‘Giro d’Italia nog steeds serieuze optie voor Wout van Aert’
dinsdag 2 april 2024 om 09:56

‘Giro d’Italia nog steeds serieuze optie voor Wout van Aert’

Het herstel van Wout van Aert verloopt voorspoedig. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Volgens de informatie van de Vlaamse krant is de Giro d’Italia nog steeds een ‘serieuze optie’ voor Van Aert.

Van Aert kwam hard ten val in Dwars door Vlaanderen. De renner van Visma | Lease a Bike brak daarbij zijn borstbeen, sleutelbeen en zeven ribben, waardoor hij een streep moest zetten door de rest van zijn voorjaar. Momenteel heeft hij echter vooral nog last van de brand- en schaafwonden die hij opliep bij zijn val, schrijft HLN. De pijn van zijn botbreuken zou wat zijn gaan liggen.

Indien de breuken goed blijven helen, de revalidatie verder spoedig verloopt en Van Aert ‘een minimum aan training kan afwerken’, blijft de Giro d’Italia volgens HLN een ‘serieuze optie’. De Ronde van Italië begint op 4 mei met een rit naar Turijn en eindigt 26 mei in Rome.

Groeiscenario 
Van Aert zou dus nog een dikke maand hebben om wedstrijdklaar te geraken, maar in topvorm zal hij sowieso niet aan de start staan. Het is volgens HLN echter de bedoeling dat hij tijdens de ronde groeit, zoals hij dat ook deed tijdens de Tour de France van 2021. Ook toen kende hij (door een blindedarmontsteking) geen ideale aanloop, maar won in het tweede deel van de rittenkoers nog wel drie ritten. Hij was toen de beste in de etappe over de Mont Ventoux, de tijdrit naar Saint-Émilion en de traditionele slotetappe naar Parijs.

Op dit moment is Van Aert niet bezig met een deelname aan de komende Ronde van Frankrijk. Hij wil niet afwijken van zijn geplande voorbereiding op de Olympische Spelen en een hoogtestage, tijdens de Tour, vormt daar een belangrijk onderdeel van.

RIDE Magazine
53 Reacties
02-04-2024 10:01
Het zoveelste nietszeggende speculatieve artikel. Een bericht van HLN overnemen, daar al in talloze artikelen uitgekauwde informatie aan toevoegen en hup: weer een artikel online.

We zien vanzelf wel wanneer WVA weer in koers komt, laat hem nou eerst maar eens herstellen. Al die speculatie leidt tot niets en dagelijkse berichten hierover zitten we ook niet op te wachten.
    02-04-2024 10:15
    Spreek voor jezelf. Ik vind speculatie heerlijk. Sterker nog, daarom ben ik hier. Als ik harde feiten wil ga ik wel naar PCS.
    02-04-2024 10:55
    Ik denk dat het meerendeel van het publiek hier juist wel zit te wachten op dit soort berichten, speculatie is altijd smullen natuurlijk. Zolang er niks uit de dikke duim wordt gezogen vind ik alles best, kom maar door.
    02-04-2024 13:48
    Vrees dat er veel mensen speculaas eten met al die speculaties, en ja dat er iedere dag wel iets over Wout geleuterd zou gaan worden kon je natuurlijk op je klompen/schoenen aanvoelen.
    03-04-2024 10:50
    @bswinkelss : Het blijft sowieso allemaal speculatie:
    1. aangezien niemand precies weet hoe de medische toestand van WvA is en
    2. We pas tijdens de Giro start volgende maand weten of hij klaar geraakt.
02-04-2024 10:13
We zijn zes dagen verder en als we alle berichten mogen geloven, blaakt hij alweer van het optimisme. Geweldig.

Als iemand het kan is het Wout. Zijn herstelvermogen in grote rondes is uitzonderlijk.

Zou de Giro ook extra cachet geven als de wielerwereld de wederopstanding van Wout dag na dag kan volgen.

Eerste week beetje meepeddelen. Tweede week mee in ontsnappingen en ook sprintjes aantrekken voor Kooij. Derde week een bergetappe winnen uit de vroege vlucht.

Hoe dan ook boeiender dan de vraag of Pogi met 2 of 3 uur het roze wint.
    02-04-2024 10:26
    Spreek voor jezelf. Ik vind winnen met 2 uur voorsprong heerlijk. Sterker nog, daarom kijk ik wielrennen. Als ik info over van Aert wil ga ik wel naar HLN.
    02-04-2024 10:30
    @Silent Hill
    Das dan een merkwaardige bekering, als Vingegaard wint met uren voorsprong schakel je toch altijd de TV uit? Opportunisme is een raar iets.
    02-04-2024 11:24
    Spreek voor jezelf. Ik vind oppertunisme heerlijk. Sterker nog, daarom vind ik Alpecin-Deceuninck zo leuk. Als ik iets raars wil zien kijk ik wel interviews met Merijn Zeeman.
    02-04-2024 11:28
    Natuurlijk spreek ik voor mijzelf, dat doet iedere niet schizofrene deelnemer hier. Maar dat Silent Hill kennelijk de ene voorsprong van 2 uur met plezier kijkt en de andere (toevallig als het Visma Lab is) niet om dan te klagen over die prestatie is te opvallend om te negeren.
    02-04-2024 11:41
    Briljante reactie van Silent Hill met wat meta-commentaar die volledig over het hoofd vliegt van een aantal gebruikers hier.

    Je hoeft niet direct zo in de Visma-LAB verdediging te schieten hoor @Thurau. Lees alle reacties hierboven nog maar eens terug.
    02-04-2024 11:52
    Nergens schiet ik in de verdediging hoor Jachtluipaard/Maxtin/MaGarin en dan vergeet ik vast nog wat namen van je alter ego's die met elkaar gemeen hebben dat ze, laten we het voorzichtig benoemen nogal wat moeite hebben met 1 ploeg. Bij succes komt dit volgens jou door 'onverklaarbare' zaken en als ze niet winnen door onkunde van de ploegleiders, verkeerde tactieken en soms een ANWB praatpaal helm LOL

    Om op deze zaak terug te komen, ik vind de reactie van Silent Hill, ook een erkende van Aert hater nogal hypocriet gezien zijn eigen eerdere reacties over suprematie. Daar hoef ik niks van terug te nemen omdat het gewoon waar is.
    02-04-2024 12:10
    Je mist de clue helemaal, Thurau. Minder lezen, meer begrijpen.

    Nice one, Barry.
    02-04-2024 12:23
    @Silent Hill
    Om jou te begrijpen heb je niet zoveel info nodig hoor. Je maakt jezelf een beetje te mysterieus nu. Feit is dat je een hekel hebt aan van Aert en in het verlengde daarvan zijn ploeg. Het zou je sieren als je dat eens gewoon toegaf ipv de troll uit te hangen. Dus wat meer eerlijkheid en minder innuendo.
    02-04-2024 12:52
    @Silent, ik zag hem, ik lag dubbel. Ik doe mee, ik vin hellemal moi!
    02-04-2024 12:52
    Geweldig zo opportunisten onder elkaar, Barry en Silent zullen ook wel ergens het visma biergooi clubje hebben met als hoofdprijs wva, een 180'er is niets tegen qua gevoel. Volgens sommigen (of enkel hunzelf) opportunisten, voor vele anderen onnozelaars.
    02-04-2024 13:01
    Jongens, laat maar. Als je een flauw grapje uit moet gaan leggen aan mensen die zichzelf en anderen te serieus nemen is het toch minder leuk.
    02-04-2024 13:19
    @redactie: trap al die lui die alleen maar ruzie zoeken met elkaar nou gewoon in 1x de site af. IP/email ban en alles erop en eraan. Daar wordt het echt een stuk gezelliger van en dat zal je op de lange termijn een gezondere site opleveren.
    02-04-2024 13:52
    blaakt hij alweer van het optimisme. Laten we eerst maar eens afwachten hoe het gaat zijn zo gauw hij weer op de fiets stapt, en of het dan ook nog blakend optimisme is
    02-04-2024 16:39
    Ik vraag me echt af hoeveel accounts Silent Hill heeft, een stuk of 5 denk ik
02-04-2024 10:51
Even los van wellusnietuswellusnietus: Mooi dat het herstel voorspoedig loopt voor Wout, dat is toch mooi voor hem? De rest is bijzaak!
02-04-2024 10:36
Wat een onzin weer hier. Als je enigzins een beetje reëel kan denken is duidelijk dat van Aert nooit gaat starten in de Giro. De Giro start over 4 weken. Alleen al herstellen van alle breuken in zijn lichaam duurt langer dan 4 weken. Ja hij zal mogelijk wel weer op de fiets zitten maar helemaal hersteld zijn kan niet in die tijd. Dan een grote ronde starten waar het lichaam weer helemaal uitgeput wordt zou wel het domste kunnen zijn wat Wout kan doen.
    02-04-2024 11:06
    Helemaal mee eens.
    02-04-2024 11:35
    Ik vind het ook raar. Eergisteren kon hij het ziekenhuis nog niet verlaten, en nu ineens heeft hij alleen nog wat last van schaafwonden en praat men alweer over de GIRO. Botbreuken genezen kennelijk sneller dan voorheen.
02-04-2024 11:34
Dat halsstarrige vasthouden aan de eerder gestelde doelen is enerzijds een blijk van karakter, maar anderzijds jammer. Even stilstaan bij de zaak, een volledige reset, weg van fixatiedenken lijkt me net nodig, bij WVA én bij de ploeg.
In een relatief onbelangrijke DDV all-out gaan in een risicovolle zone omdat ze zich onder druk gezet voelden na de winst van MVDP in de E3, dát is wat mee de val veroorzaakt heeft. Visma wou even voor zichzelf de puntjes op de i zetten (terwijl een relaxte MVDP lekker aan het trainen was in de Spaanse zon), maar was dat echt nodig?

En wat de Giro betreft: 4 mei is de verjaardag (vier mij!) van mijn vader, die er dan 84 wordt. Eerder zie ik die nog aan de start in Turijn verschijnen dan WVA.
02-04-2024 10:48
Indien hij aan de Giro deelneemt dan vermoed ik dat de zak geld van Vegni schijnbaar opgehaald moet worden, het sportieve ondergeschikt.
    02-04-2024 11:20
    Meer nog. Indien hij aan de Giro deelneemt én hij kan daar zijn mannetje staan, is er overduidelijk iets niet pluis. Iedereen die ook maar een beetje medisch geschoold is weet dat zoiets onmogelijk is bij iemand die een sleutelbeen, 7 ribben l, ja. 7 !!! en zijn borstbeen gebroken heeft 6 dagen geleden.
    02-04-2024 11:22
    Duurt het herstel van 7 ribben langer dan pak hem beet 2?
    02-04-2024 12:32
    @de Zeboe. Uw antwoord bewijst meteen dat jij niet van enige medische kennis gespeend bent. Het herstel van de ribben hangt ook af van welke rib er gebroken is, waar ze precies gebroken is enz. Dus ja, wees gerust, 7 gebroken ribben zullen bijna zo goed of altijd meer herstel vragen dan pakweg 1 gebroken rib.
    02-04-2024 16:09
    Ik ben wel degelijk van enige medische kennis gespeend, vandaar dat ik geen antwoord geef, maar een vraag stel.
    02-04-2024 17:37
    @de Zeboe. Ook hier ga je de mist in. Je geeft wel degelijk een antwoord,zij het dan dat je met een vraag antwoord....
    02-04-2024 23:55
    @velosol, ik zal het je uitleggen voor je jezelf toch verder belachelijk maakt: "niet gespeend" is een dubbele ontkenning ('gespeend' betekent al 'het niet hebben van' ). Dus jij zei juist dat Zeboe heeft bewezen over medische kennis te beschikken. Zeboe zegt juist dat hij geen medische kennis heeft en daarom die vraag stelde.
    04-04-2024 08:51
    @zuller. Hartelijk dank voor de toelichting. Het belachelijk vinden van mensen die "iets" verkeerd voorhebben getuigt niet direct van bijster veel intelligentie. Als ik het dus goed begrijp kunnen we stellen dat jij enigzins. van intelligentie gespeend bent ?
02-04-2024 11:01
Op 27 maart zowat in tweeën gebroken in Dwars Door Vlaanderen (mede dankzij het opjutten van de ploegleiders) 9 breuken opgelopen, schaafwonden als brandplekken, en dan op 4 mei aan de start staan van de Giro?
Welke goede medische begeleider zou dit toestaan of toelaten, een lichaam moet niet alleen helen (de breuken) maar ook herstellen van die verschrikkelijke val.
Geef die jongen de tijd tot hij zelf aangeeft, we kunnen weer.
    02-04-2024 11:25
    Andere mogelijkheid is dat Van Aert er mentaal nog niet aan toe is om de Giro uit te sluiten.

    Zeggen dat het niet lukt kan over een week of 3 ook nog wel.
    02-04-2024 12:37
    Wat Zeboe zegt. Van Aert is nog nauwelijks aan de revalidatie begonnen en heeft iets nodig, om naar uit te kijken. Om moed uit te putten. Het besef dat hij het (mogelijk) niet gaat redden, dat daalt later in.
02-04-2024 11:07
Benieuwd wie de bron is van deze informatie van HLN. Van Aert zelf? Iemand van de medische staf? Een arts in het ziekenhuis? Of de dikke duim van een journalist die overloopt van wensdenken?
02-04-2024 11:47
Hij schijnt zoveel afgevallen te zijn in het ziekenhuis dat hij zelfs een gooi gaat doen naar de eindzege. Immers nu hij lichter is zal hij makkelijker de cols overgaan.
02-04-2024 11:49
Ik dacht dat de wederopstanding dit weekeinde al was afgerond, maar kennelijk worden er aan WvA ook magische eigenschappen toegekend. Ik zie, als hij daadwerkelijk aan de start verschijnt, op 9 en 19 mei ongekende prestaties van hem in het verschiet.
    02-04-2024 12:48
    Haha Spake. Inderdaad zondag (Pasen) was een betere publicatiedag geweest, of anders gisteren (1 april).
02-04-2024 14:30
De meest serieuze optie voor Van Aert is zijn algemene herstel.
02-04-2024 12:57
Vlg 'Het Laatste Nieuws' is aldus het laatste nieuws dat de Giro nog steeds een serieuze optie is voor Wout. En dat hij wil vasthouden aan z'n plan, etc.
En wat vindt de heer W. van Aert zelf, die nb om privacy heeft verzocht, en VLab die heeft gevraagd dat te respecteren?
02-04-2024 18:36
Echt redactie? De bij elkaar verzonnen pulp van HLN wordt hier verwerkt tot een artikel zonder even te toetsen? Niveautje hoor.
02-04-2024 19:30
Stel hij zou over minder dan 5 weken al weer op een fiets kunnen zitten. Hoe verantwoord is het dan om een grote ronde van 3 weken te gaan rijden? Ik zie dat echt niet gebeuren. Of is van Aert inderdaad (zoals hierboven al aan werd gerefereerd) een soort Jezus, die op wonderbaarlijke wijze van 7 botbreuken herstelt, waar menig medemens een jaar van zou moeten herstellen?
    02-04-2024 20:43
    Vroeger moest je daarvoor inderdaad al een soort van Jezus zijn. Tegenwoordig noemt zoiets gen doping of genetische manipulatie van oa het helen van breuken enz. Gen doping staat echter nog op geen enkele verboden lijst, noch bij de UCI, noch bij het WADA. De ontwikkeling van een detectie methode voor genetische doping blijkt een enorme uitdaging te zijn, en staat bijgevolg nog nergens...
02-04-2024 19:45
Als hij naar de tour gaat moet hij knechten en daar zit hij niet meer op te wachten
02-04-2024 10:01
[i]Edit redactie: Uiteraard! Bedankt, wordt aangepast. [/i]
02-04-2024 12:35
Ze hebben gewoon nog niet gezegd dat hij niet zal deelnemen, dat is wellicht voor HLN al voldoende om er van te maken dat ze het nog serieus overwegen. Als hij over een week al wat op de rollen kan zitten en over 2 weken op de weg kan trainen dan is het nog mogelijk (niet in topvorm uiteraard), maar dat zou mij sterk lijken. Niemand kent zijn medisch dossier en de vooruitgang in zijn herstel dus we zullen wel zien zeker...
    02-04-2024 18:59
    Misschien nog een verlate 1 april grap
02-04-2024 19:07
En dan klik ik ook nog op dit nieuwsbericht. Het idee dat van Aert veilig de Giro zou kunnen rijden en mijn klikken zijn allebei behoorlijk idioot.
03-04-2024 07:03
Voor normale mensen onmogelijk. Wout doet echter vaker dingen die verder alleen mensen met een masker en een cape kunnen (en Pogi en MVDP) Na zijn heftige val in de TDF weer op topniveau teruggekomen. We gaan zien of de giro haalbaar is. Beterschap Wout!
    03-04-2024 10:21
    Pogi werd vorig jaar ook door een Belgische 'wonderdokter' geopereerd. Ik hoop dat deze dokter ook van Aert heeft geopereerd.
    Met 'wonderdokter' bedoel ik trouwens geen doping. Maar ik heb me laten informeren dat hij een moeilijke operatie heeft gedaan, waardoor de genezing versneld in werking werd gesteld. Maar normale orthopeden doen deze operaties niet vanwege het hoge risicofactor.
    Maar in principe genezen breuken in 6 weken, dus is hij niet hersteld voor de Giro. Het lijkt mij heel maf om hem dan mee te nemen naar de Giro. Misschien Laporte de Giro laten doen en van Aert de Tour in functie van Vingegaard. En dan pieken naar de OS. Zonder pech wint vd Poel de OS. Dus zelf zou ik voor 7 etappeoverwinningen in de Tour gaan.
03-04-2024 07:31
Wat een onzin. :’)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine