Gravelen gaat op termijn het veldrijden vervangen
foto: Cor Vos
woensdag 9 oktober 2024 om 08:00

Gravelen gaat op termijn het veldrijden vervangen

Discussie De schijnwerpers staan deze weken vol op de gravelsport. Dat terwijl het veldritseizoen aanstaande zaterdag ook weer van start gaat met de Exact Cross Beringen. In de wielerwereld rijst de vraag: gaat gravelen op termijn het veldrijden vervangen? Discussieer mee!

Analist en gravelcoureur Jan Bakelants opende vorige week op Sporza het debat. In aanloop naar het WK gravel in Leuven zei hij: “Mijn inschatting is dat we naar een toekomst zullen gaan waarin veldrijden almaar meer gemarginaliseerd wordt. In Vlaanderen, waar we leven voor de cross, zullen er nog wel veldritten zijn. Maar in de toekomst zal er steeds meer een omslag richting gravelbiken komen.”

De mening van Bakelants deed stof opwaaien in de wielerwereld. Ex-veldrijder en Baloise Trek Lions-manager Sven Nys diende zijn landgenoot op X snel van repliek. Nys schreef: “Beste Jan. Je onderschat de impact van veldrijden als sport. Ze zal nooit worden ingenomen door gravel.”

“De komende jaren zullen aantonen dat je de bal misslaat. Gravel is gewoon een mooie toevoeging aan de wielersport in de periode van februari tot oktober voor iedereen”, zo eindigt hij.

RIDE Magazine
62 Reacties
08-10-2024 15:01
Mag ik het niet oké vinden om - met het oog op clicks? - kunstmatige discussies uit te lokken op basis van verdraaide citaten?

Bakelants (verder niet mijn vriend dus daar heeft het niets mee te maken) zei dat gravel ervoor zal zorgen dat veldrijden op termijn meer in de marge terecht zal komen.
Dat verdraaien naar "de plaats van veldrijden innemen" is niet proper. Natuurlijk kan gravel (een zomersport, een doe-sport) de plaats niet innemen van veldrijden (een wintersport, een kijksport). Dat is als beweren dat short-track de plaats van triathlon zal innemen.
Wat hij volgens mij bedoelt is dat renners die graag eens wat anders doen dan op de weg knallen steeds vaker geneigd zullen zijn om een zij-sprongetje te maken, hun vizier vaker op het toegankelijke gravelen zullen richten, eerder dan op veldrijden. Als Mvdp en Van Aert nog minder gaan crossen (bv omdat Mathieu een WK gravel op het einde van het seizoen en een mountainbike-luik in de zomer verkiest) raakt het veldrijden echt wél verder en verder in de marge waar het nu stilaan zit. Het internationale aanzien van het gravellen is ook een pak groter dan dat van het veldrijden.

Ik vind het echt zonde dat jullie elke vorm van nuance zélf en vooral opzettelijk wensen te vermijden door dit soort infantiele polls.
08-10-2024 13:50
Veldrijden is veel tv-vriendelijker, duurt ook maar een uur. Gravel WK was leuk maar redelijk saai om te kijken.
    08-10-2024 13:55
    En met het "Gravel"-gehalte viel het in Leuven ook niet mee.
    08-10-2024 15:03
    Heel saai zelf
    08-10-2024 16:17
    En voor veldrijden hoe je maar een weide af te spannen.
    08-10-2024 16:55
    En het parcours deed letterlijk en figuurlijk nauwelijks stof opwaaien...
08-10-2024 14:25
Vond er geen reet aan, zowel bij dames als heren niet. Is meer een lifestyle dingetje, haalt het niet bij veldrijden qua kijksport.
08-10-2024 14:52
"Asfaltering gaat op termijn het gravel vervangen"
08-10-2024 13:45
Het hele gravellen is geen ruk aan als TV sport. In tegenstelling tot de cross, dat vind ik wel een echte sport voor op TV.
En daarbij: de biercultuur rondom een cross ga je bij het gravellen niet krijgen. Misschien af en toe op een WK zoals nu in Leuven, maar niet iedere week zoals bij de cross in Vlaanderen.

Voor mij kan het prima naast elkaar bestaan. Als het dan toch iets gaat vervangen, dan is het denk ik eerder het mountainbiken.
08-10-2024 13:42
Bakelands zit er wel vaker naast
    08-10-2024 14:57
    Heb het idee dat hij alleen maar opmerkelijke dingen roept om de aandacht te trekken.
08-10-2024 15:04
Gaat gravel niet gewoon meer deel uitmaken van wegkoersen? Zoals dit jaar in de Tour en in steeds meer klassiekers die gravelstroken opnemen? Is het in die zin niet meer een 'bedreiging' voor bepaalde saaie wegkoersen? Ik kan me voorstellen dat pure sprinters steeds minder aan hun trekken zullen komen, en er meer en meer gravelwegen worden opgezocht. Sprintkoersen zijn namelijk vaak saai en gevaarlijk.

Veldrijden is dan weer een totaal ander gegeven. Volgens mij zijn er weinig amateurs of recreanten die aan veldrijden doen. Aan mountainbiken misschien wel, maar niet aan veldrijden. Dat gravel steeds populairder wordt bij die groep, ja, maar waarom nu dat competitie-element extra gaan aanscherpen zoals met een WK gravel? Dat staat toch een beetje haaks op de filosofie erachter? Laat gravel-events gerust floreren weg van het oog van de camera.

Veldrijden is daarentegen een pure kijksport, om de wintermaanden door te komen als wielerliefhebber. En dan eigenlijk enkel nog populair in de Lage Landen. Het is een zeer tv-vriendelijke sport. Een explosief uurtje met veel spektakel. Alleen verkeert de sport nu al een jaar of 5 in een existentiële crisis, met 2 wereldtoppers op de weg die af en toe maar eens te gast zijn en dan de rest van het deelnemersveld degraderen.

Men is volgens mij in ieder geval de verkeerde weg aan het bewandelen door van het gravelen een tv-sport te proberen maken, met een heus WK erbovenop vol wegrenners die je voor de rest van het jaar niet ziet in gravelwedstrijden.

Ik zie ook de link niet met veldrijden, wat eigenlijk op geen enkele manier in het vaarwater zit van gravel.
    08-10-2024 15:34
    De enige overeenkomst tussen gravelen en veldrijden is dat er (zo veel mogelijk) op een niet verharde ondergrond wordt gefietst.

    zomer - winter
    parcours van A naar B - afgezet rondje
    duurt een (halve) dag - een uurtje wedstrijd
    lifestylesport - profsport (of bestaan er amateurwedstrijden?)
    09-10-2024 07:23
    Er zijn genoeg amateurwedstrijden, maar bij gravel zijn álle wedstrijden amateurwedstrijden
08-10-2024 14:13
Ik begrijp niet zo goed waarom het een het ander zou vervangen/verdrijven. Al die disciplines bestaan prima naast elkaar. Hooguit verkopen we een paar jaar wat minder mtb’s, dan weer wat minder CX-fietsen en dan weer minder gravelbikes. Je kunt nu net zo goed de discussie starten Gravel gaat het wegwielrennen verdringen, want die disciplines vallen tenminste nog in hetzelfde seizoen.
    08-10-2024 17:10
    Exact dit. We moeten niet doen alsof het gravelen nieuw is, het bestaat al tientallen jaren. Als het vervangen zou worden, zou dat al lang gebeurd zjjn.
08-10-2024 15:28
Veldrijden heeft juist alles voor een moderne sport: relatief kortdurend, rondjes dus goed voor publiek, financiering kan met toegangskaartjes. Gravellen is leuk om te doen, maar niet als kijk of topsport.
    08-10-2024 16:24
    In principe heb je gelijk. Maar alleen het is nog steeds niet echt boven belgie uitgestegen. ja er zijn een paar crossen buiten vlaanderen. Maar zodra het woord internationalisering valt, beginnen meteen een hoop mensen te kokhalsen. Want bla bla.
    zolang het voornamelijk een vlaamse gelegenheid blijft, zal het nooit groot worden. en dat is het probleem.
    men wil dat het groot wordt, aanzien krijgt etc. Maar het moet wel voornamelijk in vlaanderen blijven.

    En dan heeft gravelen een veel grotere kans. Veel internationaler, veel toegankelijker (stuk comfortable fietsen dan de CX fietsen).
    Kijk maar naar het WK, hoeveel categorien hadden ze wel niet? Zo'n beetje iedereen kon meedoen.
08-10-2024 17:02
Elke weg in België komt in aanmerking voor de benaming gravel.
    08-10-2024 17:33
    @triple double
    En dan gaan ze er nog geld voor vragen om overheen te rijden.
    08-10-2024 18:03
    Nou triple daar heb je wel een punt.
08-10-2024 13:58
Dit WK "Gravel" deed me enigzins denken aan de wielersport zoals die vroeger was. Afwisselende ondergronden, geen volgwagens, smalle paden die eigenlijk matig geschikt zijn (zeker als ze er vroeg in koers over gaan) en matig in beeld gebracht.
    08-10-2024 21:15
    Ik denk dan ook dat gravel - zeker op amateurniveau - eerder wegwielrennen gaat vervangen dan veldrijden.
08-10-2024 14:05
Nee joh. Om te beginnen kun je niet gravelen hartje winter. Ten tweede mikken gravelevents op veel deelnemers. Die krijg je vooral met goed weer. Tot slot is gravel op tv 10 keer minder dan naar een mooie cross kijken. UCI zou meer werk moeten maken van het promoten van de cross zodat dit ook in andere landen meer gaat leven. Wat is er nou mooier dan op een woensdagavond tussen kerst en nieuwjaar naar een verlichte cross kijken met duizenden toeschouwers en alle veldrittoppers?
    08-10-2024 16:15
    Waarom zou je niet kunnen gravelen hartje winter?
    Volgens mij kan dat gewoon heel goed.
    09-10-2024 07:25
    Dat promoten van de cross proberen ze steeds maar de vlaamse organisatoren liggen continu dwars…


    Als je niet in de VS kunt crossen wordt het ook geen mondiale sport.
08-10-2024 16:07
Afgelopen zondag naar een West-Brabantse cross geweest.Een cross van de WBVC waar meer dan 250 deelnemers aan mee deden.Alleen al bij de 9 en 10 jarige 59 deelnemers. De cross waar in het verleden ook Wout Van Aert en Mathieu van der Poel aan deelnamen. Het wordt met de dag populairder. Laat Jantje lekker maar zijn onzin verhalen verkondigen.
08-10-2024 18:40
Haha wat een onzin zeg . Het publiek ziet en beleeft bij veldrijden veel meer
08-10-2024 14:49
Veldrijden: steeds maar weer die zelfde rondjes. Lijkt me wel een beetje saai voor de renners. Als kijker geeft het al kijkend veel herkenningspunten en onderlinge verschillen kun je lekker timen. Fijne tv., mooie explosieve races.
Gravelen: lekker lange routes over prachtig gelegen paden en door fraaie gebieden. Maar als kijker weet je werkelijk niet waar ze zijn en op de getoonde tijdsverschillen moet je maar zien te vertrouwen. Niet zo explosief. Neem die Van der Poel afgelopen zondag. Hij is er vandoor en soloot naar de finish. Hartstikke goed, maar saai!
Kortom: ik weet het niet waar het naar toe gaat.
08-10-2024 22:50
Dat gravelen zoals de editie in Leuven vond ik maar een kneuterig gedoetje. Paar profs van de weg die elke ander naar huis rijden, grote stukken parcours waar je als wielertoerist al niet langs wil fietsen en op TV nog treuriger overkomt. Weinig boeiende elementen.

Het is een fikse hype met een of ander romantisch sausje. Leuk voor de beoefenaar, zeker met wat meer afwisseling onderweg maar dat is het dan verder ook wel. Al het andere is een lifestyle die commerciële partijen je door de strot proberen te duwen. Nog een of andere grote elektrische crossover erbij om de fiets mee te vervoeren en het plaatje is compleet. De moderne man is actief en sportief, met z’n hipster kledij en z’n pseudo-sportieve elektrische wagen voor het milieu, fietst zogenaamd heroïsch door de velden en gaat daarna de avonturen bij de bbq in de openlucht opkloppen met een verstandige radler in de hand of een 0.0.
08-10-2024 14:55
Het gaat natuurlijk gewoon over geld of het veldrijden echt blijft bestaan of niet, als het organiseren in Nederland al lastig is en voor de rest het allemaal op een hoopje in Vlaanderen doorgaat. Gaan sponsors en renners dan niet liever iets doen in het gravelen dat wel mondiaal een publiek heeft? MTB'en is véél groter dan het veldrijden en ook totaal anders dan gravel, dus dat zie ik al helemaal niet verdwijnen.
    08-10-2024 17:31
    Gravel een mondiaal publiek? De grote wedstrijden in Amerika worden niet eens meer uitgezonden. Gravel is primair een participatiesport. Voor externe sponsors dus totaal niet aantrekkelijk. Dan ben je dus puur aangewezen op sponsors gericht op de deelnemers zelf, zoals fietsmerken en sportdrank- en voedselfabrikanten.

    Veldrijden heeft weliswaar een klein publiek dat primair geconcentreerd zit in Vlaanderen, maar aangezien dat een rijke regio is, zijn die 300.000 kijkers die zelfs de minst bekeken veldritten op Sporza wel trekken zeer aantrekkelijk voor een veel bredere verzameling sponsors gericht op Vlaanderen.
    08-10-2024 19:21
    Het "publiek" voor het gravelen zijn niet de tv-kijkers maar de deelnemers. Dat is wel duidelijk meer internationaal getint (en een veel grotere groep). Maar dat lijkt me niet het probleem voor het veldrijden.
08-10-2024 14:56
Inderdaad, uiteindelijk is de grootste bestaanrecht van veldrijden te danken aan de winterperiode. Iets waar andere wielersporten buiten de baan zich nooit aan zullen wagen.
08-10-2024 21:14
Met nog dik 500 inschrijvingen bij de Amsterdamse Cross Competitie zal het wel zo'n vaart niet lopen. Deelnemers zijn echt behoorlijk verschillend kan ik je ook uit ervaring vertellen. Op amateurniveau zal gravel eerder wegwielrennen vervangen.
    09-10-2024 09:39
    …of mountainbiken. Wel de lol van een leuke omgeving, maar veel minder risico.
08-10-2024 13:52
Waar het veldritseizoen vroeger begon op 1 september, begint het nu pas goed en wel eind oktober. Na het WK eind januari/begin februari is het beste er ook wel af en is het wegseizoen alweer in volle gang. Gravel zal het veldrijden niet vervangen, maar het veldritseizoen wordt gewoon steeds gebalder. Kijk naar de huidige Wereldbekerkalender: van eind november tot eind januari. De vraag is hoe het veldrijden zal evolueren als het werkelijk Olympisch wordt.
08-10-2024 14:06
Het leuke van gravelen is dat je zelf kunt doen (en eigenlijk deed ik het al, want ik fiets meestal alleen en zoek andere paden op). Ik zie mezelf niet met een fiets op de nek door een bos lopen. Er naar kijken, spreekt me dan ook nauwelijks aan.
    08-10-2024 14:58
    "Het leuke van gravelen is dat je zelf kunt doen"

    Dan geldt toch ook voor veldrijden, wegwielrennen en mountainbiken, dus dat is geen reden waarom het een het ander zal verdringen.

    "Ik zie mezelf niet met een fiets op de nek door een bos lopen. Er naar kijken, spreekt me dan ook nauwelijks aan."

    Dat is je persoonlijke smaak (die ik deels deel), maar zolang hordes mensen het wel leuk vinden, is er gewoon bestaansrecht voor de sport.
    08-10-2024 18:07
    Jij hebt waarschijnlijk ook wieler dna gekregen vanaf je geboorte
    08-10-2024 18:49
    Ik ben opgegroeid in een familie van wielerliefhebbers. Mijn vader en mijn ooms waren betrokken bij diverse wielerclubs. In de zomer op de weg, in de winter op de mountainbike. Niemand in mijn directe omgeving deed aan veldrijden. Niemand sprak er ook over. De weg en de mountainbike, verder niets. Ik zie daar nu wel interesse in gravel ontstaan, omdat we daar mooie paden voor hebben, in de omgeving. dus ik zie dat wel als een blijvertje.
08-10-2024 14:57
Ik denk niet dat het gravelen de cross gaat vervangen in de lage landen (en dan voornamelijk belgie).
Maar de wereld is groter dan alleen de lage landen, en daar zie je de gravel toch al groter worden dan de cross.
Maar is ook niet meer als logich, veel Landen hebben gewoon goede wgen om op de gravelfiets over te rijden. Hier is bijna alles al geasfalteerd, en is er nog maar weinig gravel over.

Kijk maar naar Ek 2027. Bij Lahti. Nu ken ik de omgeving van lahti niet, dus weet niet hoeveel gravelwegen daar nog liggen. Maar als ik uitga van kennes van andere gebieden in Finland, dan zou je ook bij Lahti een parcours moeten kunnen uittekenen waar 90% van het parcour gravel is.
    08-10-2024 17:35
    Maar wie gaat in Finland de uitzending verzorgen? Goede kans dat er geen live registratie zal zijn.
    08-10-2024 20:04
    De media partner?
08-10-2024 16:03
Het gravelen gaat vooral concurrentie worden voor het zomerwegprogramma van crossers (dat is het nu eigenlijk al). De cross zal voorlopig nog wel blijven bestaan, zeker in Vlaanderen, want daar is het echt onderdeel van de volkscultuur.
    08-10-2024 17:37
    Dat vermoed ik ook. Het zal sowieso erg verleidelijk worden voor crossploegen om te beknibbelen op de kosten van een wegprogramma.
08-10-2024 19:04
Het crossen zal niet verdwijnen maar wel in het gedrang komen. Het is voor een wegrennen makkelijker om een gravel/beachrace te rijden dan een veldrit. Het is voor fietsliefhebber, denk ik leuker, om naar een Merlier, van Lerberghe, ouwe toppers als Terpstra en ten Dam te kijken dan naar weet ik veel wie 7de wordt in een veldrit. Dus ik denk dat er mss langer wordt doorgegaan met gravelen en eerder begonnen wordt. Dus er dadelijk een zeer kort crossseizoen zal zijn. Zeker wanneer er bv in januari een EK gravel zal zijn. Ook het zelf meedoen helpt eraan mee.
08-10-2024 19:54
In 2030 wordt veldrijden zeer waarschijnlijk een Olympische sport dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het het gravelen gaat vervangen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine