Groenewegen verliest leiderstrui door twintig seconden tijdstraf
foto: LaPresse
donderdag 8 februari 2018 om 12:38

Groenewegen verliest leiderstrui door twintig seconden tijdstraf

Dylan Groenewegen beleefde niet zijn beste dag uit zijn carrière. De sprinter van LottoNL-Jumbo kon zich in de derde etappe van de Dubai Tour niet mengen in de eindsprint. Tot overmaat van ramp verliest hij door een tijdstraf van twintig seconden ook de blauwe leiderstrui.

De Nederlander krijgt de straf voor het te lang stayeren achter de volgwagen, nadat hij kreeg af te rekenen met mechanische pech. Door de tijdstraf van Groenewegen mag Elia Viviani zich nu de nieuwe leider noemen.

[poll id=”721″]

RIDE Magazine
54 Reacties
08-02-2018 13:54
Inconsequentie en gebruik maken van alle mogelijkheden is geen ergernis maar juist een meerwaarde van het wielrennen mijns inziens.
08-02-2018 14:03
Ja de een krijgt straf als hij stayert ,en de ander niet als hij als een kip zonder kop berg op rent zonder fietst
08-02-2018 14:05
Ploegleidersauto gelijk uit koers nemen . Domme actie helaas!
08-02-2018 14:08
@crew


Jeetje zeg. Men mag hier nog geen eens zeggen dat je iemand vervelend vind? Ik gebruik geen scheldwoorden niks. Geef alleen mijn mening over iemand.
08-02-2018 14:30
Groenewegen is duidelijk een stuk volwassener als een aantal wielerflitsers, wat een top reactie. Niet boos op de jury, wel op zijn materiaal/mecaniciens.
08-02-2018 14:47
100% terechte straf maar verwacht nu ook dezelfde straffen in andere koersen. In 1-dags wedstrijden direct uit koers? Anders kan de koers nog vervalst worden (Cfr. Moscon op wk)
08-02-2018 14:54
Misschien zelf zijn fiets eens controleren voor de start, wordt nooit een allrounder op die manier.
08-02-2018 14:56
Zou Hoetelmans al ontboden zijn? Dan is carnaval misschien niet het handigste moment.
08-02-2018 15:13
Is één van mijn grootste ergernissen in de sport dat stayeren. Je ziet vaak genoeg een op hol geslagen peloton waar eenlingen met pech ineens een minuut op goed maken in een erg korte tijd. Zwaar straffen maar vooral consequent straffen.
08-02-2018 15:34
Als je hebt lek gereden of pech hebt gehad en je keert terug in het peloton is het bijna onvermijdelijk dat je soms (even) achter een auto stayert bij het passeren vd volgwagens.
Dat zijn de bekende beelden die we al zo vaak in de koers hebben gezien. Zolang je dit doet als je tussen de volgwagens zit is er niets aan de hand.
Het wordt wat anders op het moment dat je minuten lang gaat stayeren en zeker als de koers is begonnen of er bv waaiers zijn gevormd, dan zal de jury attenter zijn. Even stayeren is laten we zeggen gewoonte recht al is het reglement daar niet echt helder over.
Er zijn nogal wat voorbeelden van renners die weer terug kwamen in het peloton waar je vraagtekens bij kunt zetten, Demare in MSR was meen ik zo'n geval en zo zijn er wel meer op te noemen.

Aan de auto hangen is een beetje vergelijkbaar, neem je een bidon aan dan maak je ook even gebruik vd auto, das geen probleem, overleg je wat met je ploegleider dan gebeurt dat ook maar hang je honderden meters aan de auto zal dat als het wordt gezien vaak tot diskwalificatie leiden.

Als Groenewegen zijn straf terecht vindt mag je aannemen dat ie net wat te veel heeft geprofiteerd, al weet ik zeker dat dit soort situaties vaak onbestraft blijven zeker als je geen leiderstrui draagt.
08-02-2018 15:56
Groenewegen zet even zijn mecaniciens op scherp!!
08-02-2018 16:48
Regels zijn regels en daarom ook een terechte straf, maar dan moet het ook consequent worden toegepast (Want stel je voor dat Viviani morgen hetzelfde zou doen en geen straf krijgt, dan gaat TLJ echt wel roepen van competitievervalsing).
08-02-2018 16:56
Vlakke wegen, een voltallige ploeg en hij had één hulpie maar achter de auto hangen lijkt al volledig ingeburgerd in de samenleving.
08-02-2018 17:02
Was zeker net in waaiers op dat moment?
08-02-2018 17:29
Ziet er niet uit als een waaier, leek meer op uitwaaien maar een beetje ploeg laat zijn mannen halt houden, zeker als je leiderstrui aan hebt.
08-02-2018 17:43
Tussen de auto's terugkomen gaat veel beter zonder volledige ploeg om je heen. Ziet ploegen zelden nog voor die optie kiezen, meestal wacht de rest in de staart van het peloton.

Bovenstaande beeld lijkt echter niet op een rustig peloton met een sliert auto's ertussen, waardoor mijn gedachten gaan naar waaiers.
08-02-2018 18:09
@schipperaar
Ik begreep dat Q.S. gas is gaan geven toen ze hoorden van Groenewegen's malheur.
De grap is dat Karsten Kroon gisteren bij E.S. op het moment dat Viviani pech kreeg, TLJ aanmoedigde om hard op kop van het peloton te gaan rijden....
08-02-2018 18:31
Je hebt het er maar druk mee, Koel. Geen stress, het zijn maar kleine wedstrijdjes waar gewonnen wordt.
08-02-2018 18:35
Na ja jammer voor groenewegen maar mooi voor QS
08-02-2018 18:57
Het waaier rijden was al geruime tijd aan de gang voordat Groenewegen pech kreeg.
08-02-2018 19:19
Bij waaier rijden gebruik je de volle breedte bij fikse zijwind, lijkt niet het geval hier.
08-02-2018 19:28
@xistnc - 8 februari 2018 om 18:31
Die drukte valt wel mee hoor, mijn 1400 reacties tegen de jouwe 5630...maar jij moet dan ook dan ook je lullige bedrijfje promoten.
Voor de rest heb ik geen idee waar je op doelt, maar ik ben ook niet bijster benieuwd!

08-02-2018 19:43
Dat wist je op het moment dat het gebeurde. Was idd. toen er waaiers waren. Dan heb je gewoon dikke vette pech. Maar Dylan werd met 100 per uur terug gebracht.
08-02-2018 20:49
Koel - 8 februari 2018 om 13:15 - Bewerkt op 08 februari 2018 om 13:24
@Hensie – 8 februari 2018 om 13:10
Het leven zit vol met "regeltjes die altijd maar anders etc. etc."
FC Twente b.v. was gisteren ook niet blij omdat zij zich tekort gedaan voelde, terwijl eerder hun keeper duidelijk rood ipv geel had moeten krijgen, kwestie van interpretatie.
Zelfs de bijbel is multi interpretabel….

————
En precies dat voorbeeld van de keeper is een heel goed argument om de videoscheids in te voeren bij het voetbal. Totaal kansloos dat die er nog niet is. Regels zijn namelijk regels. Als het buitenspel is, is het buitenspel. Als het hands is, is het hands. Dat moet bij elke wedstrijd gelden, anders krijg je competitievervalsing.

Datzelfde geldt voor de koers. Als je niet mag stayeren, mag je niet stayeren. Maar dan moet je stayeren in zijn algemeenheid gaan bestraffen. Of je moet gaan bepalen wat te lang stayeren is (5 km? 8 minuten?) of wanneer het wel of niet nog acceptabel is (120km voor de meet of in de finale?). Doe je dat niet, dan worden beslissingen arbitrair en krijf je competitievervalsing.
08-02-2018 20:59
Hensie - 8 februari 2018 om 20:49
Daar is het toch allemaal veel te onbelangrijk en onbeduidend voor.....
Bij wielrennen beslist een jury, de ene jury zal iets anders beslissen dan een ander...
Wanneer je bij voetbal een video scheids invoert, krijg je geheid achteraf discussie over zijn beslissing, onlangs is er nog eentje bedreigd.....
Af en toe gewoon (bij)zaken accepteren, het leven is al ingewikkeld genoeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine