Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Ronde van het Baskenland, rit geneutraliseerd
foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 16:34

Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Ronde van het Baskenland, rit geneutraliseerd

Breaking Een bizarre valpartij in de Ronde van het Baskenland. In een bocht kwamen topfavorieten Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Remco Evenepoel hard ten val, samen met nog een flink deel van het peloton. De schade bij Vingegaard was heftig, terwijl Evenepoels arm ondersteuning nodig had. Zij hebben opgegeven. Er waren meer renners die medische hulp nodig hadden, waardoor de etappe geneutraliseerd werd.

De valpartij gebeurde ongeveer 35 kilometer van de finish, in de afdaling van de beklimming naar Olaeta. Op tv-beelden is te zien hoe Evenepoel – goed voorin gepositioneerd – op hoge snelheid uit de bocht vliegt. In zijn kielzog gaan nog meer renners onderuit. Precies op die plek in de afdaling, net naast het parcours, lag een betonnen greppel waar ook enkele renners in belandden.

De rug van Vingegaard lag helemaal open en na zijn val moest ook zijn nek gestabiliseerd worden en aan het zuurstof. Hoe ernstig de schade precies is bij de kopman van Visma | Lease a Bike, is nog niet bekend. Ook Roglič en Evenepoel lagen bij de valpartij. De Belgische kampioen sprong óver de greppel heen en kwam bij de landing in het gras hard ten val. Hij kwam na zijn valpartij met zijn arm ondersteund naar de ambulance gelopen.

Naast de grote namen lagen ook onder anderen Natnael Tesfatsion (die hard op een rotsblok botste), Sean Quinn, Markel Beloki, Jay Vine en Steff Cras bij de valpartij. Er waren meerdere ambulances nodig ter ondersteuning, waardoor de koers niet veel later stilgelegd werd.

Update 16.55 uur – Opgaves Evenepoel en Vingegaard
Soudal Quick-Step en Visma | Lease a Bike hebben de opgaves van Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard bevestigd op sociale media. De Belgische kopman en de Deense kopman worden naar het ziekenhuis vervoerd om de verwondingen te onderzoeken en behandelen. Roglič stapte na de crash ook uit koers, maar hij kon in de ploegwagen van BORA-hansgrohe stappen. Tesfatsion, Vine en Cras werden wel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Update 16.58 uur – Etappe geneutraliseerd
De organisatie van de Ronde van het Baskenland heeft de etappe geneutraliseerd en aangepast na de massale valpartij in de afdaling van de Olaeta. De beklimming van Untzilla is geschrapt en de rit is geneutraliseerd tot het plaatsje Eskoriatza. Vanaf daar gaat de organisatie kijken hoe het verder moet met de etappe.

Update 17.08 uur – Ambulances rijden na half uur pas weg
Na ruim een half uur reden de laatste ambulances pas weg bij de plaats van het ongeval. Jonas Vingegaard lag in een van die ziekenwagens.

Update 17.12 uur – Geen tijdsverschillen meer, wel strijd om ritzege 
De organisatie heeft de etappe volledig geneutraliseerd door geen tijdsverschillen in het klassement meer te tellen. Wel gaan de renners nog ‘koersen’ tot de finish om een ritwinnaar te bepalen, maar tijdsverschillen in het algemeen klassement worden niet meer meegeteld. Dat betekent dat de zes vroege vluchters gaan strijden om de ritzege. Het peloton heeft aangegeven niet verder te willen koersen.

Bericht van redactie WielerFlits: Dit betreft een grote valpartij met verschillende topfavorieten. Om jullie, onze bezoekers, zo goed mogelijk te informeren publiceren we verspreid diverse artikelen voor een beter overzicht van het laatste nieuws. Voor opmerkingen over onze berichtgeving verwijzen we je naar het Verbeterpuntentopic op het forum.

RIDE Magazine
145 Reacties
04-04-2024 16:47
Ongeacht voor wie je supporter bent...

...

Ik wil een hoop zeggen en schrijven... Maar ....

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Beterschap.. beste vrienden ♥
04-04-2024 16:42
Wat een drama, zeker Vingegaard ligt er zo slecht bij. Het houdt niet op, dit seizoen is echt vreselijk.
04-04-2024 16:43
Man man man. De sport is kapot.

Er is in mijn ogen nog maar één optie over en dat is de nucleaire optie voor de UCI. Totale koersstop voor onbepaalde tijd. Dit kan niet meer door gaan zo. Ook hier was de valpartij weer voor 100% de schuld van de renners zelf, zoals eigenlijk altijd. Al dat dat gezeik over de organisatoren ten spijt, de schuld ligt volledig bij het koersgedrag van de renners zelf.

Noem me maar een jankende overdrijver, zolang daar geen totale reset plaatsvind moeten we lekker stoppen met koersen.
    04-04-2024 16:45
    Ze gaan niet zomaar liggen he? Los van de risico’s, ze stuiteren alle kanten op over de weg. En die betonbak en stenen..
    04-04-2024 16:47
    Ze vallen inderdaad niet zomaar. Ze vallen omdat ze als losgeslagen beesten met doodsverachting koersen. Dat is het punt.
    04-04-2024 16:48
    Magarin, nu ben ik wel benieuwd. Hoe is deze val '100% aan de renners te wijten'? Want ze vallen op verschillende plekken op ongeveer hetzelfde moment.

    Ja, ik ben ook absoluut voor een veiligere sport. Maar wat doen de renners hier verkeerd dan?
    04-04-2024 16:49
    Een beek in een afdaling 2 meter van de weg? Is dat de schuld van de renners?
    04-04-2024 16:49
    Het zal een combinatie zijn. Ze schoven gewoon weg en stuiteren alle kanten op (gister ook op de finish). En die greppel na een afdaling..

    En de renners/ploegen moeten ook zeker eens gaan nadenken.
    04-04-2024 16:54
    Nee joh dit is zeker niet de schuld van de renners. De UCI kan en mag dit niet toelaten en organisaties moeten zich ook bewust zijn voor wat ze in hun parcours opnemen.
    04-04-2024 16:58
    Hoe denk je dat mensen werken? Dat je ze hun broodwinning ontneemt en ze dan plechtig beloven voortaan veilig te rijden en dat dan de rest van hun leven braaf blijven doen? In strijd om een carrièreveranderende overwinning zullen renners altijd de grens gaan opzoeken, dat is de menselijke natuur, en de renners die het doen denken altijd dat het wel goed gaat, anders zouden ze het niet doen. Maar mensen zijn notoir slechte risicoinschatters en de beloning van het nemen van een klein risico kan enorm zijn. En als 200 mensen allemaal een klein risico nemen dan vallen er uiteindelijk toch mensen.

    Als je de veiligheid wil verbeteren kun je het parcours veranderen of betere hekken en veiligheidsmaatregelen plaatsen of de renners veiligheidstrainingen laten doen of de kleding / materialen verbeteren of minder renners laten meerijden (niet dat ik daar voor ben). Er zijn heel veel mogelijkheden, maar de wielrenners straffen gaat echt helemaal niks uithalen.
    04-04-2024 17:03
    Hou toch op met de politiek te papegaaien met grote reset... wat, build back better? Pfffff.
    Ik heb genoeg gezien. Ga mijn popcorn niet meer verspillen met lezen van dit soort onzin.
    Great reset, haaaa, een ijskoude kermis om van thuis te komen. Tabee, aju paraplu, saluut en de kost.
    04-04-2024 17:04
    De hardheid van de fietskaders lijkt me enorm bij te dragen tot alle ellende. Stuiterende starre fietsen waarbij de grip op het wegdek weg is. In Gent-Wevelgem heeft dit zelfs gezorgd dat men de klassieke afdaling over de kasseien van de Kemmelberg eruit moest halen omdat het quasi onmogelijk werd om nog veilig beneden te geraken op een carbon kader. Dit ondanks de huidige tubes van 30 mm waarbij men vroeger zelfs met tubes van bv. Clement Criterium reed van 18 mm en tot 10 kg druk ... Doe daarbij nog de pothelm waarbij renners zich quasi onfeilbaar wanen ...
    04-04-2024 17:15
    Deels, maar vergeet de constructeurs en ploegleiders niet. Wat mij betreft gewichrslimiet vd fiets met een kilo omhoog, minimaal gewicht wielset 1600g, max velghoogte 40mm, minimale bandbreedte 28mm. Daarnaast zouden de ploegleiders geen toegang meer moeten hebben tot de oortjes, maar alleen de wedstrijdleiding. Ploegen mogen zichzelf afvragen of uitgemergelde gratenpakketten nog genoeg massa en kracht in het bovenlijf hebben om de boel onder controle te houden. Renners op hun beurt zouden gewoon gezond verstand moeten gebruiken, maar dat is momenteel vrij moeilijk als je een schreeuwende dwaas in je oor hebt, continu honger en een stuiterend vehicel onder je moet zien te controleren.
    Verder: wellicht eens kijken naar een verplicht aantal koersdagen. In je eentje op een berg leer je niet sturen in een peloton.
    04-04-2024 17:24
    @Raaaaadt: door de reactie op de val van de eerste, remmen ze vol, en met schijfremmen blokkeert het wiel en dan ga je.
    04-04-2024 17:32
    Ik snap deze reactie niet zo goed. Zo raar werd er toch niet gereden? Ze schatten de bocht alleen verkeerd in of de weg is enigszins glad. Maar heel hard reden ze nou ook weer niet.

    Het is aan de organisatie om gevaarlijke bochten te duiden. In dit geval, met die greppel en de keien, waren een seingever en wat stootkussens geen overbodige luxe geweest.
    04-04-2024 17:58
    Je bent inderdaad een jankende overdrijver!
    Niemand ziet graag renners vallen maar helaas gebeurt het, en in deze weken meer dan normaal zo lijkt het. Maar om dan de hele sport direct stil te gaan leggen is wel erg overdreven.

    Zo langzamerhand krijg ik het idee dat er hier een groep figuren actief is die door Zwift betaald worden om de hele wielersport naar dat platform te verplaatsen.....
    04-04-2024 18:10
    Jankende overdrijver. Je lijkt wel een veerpont.
    04-04-2024 18:36
    Dat je een jankende overdrijver bent wist iedereen die op wielerflits wel eens bij de reactie kijkt al wel.

    De renners doe hier niets fout afgezien van dat de bocht verkeerd in schat wordt. De organisatie had verschillende bochten vol met kussens liggen maar deze helaas niet. De keien die er liggen en de betonnen goot zijn zeer ongelukkig maar je gaat nooit alles kunnen voorkomen. De gevolgen zijn helaas vreselijk. Een totale koersstop voor onbetaalde tijd is natuurlijk de grootst mogelijke onzin, dat weet je zelf neem ik aan ook. Dan maak je enkel en alleen de wielersport kapot.

    Dat er iets moet gebeuren om de grote hoeveelheid ernstige valpartijen te verminderen ben ik wel met je eens.
04-04-2024 16:51
Verschrikkelijk! Maar waarom moet er zo'n dramatisch muziekje ondergezet worden? Het hoeft echt niet erger gemaakt te worden dan het al is....
    04-04-2024 16:55
    Ja, dat muziekje hoeft niet. Die snap ik ook niet.
    04-04-2024 17:01
    En ook steeds de valpartijen en het drama met het muziekje erbij herhalen…
    04-04-2024 17:16
    Dat doen ze onder alle herhalingen inderdaad. Heel raar laat dat gewoon weg joh.
    04-04-2024 21:43
    omdat ze geen geweten hebben en blind de belangen dienen = theater van emotie (entertainment)
    tijd om te stoppen met die gekte
04-04-2024 17:16
Er moet gewoon een reset komen met hoe we omgaan met veiligheid in de koers en die verantwoordelijkheid ligt zeker niet alleen de uci en de organisatie, de ploegen en renners moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen.

De helmen voor in de tijdrit zijn een goed voorbeeld, daar is veiligheid al lang niet meer het belangrijkste, maar gaat het over zo aero mogelijk, dat soort dingen moeten gewoon veranderen. De Uci heeft de taak om strenger te reguleren.
    04-04-2024 18:06
    Misschien een idee om de oortjes te verbieden! Als er bij iedere renner een ploegleider in zijn oor aan het schreeuwen is dat ze naar voren moeten voor het volgende kritische punt in de koers dan komt dat de rust in het peloton niet bepaald ten goede. Laat de renners zelf maar een tactisch plan verzinnen.
    Dat lijkt een makkelijk te realiseren plan. Het zou wellicht ook helpen als renners meer gingen rijden: niet alleen worden de paar koersen die ze nu wel rijden steeds belangrijker omdat ze dan MOETEN scoren. Niet alleen dat: zouden renners momenteel niet zo weinig koersen dan ze het in een peloton rijden verleren?
04-04-2024 17:54
Wat ook een belangrijke speelt bij deze valpartijen, is het beperkt aantal koersdagen wat renners tegenwoordig hebben. Ze blijven tegenwoording wekenlang op een berg zitten en leren zo niet om in een peloton te rijden.

En aangezien ze maar een paar koersdagen hebben om te scoren zijn ze ook nog eens extra greting om juist in die koersen als een malle naar beneden te duiken.

Kortom: Renners moeten veel meer gaan koersen, door bijvoorbeeld veel wedstrijden in België te rijden, waar je tenminste leert sturen.
04-04-2024 16:45
Pff er vallen er veel. Maar ondanks dat ze al veel wonnen heeft Visma wel de pech aan hun broek hangen zeg. Hun 4 beste renners al uitgeschakeld! En daarvan ook hun 2 absolute kopmannen!
04-04-2024 16:46
En Evenepoel, zo sneu ook voor hem, Luik kan een streep door denk ik.

Pogacar (behalve Luik) en Van der Poel kunnen alles oppakken, want er is niets meer over om hen heen.
    04-04-2024 16:55
    Dat je überhaupt nadenkt over de rest van het seizoen. Laten we eerst afwachten hoe het met de gehavende renners gaat, dan kijken we later wel naar de andere koersen
    04-04-2024 17:05
    Sneu voor alle renners die er liggen. Aan de rest van het seizoen moet ik gewoon nog niet denken. Hopen dat allemaal goed gaat komen.
    04-04-2024 17:17
    Triestig voorjaar. Bijna alle toppers id lappenmand. Bijna alle grote voorjaarskoersen worden op deze manier onthoofd
    04-04-2024 17:56
    Wauw....om na deze horrorcrash, vooral je gedachten te laten uitgaan naar de
    rode loper die voor Pogacar en Van der Poel uitgerold zou worden?
    Dan ben je wel van het ergste soort......
    04-04-2024 18:37
    Ik dacht er ook direct aan en ik heb niet de intentie om me daar slecht over te voelen.
    04-04-2024 19:51
    [quote]Dan ben je wel van het ergste soort......[/quote]

    Het ergste soort nog wel, nou nou... krijg ik niet vaak toegeworpen. Schijn over een ongekende grens te zijn gegaan.
Ik ben wel weer klaar met het wielrennen dit jaar. Zie jullie volgende seizoen.
    04-04-2024 17:03
    Mijn eerste reactie ook! Hopelijk volgt een tweede reactie.
    04-04-2024 17:24
    Zondag zit je gewoon weer voor de buis.
    Ik weet niet Alfred. Heb wel vaker periodes dat ik na eindeloze valpartijen een tijdje oversla. En in Parijs - Roubaix is het helemaal idioterie.
    04-04-2024 17:43
    Voor mij dus niet. Het is een levensgevaarlijke sport. Als je daar niet tegen kunt is het beter om niet meer te kijken.
    04-04-2024 18:03
    Baskenland laat ik verder schieten, niet zozeer door de valpartij an sich maar door de uitvallers. Zondag ga ik er weer van start tot finish voor zitten. Verheug me al maanden op PR.
    04-04-2024 18:40
    @Oscarito1908 Dat een sport risico's bevat is niet vreemd maar levensgevaarlijk? Dat hoort niet te mogen...
    04-04-2024 18:55
    Er zijn wel meer sporten levensgevaarlijk. Dat is niet enkel wielrennen.
04-04-2024 16:57
Een hele simpele bocht compleet verkeerd ingeschat. Hier kan de organisatie niks aan doen.
04-04-2024 16:39
Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren en is zo'n goot in een afdaling niet afgedicht of afgezet? Onvoorstelbaar. Liggen er twee heel slecht bij...
04-04-2024 16:46
Wat een ongekende chaos. Hele wielerseizoen is in 1 klas verneukt voor 4 van de grote 6. Dit gaat nergens meer over. Laten we überhaupt hopen op een levende afloopt voor Vingegaard
04-04-2024 17:06
Te grote pelotons, minder druk zetten op ploegen door bv dat promotie/degradatie systeem. Oortjes waardoor ploegleiders brullen, te jonge renners die fouten maken, spektakel zucht, te weinig koersdagen omwille van te gerichte targets waardoor de druk vergroot om in die paar koersdagen die over blijven de doelen te halen… en zo kunnen we nog ff doorgaan. Is het nieuwe wielrennen echt zoveel beter? Ik geef Magarin helemaal gelijk. Tijd voor een grondige analyse
04-04-2024 17:19
Kijk nu al uit naar al die betweterige, prekende columns die we hierover gaan krijgen.
04-04-2024 16:38
Niemand vd organisatie kon bedenken laten we die stenen waterbak in de afdaling ff afdekken?
    04-04-2024 16:47
    Nee, waarom zouden ze ? Er is geen beginnen aan. Ze gaan gewoon veel te hard die bocht in. Misschien had de organisatie er een seingever neer moeten zetten, maar ja, ook dan...er zijn zoveel bochten. Gevallen wordt er toch wel. Het wordt denk ik toch eens tijd dat de renners bij zichzelf te rade gaan. Het is veel te makkelijk om constant naar de organisatie te wijzen.
    04-04-2024 17:34
    Vingegaard en Evenepoel raakten de goot niet eens. De goot is het grootste probleem niet. Aanleiding was waarschijnlijk steenslag op de weg, maar het echte probleem is het continu pushen in de afdalingen. Luister de podcast van G maar.
04-04-2024 16:38
Vreselijk om te zien...ook die UAE renner die niet meer beweegt ..wat een valpartijen de laatste weken...bizar!
04-04-2024 16:39
Wat een verschrikkelijk beeld om te zien. Renners die nauwelijks bewegen en in de meest ongelukkige houding liggen. En met al die grote tenoren die erbij liggen wordt de koers onthoofd en worden de komende maanden ook nog eens penibel wat betreft mooie duels.
04-04-2024 16:40
Vreselijke valpartij met mogelijke lange blessures in het vooruitzicht. Wat vreselijk voor Vingegaard, Roglic en Evenepoel en voor de rest, natuurlijk. Ongelooflijk, wat een pech.
04-04-2024 16:40
Op een week tijd 4 van de grote 6 snoeihard op hun bek.

Dit wielerseizoen (of toch de eerste helft ervan) is gewoon volledig onthoofd.
04-04-2024 16:42
Wat een bak ellende. En dan moet Parijs-Roubaix nog komen.
    04-04-2024 16:50
    Daar zeg je het..dacht er ook aan. Ik hou mijn hart vast.
04-04-2024 16:49
Waarom die beelden zo lang tonen???
04-04-2024 17:02
Ik vrees voor de carrière van Vingegaard. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij (na 2x tourwinst) zegt… het is klaar. Familie staat voor hem rotsvast op 1. Die heeft zichzelf al aardig binnen gefietst de afgelopen jaren. Geloof niet dat deze man de eerzucht van een Pogacar en Evenepoel heeft.
    04-04-2024 17:14
    Laten we nu eerst eena gewoon hopen dat alles goed is ipv dit kansloze gespeculeer.
04-04-2024 17:08
Roglic zit in de ploegwagen en zwaait. Hij eet ook. Dus dat is een goed teken.

Vini is nog een groot vraagteken!
    04-04-2024 17:16
    Maar dus de grote drie uit de koers?
04-04-2024 17:17
Afdalingen tegen hoge snelheid uit het wielrennen halen, met de huidige technologie... kunnen fietsen niet uitgerust worden met een max snelheidssysteem van bv 30km/u zoals in de pit-lane bij F1? Activeert op de top van de col tot beneden in het dal. Of gewoon verplichten dat ze niet sneller dan 30km/u mogen rijden? Met trajectcontroles, eender wat... renners die te snel de afdalingen reden, moeten wachten, enzoverder... een heel gedoe maar ik ben die valpartijen in afdalingen kotsbeu. Bijkomend vind ik dat organisatoren bergetappes op een col moeten laten finishen ipv daar nog een afdaling naar de streep tussen te steken.
04-04-2024 16:44
Rotsblokken greppels, wat een vreselijke organisatie.
    04-04-2024 17:01
    Het is geen mountbike parkoers, tenzij de renners off road willen gaan. In de bergen heb je nu eenmaal bomen, rostblokken, greppels, afgronden, ravijnen, stenen...etc.etc. Wil je alle rotsblokken van kussens voorzien ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine