Giro 2025: Weinig aankomsten bergop, twee tijdritten en veel heuvelritten
Primoz Roglic, eindwinnaar in 2023, is dit jaar weer van de partij - foto: Cor Vos
maandag 13 januari 2025 om 19:41

Giro 2025: Weinig aankomsten bergop, twee tijdritten en veel heuvelritten

Het parcours van de Giro d’Italia 2025 is maandagavond eindelijk voorgesteld. De Grande Partenza van de 108e editie van de Giro is op vrijdag 9 mei 2025 in Albanië. Na de inleidende etappes op Albanees grondgebied, trekt de Giro-karavaan naar Italië voor drie uitdagende weken, met onderweg de nodige bekende beklimmingen en andere hindernissen.

Giro-organisator RCS Sport kwam eerder al met het nieuws naar buiten dat de komende Ronde van Italië – voor het eerst in de geschiedenis – zal starten in Albanië. De aanloop naar deze grote aankondiging verliep verre van vlekkeloos, maar de plooien werden op tijd gladgestreken.

Giro-start: voor het eerst in Albanië

De Giro gaat van start met een lastige openingsrit van 164 kilometer, met start in Durazzo (Durrës) en aankomst in Tirana. In de finale rond de hoofdstad wordt twee keer de Surrel-klim aangedaan, waarna de finish na een afdaling ligt. Op de tweede dag volgt een individuele tijdrit van 13,7 kilometer door Tirana met halverwege een kort klimmetje. In het openingsweekend zullen er kortom al wat verschillen ontstaan tussen de klassementsrenners.

Etappe drie is 160 kilometer lang, kent start en finish in Valona (ook wel Vlorë) en voert de renners grotendeels langs de kust. De sprinters hoeven zich geen illusies te maken, want de laatste klim van de dag is behoorlijk zwaar en ligt niet heel ver van de finish: Qafa E Llogarasë van 10,7 kilometer à 7,4%. Op de flanken van deze beklimming zullen de mannen voor het algemeen klassement al vroeg de degens kruisen.

Eerste week: verraderlijke etappes en stofhappen naar Siena

In de vierde etappe koersen de renners weer op Italiaanse bodem. In de regio Apulië is een vlakke rit uitgetekend van Alberobello naar Lecce. De vijfde rit speelt zich dan weer af tussen Ceglie Messapica en Matera. Rit zes zal vertrekken uit Potenza, om vervolgens koers te zetten naar Napels. De havenstad staat bekend om de vulkaan Vesuvius, het historische centrum op de UNESCO Werelderfgoedlijst en voetbalclub SSC Napoli en zijn sterspeler Diego Armando Maradona. Maar ook wat betreft de wielersport kent Napels een rijke historie. De plaats was al 86 keer gastheer voor de Giro d’Italia.

De zevende etappe vindt plaats in de centraal gelegen regio Abruzzen en dat betekent klimmen geblazen. Eenmaal vertrokken uit Castel di Sangro koersen de renners over meerdere bergen – waaronder de klim naar Roccaraso en de Valico della Forcella – richting de slotklim naar skigebied Tagliacozzo/Marsia (11,7 km à 5,7%, met in de laatste twee kilometer percentages tot 12%).

Stofhappen op de Toscaanse gravelwegen – foto: Cor Vos

De coureurs krijgen na deze pittige bergrit in de Abruzzen geen tijd om op adem te komen, want in het tweede weekend volgen er twee zeer verraderlijke etappes. De achtste etappe van Giulianova en Castelraimondo kent de nodige hoogtemeters en een explosieve finale, terwijl rit negen dan weer de onverharde gravelwegen van de regio Toscane zal opzoeken.

De Strade Bianche-rit begint in Gubbio, in de regio Umbrië. Vanaf daar zet men koers richting Toscane, waar de renners vijf (drie lange en twee korte) gravelstroken voor hun kiezen krijgen. De finish ligt na de steile Via Santa Caterina op het Piazza del Campo in Siena.

Tweede week: beproeving tegen de klok en Sloveens uitstapje

Na een dagje stophappen richting Siena, zijn de renners toe aan een welverdiende eerste rustdag. De klassementsrenners zullen op die dag echter niet alleen maar bezig zijn met herstellen, aangezien één dag later een zeer belangrijke individuele tijdrit op het programma staat. De tweede Giro-week opent met een beproeving tegen de klok van Lucca naar Pisa van ongeveer dertig kilometer, over zo goed als vlakke wegen. De finish ligt pal naast de wereldberoemde Toren van Pisa.

In deze tijdrit zal het algemeen klassement ongetwijfeld worden opgeschud, maar de klimmers krijgen in de daaropvolgende etappes zeker nog de kans om verloren tijd goed te maken. In de elfde etappe – met start in Viareggio en een finish in Castelnovo ne’ Monti – liggen meerdere pittige beklimmingen te wachten, waaronder de beruchte Alpe San Pellegrino (14,2 km à 8,7%). Deze beklimming maakt na een langere afwezigheid weer zijn opwachting in de Ronde van Italië.

In de tweede week van de Giro mogen de renners zich ook opmaken voor een sprintersrit naar Viadana (rit 12) en overgangsetappe richting Vicenza (rit 13), al zit het venijn van de dertiende etappe hem wel in de staart. De finishstreep is namelijk getrokken op de Monte Berico (1,1 km à 7,2%). Dit is een klim die aardig wat overeenkomsten vertoont met de San Luca in Bologna. Ook nu wordt er richting een kerk geklommen en ligt er een zuilengalerij langs (een deel van) de asfaltweg.

Philippe Gilbert won in 2015 een Giro-rit in Vicenza – foto: Cor Vos

De Ronde van Italië speelt zich dit jaar overigens niet alleen af op Albanees en Italiaans grondgebied, maar zal ook een blitzbezoekje brengen aan buurland Slovenië, het land van Giro-winnaars Tadej Pogacar en Primoz Roglic. Het gaat om een etappe met finish in Nova Gorica. Dit is een plaats van zo’n 30.000 inwoners met de nodige Italiaanse invloeden. Dat is ook niet zo gek, aangezien Nova Gorica grenst aan de Italiaanse stad Gorizia.

De tweede week wordt afgesloten met een sportieve knaller. De vijftiende etappe tussen Fiume Veneto en Asiago zal worden gekruid door een bekende scherprechter en dat is de Monte Grappa (25 km à 5,8%). Deze ruim twintig kilometer lange beklimming zat vorig jaar ook in het parcours van de Giro d’Italia, maar werd toen wel pas in de voorlaatste rit – en laatste cruciale rit voor het eindklassement – opgediend en ook veel verder in de etappe.

Slotweek: klimmen, klimmen en nog eens klimmen

Na een tweede en laatste rustdag beginnen de renners aan de derde en laatste week van de Giro. In de slotweek zal traditiegetrouw de beslissing vallen in de strijd om de eindzege. De klimmers krijgen in meerdere ritten de kans om hun slag te slaan. De eerste mogelijkheid dient zich al meteen aan, want de zestiende etappe kunnen we wellicht bestempelen als de koninginnenrit. Tussen Piazzola sul Brenta en Brentonico wachten meerdere beklimmingen, met onder meer de Passo di Santa Barbara (12,7 km aan 8,3%) en de slotklim naar Brentonico (17,4 km à 6,4%).

De Mortirolo werd al vaak beklommen in de Giro, zo ook door Roberto Heras – foto: Cor Vos

In rit zeventien zal het kaf ook van het koren worden gescheiden. Het belooft een pittige bergetappe te worden, met passages over de Passo del Tonale en de gevreesde Mortirolo, gevolgd door een snelle afdaling en een op- en afgaande finale van een dertigtal kilometer naar de finish in wintersportoord Bormio, op een hoogte van 1.200 meter boven zeeniveau.

De coureurs zullen de Mortirolo vanuit Monno beklimmen, maar de organisatie heeft nog een verrassing in petto. De renners zullen namelijk een nieuw, bijzonder steil stuk (de ‘recta Alberto Contador’, vernoemd naar de tweevoudig Giro-winnaar) afleggen richting de top van de klim. Dit is een strook van 2,8 kilometer aan een gemiddelde van liefst 13,2%. De klim is in zijn totaliteit 9,8 kilometer lang, aan net geen 10%.

Na deze twee zware bergritten krijgen de nog aanwezige sprinters een uitgelezen mogelijkheid om voor de zege te bikkelen, want de achttiende etappe (Morbegno-Cesano Maderno) is zo goed als vlak. Voor de klassementsrenners is het zaak om zoveel mogelijk energie te sparen, met de zware bergetappes naar Champoluc (rit 19) en Sestriere (rit 20) nog voor de boeg.

Froome zette de Giro van 2018 op zijn kop op de flanken van de Finestre – foto: Cor Vos

In de etappe naar Champoluc lijken de Col Tzecore (16 km à 7,7%), Col de Saint Pantaléon (16,5 km à 7,5%) en Col de Joux (15,1 km à 6,9%) de belangrijkste scherprechters. De voorlaatste etappe van de Giro zal dan weer finishen in Sestriere – het dorp op ruim 2.000 meter hoogte – waar in 2020 Tao Geoghegan Hart en Jai Hindley een duel om de Giro-zege uitvochten. Eerder in de rit volgt er al een joekel van een beklimming, met de loodzware en slechts deels geasfalteerde Colle delle Finestre (18,5 km à 9,2%).

De Giro d’Italia eindigt op zondag 1 juni – na drie weken en een lange transfer – in Rome met een etappe voor de sprinters, zoals de afgelopen twee edities al het geval was.

De Giro d’Italia 2025 in vogelvlucht

  • Grande Partenza in Albanië
  • Twee individuele tijdritten
  • Zeven bergetappes, drie aankomsten bergop
  • Zeven heuveletappes
  • Vijf vlakke etappes
  • 3.413 kilometer
  • 52.500 hoogtemeters
RIDE Magazine
34 Reacties
13-01-2025 20:17
Maar liefst 2 keer het vliegtuig in, ellenlange transferts tussen letterlijk elke etappe in Italie…zou het niet allemaal ecologischer en duurzamer worden ? Gelukkig zijn de leiderstruien uit gerecycleerd plastic gemaakt, dat wel…
    13-01-2025 22:18
    Inderdaad, dan gewoon echt eisen stellen als je dat serieus neemt. Trouwens als je weg wilt uit tirana, kan je ook simpel de boot pakken naar Italië
    14-01-2025 12:25
    Inderdaad het woord duurzaam hoeven ze echt niet te gebruiken. Toch jammer dat organisatoren hier niet voor bestraft worden. Dat zou nog eens een mooie regel van de UCI zijn, straf voor organisatoren die hun wedstrijden niet duurzaam organiseren, boetes per km per auto en een hele hoge boete voor km’s per vliegtuig voor elke verplaatsing. Als je renners bestraft voor het wegwerpen van bidons buiten de toegestane zone’s kun je verspillende organisatoren toch moeilijk ongestraft laten?
13-01-2025 20:38
Giro 1985 : 131 km ITT en 38 km TTT
Giro 2005 : 79km ITT en korte proloog
Giro 2025 : 42 km ITT

Tour 1985 : 153 km ITT en 75 km TTT
Tour 2005 : 74 km ITT en 67 km TTT
Tour 2025 : 44 km ITT

De devaluatie van het tijdrijden in grote rondes is schrijnend.
    13-01-2025 20:50
    Devaluatie van tijdritten is gewoon terecht. Tijdritten maken zelden het verschil tussen de top van het klassement.

    Het feit dat mensen terugwillen naar ontwerpen van grote rondes van 100+ km tijdritten en beklimmingen van maximaal 7% is te bizar voor worden voor mij
    13-01-2025 21:14
    Ik vind dat de klepel te ver is doorgeslagen. Het evenwicht is weg.
    13-01-2025 21:49
    Ik vind het helemaal prima zo.

    TT’s mogen wat mij betreft wel weer wat langer en meer mits het verplicht op de gewone fiets gedaan worden moet.
    13-01-2025 22:20
    Ze maken zelden verschil omdat ze zo kort zijn. Vroeger hadden berg etappes veel grotere verschillen maar door nivellering, sterkere teams en knechten is dat veel minder. Vooral laatste paar kilometer en dan max half minuutje tussen de echte favorieten. Daarom zouden tijdritten zoals vroeger juist een buitensporige invloed hebben op de wedstrijd, en dus zijn ze veel korter
    13-01-2025 22:26
    +1 voor 'stuk langer en verplicht op de gewone fiets' @Romāns Vainšteins

    snel uitgerekend had de Tour van '80 zon' 237km aan tijdrit.
    En dat is nog niet zo lang geleden, ik herinneren 't me nog als de dag van gister!


    Meer tijdrit, minder massasprint!
    14-01-2025 09:17
    Ik kan ook meer genieten van een goede tijdrit dan een lange vlakke etappe die eindigt in een massasprint en valpartijen. Schroef die kilometers maar weer wat terug omhoog!
    14-01-2025 09:28
    @Rode_Rick. Ik ben even in de war. Over welke tijdritten heb jij het? De tijdrit van Vingegaard waarin hij iedereen op een hoop reed. De tijdritten van Revket en Pogi die de rest devalueert tot figuranten. Als je langere tijdritten in het parcours doet dan wordt het verschil tussen de 'toppers' en de 'subtoppers' alleen maar groter. Dus ze stoppen er minder km in, zodat het de top 10 nog binnen de 10 minuten van elkaar blijft.

    Ik vind juist dat steile bergen minder tijdsverschillen brengt. De renners zien een redelijk wattage staan en de vlaggen hangen hun richting op, dus besluiten ze lekker in het wiel te blijven zitten.
13-01-2025 20:44
Jammer dat ook de Giro weer meegaat met die gravelhype....
Altijd bazelen ze over veiligheid maar vervolgens gaan ze wel uit pure sensatiezucht geitenpaadjes opzoeken.
    13-01-2025 22:21
    De giro is de gravelhype begonnen. Bassi tegen evans ongeveer 15 jaar geleden bijvoorbeeld, met een jonge nibali.
    13-01-2025 22:23
    Ook de strade was nog een kleine 1.1 wedstrijd toen, gewonnen door lovkvist onder andere
    14-01-2025 07:10
    Is dat onveiliger dan ?
13-01-2025 22:49
Gelukkig weer de Colle delle Finistre... wat mij betreft één van de allermooiste beklimmingen van de gehele wielerkalender. Prachtig parcours.

Alhoewel de reactie waar Polleke dit draadje mee begon, volledig legitiem is. Nog een lange weg te gaan.
14-01-2025 01:39
Ik zou zelf de Albanese plaatsnamen noemen in plaats van de Italiaanse vertalingen, maar dat is misschien een kwestie van smaak.
14-01-2025 07:07
In principe een mooit uitgebalanceerd parcours met voor elk wat wils. Maar denk dat het voor de strijd voor het klassement beter geweest was één van die monsteretappes in de Alpen te vervangen door een uit de kluiten gewassen Appenijnenrit in de tweede week. Wordt waarschijnlijk heel afwachtend koersen op deze manier.
    14-01-2025 07:53
    Er mocht ook gerust gewoon 1 bijkomende echte bergrit zijn in week 2, niet per sé als vervanging van één van de weinige andere bergritten.
    Het aantal ritten waarin het klassement beslist zal worden is wel heel beperkt. Echt veel strijd tussen de favorieten lijken we niet te gaan krijgen. Daar tegenover staat dat er wel veel ritten zullen zijn met strijd voor de ritzege waarbij je als klassementsman heel aandachtig moet koersen.
13-01-2025 20:33
Van Aert zal niet ontevreden zijn met dit parcours.
    13-01-2025 20:49
    Veel kansen voor onze wout !
    13-01-2025 21:10
    Echt een heerlijk parcours, waarin Wout zonder etappe 19 óf 20 serieus over het winnen van de ronde had kunnen dromen.
    13-01-2025 22:07
    Als ie misschien de maanden ervoor op een berg zou zitten met specifieke training, maar met de Ronde en Roubaix als hoofddoel gaat ie nooit 1,5 maand later met de eersten over het hooggebergte. Het is geen Pogacar.
14-01-2025 09:33
Her is duidelijk in ieder geval waarom Roglic niet de Vuelta doet dit jaar. Die maakt serieuze kans op dit parcours
14-01-2025 13:08
Veel vluchtersetappes, en wederom weinig muri als aankomst. Dat was toch altijd spettacolo in het verleden.
13-01-2025 21:49
Als topknecht Sepp Kuss een grote ronde kan winnen, kan Wout van Aert deze giro ook winnen met een Jorgenson, Uijtdebroeks, Kelderman, Kruijswijk en/of Kuss die hem ondersteunen.
    13-01-2025 22:12
    ja, maar Wout wil ook nog RVV of PB winnen, en dat vereist een andere voorbereiding.
    13-01-2025 22:37
    Prikkelende gedachte, maar idd dan zou van aert een andere voorbereiding moeten hebben.
    Van jumbo visma is als vingegaard hier niet naartoe gaat, de ronde misschien wel het allerbeste daarna op de maat van jorgenson. Maar ik denk dat hij niet naar de giro gaat eerlijk gezegd.
    13-01-2025 22:47
    Fikret, je maakt een grap, I pressume. Ik houd van Van Aert, maar no way dat hij ooit een drieweekse koers wint met zoveel klimwerk. Dat hij de rit op de Ventoux won betekent niet dat hij als kopman voor het klassement kan worden uitgespeeld.

    Het paars zou al fantastisch zijn.
13-01-2025 22:41
Tot en met etappe 16 oogt het beetje als een Vuelta parcours (goed voor Roglic). Weinig zware bergetappes (behalve het slot weekend). Veel mooie etappes voor vluchters / avonturiers, dus hopelijk veel mooie strijd voor de dagzege. Veel kansen ook voor Van Aert. Vingegaard die alleen in de laatste week even het verschil moet maken en daarna voorbereiden richting de Tour?
13-01-2025 22:58
Tot aan de laatste week gaan er m.u.v. de tweede tijdrit en wellicht de strade bianche etappe geen grote verschillen ontstaan. In alle etappes met wat grotere bergen in de tweede week liggen die te vroeg of zijn ze niet stijl genoeg om verschillen te creeren. Waarschijnlijk zal het koersverloop van deze giro dus lijken op die van 2023.
14-01-2025 07:52
Was getekend: de oude schansspringer
14-01-2025 10:27
een Giro op maat van Woutje, ervanuitgaand dat Roglic toch weer zal vallen (in de gravel etappe zal hij er geheid wel weer bijliggen) geef ik een goeie Van Aert een reële kans op eidwinst
    14-01-2025 11:22
    Dezelfde Wout die in de afgelopen 2 edities van de Tour, tijdens bepaalde
    bergetappe's met een val flirtende, al zwalpend een berg over geraakte?
    Of Wout die zelfs aan de voet van enkele beklimmingen al moest lossen en geparkeerd
    stond en zelfs Mathieu, die enkel molshopen aankan, nog circa 5 km langer die beklimmingen
    kon volhouden.

    Of was dit zand in de ogen strooien, omdat hij wou 'ontsnappen' aan het knechtenwerk
    voor zijn grote maestro, en daarmee tegen deze zei:" Nou Jonas, bekijk het maar, mij
    niet bellen.......ik moet me sparen voor mijn eigen ritten."

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine