Giro 2026 lijkt voor minder zware slotweek te kiezen, terugkeer naar Blockhaus en finish in Zwitserland
foto: fotopersburo Cor Vos
zaterdag 25 oktober 2025 om 17:58

Giro 2026 lijkt voor minder zware slotweek te kiezen, terugkeer naar Blockhaus en finish in Zwitserland

Overzicht Na de onthulling van het parcours van de Tour de France 2026, wordt de focus al weer snel richting de Giro d’Italia verlegd. Volgens Italiaanse media is het parcours zo goed als rond. Hoewel het officiële parcours pas in november bekend wordt gemaakt, zet WielerFlits de voorlopige informatie alvast op een rijtje.

Grande Partenza in Bulgarije

Na openingsweekeinden in Hongarije (2022) en Albanië (2025) krijgt Bulgarije aankomend seizoen de kans om de Grande Partenza te organiseren. De bedoeling is dat drie etappes in Bulgarije worden afgewerkt, waarna – net als in 2025 in Albanië – de oversteek naar Italië wordt gemaakt.

Hoewel het nog niet officieel bekend is hoe de etappes lopen, lijkt de openingsetappe er een tussen Burgas en Veliko Tarnovo te zijn. Op dag twee wordt er hoogstwaarschijnlijk vanuit de laatstgenoemde plaats gestart om naar Plovdiv te rijden. Het zal gaan om twee heuveletappes. Op de derde dag op Bulgaarse bodem staat er een vlakke etappe naar de hoofdstad Sofia op het menu.

Zuidelijke eerste week: Calabria

Nadien wacht hoogstwaarschijnlijk een lange verplaatsing voor de renners en hun ploegen. In het zuidelijkste puntje van Italië (na Sicilië), Calabria, wachten namelijk twee etappes. De laatste van dit tweeluik finisht in het noordelijker gelegen Napels. Vermoedelijk gaat het om een vlakke sprintetappe richting de grootte havenstad.

Eerste bergop aankomst op Blockhaus

Na de etappes in Bulgarije en Calabria is het volgens het Italiaanse Cicloweb tijd voor de eerste bergetappe. Het zou gaan om een bergop aankomst op Blockhaus (18,8 km aan 8,1%), een oude bekende van de Giro d’Italia. In 2022 zat de beklimming voor het laatst in het parcours, toen wist (latere eindwinnaar) Jai Hindley te winnen.

In de Giro van 2017 was het Nairo Quintana die op meer dan 2.000 meter hoogte wist te zegevieren op de bekende beklimming. Eindwinnaar Tom Dumoulin moest toen 24 seconden toegeven op zijn Colombiaanse concurrent, nadat hij als derde over de meet was gekomen.

Blockhaus, Roccamorice, Italië

• Afstand: 18.8 km, Hoogteverschil: 1521 m, Gemiddelde helling: 8.1 %

Uitstapje naar Zwitserland in tweede week

De meeste bergetappes zullen naar verwachting in de tweede week liggen. Zo wordt er een bergrit verwacht die volledig door de Valle d’Aosta trekt en moet er een dag later gefinisht worden op de Zwitserse Carì, een zware beklimming van bijna 8 kilometer aan 10 procent. Of er in die etappe ook andere beklimmingen worden aangedaan, is nog niet bekend.

Cari, Rodi, Zwitserland

• Afstand: 7.6 km, Hoogteverschil: 761 m, Gemiddelde helling: 9.9 %

Minder zware slotweek?

De derde week begint naar verwachting met een finish op de Passo San Marco. Deze Noord-Italiaanse beklimming is vooral erg lang (25,8 km aan 6,7%). Verder krijgt het peloton in de slotweek – volgens Italiaanse media en La Flamme Rouge – een minder zwaar parcours voorgeschoteld dan dat in voorgaande jaren het geval was. Het moet ervoor zorgen dat klassementsrenners zich al eerder in de drieweekse ronde genoodzaakt voelen om aan te vallen.

Passo San Marco, Morbegno, Italië

• Afstand: 25.8 km, Hoogteverschil: 1741 m, Gemiddelde helling: 6.7 %

Een van de slotbeklimmingen in de derde week zou de Piani di Pezzè (5 km aan 9,8%) moeten zijn. Hoewel de stijgingspercentages voor zich spreken, nodigt de lengte van de klim niet uit tot het creëren van grote verschillen. Bovendien zou een aankomst op deze korte beklimming een primeur zijn in de Giro d’Italia.

Over korte en steile beklimmingen gesproken: er wordt in de slotweek ook een finish bovenop de Muro di Cà del Poggio verwacht. Deze loeisteile klim is er een op maat van de explosieve lichtgewichten.

Muro di Cà del Poggio, Rotatoria, Italië

• Afstand: 1.1 km, Hoogteverschil: 132 m, Gemiddelde helling: 12.1 %

De 19e etappe zal volgens Cicloweb voor een groot gedeelte door de provincie Pordenone gaan. Deze Noord-Italiaanse regio kent weinig zware scherprechters, maar heeft wel recent veel geld vrijgemaakt voor het opnieuw asfalteren van verschillende wegen. Het lijkt opnieuw bewijs te zijn voor het voornemen van de organisatie om de slotweek niet te zwaar te maken.

Eindigen in Rome of Milaan en hoeveel tijdritten?

Het is nog niet duidelijk of de Giro d’Italia in 2026 opnieuw zal eindigen met een massasprint in de straten van Rome. Ook een afsluitende individuele tijdrit door de straten van Milaan behoort namelijk tot de opties. Het zal ermee te maken hebben of er eerder in de drieweekse ronde al tijdritten zijn afgewerkt. Tot zover is er weinig bekend over waar en hoeveel tijdritten zouden plaats gaan vinden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.