Greg Van Avermaet op podium in De Ronde: “Was het hoogst haalbare”

zondag 4 april 2021 om 17:04
Greg Van Avermaet op podium in De Ronde: “Was het hoogst haalbare”

foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet mocht nog eens op het podium stappen van de Ronde van Vlaanderen. De kopman van AG2R Citroën won achter winnaar Kasper Asgreen en nummer twee Mathieu van der Poel een sprintje van Jasper Stuyven om de derde plaats. “Dit was zeker het hoogst haalbare”, reageert Van Avermaet in het flashinterview.

“Ik was niet bij de beteren, zeker niet bij de beste drie”, aldus de olympische kampioen. “Op ervaring wist ik dat ik in de achtervolgende groep moest blijven en dat ik dan voor het podium kon strijden. In de laatste drie kilometer demarreer ik dan op het perfecte moment met Jasper Stuyven uit die groep. Ik ben dan ook super content dat ik nog op het podium sta in de Ronde.”

‘Ik had niet de punch om de grote mannen te volgen’
Van Avermaet spreekt van een moeilijke en lange finale. “Het was een strak tempo vanaf de Molenberg en zeker niet gemakkelijk. Ik moest er toch wat inkomen en had gehoopt net iets beter te zijn, maar vond dat ik niet genoeg was. In de achtervolging was ik wel goed, maar ik had niet de punch om de grote mannen op die momenten te volgen”, is hij eerlijk.

Dat hij in de sprint om plek drie de op papier snellere Stuyven klopt, tekent de zware koers. “Je voelt dat iedereen dan wat minder is. Op die momenten ben je nooit echt zeker over je sprint. Met een beetje energie win je de sprint en ik voelde dat ik wat over had om Jasper te kloppen”, aldus Van Avermaet. “Ik ben tevreden dat ik hier kan staan. Hier kan ik op bouwen voor de volgende wedstrijden.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Murcia 4 april 2021 om 17:46

Greg kan tevreden zijn. Anderen zijn beter maar op ervaring pakt hij toch een nette podiumplek mee en sowieso lijkt zijn vorm weer in een stijgende lijn te zitten.

Barry Batsbak 4 april 2021 om 18:21

Aan zijn positie in het peloton kan het in ieder geval niet liggen. Zat steeds waar hij moest zitten, keurig attent van voor.

VerstandOpNul 4 april 2021 om 18:25

Onopvallend, maar sterk gereden. En het koersverloop was dit keer iets meer in zijn voordeel.. Zn vriendje Naesen was 33e trouwens..

Posterix 4 april 2021 om 19:08

Oké oké, hulde aan diegenen die vooraf Greg in de top tien tipten. Ik geloofde er al (een jaar of twee) niet meer in.

Massimo Bataille 4 april 2021 om 20:40

Dat vindt ik dan zeer vreemd.
Dat Van Avermaet nog veel koersen gaat winnen geloof ik ook niet echt meer ( al gun ik het hem). Maar hij heeft toch al keer op keer bewezen dat hij altijd mee is in de finale en dan volgen top-10 plaatsen redelijk logisch.

Romāns Vainšteins 4 april 2021 om 20:24

Hij staat er toch maar weer, moet jij eigenlijk nagaan hoe lang al aan het front joh. ‘13 had hij hem eigenlijk moeten en kunnen pakken, deze koerst past hem als Luik bij Boogerd.

Gitan 4 april 2021 om 22:23

‘14* (veertien)

Michelangelo 4 april 2021 om 22:33

Uiteindelijk was hij niet volledig kansloos.

Ja, de sterkste reden van voor, maar ik denk dat de achtervolgende groep een kans(je) had als ze echt vol hadden rondgedraaid. Maar met een paar uitgepierde renners, een paar stoorzenders en een paar slepers is het lastig om uiteindelijk naar de sterkste 2 in koers te rijden.

Toch heeft hij gewoon een prima koers gereden. Met dit verloop zat er inderdaad nergens meer in dan een derde plek. Hij was niet de derde sterkste in koers (dat was Wout imo), dus dan doe je het gewoon prima.

ProfrondeZevenbergen 5 april 2021 om 01:23

Van Aert was zeker niet de sterkste. Moest in het stuk van de koers wat ik heb gezien (laatste 50 km) op de heuvels telkens lossen bij van der Poel.
Ook van Avermaet was niet bijster sterk. Op karakter pakt hij plaats drie. Meer zat er idd niet in.

Wheely 4 april 2021 om 22:37

Voorjaar zowaar toch nog een beetje geslaagd want meer zat er inderdaad niet in.

Gilberto 4 april 2021 om 23:21

Den Greg toch weer heel sterk, petje af, gouwe helm op!

Headlines

Materiaalzone

Populair