Grischa Niermann na Parijs-Roubaix: “Niet tevreden over voorjaar van Visma | Lease a Bike”
Video Ploegleider Grischa Niermann is niet tevreden over het voorjaar van Visma | Lease a Bike. Dat zei hij na afloop van Parijs-Roubaix voor de camera van WielerFlits. Kopman Wout van Aert eindigde als vierde in de Helleklassieker.
Een week eerder was Van Aert ook al vierde geworden in de Ronde van Vlaanderen, terwijl hij in Dwars door Vlaanderen als tweede over de streep kwam. Daarmee zijn de beste prestaties van Visma | Lease a Bike in de voorbije kasseiklassiekers benoemd. “We zijn hier niet tevreden mee”, aldus Niermann. “We gingen voor meer dit voorjaar. Dit is het maximale wat we eruit hebben gehaald. Dit is het gewoon, maar het is nu niet dat we een positieve balans opmaken.”
Van Aert had niet de benen
Ook in Parijs-Roubaix viel Van Aert dus naast het podium. De Belg zat nooit lekker in de wedstrijd, nadat hij al voor de eerste kasseistrook ten val kwam. “Daar is bijzonder veel hectiek, waardoor hij achterop raakte. Hij begon de kasseien best ver van achteren. Omdat het chaos was, duurde het best lang voordat hij in de wedstrijd zat. Rond het Bos heeft hij zich goed herpakt. Hij begon goed van voren, maar toen had hij kennelijk de benen niet om te volgen.”
“Of dat met die eerdere inspanningen te maken kan hebben? Alles kan, maar we hebben het nog niet geëvalueerd. Het was een eerlijke wedstrijd, denk ik. Daar hoort altijd heel veel pech en geluk bij. Maar desondanks heeft de sterkste renner gewonnen. Dat moeten we gewoon accepteren.”
Hoog niveau
Niermann ziet ook dat het niveau ‘enorm hoog’ ligt. “Op dit moment zijn er een aantal mannen gewoon beter dan wij”, aldus de Duitser, die nog meegaf dat de ploeg het tegenvallende voorjaar zal evalueren. “We gaan erover nadenken hoe we het in de toekomst beter gaan doen.”
lees en luister dat interview een keer goed.
Hij zegt dat zij indrukwekkend zijn, beter als de rest. Hij vond ze alleen niet indrukwekkender dan gedacht.
MAW, hij had verwacht dat ze veel beter waren als de rest.
Begrijpend lezen (luisteren) is een kunst
Bij Niermann moet je tussen de regels door lezen/luisteren. Dan hoor je ook dat de schema’s van Mathieu Heijboer niet deugen.
Of is dat een kinderpannenkoek?
Alpecin heeft er pas 5, ja daar zitten 2 monumenten bij, maar toch.
En het deed bij momenten pijn aan de ogen om Van Aert bezig te zien. Hoe hij op de stenen van Wallers leek stil te staan, staat in schril contrast met hoe hij in 2023 nog vlotjes over de kasseien stoof. Zijn explosiviteit lijkt volledig afgebot. En die heb je natuurlijk nodig om met VDP, Pogi en nu ook Pedersen mee te zijn of ze te kloppen in de sprint.
Maar goed, Van Aert heeft een hele winter gerevalideerd om terug op niveau te komen. Niet onmogelijk dat hij nog wel wat langer nodig heeft om weer volledig scherp te staan. Vorig jaar zat er pas op de OS weer echt snee op. Dit is misschien niet leuk, maar vorig jaar lag hij nog ingepakt voor de tv natuurlijk. Hij is op de weg terug, en het zal nu zaak zijn van verder te bouwen op dit niveau. Volledig weggedeemsterd à la Sagan of Alaphilippe is hij nu ook nog niet.
Maar collectief viel het toch ook flink tegen. Laporte gewoon een heel voorjaar niet in actie gezien, Van Baarle lijkt in niks nog op de renner die in 2022 1ste en 2de was in Roubaix en Vlaanderen. Brennan gelukkig wel als opsteker, maar die is nog piepjong.
Het lijkt mij dat dit team stilaan aan verjonging toe is. Hopelijk voor hen kan Van Aert zijn explosiviteit verder opkrikken, want hij is de enige die intrinsiek de klasse heeft om met die 3 andere de degens te kruisen. En collectief gezien zijn teams als Lidl-Trek, UAE en zelfs Alpecin op dit moment even goed of zelfs beter gestoffeerd voor de kasseien. Met types als Behrens en Brennan kan het er in de toekomst weer beter uitzien uiteraard.
Voorlopig begrijp ik niets van de keuze om met een kleinere crank te gaan rijden dit seizoen, lijkt niet te werken voor hem.
Dit voorjaar heeft duidelijk gemaakt dat ze bij Visma echt niet gek zijn: Van Baarle heeft nauwelijks toegevoegde waarde in het moderne peloton. Mist de benen en de onbevangen geest om mee te gaan in het gevecht.
Hij rijdt wel de Giro, maar wie gelooft dat hij die uitrijdt?
-In het positioneren naar de hellingen en kasseistroken.
-Op de hellingen en kasseistroken.
-In de sprints bij de finish.
Lijkt nauwelijks nog in het rood te kunnen gaan. Misschien dat hij daarom ook relatief fris eindigt: zijn benen zijn niet echt kapot (maar kunnen desondanks geen sprintvermogen produceren).
Van Aert is een soort Vlaamse Kung geworden.
Waar ik alleen geen snars van vat is waarom ze mar reclame vd Jumbo blijven maken?
De rest valt wel wat tegen, maar dat komt omdat de TDF een te groot doel blijft voor de ploeg, ze willen alleen maar de TDF winnen, maar dat gaat ze nooit lukken.
Dit jaar zullen ze strijden voor de 2de plek.
Ik mis wel (kan het zelf gemist hebben) meer informatie over de knie blessure van Van Aert. Hoe zwaar was het en wat voor schade was er?
Wat mij vooral meevalt is dat van Aert na zijn blessures wellicht nog niet meedoet om de overwinning, maar wel vooraan mee zit (twee keer vierde en een keer tweede). En vooral diep in de koers nog het mooie weer kan maken. Met de basis zit het wel goed. Alleen is de vinnigheid er nog niet. Ik hoop dat die ook nog terug komt.