Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Ronde van het Baskenland, rit geneutraliseerd
Breaking Een bizarre valpartij in de Ronde van het Baskenland. In een bocht kwamen topfavorieten Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Remco Evenepoel hard ten val, samen met nog een flink deel van het peloton. De schade bij Vingegaard was heftig, terwijl Evenepoels arm ondersteuning nodig had. Zij hebben opgegeven. Er waren meer renners die medische hulp nodig hadden, waardoor de etappe geneutraliseerd werd.
De valpartij gebeurde ongeveer 35 kilometer van de finish, in de afdaling van de beklimming naar Olaeta. Op tv-beelden is te zien hoe Evenepoel – goed voorin gepositioneerd – op hoge snelheid uit de bocht vliegt. In zijn kielzog gaan nog meer renners onderuit. Precies op die plek in de afdaling, net naast het parcours, lag een betonnen greppel waar ook enkele renners in belandden.
De rug van Vingegaard lag helemaal open en na zijn val moest ook zijn nek gestabiliseerd worden en aan het zuurstof. Hoe ernstig de schade precies is bij de kopman van Visma | Lease a Bike, is nog niet bekend. Ook Roglič en Evenepoel lagen bij de valpartij. De Belgische kampioen sprong óver de greppel heen en kwam bij de landing in het gras hard ten val. Hij kwam na zijn valpartij met zijn arm ondersteund naar de ambulance gelopen.
Naast de grote namen lagen ook onder anderen Natnael Tesfatsion (die hard op een rotsblok botste), Sean Quinn, Markel Beloki, Jay Vine en Steff Cras bij de valpartij. Er waren meerdere ambulances nodig ter ondersteuning, waardoor de koers niet veel later stilgelegd werd.
Update 16.55 uur – Opgaves Evenepoel en Vingegaard
Soudal Quick-Step en Visma | Lease a Bike hebben de opgaves van Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard bevestigd op sociale media. De Belgische kopman en de Deense kopman worden naar het ziekenhuis vervoerd om de verwondingen te onderzoeken en behandelen. Roglič stapte na de crash ook uit koers, maar hij kon in de ploegwagen van BORA-hansgrohe stappen. Tesfatsion, Vine en Cras werden wel afgevoerd naar het ziekenhuis.
Update 16.58 uur – Etappe geneutraliseerd
De organisatie van de Ronde van het Baskenland heeft de etappe geneutraliseerd en aangepast na de massale valpartij in de afdaling van de Olaeta. De beklimming van Untzilla is geschrapt en de rit is geneutraliseerd tot het plaatsje Eskoriatza. Vanaf daar gaat de organisatie kijken hoe het verder moet met de etappe.
Update 17.08 uur – Ambulances rijden na half uur pas weg
Na ruim een half uur reden de laatste ambulances pas weg bij de plaats van het ongeval. Jonas Vingegaard lag in een van die ziekenwagens.
Update 17.12 uur – Geen tijdsverschillen meer, wel strijd om ritzege
De organisatie heeft de etappe volledig geneutraliseerd door geen tijdsverschillen in het klassement meer te tellen. Wel gaan de renners nog ‘koersen’ tot de finish om een ritwinnaar te bepalen, maar tijdsverschillen in het algemeen klassement worden niet meer meegeteld. Dat betekent dat de zes vroege vluchters gaan strijden om de ritzege. Het peloton heeft aangegeven niet verder te willen koersen.
Alle topfavorieten komen ten val in het Baskenland! 😱 pic.twitter.com/7vW4Nei2HO
— WielerFlits.nl (@WielerFlits) April 4, 2024
Oh en zonder ambulance, geen koers.
Hopelijk loopt dit wat anders af.
Tesfatsion lijkt het wiel van Evenepoel te raken, waardoor die eerste valt en Evenepoel rechtdoor schiet en nog even over de gracht springt. Kan ook gewoon de mindere stuurmanskunsten van Remco zijn, maar hij was in ieder geval niet alleen in die bocht.
Vingegaard had daarentegen geen schijn van kans. Val vlak voor hem en ze vallen dan ook nog eens op hem natuurlijk, hij leek er het ergst aan toe en hopelijk is alles oke.
Een gracht en rotsen net in die bocht is daarnaast vragen om gebroken beenderen. Hier kan de organisatie ook echt wel beter doen. Het is niet het eerste jaar met slechte/onveilige routes en bijgevolg crashes en zelfs niet de eerste keer in deze editie. Als je kijkt naar Catalunya was alles daar veel beter georganiseerd. Schuld is altijd verdeeld en niemand komt hier vrijuit lijkt me.
Even los van deze valpartij, want ik ken de oorzaak niet: lang niet alles ligt aan de renners, maar ze hebben er net even iets teveel zelf schuld aan en wijzen dan tegelijk net even te makkelijk naar de organisatie.
Vallen hoort bij koers. En door steeds grotere belangen en het nemen van te grote risico’s ontstaan er steeds meer valpartijen.
Btw: En je kan van organisaties niet verwachten elk obstakel op een openbare weg te beveiligen.
Wielrennen is zichzelf hard aan het kapot maken zo. Die betonnen bak, brr!
En als men dit vooraf wist (koploper ging al), waarom niet rustiger met z’n allen?
Dat zag er gruwelijk uit en ik moest helaas meteen aan Bjorg Lambrecht denken.