Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Ronde van het Baskenland, rit geneutraliseerd
Breaking Een bizarre valpartij in de Ronde van het Baskenland. In een bocht kwamen topfavorieten Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Remco Evenepoel hard ten val, samen met nog een flink deel van het peloton. De schade bij Vingegaard was heftig, terwijl Evenepoels arm ondersteuning nodig had. Zij hebben opgegeven. Er waren meer renners die medische hulp nodig hadden, waardoor de etappe geneutraliseerd werd.
De valpartij gebeurde ongeveer 35 kilometer van de finish, in de afdaling van de beklimming naar Olaeta. Op tv-beelden is te zien hoe Evenepoel – goed voorin gepositioneerd – op hoge snelheid uit de bocht vliegt. In zijn kielzog gaan nog meer renners onderuit. Precies op die plek in de afdaling, net naast het parcours, lag een betonnen greppel waar ook enkele renners in belandden.
De rug van Vingegaard lag helemaal open en na zijn val moest ook zijn nek gestabiliseerd worden en aan het zuurstof. Hoe ernstig de schade precies is bij de kopman van Visma | Lease a Bike, is nog niet bekend. Ook Roglič en Evenepoel lagen bij de valpartij. De Belgische kampioen sprong óver de greppel heen en kwam bij de landing in het gras hard ten val. Hij kwam na zijn valpartij met zijn arm ondersteund naar de ambulance gelopen.
Naast de grote namen lagen ook onder anderen Natnael Tesfatsion (die hard op een rotsblok botste), Sean Quinn, Markel Beloki, Jay Vine en Steff Cras bij de valpartij. Er waren meerdere ambulances nodig ter ondersteuning, waardoor de koers niet veel later stilgelegd werd.
Update 16.55 uur – Opgaves Evenepoel en Vingegaard
Soudal Quick-Step en Visma | Lease a Bike hebben de opgaves van Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard bevestigd op sociale media. De Belgische kopman en de Deense kopman worden naar het ziekenhuis vervoerd om de verwondingen te onderzoeken en behandelen. Roglič stapte na de crash ook uit koers, maar hij kon in de ploegwagen van BORA-hansgrohe stappen. Tesfatsion, Vine en Cras werden wel afgevoerd naar het ziekenhuis.
Update 16.58 uur – Etappe geneutraliseerd
De organisatie van de Ronde van het Baskenland heeft de etappe geneutraliseerd en aangepast na de massale valpartij in de afdaling van de Olaeta. De beklimming van Untzilla is geschrapt en de rit is geneutraliseerd tot het plaatsje Eskoriatza. Vanaf daar gaat de organisatie kijken hoe het verder moet met de etappe.
Update 17.08 uur – Ambulances rijden na half uur pas weg
Na ruim een half uur reden de laatste ambulances pas weg bij de plaats van het ongeval. Jonas Vingegaard lag in een van die ziekenwagens.
Update 17.12 uur – Geen tijdsverschillen meer, wel strijd om ritzege
De organisatie heeft de etappe volledig geneutraliseerd door geen tijdsverschillen in het klassement meer te tellen. Wel gaan de renners nog ‘koersen’ tot de finish om een ritwinnaar te bepalen, maar tijdsverschillen in het algemeen klassement worden niet meer meegeteld. Dat betekent dat de zes vroege vluchters gaan strijden om de ritzege. Het peloton heeft aangegeven niet verder te willen koersen.
Alle topfavorieten komen ten val in het Baskenland! 😱 pic.twitter.com/7vW4Nei2HO
— WielerFlits.nl (@WielerFlits) April 4, 2024
...
Ik wil een hoop zeggen en schrijven... Maar ....
Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Beterschap.. beste vrienden ♥
Er is in mijn ogen nog maar één optie over en dat is de nucleaire optie voor de UCI. Totale koersstop voor onbepaalde tijd. Dit kan niet meer door gaan zo. Ook hier was de valpartij weer voor 100% de schuld van de renners zelf, zoals eigenlijk altijd. Al dat dat gezeik over de organisatoren ten spijt, de schuld ligt volledig bij het koersgedrag van de renners zelf.
Noem me maar een jankende overdrijver, zolang daar geen totale reset plaatsvind moeten we lekker stoppen met koersen.
Ja, ik ben ook absoluut voor een veiligere sport. Maar wat doen de renners hier verkeerd dan?
En de renners/ploegen moeten ook zeker eens gaan nadenken.
Als je de veiligheid wil verbeteren kun je het parcours veranderen of betere hekken en veiligheidsmaatregelen plaatsen of de renners veiligheidstrainingen laten doen of de kleding / materialen verbeteren of minder renners laten meerijden (niet dat ik daar voor ben). Er zijn heel veel mogelijkheden, maar de wielrenners straffen gaat echt helemaal niks uithalen.
Ik heb genoeg gezien. Ga mijn popcorn niet meer verspillen met lezen van dit soort onzin.
Great reset, haaaa, een ijskoude kermis om van thuis te komen. Tabee, aju paraplu, saluut en de kost.
Verder: wellicht eens kijken naar een verplicht aantal koersdagen. In je eentje op een berg leer je niet sturen in een peloton.
Het is aan de organisatie om gevaarlijke bochten te duiden. In dit geval, met die greppel en de keien, waren een seingever en wat stootkussens geen overbodige luxe geweest.
Niemand ziet graag renners vallen maar helaas gebeurt het, en in deze weken meer dan normaal zo lijkt het. Maar om dan de hele sport direct stil te gaan leggen is wel erg overdreven.
Zo langzamerhand krijg ik het idee dat er hier een groep figuren actief is die door Zwift betaald worden om de hele wielersport naar dat platform te verplaatsen.....
De renners doe hier niets fout afgezien van dat de bocht verkeerd in schat wordt. De organisatie had verschillende bochten vol met kussens liggen maar deze helaas niet. De keien die er liggen en de betonnen goot zijn zeer ongelukkig maar je gaat nooit alles kunnen voorkomen. De gevolgen zijn helaas vreselijk. Een totale koersstop voor onbetaalde tijd is natuurlijk de grootst mogelijke onzin, dat weet je zelf neem ik aan ook. Dan maak je enkel en alleen de wielersport kapot.
Dat er iets moet gebeuren om de grote hoeveelheid ernstige valpartijen te verminderen ben ik wel met je eens.
tijd om te stoppen met die gekte
De helmen voor in de tijdrit zijn een goed voorbeeld, daar is veiligheid al lang niet meer het belangrijkste, maar gaat het over zo aero mogelijk, dat soort dingen moeten gewoon veranderen. De Uci heeft de taak om strenger te reguleren.
Dat lijkt een makkelijk te realiseren plan. Het zou wellicht ook helpen als renners meer gingen rijden: niet alleen worden de paar koersen die ze nu wel rijden steeds belangrijker omdat ze dan MOETEN scoren. Niet alleen dat: zouden renners momenteel niet zo weinig koersen dan ze het in een peloton rijden verleren?
En aangezien ze maar een paar koersdagen hebben om te scoren zijn ze ook nog eens extra greting om juist in die koersen als een malle naar beneden te duiken.
Kortom: Renners moeten veel meer gaan koersen, door bijvoorbeeld veel wedstrijden in België te rijden, waar je tenminste leert sturen.
Pogacar (behalve Luik) en Van der Poel kunnen alles oppakken, want er is niets meer over om hen heen.
rode loper die voor Pogacar en Van der Poel uitgerold zou worden?
Dan ben je wel van het ergste soort......
Het ergste soort nog wel, nou nou... krijg ik niet vaak toegeworpen. Schijn over een ongekende grens te zijn gegaan.
Dit wielerseizoen (of toch de eerste helft ervan) is gewoon volledig onthoofd.
Vini is nog een groot vraagteken!