Grace Brown verrast Elisa Longo Borghini en Demi Vollering in Luik-Bastenaken-Luik
foto: Cor Vos
zondag 21 april 2024 om 18:18

Grace Brown verrast Elisa Longo Borghini en Demi Vollering in Luik-Bastenaken-Luik

Grace Brown heeft Luik-Bastenaken-Luik op haar naam geschreven. De renster van FDJ-SUEZ, die in de vroege vlucht zat, versloeg Elisa Longo Borghini en Demi Vollering na een sprint met zes. Voor Brown was het haar tweede overwinning van het seizoen.

De vrouwen kregen zondag een koers van 152,9 kilometer voorgeschoteld. Net zoals bij de mannen begon de finale met de Côte de la Redoute, waarna ook nog de Côte de Forges en de Côte de la Roche-aux-Faucons volgden. In tegenstelling tot de mannen brak de koers bij de vrouwen wel zeer snel open.

In de eerste 50 kilometer gebeurde niet veel, maar daarna kregen we de eerste demarrages te zien. Sarah Gigante was de aansteker, die Stina Kagevi, Sara Martin en Kim Cadzow achter zich kreeg. De drie konden het gat naar Gigante echter niet dichten, waardoor de renster van AG Insurance-Soudal aan een heuse solo-aanval begon.

Sterke kopgroep 
De sterke Gigante hield wel stand in haar eentje. In het peloton stonden ze ook niet stil, want op de Côte de Stockeu reed een indrukwekkende groep weg. De namen: Mischa Bredewold, Lucinda Brand, Eva van Agt, Elise Chabbey, Mikayla Harvey, Grace Brown, Flora Perkins en Cadzow. De sterke groep van acht kwam aansluiten bij Gigante, waardoor we een grote kopgroep kregen. De piepjonge Julie Bego deed ook nog een poging om in de kop van de koers terecht te komen, maar viel net voor de Redoute stil.

De kopgroep in beeld – foto: Cor Vos

Quasi alle grote ploegen waren ook vertegenwoordigd vooraan, waardoor ze heel wat voorsprong bij elkaar reden. Op een veertigtal kilometer van de streep bedroeg die voorsprong zelfs drie minuten. Even leek het peloton geslagen te zijn, maar na de Redoute was de situatie weer helemaal anders. Op de Redoute spatte de kopgroep uit elkaar, waarna alleen Chabbey, Brown en Cadzow overbleven.

Peloton wacht heel lang
In het peloton bleven ze wel bij elkaar. Dat was verstandig, want daardoor konden een aantal knechten mee over de top. Toch duurde het weer even voordat het peloton echt begon te achtervolgen. De drie leidsters reden daardoor weer verder weg, ook van een groep met achtervolgsters Brand, Van Agt en Bredewold. Die drie Nederlandse vrouwen werkten absoluut niet goed samen, waarna ze weer werden gegrepen door het peloton.

Daar was de achtervolging – eindelijk – op gang gekomen. We zaten inmiddels wel al op 20 kilometer van de streep en de voorsprong van de drie leidsters bedroeg nog steeds twee minuten. Lidl-Trek plaatste wel een stevige tempoversnelling, waardoor de kopgroep met een minuut voorgift aan de Côte de la Roche-aux-Faucons begon. Vervolgens was het wachten op de demarrage van topfavoriete Elisa Longo Borghini. Die kwam er op een 500 meter van de top.

Longo Borghini, Vollering en Niewiadoma maken de sprong
Demi Vollering zat vlot in het wiel, hetzelfde gold voor Katarzyna Niewiadoma. Marianne Vos schoof aanvankelijk ook mee, maar moest dan toch lossen. Ook voor wereldkampioene Lotte Kopecky ging het te snel. Longo Borghini, Vollering en Niewiadoma kwamen samen boven op een dertigtal seconden van de drie koploopsters. Niewiadoma had met Chabbey een ploeggenote in de kopgroep, dus moest het kopwerk van Longo Borghini en Vollering komen.

Vos leek heel even door kopwerk van Riejanne Markus terug te komen, maar dat lukte uiteindelijk toch niet. Markus haar krachten waren op en Vos kon alleen de sprong niet meer maken. Longo Borghini, Vollering en Niewiadoma kregen ondertussen de kopgroep in zicht, de samensmelting zat eraan te komen. Net op dat moment besloot Vollering om te gaan pokeren en het laatste gat niet dicht te rijden, terwijl Longo Borghini dat wel deed.

Spannende finale
De Italiaans kampioene zat dus al vooraan, Vollering en Niewiadoma niet. Het was een vreemd moment, maar uiteindelijk kregen we toch zes leidsters. Althans, dat dachten we. Brown schatte een rondpunt volledig verkeerd in en kwam tot stilstand. Door een aantal momenten van hollen en stilstaan kregen we uiteindelijk toch nog zes leidsters. Het zestal reed samen naar de slotkilometers.

Niewiadoma deed nog een laatste poging in de laatste kilometer, die best gevaarlijk werd. De Poolse had een aantal lengtes, waarna Longo Borghini het gat moest dichten. De Italiaanse deed daardoor een jasje uit voor haar sprint. Ze ging die sprint als eerste aan, maar kreeg in de laatste honderden meters nog Brown over zich. De Australische kwam er sterk uit en won zo LBL na een lange dag in de aanval. En Vollering? Die moest van zeer ver komen en moest vrede nemen met plaats drie.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
16 Reacties
21-04-2024 18:20
Die Vollering is niet echt in een emmers met koerswijsheid gevallen.
    21-04-2024 18:24
    tja, als ze dan nog uit 2 opties vaak de verkeerde zou kiezen, maar zij vindt altijd ergens een 3e optie die nóg slechter is.
21-04-2024 18:26
In vergelijking met de herenkoers was dit een verademing! Meer actie en een stuk spannender. En persoonlijk vind ik het altijd mooi als aanvallers beloond worden, dus wat mij betreft een verdiende winnares!
    21-04-2024 18:56
    Dat is heel het seizoen al zo. Ik kan echt genieten van de vrouwen koers dit jaar.
21-04-2024 18:24
Vollering moet echt direct weg bij SD Worx, iedereen weigert voor haar te rijden. Daarnaast rijdt ze ook een heel domme finale als ze gewoon normaal doet wint ze altijd die sprint.
21-04-2024 18:31
Vollering de domste renner in het peloton. Heeft dit jaar nog geen potten kunnen breken en gaat ook niet gebeuren als je zo dom en laf koerst.
21-04-2024 18:28
Prachtig dat Brown wint, ze had zo een punctuur kunnen oplopen bij het missen van die bocht. Goed getimede sprint ook. Dat kan van Vollering niet gezegd worden, amai, wat een tactisch onbenul.
21-04-2024 18:25
Vollering zat in het wiel van Chabbey waar ze achteraf slechts 1 plekje verderop in het wiel van Brown had moeten zitten.

Maar ja, achteraf is een koe....
    21-04-2024 18:46
    Gelukkig wint die miss Bleiter wederom niet en hopelijk blijft dat nog vaak zo.
    21-04-2024 18:53
    Arie Dat jij nog steeds een z... bent zal ook wel altijd zo blijven.
21-04-2024 18:34
Lange tijd een wat zouteloze voorstelling maar de laatste 10 km maakte veel goed. Sterke race van Brown, die nog verrassend veel over had in de eindspurt. Longo Borghini maakte de sterkste indruk maar ging te vroeg aan. Vollering erg passief gereden, mag niet klagen met een podiumplaats.
21-04-2024 18:44
Gelukkig zit Vollering volgend jaar niet meer met rensters in de ploeg die een koers als LBL kunnen winnen.

Of wacht....
21-04-2024 18:22
Vollering dacht dat ze nog een rondje moesten.
21-04-2024 20:36
Heel SD worx rijdt tactisch matig in het rond. Concurrentie heeft een antwoord gevonden op de enige tactiek die ze vorig jaar heel veel succes bracht. In de breedte zijn ze niet meer de sterkste ploeg, de knechten zijn snel weg als het er op aankomt of zitten achterin het peloton en doen niets voor de kopvrouwen. De ploegleiding zal iets anders moeten bedenken
    21-04-2024 21:20
    Ik ben het met je eens dat het een tactisch wat ongelukkige indruk maakt bij SDW. Ik ben benieuwd hoe de ploegleiding en in het bijzonder Anna vd Breggen hier in staan. De laatst genoemde was als profrenner volgens mij niet echt een teambuilder.
21-04-2024 18:51
Mooie finale gezien, leuke sport!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine