Gravelen gaat op termijn het veldrijden vervangen
Discussie De schijnwerpers staan deze weken vol op de gravelsport. Dat terwijl het veldritseizoen aanstaande zaterdag ook weer van start gaat met de Exact Cross Beringen. In de wielerwereld rijst de vraag: gaat gravelen op termijn het veldrijden vervangen? Discussieer mee!
Analist en gravelcoureur Jan Bakelants opende vorige week op Sporza het debat. In aanloop naar het WK gravel in Leuven zei hij: “Mijn inschatting is dat we naar een toekomst zullen gaan waarin veldrijden almaar meer gemarginaliseerd wordt. In Vlaanderen, waar we leven voor de cross, zullen er nog wel veldritten zijn. Maar in de toekomst zal er steeds meer een omslag richting gravelbiken komen.”
De mening van Bakelants deed stof opwaaien in de wielerwereld. Ex-veldrijder en Baloise Trek Lions-manager Sven Nys diende zijn landgenoot op X snel van repliek. Nys schreef: “Beste Jan. Je onderschat de impact van veldrijden als sport. Ze zal nooit worden ingenomen door gravel.”
“De komende jaren zullen aantonen dat je de bal misslaat. Gravel is gewoon een mooie toevoeging aan de wielersport in de periode van februari tot oktober voor iedereen”, zo eindigt hij.
Beste Jan. Je onderschat de impact van veldrijden als sport. Ze zal nooit worden ingenomen door gravel. De komende jaren zullen aantonen dat je de bal misslaat. Gravel is gewoon een mooie toevoeging aan de wielersport in een periode van feb tot okt voor iedereen.
— Sven Nys (@sven_nys) October 5, 2024
veldrijden is gewoon een super sterk merk in Vlaanderen tot spijt van wie het benijdt 👊 https://t.co/490sxv3mWU
— JurgenMettepenningen (@Jurgen_Mett) October 3, 2024
Een (binnenkort olympische) wintersport versus een pure zomersport. Vreemde analyse. https://t.co/MiGYBIG9HW
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) October 3, 2024
Bakelants (verder niet mijn vriend dus daar heeft het niets mee te maken) zei dat gravel ervoor zal zorgen dat veldrijden op termijn meer in de marge terecht zal komen.
Dat verdraaien naar "de plaats van veldrijden innemen" is niet proper. Natuurlijk kan gravel (een zomersport, een doe-sport) de plaats niet innemen van veldrijden (een wintersport, een kijksport). Dat is als beweren dat short-track de plaats van triathlon zal innemen.
Wat hij volgens mij bedoelt is dat renners die graag eens wat anders doen dan op de weg knallen steeds vaker geneigd zullen zijn om een zij-sprongetje te maken, hun vizier vaker op het toegankelijke gravelen zullen richten, eerder dan op veldrijden. Als Mvdp en Van Aert nog minder gaan crossen (bv omdat Mathieu een WK gravel op het einde van het seizoen en een mountainbike-luik in de zomer verkiest) raakt het veldrijden echt wél verder en verder in de marge waar het nu stilaan zit. Het internationale aanzien van het gravellen is ook een pak groter dan dat van het veldrijden.
Ik vind het echt zonde dat jullie elke vorm van nuance zélf en vooral opzettelijk wensen te vermijden door dit soort infantiele polls.
En daarbij: de biercultuur rondom een cross ga je bij het gravellen niet krijgen. Misschien af en toe op een WK zoals nu in Leuven, maar niet iedere week zoals bij de cross in Vlaanderen.
Voor mij kan het prima naast elkaar bestaan. Als het dan toch iets gaat vervangen, dan is het denk ik eerder het mountainbiken.
Veldrijden is dan weer een totaal ander gegeven. Volgens mij zijn er weinig amateurs of recreanten die aan veldrijden doen. Aan mountainbiken misschien wel, maar niet aan veldrijden. Dat gravel steeds populairder wordt bij die groep, ja, maar waarom nu dat competitie-element extra gaan aanscherpen zoals met een WK gravel? Dat staat toch een beetje haaks op de filosofie erachter? Laat gravel-events gerust floreren weg van het oog van de camera.
Veldrijden is daarentegen een pure kijksport, om de wintermaanden door te komen als wielerliefhebber. En dan eigenlijk enkel nog populair in de Lage Landen. Het is een zeer tv-vriendelijke sport. Een explosief uurtje met veel spektakel. Alleen verkeert de sport nu al een jaar of 5 in een existentiële crisis, met 2 wereldtoppers op de weg die af en toe maar eens te gast zijn en dan de rest van het deelnemersveld degraderen.
Men is volgens mij in ieder geval de verkeerde weg aan het bewandelen door van het gravelen een tv-sport te proberen maken, met een heus WK erbovenop vol wegrenners die je voor de rest van het jaar niet ziet in gravelwedstrijden.
Ik zie ook de link niet met veldrijden, wat eigenlijk op geen enkele manier in het vaarwater zit van gravel.
zomer - winter
parcours van A naar B - afgezet rondje
duurt een (halve) dag - een uurtje wedstrijd
lifestylesport - profsport (of bestaan er amateurwedstrijden?)
zolang het voornamelijk een vlaamse gelegenheid blijft, zal het nooit groot worden. en dat is het probleem.
men wil dat het groot wordt, aanzien krijgt etc. Maar het moet wel voornamelijk in vlaanderen blijven.
En dan heeft gravelen een veel grotere kans. Veel internationaler, veel toegankelijker (stuk comfortable fietsen dan de CX fietsen).
Kijk maar naar het WK, hoeveel categorien hadden ze wel niet? Zo'n beetje iedereen kon meedoen.
En dan gaan ze er nog geld voor vragen om overheen te rijden.
Volgens mij kan dat gewoon heel goed.
Als je niet in de VS kunt crossen wordt het ook geen mondiale sport.
Gravelen: lekker lange routes over prachtig gelegen paden en door fraaie gebieden. Maar als kijker weet je werkelijk niet waar ze zijn en op de getoonde tijdsverschillen moet je maar zien te vertrouwen. Niet zo explosief. Neem die Van der Poel afgelopen zondag. Hij is er vandoor en soloot naar de finish. Hartstikke goed, maar saai!
Kortom: ik weet het niet waar het naar toe gaat.
Het is een fikse hype met een of ander romantisch sausje. Leuk voor de beoefenaar, zeker met wat meer afwisseling onderweg maar dat is het dan verder ook wel. Al het andere is een lifestyle die commerciële partijen je door de strot proberen te duwen. Nog een of andere grote elektrische crossover erbij om de fiets mee te vervoeren en het plaatje is compleet. De moderne man is actief en sportief, met z’n hipster kledij en z’n pseudo-sportieve elektrische wagen voor het milieu, fietst zogenaamd heroïsch door de velden en gaat daarna de avonturen bij de bbq in de openlucht opkloppen met een verstandige radler in de hand of een 0.0.
Veldrijden heeft weliswaar een klein publiek dat primair geconcentreerd zit in Vlaanderen, maar aangezien dat een rijke regio is, zijn die 300.000 kijkers die zelfs de minst bekeken veldritten op Sporza wel trekken zeer aantrekkelijk voor een veel bredere verzameling sponsors gericht op Vlaanderen.
Dan geldt toch ook voor veldrijden, wegwielrennen en mountainbiken, dus dat is geen reden waarom het een het ander zal verdringen.
"Ik zie mezelf niet met een fiets op de nek door een bos lopen. Er naar kijken, spreekt me dan ook nauwelijks aan."
Dat is je persoonlijke smaak (die ik deels deel), maar zolang hordes mensen het wel leuk vinden, is er gewoon bestaansrecht voor de sport.
Maar de wereld is groter dan alleen de lage landen, en daar zie je de gravel toch al groter worden dan de cross.
Maar is ook niet meer als logich, veel Landen hebben gewoon goede wgen om op de gravelfiets over te rijden. Hier is bijna alles al geasfalteerd, en is er nog maar weinig gravel over.
Kijk maar naar Ek 2027. Bij Lahti. Nu ken ik de omgeving van lahti niet, dus weet niet hoeveel gravelwegen daar nog liggen. Maar als ik uitga van kennes van andere gebieden in Finland, dan zou je ook bij Lahti een parcours moeten kunnen uittekenen waar 90% van het parcour gravel is.