Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 8 naar Prati di Tivo – Houdt Tadej Pogacar zich in?
foto: Cor Vos
zaterdag 11 mei 2024 om 12:45

Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 8 naar Prati di Tivo – Houdt Tadej Pogacar zich in?

Na de bergop finish in de tweede rit van de Giro d’Italia 2024 is het op de achtste dag tijd voor de eerste échte bergetappe. De rit gaat constant op en af en kent drie gecategoriseerde beklimmingen, waaronder de Prati di Tivo (14,6 km aan 7,0%) waar de finishlijn bovenop ligt.

De 153 kilometer lange etappe kent haast geen vlakke meter en telt maar liefst 3.750 hoogtemeters. Vanuit startplaats Spoleto loopt het direct bergop. De achtste rit telt drie gecategoriseerde beklimmingen. Een langere van 16,3 kilometer in het begin van de etappe (tweede categorie), een berg van derde categorie in de prefinale en een col van eerste categorie, Prati di Tivo als absolute smaakmaker. Op de top van deze laatste klim ligt de finish.

Startplaats Spoleto is geen bekende wielergemeente. Het stadje in de provincie Perugia kent 36.000 inwoners en was maar acht keer passageplaats in de Giro d’Italia. De laatste keer dateert uit 2016, toen liep het parcours van de zevende etappe door de stad die een belangrijke rol speelde in de tijd van het Romeinse rijk.

Vanuit Spoleto is het voor de renners direct klimmen geblazen. De niet-gecategoriseerde Forca di Serro (8,8 km aan 4,3%) moet namelijk worden beklommen. Eenmaal boven daalt het peloton af naar de voet van de eerste geklasseerde beklimming. De Forca Capistrello (16,5 km aan 5,6%) is meer dan 16 kilometer lang met een gemiddeld percentage van bijna 6 procent. De steilste stroken kennen een hellingsgraad van 12 procent. De berg van tweede categorie werd tweemaal eerder beklommen tijdens belangrijke wielerwedstrijden. In 2014 was de col onderdeel van een etappe in Tirreno-Adriatico, in 2006 werd de klim opgenomen in het Giro-parcours.

Na de eerste officiële beklimming van de dag, dalen de renners af naar de eerste tussensprint van de dag. Deze ligt in het dorp Leonessa dat slechts tweeduizend inwoners telt. Vanaf het stadje rijdt het peloton vijftig kilometer over glooiend terrein, voordat het aankomt aan de voet van de tweede gecategoriseerde klim van de dag, de Croce Abbio (7,5 km aan 4,9%). De berg van derde categorie brengt de Giro-karavaan tot een hoogte van 1.280 meter.

Wat volgt is een afdaling van 25 kilometer tot aan de voet van de slotklim Prati di Tivo (14,6 km aan 7,0%). Op de beklimming van eerste categorie overbrugt het peloton maar liefst 1.026 hoogtemeters. De beklimming is zeer constant. Er wordt aangegeven dat het maximale stijgingspercentage van de beklimming 12% is, maar dat gaat om een enkele uitzondering.

Tadej Pogacar komt als eerste boven op de Prati di Tivo in 2021 – foto: Cor Vos

De slotklim werd al eerder in de parcoursen van grote Italiaanse wedstrijden opgenomen. Zo finishten drie etappes van Tirreno-Adriatico op de beklimming van eerste categorie. In 2012 won Vincenzo Nibali, een jaar later was Chris Froome als eerste boven. Tadej Pogacar won de etappe naar de Prati di Tivo in de editie van 2021. In deze bergrit nam de Sloveen de leiderstrui over van Wout van Aert. De Belg kwam 45 seconden later binnen dan de uiteindelijke eindwinnaar.

Zaterdag 11 mei, Etappe 8: Spoleto – Prati di Tivo (153 km)
Start: 12.30 uur
Finish: tussen 16.55 en 17.35 uur

Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Forca Capistrello (2e cat): tussen 14.00 en 14.15 uur
Tussensprint Leonessa: tussen 14.25 en 14.45 uur
Top Croce Abbio (3e cat): tussen 15.50 en 16.20 uur
Voet Prati di Tivo (1e cat): tussen 16.20 en 16.55 uur
Tussensprint boniseconden: tussen 16.40 en 17.15 uur


Favorieten

De etappe naar Prati di Tivo zullen velen catalogeren als de eerste échte bergrit van deze Giro d’Italia. Natuurlijk was er ook al de etappe naar slotklim Oropa op dag twee, maar daar was de aanloop richting het lastige slot veel minder lastig. We kennen de waardeverhoudingen tussen de favorieten al een beetje na die etappe, maar zo’n echte bergrit met veel klimwerk hebben we nog niet gezien.

De belangrijkste conclusie na een dikke week Giro? Tadej Pogacar is duidelijk de beste renner in koers. Aankomsten bergop, een lange tijdrit of zelfs een heuvelachtige sprintersrit? Pogacar doet met de concurrentie wat hij wil. Zo heeft hij intussen al twee ritzeges op zijn palmares mogen bijschrijven, en in het klassement een geruststellende voorsprong van meer dan twee en een halve minuut op Daniel Felipe Martínez. Je zou dus kunnen zeggen dat hij vanaf nu in consolidatiemodus kan gaan. Niets moet nog, alles wat erbij komt is extra. Dat zou dan grote kansen voor de vluchters kunnen openen, maar het is anderzijds ook de vraag of de dominante Sloveen zijn temperament zal kunnen bedwingen.

Pogacar had zeer goede benen vrijdag – foto: Cor Vos

Daarvoor kijken we dan naar naar de aanvallers. Aangezien we nog maar weinig klimetappes voor vluchters hebben gehad, is het nog wat koffiedik kijken wie de mannen in vorm zijn om aanspraak te maken op een plekje in de vlucht van de dag. Een indicatie is het algemeen klassement, en dan vooral de renners die momenteel net buiten de top-10 staan. Die staan al op meer dan vijf minuten in het klassement en kunnen dan ook gerust wat ruimte krijgen. Zeker omdat het roze in deze fase van de Giro nog even wegschenken aan een vluchter ook voor Pogacar geen slechte zaak zou zijn.

De naam bij uitstek die we in dit soort ritten verwachten, is Romain Bardet. Op voorhand gaf hij eerst wel, en later weer niet aan om voor een goed algemeen klassement te gaan. En op de beklimming naar Oropa werd meteen duidelijk dat het voor Bardet niet zou lukken om dat klassement meteen na te streven. Met zijn vorm is echter niets mis. Anders word je natuurlijk de week voordien niet tweede in Luik-Bastenaken-Luik en vijfde in de Tour of the Alps, daar zelfs tegen veel van dezelfde namen die we ook in de Giro aan het werk zien. De Fransman van dsm-firmenich PostNL gedijt altijd beter als hij van de klassementsstress af is en kan nu vrij koersen. Bovendien houdt hij van aanvallen, dus zal hij dat vermoedelijk niet laten.

Bardet reed een oké tijdrit – foto: Cor Vos

Ook Michael Storer is zo’n aanvaller pur sang. Ook hij koos voor de Tour of the Alps als aanloop naar de Giro, waar hij ei zo na de koninginnenrit naar zijn hand zette. In de Vuelta van 2021 bewees hij al eerder dat hij na een vroege vlucht vaak nog de laatste overlever kan zijn, daar was hij tweemaal de beste klimmer. Na een lastig 2023 lijkt hij intussen weer op zijn beste niveau bij Tudor. De Zwitserse ploeg zit sowieso in een goede flow en daar kan Storer op meesurfen.

Wat ons ook opvalt in deze Giro d’Italia: de mannen van EF Education-EasyPost koersen bijzonder attractief. Van Mikkel Honoré tot Andrea Piccolo, Stefan De Bod en Michael Valgren. Alleen liggen hun grootste kansen misschien nog bij hun Zuid-Amerikaanse klimmers. Met name Esteban Chaves is zo’n man die graag de aanval opzoekt en op die manier al een vijftal etappes in een grote ronde won. Jefferson Cepeda was er dan weer al een paar keer dichtbij.

López toonde zijn klimmersbenen dit seizoen in de Ronde van de Alpen – foto: Cor Vos

Nog zo’n namen uit de Tour of the Alps die recent blijk gaven van een goed stel benen: Juan Pedro López (Lidl-Trek), Giulio Pellizari (VF Group-Bardiani CSF-Faizane) en Alessandro De Marchi (BikeExchange-Jayco). De drie gaven op voorhand allemaal aan dat ze een ritzege in deze Giro duidelijk de voorkeur geven op eventuele klassementsambities. Het is nu aan hen om dat waar te maken. En waar kan dat dan beter dan op de eerste aankomst bergop? Zeker López lijkt dit seizoen te vliegen.

Andere interessante namen vinden we bij het Belgische Soudal Quick-Step. Daar heb je niet alleen ex-wereldkampioen Julian Alaphilippe rondrijden, die eindelijk weer een goed stel benen gevonden lijkt te hebben, maar ook Mauri Vansevenant. Die laatste heeft er al een zwaar seizoen opzitten en dacht zelf ook dat na een tweetal weken het beste van zijn vorm af zou kunnen zijn. Extra reden om zijn topvorm dus zo snel mogelijk te verzilveren op Prati di Tivo.

Glipt Vansevenant mee in de vroege vlucht? – foto: Cor Vos

Hebben we daarmee alle potentiële vluchters genoemd? Lang niet! Ook renners als Pelayo Sánchez en Nairo Quintana (Movistar), Jhonatan Narváez en een herboren Thymen Arensman (INEOS Grenadiers) – al staat die laatste misschien al wat te dicht in het klassement, Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck), Alessandro Verre (B&B Hotels-KTM), Aurelien en Valentin Paret-Peintre (Decathlon AG2R) en Domenico Pozzovivo (VF Group-Bardiani CSF-Faizane) mag je gerust in een vlucht verwachten.

Klassementsmannen kunnen we natuurlijk niet honderd procent uitvlakken, en als dan ze al een kans op de ritzege krijgen, is de kans bijzonder groot dat Tadej Pogacar een derde ritzege aan zijn palmares toevoegt. Al verdienen Daniel Felipe Martínez (BORA-hansgrohe) en Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) zeker ook een vermelding, als dichtste belagers van Pogacar. Al zijn we ook heel benieuwd hoe Ben O’Connor (Decathlon AG2R) het doet, als hij snel voor een eigen tempo kiest en Pogacar deze keer niet probeert te volgen.


Favorieten volgens WielerFlits

**** Romain Bardet
*** Michael Storer, Esteban Chaves
** Juan Pedro López, Mauri Vansevenant, Alessandro De Marchi
* Tadej Pogacar, Geraint Thomas, Daniel Felipe Martínez, Thymen Arensman


Weer en TV

De renners krijgen zaterdag aangename weersomstandigheden voorgeschoteld. Weeronline verwacht namelijk temperaturen rond de 17 graden Celsius. Het zal naar alle waarschijnlijkheid niet regenen en een sterke wind moeten de renners ook niet verwachten.

De zevende etappe van de Giro d’Italia is van start tot finish live te zien bij Eurosport 1 en de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+. Bekijk alle tv-zenders en precieze uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
35 Reacties
10-05-2024 20:27
“Startplaats Spoleto (…) was maar acht keer passageplaats in de Giro d’Italia. De laatste keer dateert uit 2016, … ”
Vorig jaar nog doorkruiste het peloton, ook tijdens de 8e etappe, Spoleto.

“Forca Capistrello (…) in 2006 werd de klim opgenomen in het Giro-parcours.”
Maakt verder niet uit, maar dat was in 2007, toen werd de Capistrello van de andere kant beklommen.

In de 6e etappe van Tivoli naar Spoleto had het duo Pinotti- Luis Felipe Laverde zich losgemaakt van de vluchtgroep en reed richting finish. Een sprint werd het niet, doch afgesproken werk: Laverde de dagzege, Pinotti het roze. De Colombiaan kreeg ook de bergtrui uitgereikt, op alle drie de beklimmingen van de dag, waaronder dus de Forca Capistrello, was hij als eerste boven gekomen.

Marco Pinotti stond in het peloton bekend als ‘de ingenieur’; het was geeneens een bijnaam want de 6-voudig Italiaans kampioen op de tijdrit had ook daadwerkelijk een laureaat behaald in engineering management.
Schijnt een van de eerste renners geweest te zijn die koerste met een wattagemeter.
Publiceerde in 2012 een boek, ‘Il mestiere del ciclista’ (‘het beroep van wielrenner’) geheten, dat in onopgesmukte stijl een inkijk geeft over het wielerleven in het eerste decennium van deze eeuw. Bijvoorbeeld hoe in die jaren het Engels het Frans defintief verdrong als lingua franca van de koerskaravaan.
Werkt nu al enkele jaren als Sport Engineering Director bij Jayco Alula.
    10-05-2024 21:51
    Dit boeit precies niemand!
    10-05-2024 21:57
    Jou reactie boeit helemaal niemand! Wat een zielige reactie is dit seg! Jacco zijn toevoegingen zijn goud! Altijd enorm fijn om te lezen! Waarvoor dank Jacco! Blijf dit zeker doen.
    10-05-2024 22:02
    Dit zijn juist de beste bijdragen die er zijn, een leeghoofd als Svennniee... zal eerst zijn basisschool af moeten zien te maken om de waarde hiervan te begrijpen. Bedankt Jacco, meer van dit!
    10-05-2024 22:10
    Altijd weer leuke weetjes om te lezen!
    11-05-2024 11:51
    Misschien dat je qua zelfvertrouwen je naamgenoot eer aan doet, maar er zijn mensen die liever nieuwe mooie verhalen lezen dan posts waarin andere forumgebruikers afgezeken worden
10-05-2024 20:10
Cian gaat verrassen
Word 2de achter Pogacar
    10-05-2024 22:04
    Pogacar kan de rit niet winnen, zn team is niet goed genoeg
    10-05-2024 23:21
    De rit is amper 153km, dat kan UAE echt wel controleren.
    Tot die klim van 2de categorie gaat toch iedereen achter iedereen rijden, dus daar hoeven ze maar te volgen.
    Nadien kunnen ze even herorganiseren en wat volk laten terugkomen indien nodig.
    Afhankelijk van hoe groot de breuken daar zijn, is het voor Oliveira, Molano en Laengen misschien al over, maar Bjerg en Novak zie ik het onder hun twee wel controleren tot dat klimmetje van 3de categorie.
    Dan hebben ze nog Grossschartner om het begin van de slotklim te doen en Majka om Pogi te lanceren richting zijn eindschot.

    En los daarvan zie ik eigenlijk nog 2 zaken die zullen meespelen, waardoor je Pogi nooit kan uitsluiten voor de ritwinst: Enerzijds de koerstactiek van INEOS, die graag de rest van het peloton uitroken (en daarmee ineens ook Pogi in het roze houden om hem af te matten) door in blok vol door te trekken, waardoor UAE rustig kan meeglijden (zie Strade-etappe). Anderzijds heb je Pogi zelf, die gewoon zoveel sterker is dan al zijn concurrenten dat het hem allemaal niet uitmaakt waar zijn ploegmaten hem afzetten. Mocht hij al geïsoleerd zitten in aanloop naar de slotklim (wat ik betwijfel) is hij perfect capabel om al van aan de voet zijn aanval in te zetten omdat het gedurende heel de klim heel gelijkmatig oploopt. Zijn concurrenten moeten dan net dezelfde inspanningen leveren als hij en hij is simpelweg sterker, dus is alleen maar in zijn voordeel. En er is ook niet meteen iets wat hem tegenhoudt, want de zondagetappe is een veredelde gezondheidswandeling voor hem en maandag is het rustdag, dus morgen nog eens doorduwen richting een voorsprong van een minuut of 3-5 op de eerste achtervolgers, en hij kan de tweede helft van de Giro in spaarstand afwerken richting Tour.
10-05-2024 19:50
Ik hoop niet dat Arensman continue bij Thomas moet blijven. Heb het idee dat die nog voor het podium kan gaan deze Giro.
    10-05-2024 21:16
    Het kan natuurlijk dat Thomas een slechte dag had, maar als je zijn tijdrit zag, dan is er reden om ook Arensman kort in het klassement te houden voor het geval Thomas er doorheen zakt. Btw het leek alsof Arensman in de klim van de tijdrit niet alles heeft gegeven. Die kwam nog redelijk fris binnen vergeleken met de anderen die vol naar boven waren gereden.
10-05-2024 19:57
Met alle respect voor de Marchi, maar 2 sterren voor hem slaat echt helemaal nergens op, die slotklim is echt veel te zwaar voor hem. Geef dan wat sterren aan Georg Steinhauser, Filippo Zana (perfecte man om de trui aan te geven), Paret-Peintre of Alex Baudin (onderschatte renner)
    10-05-2024 20:23
    Wat betreft trui weg geven mag je al schrappen want die kans is bijzonder klein. Als je Zana de trui wil geven dan moet de kopgroep al meer dan 4:41 krijgen. Stel je geeft de kopgroep 6 minuten. Denk je dat een Visma, Ineos, Astana graag een renner zouden hebben die meer dan 4/5 minuten voorsprong heeft op hun kopman in het klassement? We zijn al bijna op een punt gekomen dat renners/ploegen al gaan beginnen denken aan plaatsen 2-10.
    10-05-2024 22:45
    Juist daarom zit uae in een zetel :p zullen helft van tijd het werk zelf niet moeten opknappen
    11-05-2024 00:29
    Ik zat net even het klassement door te spitten op PCS en Steinhauser viel mij op. Ik kende de beste man eigenlijk nog niet. Ook nog best jong, zou het leuk vinden mocht hij de top 15 binnen glippen. Ik ga hem iig in de gaten houden de rest van de giro.
10-05-2024 23:08
Bardet staat te kort. Ik zet mijn geld op Pellizari
10-05-2024 19:46
Ik verwacht dat er veel ontsnappingen tot het einde dragen. Voor pogacar hoeft het niet. UAE is niet heel sterk en andere teams zie ik niet alles uit elkaar rijden om dan op het einde afgemaakt te worden door pogi…
Pellizarri, piganzoli, pozzovivo… sla je slag!
    10-05-2024 21:21
    Ik denk dat UAE de tempo hoog gaat houden zodat er niet steeds renners wegspringen, want dat kost meer energie. En daardoor de vlucht geen grote voorsprong krijgt. En dan kan er van alles gebeuren op de pittige slotklim.
10-05-2024 22:08
Bardet staat nog redelijk kort in het klassement. Die geven ze niet teveel ruimte. Misschien vanuit de favorieten groep, mag hij een minuutje pakken.
    10-05-2024 22:38
    ik denk dat Bardet wel ruimte krijgt aangezien er nog een flinke tijdrit komt en hij al heeft laten zien tekort te komen op de beste klimmers......
    10-05-2024 23:11
    Bardet staat maar 3 minuten achter podium. Ineos en Bora gaan hem nooit laten rijden
    11-05-2024 09:23
    Bardet reed gisteren een meer dan verdienstelijke tijdrit. Vreemd eigenlijk als hij `toch niet voor een klassement gaat` waarom dan je zo uit elkaar trekken voor een discipline die je niet ligt. Kijkend naar gisteren hebben bv Cepeda, Valentin Paret-Peintre, Leemrijze, Conci, Fabbro, De Marchi en Pelayo Sanchez het "rustig aan" gedaan. Voor de vlucht (en mogelijke overwinning) verwacht ik toch enkele mannen uit dit rijtje.
    11-05-2024 10:18
    @Baukema dsm-firmenich heeft duidelijk aangegeven dat Bardet zou proberen een goed klassement te rijden.
10-05-2024 21:54
Precies
10-05-2024 21:56
Bardet of Lopez lijken me uitstekende kandidaten voor morgen.....prima klimmers in een prima vorm die verder weinig te verliezen hebben en toch al aangaven dat etappes en dus het bergklassement best interessant zijn!!
11-05-2024 00:54
Ineos gas erop => plek 2 en 3 consolideren
    11-05-2024 08:37
    Dani Martinez is daar weg
11-05-2024 06:38
Kan er iemand wat meer informatie geven over die twee Paret-Peintre boys? Beide hetzelfde profiel, of de ene wat beter in het hooggebergte dan de andere?
    11-05-2024 09:36
    Valentin (de jongste) betere klimmer, Aurelien meer een punch type is mijn inschatting.
    Beide zouden goede kans maken als ze in juiste vlucht zitten, maar de vraag is of ze oppas dienst voor O' Connor hebben of de vrijheid krijgen van de ploeg.
    11-05-2024 10:19
    VPP heeft in ieder geval duidelijk aangegeven een rit te willen winnen deze Giro. Die gaat wel een paar keer in een ontsnapping zitten.
11-05-2024 07:06
Interessante dag, hoe liggen de krachtsverhoudingen tussen de ploegen? Po zou gek zijn als ie deze niet wil pakken, voorsprong wat veiliger maken, daarna uitbuiken. Hoe is G, blijft arend bij, heeft ui nog de goede beenkes van afgelopen week, laten ze Bardet gaan? En wie wint het songfestival? Dagje hoor, zin in...
    11-05-2024 09:40
    Songfestival is al bekend. In tegenstelling tot wat we voornamelijk in de media zien zijn er in Europa miljoenen mensen die Israël steunen (geen waarde oordeel vanuit mij). Enige twee vragen zijn of Joost überhaupt nog mee mag doen en hoeveel rellen/opstootjes/protesten/vernielingen/schade er wereldwijd gemaakt worden omdat Israël wint.
    12-05-2024 08:53
    Ok, I was wrong. Mea Culpa
11-05-2024 07:35
Hoop het. Het klassement is niks meer aan dus het zou mooi zijn als er een grote groep weg rijdt en die voor de winst mogen gaan. Hopelijk met veel Nederlanders
11-05-2024 07:46
Ik gok dat de veelvraat helaas weer gaat winnen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine