maandag 1 mei 2017 om 18:12
Giro d’Italia komt met prijs voor beste daler
De Giro d’Italia gaat de beste daler in het peloton belonen. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. Dat staat vermeld in het reglement van de rittenkoers.
Het klassement wordt gesponsord door bandenfabrikant Pirelli. De eerste vijf renners krijgen respectievelijk 8-5-3-2-1 punten. De renner die de afdaling het snelste aflegt, ontvangt 500 euro. Degene die na tien segmenten de meeste punten heeft verzameld, krijgt nog eens 5.000 euro. Voor de nummers twee en drie valt er 3.000 en 2.000 euro te verdienen.
New for 2017, Giro has prize for best descender sponsored by Pirelli. Riders timed on 10 segments. Prize + points, & overall winner in Milan
— the Inner Ring (@inrng) 1 mei 2017
Wout Poels toonde zich alvast geen fan van het experiment:
Life threatening idea to give a prize to the best descender in Giro? I hope this is a joke? What about safety?@UCI_cycling @cpacycling https://t.co/Blkw8Zk6br
— Wout Poels (@WoutPoels) 1 mei 2017
[poll id=”497″]
Ik kan me herinneren dat er een Tour bij was dat Contador samen met Sammy Sanchez een aanval deed in een afdaling toen Voeckler nog geel had. Evans kon nog net aansluiten en won daar zijn tour wellicht al, omdat de anstigere gebroeders Schleck toch de nodige tijd verloren. Trouwens Voeckler reed toen zelf nog gelukkigerwijs een terras/parkeerplaats bij een huis op.
Volgens mij is het daalgedrag al wezenlijk veranderd bij de heren professionals. Er worden grotere risico's genomen en het belang van goed dalen is belangrijker geworden. In die zin zijn de collega's het al gevaarlijker aan het maken voor elkaar, zonder een prijsje ervoor te krijgen.
Rest alleen de vraag of je het verder moet gaan aanmoedigen en renners die niet meer meedoen voor een dagzege of hun kopman moeten ondersteunen extra risico's laat nemen.
Ikzelf neig te zeggen dat renners het zelf al voldoende toepassen en collega's letterlijk angst willen aanjagen dat dat al voldoende entertainment is. Het is geen Red Bull-achtige commerciële sport en dat hoeft het voor mij niet te worden ook.
Weet je, gewoon achterlijk dit hele idee.
Punt.
En als je dan net iets minder kan sturen...
Als de criteria zijn om iets wel of niet te doen dat wielrenners tot onnodige risico's worden aangezet kunnen we massasprinten ook afschaffen, net als aankomsten na afdalingen.
Maar dit plan is natuurlijk een belachelijk idee, dat de suggestie wekt dat wielrennen alleen nog om sensatie - renners die te veel risico nemen - hoort te gaan. Er is te veel gebeurd.
@numberseventeen betreffende de uitspraak "winnen doe je bergop niet bergaf" dat slaat nergens op, zie de laatste giro - Nibali won het in de afdaling;)
Dalen is gewoon een onderdeel van de wielersport.
Het is met 'dank' aan de afdaling dat we drie grote rondes achter elkaar hebben verloren (Dumoulin - Vuelta, Kruijswijk - Giro en Mollema - Tour de France). Doordat zij geen sterk team om zich heen hadden, konden ze de opgelopen achterstand in de afdaling niet meer goedmaken. Dat is ook precies wat ik weer vrees voor Kruijswijk tijdens deze Giro. Ik verwacht veel van hem, maar wees niet verbaasd als uitgerekend een afdaling hem een podiumplek gaat kosten.
Blijft over het feit dat je net niet moet aanmoedigen om een afdaling snel te nemen. Dit is mensen misschien wel letterlijk de dood in jagen. Een belachelijk idee. Schaam je, organisatoren van de Giro!
Iets heel anders is om het achterveld van een Eigen competitie te voorzien waarbij bepaalde mafkezen het idee kunnen opvatten om extra risico's te nemen voor dit gare nevenklassement. Hiermee niet alleen zichzelf in gevaar brengend maar ook alle 'pussy's' die hen hindert onderweg om een goede tijd neer te zetten.
Verder helemaal eens, dalen is een gevaarlijk maar een wezenlijk onderdeel van het wielrennen wat er gewoon bij hoort, maar daar een competitie van maken levert nodeloos gevaar op.