Française vindt overigens niet dat er geschoven moet worden in de kalender. “Die klassiekers zitten in het voorjaar voor een reden en zijn heel belangrijk voor de groei van de sport.”

Uno-X en HumanPoweredHealth starten met vijf rensters
Cordon-Ragot’s team HumanPoweredHealth is een van de teams die maar vijf rensters op de been kreeg voor de Simac Ladies Tour. Hoe zij zich nog weten te motiveren? “Goede muziek en grappen, dan komt de motivatie alsnog wel. En een plan hebben voor de wedstrijd dat helpt wel. Wij blijven vechten tot het einde.”

Uno-X Mobility vertelt aan WielerFlits ongeveer hetzelfde verhaal. Ook zij zijn met maar vijf rensters gestart. “Het was heel lastig om nog een gemotiveerde ploeg aan de start te krijgen”, aldus ploegleider en ex-renster Anna Badegruber. “Maar voor het vrouwenwielrennen is het mooi dat er zoveel wedstrijden bij komen. Nu moeten de ploegen volgen en ervoor zorgen dat ze meer rensters onder contract komen. Volgend jaar komt de Tour of Scandinavia terug en is er voor ons ook nog de Copenhagen Race, maar dan is het gelukkig geen Olympisch jaar.”

 Visma | Lease a Bike heeft minder moeite 
Visma | Lease a Bike is een van de drie ploegen die wel nog met een volledige selectie in koers is. Eva van Agt vertelt: “Wij hebben het probleem niet. Onze staf brengt ons zorgvuldig in wedstrijden en we hebben het geluk dat er geen blessures in de ploeg zijn.” Van Agt merkt wel dat de vermoeidheid een grote rol speelt in het peloton: “Als ik naar de andere teams kijk, dan hebben ze moeite om een compleet team aan de start te brengen. Het is misschien een probleem dat er te veel koersen op de kalender staan.”

RIDE Magazine
7 Reacties
11-10-2024 16:00
Veel gezeur om niks. WorldTour ploegen mogen 20 rensters contracteren, maar kiezen zelf voor 14 tot 16 rensters. Visma kiest er al jaren voor om niet overal te starten; dat is ook heel verstandig als de helft van je ploeg uit junioren (18-20 jaar) bestaat.

Overigens was er maar één ploeg die onvolledig aan de start stond. De vrouwen mogen immers in de WorldTour met vijf of zes starten, en in sommige wedstrijden is zeven toegestaan.
    11-10-2024 18:01
    Cofidis maar met 4 las ik.
    11-10-2024 18:21
    Langs de ene kant heb je wel een punt Cornelius en moeten ze niet teveel zagen, als je evenwaardig wil beschouwd worden aan het mannenwielrennen moet je ook een evenwaardig programma rijden. En dat doen ze totaal niet dus sommige rensters die zagen over geld vind ik ook wat kansloos. Maar langs de andere kant moet je ook de tijd geven om te groeien, dat er meer en meer wedstrijden komen is dus goed maar het nadeel is dat een heel deel van de ploegen ineens niet meer kan volgen. De ploegbudgetten en het niveau van de rensters die niet 100% ermee bezig mee kunnen zijn, die twee zaken zijn nu te laag en dat moet nog groeien. Dus nu zit je met een periode dat ze (imho) zich maar moeten dubbelplooien als ze het vrouwenwielrennen naar een hoger niveau willen krijgen, dat is voor een heel deel de verantwoordelijkheid van de rensters/vrouwen zelf.
    11-10-2024 19:44
    Inderdaad, Cofidis had hier nooit met slechts vier rensters mogen starten, maar kennelijk hebben ze dispensatie gevraagd en verkregen.

    Alle rensters die bij een WorldTour-ploeg onder contract staan zijn 100% professionele rensters. Materiaal, begeleiding, training etc. varieert (per ploeg) van goed tot uitstekend. Dus daar ligt het niet aan. Ploegen moeten een keuze maken: voldoende rensters voor deelname aan ALLE wedstrijden (betekent natuurlijk meer budget), of een aantal wedstrijden overslaan, zodat de rensters optimaal voorbereid zijn op de wedstrijden waar ze wel aan de start verschijnen. Mee willen doen aan alle wedstrijden met een te kleine rennersgroep is een probleem dat je zelf creëert!
11-10-2024 18:46
Kwantiteit niet voor laten gaan op kwaliteit… in de rush naar egaliteit is dat duidelijk verloren gegaan, de helft van het vrouwenpeloton zijn veredelde wielertoeristen en daar hebben zij geen schuld aan maar de instanties en de tijdsgeest die de sport te snel laten groeien….
    11-10-2024 19:51
    In de WWT is geen ruimte meer voor ‘veredelde wielertoeristen’, bij continentale ploegen nog wel. Door het invoeren van PT-ploegen zal nu hopelijk op een iets lager niveau het kaf van het koren gescheiden kunnen worden.
11-10-2024 19:57
Het dameswielrennen groeit nu eenmaal harder dan gerechtvaardigd wordt door de kwaliteit van het peloton.

Aan de andere kant: heeft het mannenpeloton niet net zo goed last van septemberitis/oktoberitis?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine