Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Turijn – Uitgelezen kans voor Pogacar op roze trui?
foto: Cor Vos
Mark de Graaf
Koen Middendorp
zaterdag 4 mei 2024 om 14:30

Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Turijn – Uitgelezen kans voor Pogacar op roze trui?

De 107e Giro d’Italia opent zaterdag met een zeer pittige etappe. Via beklimmingen als de Superga en de Colle Maddalena zal het Giro-peloton Turijn bereiken. De sprinters hoeven zich geen illusies te maken: dit is een dag voor de puncheurs en klassementsmannen. Slaat Tadej Pogačar meteen toe? WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

La Grande Partenza is dit jaar in Venaria Reale, een gemeente in de provincie Turijn. De gemeente kent meer dan 32.000 inwoners en grenst aan de stad Turijn. Eén keer eerder startte de Giro d’Italia in Venaria Reale. In 2011 opende de grote ronde met een ploegentijdrit van 19 kilometer. De eerste etappe van de Ronde van Italië in 2024 kent dezelfde start- en finishplaats als toen. Er wordt namelijk opnieuw gefinisht in de stad van voetbalclubs Juventus en Torino FC.

Hoewel de eerste rit met 140 kilometer een relatief korte is, beoordeelt de organisatie van de Italiaanse wedstrijd de etappe als een 3-sterren-rit. De renners komen onderweg namelijk drie gecategoriseerde beklimmingen tegen, waardoor zij een totaal van 1.850 hoogtemeters moeten overwinnen.

Na een vertrek uit de buitenwijken wordt het peloton via een lus om Turijn geleid. Na iets meer dan 43 kilometer volgt de eerste officiële beklimming van de drieweekse ronde. De Berzano Di San Pietro (4,4 km aan 4,1%) is een beklimming van vierde categorie.

Centraal in de eerste etappe staat een bekendere beklimming: de Superga. De berg staat bekend als scherprechter tijdens veel edities van Milaan-Turijn, maar wordt in de openingsrit vanaf de onbekendere oostkant opgereden. De Superga via dei Colli telt een lengte van acht kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 4,3 procent. Een stuk eenvoudiger dan de bekendere Colle di Superga beklimming. In 2021 finishte de Italiaanse eendagsklassieker voor het laatst op de heuvel ten oosten van Turijn. De wedstrijd was toen een prooi voor Primoz Roglic, die voor Adam Yates als eerste boven kwam op de heilige berg.

De Superga kent vele bijzondere verhalen. De bekendste is misschien wel het verhaal over de vliegramp uit 1949 waarbij een vliegtuig vanwege dichte mist tegen de omheining van de Basiliek, bovenop de berg, vloog. Bij deze crash kwam de bijna voltallige selectie van Torino FC om het leven. Het elftal werd door de vele landstitels in de jaren ervoor als ‘onsterfelijk’ beschreven. De organisatie van de Giro d’Italia heeft bekendgemaakt een speciaal shirt te lanceren ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp.

Na de Superga beweegt het peloton verder richting Turijn. Op een lokaal circuit van 28 kilometer wordt de laatste en lastigste gecategoriseerde berg van de dag beklommen. Op 28 kilometer van de finishlijn ligt de Colle Maddalena (6,1 km aan 7,4%). Deze beklimming is er een van tweede categorie.

Simon Yates won twee jaar geleden de Giro-rit naar Turijn – foto: Cor Vos

Samen met de Superga werd de Colle Maddalena al eens eerder afgewerkt in een etappe van de Giro d’Italia. Tijdens de Ronde van Italië van 2022 waren de twee beklimmingen namelijk in dezelfde volgorde ook al onderdeel van de finale. Die rit was wel een stuk zwaarder dan de openingsetappe van dit jaar, er werden toen namelijk 3.167 hoogtemeters overlegd. De winnaar na die lastige dag was Simon Yates.

Na een afdaling van iets minder dan tien kilometer volgen nog een tussensprint in Moncalieri en (voor een tweede keer) de ongecategoriseerde beklimming van de San Vito (1,4 km aan 9,4%). De heuvel in de absolute finale is later toegevoegd aan het parcours, en lijkt Tadej Pogacar een uitgelezen kans te bezorgen op de eerste Maglia Rosa.

Het muurtje met een lengte van 1,4 kilometer kent namelijk een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 9%. Zijn er sterke sprinters, of überhaupt renners, die de tweevoudig Tourwinnaar kunnen volgen op deze steile heuvel? De top ligt op drie kilometer van de streep. De slotkilometers zijn dus voornamelijk in dalende lijn richting Turijn.

Zaterdag 4 mei, Etappe 1: Venaria Reale – Torino (140 km)
Start: 13.55 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.26 uur

Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Berzano San Pietro (4e cat): tussen 14.56 en 15.02 uur
Tussensprint Moriondo Torinese: tussen 15.09 en 15.16 uur
Top Superga (3e cat): tussen 15.38 en 15.49 uur
Top Colle Maddalena (2e cat): tussen 16.38 en 16.56 uur
Tussensprint Moncalieri: tussen 16.52 en 17.12 uur
Top Bivio di San Vito: tussen 17.01 en 17.22 uur


Favorieten

Wat hebben Svein Tuft, Simon Gerrans, Tom Dumoulin, Lukas Pöstlberger, Primož Roglič, Filippo Ganna, Mathieu van der Poel en Remco Evenepoel met elkaar gemeen? Deze renners veroverden in de laatste tien jaar (sinds 2014) de eerste roze leiderstrui in de Giro d’Italia. Tadej Pogacar zal zich maar wat graag in dit rijtje willen fietsen. De kans dat de Sloveen na de eerste etappe van de Ronde van Italië al aan de leiding staat van het algemeen klassement, is groot. De eerste etappe van Venaria Reale naar Turijn is namelijk niet van de poes.

De 176 deelnemers worden meteen voor de leeuwen gegooid in de 107e editie van de Ronde van Italië, met een bijzonder pittige etappe die doet denken aan een Italiaanse variant op Luik-Bastenaken-Luik of de Clásica San Sebastián. De beklimming naar de basiliek van Superga is het eerste cruciale punt, maar de finale zal – dat verwachten we toch – past echt losbarsten in de laatste 35 kilometer. Dan volgen namelijk nog de Colle Maddalena en twee keer de steile muur van San Vito. De explosieve klimmers mogen zich kortom in hun handen wrijven.

the man, the myth, the legend: Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Dé publiekstrekker in deze Giro, Tadej Pogacar, zal het graag horen. Voor de kopman van UAE Emirates telt er de komende weken maar één ding en dat is het binnenhalen van de eindzege, maar Pogacar zal als de veelvraat die hij is ook graag willen openen met een ritzege en de allereerste roze trui. De Sloveen vindt een finale die hem op het lijf is geschreven en het zou ons niet verbazen mocht hij op de Colle Maddalena al aan een eerste fameuze solo beginnen. Wie Pogacar aan het werk heeft gezien in Luik-Bastenaken-Luik, weet dat hij tot alles in staat is.

We zien eerlijk gezegd niemand in staat om een ontketende Pogacar te volgen, als hij eenmaal zijn duivels ontbindt. Maar we halen toch maar een oud wieleradagium aan: een koers moet nog altijd gereden worden. Met deze gedachte zal Julian Alaphilippe ongetwijfeld van start gaan. De Fransman hoopt in zijn allereerste Giro een glansrol te vertolken en op basis van zijn optreden in de Ronde van Romandië mogen we zeker iets verwachten van de tweevoudig wereldkampioen. De renner van Soudal Quick-Step heeft na een moeilijk voorjaar net op tijd weer de goede vorm te pakken.

En dat komt goed uit, aangezien de openingsrit van de komende Giro in zijn straatje past. Alaphilippe moet zich met zijn explosiviteit en klimvermogen kunnen uitleven op weg naar Turijn. Samen met Mauri Vansevenant vormt hij een zeer gevaarlijke tandem. Vansevenant koerst na een moeilijke periode ook weer als herboren rond, wat onlangs nog resulteerde in topklasseringen in de Amstel Gold Race (4e) en Luik-Bastenaken-Luik (6e). En wie in deze wedstrijden goed voor de dag kan komen, moet zaterdag ook kunnen meedoen om de knikkers.

Julian Alaphilippe maakte een goede indruk in Romandië – foto: Cor Vos

Een renner die we zaterdag ook maar beter in de gaten kunnen houden, is Florian Lipowitz. Het (wieler)leven lacht de 23-jarige Duitser toe. Lipowitz verlengde onlangs zijn contract bij zijn werkgever BORA-hansgrohe, hij mag zich opmaken voor zijn allereerste ronde over drie weken en hij beleeft bovendien zijn doorbraak op het hoogste niveau. Zijn optreden in de voorbije Ronde van Romandië (2e in de koninginnenrit, derde in het eindklassement) was ronduit indrukwekkend. We zijn echt benieuwd of hij de goede lijn kan doortrekken en – vooral – kan bevestigen.

Iemand die zich niet meer hoeft te bewijzen aan de buitenwereld is Romain Bardet, maar de Fransman heeft op zijn 33e nog wel altijd de innerlijke drive om het beste uit zichzelf en zijn omgeving te halen. De kopman van dsm-firmenich PostNL begon door fysieke malheur niet al te best aan 2024, maar wist zich de laatste weken wel te onderscheiden. In de Tour of the Alps (5e) klom Bardet al met de beste renners mee omhoog. Maar wat vooral blijft hangen, is zijn tweede plek in Luik-Bastenaken-Luik, achter de ongenaakbare Pogacar. In de Giro komen de twee elkaar weer tegen. Zien we nu een andere uitkomst?

Florian Lipowitz, de verrassing van de voorbije Ronde van Romandië – foto: Cor Vos

Alaphilippe en Bardet zijn misschien wel de twee grootste kanshebbers aan Franse zijde, maar we schuiven ook graag Aurelién Paret-Peintre naar voren. De coureur van Decathlon AG2R is al jaren een uitstekende subtopper in het klim- en rondewerk, maar heeft dit jaar een extra stap gezet. Zijn uitslagen van de voorbije maanden illustreren dit: vooral zijn vijfde plaats in Luik-Bastenaken-Luik springt eruit. Het laat zien dat de explosieve en bovenal snelle Paret-Peintre – die vorig jaar al een rit wist te winnen in de Giro – goed uit de voeten kan op lastig, heuvelachtig terrein.

Ook de nummer acht van Luik-Bastenaken-Luik, Alexey Lutsenko, hoopt zaterdag een gooi te doen naar de allereerste roze trui. De Kazach was aanvankelijk niet voorzien voor de Ronde van Italië, maar werd door zijn ploeg Astana Qazaqstan in extremis – als vervanger van de Deen Anthon Charmig – opgeroepen. We twijfelen echter niet aan de staat van paraatheid van Lutsenko. De ervaren allrounder zal met al zijn koersvernuft ongetwijfeld op een plannetje broeden, in de hoop Pogacar zo de loef af te steken.

Aurelién Paret-Peintre is bezig aan een geweldig seizoen – foto: Cor Vos

Maar Lutsenko is niet de enige renner die zal hopen op een buitenkansje. Jayco AlUla heeft met Filippo Zana en Luke Plapp twee interessante renners in de gelederen. Zana weet hoe het voelt om als Italiaan een etappe te winnen in de Giro en zal dit graag nog een keer willen beleven. Voor Plapp is het dan weer een eerste kennismaking met de Italiaanse ronde, maar op basis van zijn voorseizoen zal hij dit niet onopgemerkt voorbij willen laten gaan.

BORA-hansgrohe rekent in dit soort ritten – naast de talentvolle maar nog onervaren Lipowitz – ook op Daniel Felipe Martínez. De Colombiaan begint vooral met klassementsambities aan de Giro, maar zal een eventuele ritzege zeker niet laten liggen. Een andere Zuid-Amerikaan, Jhonatan Narváez, zal de openingsrit ook hebben aangekruist. De Ecuadoraan van INEOS Grenadiers kan met zijn explosiviteit ver komen, maar kwam sinds zijn valpartij (en opgelopen hersenschudding) in Gent-Wevelgem niet meer in actie. Beschikt hij zo vroeg in de Giro weer over zijn beste benen?

Voor Narvaez’s ploegmaat en klassementskopman Geraint Thomas is het vooral zaak om geen tijd te verliezen en – waar mogelijk – zelfs te winnen. De eveneens voor INEOS Grenadiers uitkomende Tobias Foss krijgt wellicht een vrijgeleide om op jacht te gaan naar de ritzege. Decathlon AG2R heeft tevens meerdere ijzers in het vuur met – buiten de eerder genoemde Aurelién Paret-Peintre – klassementsrenner Ben O’Connor, sprinter/puncheur Andrea Vendrame en de jongste van de broers Paret-Peintre, Valentin.

Attila Valter (VLAB) is een gevaarlijke klant voor de ritzege – foto: Cor Vos

Andere renners om in de gaten te houden, zijn Attila Valter (Visma | Lease a Bike), Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe), Italiaans kampioen Simone Velasco en diens ploeggenoot Lorenzo Fortunato (Astana Qazaqstan), Esteban Chaves (EF Education-EasyPost), Michael Woods en Nick Schultz (Israel-Premier Tech).

Verder noteren we de namen van Juan Pedro López (Lidl-Trek), Pelayo Sánchez, Einer Rubio (Movistar), Kevin Vermaerke (dsm-firmenich PostNL), Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Matteo Fabbro, Davide Piganzoli (Team Polti-Kometa), Giulio Pellizzari (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Ewen Costiou (Arkéa-B&B Hotels). En tot slot: wat kan Laurence Pithie in een rit met een dergelijk zware finale? De Nieuw-Zeelandse seizoensrevelatie van Groupama-FDJ komt bergop wellicht wat te kort, maar hij mag ons altijd verrassen!

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Julian Alaphilippe, Florian Lipowitz
** Aurélien Paret-Peintre, Mauri Vansevenant, Romain Bardet
* Alexey Lutsenko, Luke Plapp, Daniel Felipe Martínez, Filippo Zana


WielerFlits Podcast


Weer en TV

Het zit de renners in het eerste weekend van de Giro d’Italia niet echt mee. Volgens de laatste weersvoorspellingen krijgt het peloton een grauwe en grijze zaterdag voorgeschoteld. Wolken voeren de boventoon, terwijl de kans op een regenbui ook vrij groot is. De temperatuur schommelt in de middaguren rond de zeventien graden Celsius. De wind waait matig vanuit het zuidwesten.

De 107e Giro d’Italia is van start tot finish te volgen op Eurosport en op de online kanalen van Eurosport en Discovery+. De sportzender is er zaterdag bij vanaf 13.30 uur. Voor de exacte uitzendtijden kan je kijken in onze tv-gids Wielrennen op TV.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
52 Reacties
01-05-2024 17:43
“De Superga kent vele bijzondere verhalen. De bekendste is misschien wel het verhaal over de vliegramp uit 1949 waarbij een vliegtuig vanwege dichte mist tegen de omheining van de Basiliek bovenop berg vloog. Bij deze crash kwam de bijna voltallige selectie van Torino FC om het leven.”

Laat dit voorval nou juist de reden zijn waarom men dit jaar Turijn heeft gekozen voor La Grande Partenza. Op 4 mei 2024 is het namelijk exact 75 jaar geleden dat de vliegtuigramp zich voltrok, en deze eerste etappe is uitgetekend ter nagedachtenis aan ‘La Squadra Granata’, oftewel het nog altijd tot de verbeelding sprekende elftal van Torino FC uit de tweede helft jaren ’40.

Al na 5 km koers scheert het peloton in de gemeente Borgaro Torinese langs een monument ter ere van Il Grande Torino, getiteld ‘T'las vinciù 'l mund’ (‘de wereld lag aan je voeten’), een strofe in het Piemontees uit een gedicht van schrijver-dichter Giovanni Arpino.

Tot op heden wordt er ieder jaar op 4 mei door tifosi van Torino FC een processie gehouden vanuit het centrum van Turijn naar de basiliek op de Superga, de route die doorgaans ook in de wielerklassieker Milaan-Turijn wordt opgenomen. Ook dit jaar staat de processie op het programma, en om deze traditie niet te verstoren wordt de Superga daarom in deze etappe vanuit de minder zware oostkant beklommen.

Het vliegtuigongeluk liet het Giropeloton in 1949 niet onberoerd. Zo was Coppi, supporter van Torino FC, bevriend met sterspeler en aanvoerder Valentino Mazzola, en vooral met linksbinnen Ezio Loik. Zijn legendarische zege van de etappe Cuneo-Pinerolo op vrijdag 10 juni droeg Coppi onmiddellijk op aan Loik. De volgende dag stond een tijdrit in Turijn als voorlaatste rit op het programma. Voor Coppi een formaliteit want hij had een zeer comfortabele voorsprong van meer dan 20 minuten op Bartali. De Giro-organisatie had Mirella, het bijna 4-jarige dochtertje van Loik als beschermvrouwe, La Madrina, van de etappe aangesteld. Zij mocht na afloop in het Motovelodromo di Corso Casale, - gelegen aan de voet van de Superga-, een groot boeket blauwe hortensia’s aan Coppi, die net een nieuwe roze trui had opgehaald, overhandigen. Op zijn beurt schonk Coppi het meisje behalve een dikke zoen ook een Bianchi kinderfiets, aan dewelke ze naar eigen zeggen nog jaren plezier heeft beleefd.
Mirella werd later docente bouwkunde in Milaan; vijf jaar geleden verscheen van haar hand een biografie over haar vader.
    02-05-2024 22:13
    Jacco wat een feest dat je bestaat.

    Ik kan alleen maar hopen dat Wielerflits je ooit een contract (platform in voorbeschouwingen) biedt.
    03-05-2024 07:00
    Hear, hear!
    03-05-2024 13:26
    Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het lezen van voorbeschouwingen van de Giro en eigenlijk alle Italiaanse koersen is een must puur en alleen al voor een anekdote van Jacco
    03-05-2024 14:45
    Jacco go go Jacco
01-05-2024 09:49
Lipowitz na één goede rit bijvoorbeeld alweer boven de nummer 2 van Luik - Bastenaken - Luik zetten bijvoorbeeld voelt dan toch weer een beetje alsof de hype-trein net iets te hard vertrokken is.
01-05-2024 13:29
34 namen noemen in de voorbeschouwing, is dit allemaal om Wielerflits in te dekken voor als er iemand buiten de genoemde namen wint? Beetje veel van het goede, houd het gewoon bij een naam of 15-20 in het artikel.
    04-05-2024 08:31
    Haha, zat ook al te tellen. Echt onzinnig inderdaad. Lijkt op indekken. Het ontbreekt nog aan de zin: ‘mocht er in het peloton niet aan de boom worden geschud, dan komen de sprinters(noem alle sprinters die een drempel overkomen) natuurlijk ook in aanmerking voor de winst.
01-05-2024 10:24
Waarom zou Pogacar nu al alles op alles zetten om in het roze te willen rijden?
Is het niet handiger voor zijn ploeg als een ander team de roze trui pakt en komende dagen het kopwerk kan doen om deze trui te verdedigen?
    04-05-2024 12:35
    Hij kan de hele Giro in de roze trui rijden (op vandaag na). Zoiets heeft hij vast op zijn bucket list staan.
01-05-2024 10:31
pogi gunt de trui aan iemand anders zodat hij de plichtplegingen nog even kan skippen
    01-05-2024 10:36
    Dat is ook mijn scenario... Geef dat roze maar aan één van de Paret-Peintre broeders of iemand anders van dat statuur.
    03-05-2024 11:45
    Zou kunnen, maar in de afgelopen jaren zag je dat Pogi dat weinig interesseerde. In 2022 pakt hij in de Tour in Longwy op dag 5 al het geel bijvoorbeeld, vorig jaar in Baskenland ook gelijk in de aanval.
01-05-2024 11:14
Eerste rit is voor Pogacar, dan zal die de trui in rit 2 wel weggeven. Althans dat is mijn gedachte.
    01-05-2024 20:30
    Mijn gedachte ook. Pogi wil liefst zoveel mogelijk ritten winnen met zo weinig mogelijk energie verspillen. Ik denk dat we hem gaan zien, zoals zijn eerste Tour overwinning. In de laatste moeilijke km wegpoefen. En in bepaalde ritten het verschil met de (mogelijke) concurrenten maken tot het geruststellend groot is.
    01-05-2024 21:01
    Rit 2 heeft wel lange vlakke aanloop.. kan lang duren voor ontsnapping weg is, dus je kan wel namen noemen, maar met zo aanloop zitten er vaak niet (top)klimmers in de kopgroep, sheffield!
01-05-2024 19:25
Waarom zegt iedereen toch altijd: … km aan ..%. Slaat taalkundig nergens op dat woord “aan”.
    01-05-2024 20:50
    Hoe moet het dan wel ?
    01-05-2024 20:54
    1,4 km à 9,4%? :p
    01-05-2024 21:07
    met een gemiddelde van...
01-05-2024 15:33
Laporte vind ik na Bardet en Pogi de grootste kanshebber.
01-05-2024 20:17
Pogi zal gewoon willen winnen, bullshit van nog niet roze te willen, druk weg als hij wint.. van etappe 3 tot tijdrit moeten toch sterke(sprinters) ploegen controleren.. al hoop ik dat julian eens stunt, van het klassement is pogi zijn grootste uitdager in rit 1 toch bardet en martinez, profiel te zien
01-05-2024 21:14
Ala 3 sterren??? Man man man
01-05-2024 13:36
Ganna als het niet te heftig aan toe gaat kan ee nog bij zitten en in de sprint winnen of Sheffield
01-05-2024 14:09
Hoe wordt Schachmann hier niet eens genoemd. Was vroeger geweldig op zulke aankomsten en was heel sterk in het Baskenland
    01-05-2024 15:33
    Heb jij de laatste 3 jaar koers gekeken? Meer dan logisch dat Schachmann hier niet wordt vermeld.
    04-05-2024 19:23
    Heb jij een maand geen koers gekeken? Het kan eens over zijn met pech en malheur
01-05-2024 20:38
Deze willen pakken betekent je ploeg fors aan het werk zetten vanaf dag 1 (want vandaag al vlucht controleren -in je eentje want wie gaat pogi helpen) en dan vanaf dag 1 extra takeb vanwege de trui en meteen dag 2, 3, etc ook controleren. Dan is je ploeg leeg in week 3, waarin je ze hard nodig gaat heben.
    02-05-2024 13:31
    Blijkbaar zou Pogacar velen moeten pleasen met vanaf dag 1 de roze trui te pakken, elke dag het boeltje op stelten te zetten met zijn aanvallen, circa 12 ritzege's boeken.....want ocharme, we zouden anders een oersaaie Giro te zien krijgen.

    Of sommige bewonderaars van de gele brigade, die zich al verlekkeren met het idee dat Pogi
    gesloopt en uitgewrongen uit deze Giro zou komen en daarmede de Tour ook zou verliezen.

    Nu, Pogacar weet goed genoeg dat door zijn combo met de Tour, ook hij verplicht is om vele
    dagen op spaarmodus te rijden om niet teveel in zijn krachtenarsenaal te moeten tasten, om
    vervolgens nog op een goed niveau de Tour te kunnen rijden.
    Het spektakel en entertainment verzorgen is aan alle andere renners die zich moeten bewijzen
    om een top10 in het AK te behalen.....terwijl Pogi 'just niks moet' en enkel maar wanneer hij wilt.
    02-05-2024 13:47
    Als je de de leiderstrui hebt is je ploeg helemaal niet verplicht om om kop te rijden. Laat het lekker aan de ploegen die voor de etappe willen strijden.
02-05-2024 11:43
Bij de favorieten mis ik toch wel Tiberi, is echt in vorm!
02-05-2024 13:25
Pogacar gaat zich de eerste twee dagen helemaal geven voor een comfortabele voorsprong voor de rest van de ronde. Hoeft hij zich misschien niet meer tot het uiterste in te spannen voor de laatste week
    03-05-2024 13:21
    Je doet het klinken alsof Pogacar op die klim van 1,4km met een gemiddeld stijgingspercentage van (goed gezegd hé) 9% een minuut of 3 zal pakken op zijn concurrenten. Heavy !
03-05-2024 20:57
Dark horse
"Christophe Laporte"
01-05-2024 09:55
Pogacar of een voor het klassement niet gevaarlijke klant. Ik zet bij gebrek aan de gebroeders Yates in op de ploeg in vorm, Quiten Hermans.
    01-05-2024 10:06
    Een voor het klassement niet gevaarlijke klant; doel je dan op een vlucht van de dag die het zal halen? Want dat gaat voor de eerste roze trui zeker niet gebeuren. Pogacar zal alles op alles zetten.
    01-05-2024 12:28
    Als de klassementsmannen er om willen strijden op het laatste muurtje, gaat er behalve Pogacar niemand loskomen. Als er 1 gaat, volgen ze allemaal ( indien bij machte). Wie er mogelijk wel vandoor kan glippen is een Hermans, Paret-Peintre, Storer, iedere Qiuckstepper.
01-05-2024 10:09
Teamleider UAE gaf aan dat het plan is om Pogi in het begin van de Giro conservatief te laten rijden. Gezien zijn goede punch eerder dit jaar denk ik dat de eerste rit naar Narvaez gaat!
    02-05-2024 22:56
    Conservatief rijden kan ook betekenen pas op het laatste muurtje aanvallen. Een solo van 3 km, waarvan grotendeels afdaling gaat echt niet veel energie kosten en dat muurtje wordt sowieso al vol opgeknald. Ik denk vooral dat de vraag is hoeveel energie UAE wilt steken in het controleren van de vlucht, jagen op mogelijke anticiperende kanshebbers voor de ritzege die niet gevaarlijk zijn voor het klassement (types a la Narvaez, Zana, Tratnik) en/of hard maken van de koers op de eerdere beklimmingen.
01-05-2024 19:58
Wat een schitterende openingsetappe! Ik zou het leuk vinden wanneer Pogacar gaat proberen 3wkn in de Roze Trui te rijden als een soort van extra uitdaging, anders gaat het allemaal wel heel saai worden.
02-05-2024 11:11
Pogi van begin tot eind in het roze, de overige ploegen zullen ook de koers dragen in het gevecht voor plaats 2.
03-05-2024 12:09
Conner, Arendsman of Uijtebroeks?? Welke 2 van de 3??
    03-05-2024 13:11
    Welke twee van de drie namen verkeerd geschreven zijn ? Ummm ... ik denk alle drie.
03-05-2024 13:03
Jammer dat Positano niet meedoet
03-05-2024 14:38
Pogacar wint. De rest spartelt daarachter om de overige podiumplaatsen: Hermans, Tiberi, Bardet, Paret en Bagioli misschien als hij in vorm is.
03-05-2024 21:24
Lonardi of vernon in mijn team doen?
04-05-2024 08:57
Arme Giro. Is de teloorgang ingezet (voor zover dat al niet het geval was)?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine