Giro 2025: Thymen Arensman kan zijn weg gewoon vervolgen
Thymen Arensman wist de loodzware zestiende etappe van de Giro d’Italia uit te rijden, maar deed dit met erg veel pijn. De Nederlander kwam al vroeg in de rit ten val en klaagde na afloop over een ‘zeer pijnlijke knie.’ Dat het menens is, bleek wel uit een Strava-post na de finish.
Arensman belandde na de finish namelijk in een ambulance, zo is te zien op een foto die hij heeft geplaatst op zijn Strava-pagina. Het is nog onduidelijk hoe het nu met de 25-jarige renner is gesteld en of hij vandaag überhaupt wel aan de start kan en zal verschijnen van de zeventiende etappe met aankomst in Bormio.
De renner van INEOS Grenadiers zal de zestiende rit zo snel mogelijk willen vergeten. De ronderenner kwam al vroeg in de etappe ten val, reed gehavend verder en bleek daarna niet in staat om de beste renners te volgen bergop. Arensman kwam uiteindelijk als 24ste over de streep in San Valentino, op ruim zeven minuten van ritwinnaar Christian Scaroni, en is in het algemeen klassement nu slechts terug te vinden op de vijftiende plaats.
Er is dus een verzachtende omstandigheid: Arensman ging al vroeg tegen de vlakte. Wat gebeurde er precies? “Ik heb geen idee. Een renner voor me ging bijna tegen de grond. Er was nog genoeg tijd om te remmen, maar iemand deed dit niet en klapte vol achterop. Ik weet niet wat hij aan het doen was, maar dat hoort nu eenmaal bij de koers.”
Arensman leek aanvankelijk niet veel last te hebben van zijn crash. “Ik reed in het begin nog op adrenaline, maar ik kon daarna niet meer door de pijn heen bijten. Mijn knie doet nu echt zeer”, vertelde hij na afloop bij Eurosport.
Update 13.25 uur
Ondanks zijn valpartij van gisteren en kniepijn, maakt Thymen Arensman nog altijd deel uit van het Giro-peloton. “Thymen had tijdens de rit last van zijn knie en liet zich dan ook uit voorzorg onderzoeken. Er is echter geen schade en dus kan hij gewoon verder koersen”, laten bronnen binnen de ploeg weten aan WielerFlits.

Maar brengt zichzelf vaak in een lastige positie waardoor hij dan opeens luxe knecht wordt.
De meeste ploegen hier hebben nou nog ook niet hele speciale kopmannen.
Meintjes, Gaudu, Ciconne, Geen.
Bovendien is Ciccone in een grote ploeg als Lidl-Trek ook niet echt de kopman, maar eerder iemand om naast Pedersen een klassement te rijden. Dat lijkt mij ook wel een rol voor Arensman in een kleiner team, naast bv. een sprinter.
Een absolute kopman van een ploeg moet je er niet echt van maken denk ik, eerder iemand die voor zichzelf mag rijden met 1 of 2 mannetjes in steun. Dat zorgt ook voor minder mentale druk bij zo iemand.
Beiden al op podium gestaan in Luik, Ciccone ook podium in de laatste Lombardije. Gaudu 4de in de Tour, etc. Dan rij je meer in de kijker dan een diesel als Arensman ja, die buiten bij misschien de Nederlanders vooral opvalt met zijn nukkige of vreemde interviews. Niet echt met zijn snedig koersgedrag.
Zoals Meintjes bij Wanty kan wel, met een sprinter naast zich (Thijssen). Beiden bakken er niet zoveel van deze Giro, dus daar is best wel ruimte voor een type-Arensman lijkt mij.
Als dé kopman komt hij gewoon tekort, zeker bij een topteam als Ineos.
Zijn pieken liggen op alle terreinen echt heel hoog. Misschien niet om rondes te winnen(al is deze giro voor iedereen van zijn kaliber waar alles meezit een buitenkans).
Het is niet constant genoeg en de enige constante is dat hij in de eerste drie dagen bij het eerste beste bultje in de problemen komt. Echt jammer, maar houd toch hoop dat het nog wel zijn kant op gaat vallen ooit.
Feit is dat Arensman echt aardig mee doet, de verbeteringen zijn echter kleine stapjes en geen reuze sprongen: het lijkt er op dat Arensman een beetje blijft hangen op het maximale niveau van een Kelderman, ik hoop dat ik het mis heb.
Arensman is een beetje een anoniem type voor de plaatsen 6-10 in niet te zwaar bezette grote rondes. Hij klimt niet goed genoeg om echt op het podium te mikken. En ook als tijdrijder is hij niet uitzonderlijk genoeg om tijd te pakken op de echte toppers die ook allen een top tijdrit in de benen hebben.
Lijkt me wel een waardevolle knecht, of eventueel een rittenkaper bij een kleiner team.
(Werkt voor Kelderman in iedergeval goed met iets minder druk)