Giro 2024: Tadej Pogacar sprint op Prati di Tivo met overmacht naar derde ritzege
foto: Cor Vos
zaterdag 11 mei 2024 om 16:50

Giro 2024: Tadej Pogacar sprint op Prati di Tivo met overmacht naar derde ritzege

Tadej Pogacar heeft zijn derde ritzege in deze Giro d’Italia geboekt. De Sloveen liet het op Prati di Tivo, de laatste beklimming van de achtste etappe, op een sprint aankomen en maakte het schijnbaar moeiteloos af. Cian Uijtdebroeks en Thymen Arensman finishten in het eerste groepje.

Nadat op dag twee al bergop werd gefinisht,  was het wachten tot dag acht voor de eerste échte bergetappe van de Giro d’Italia. De etappe kende drie gecategoriseerde beklimmingen, waaronder de Prati di Tivo (14,6 km aan 7%). Op deze klim was na 152 kilometer de eindstreep getrokken. Christophe Laporte hoefde daar niet meer omhoog: de Europees kampioen ging niet van start, omdat hij nog teveel last had van een val in rit vijf.

Koers in de eerste kilometers!
Het was oorlog in de openingsfase van de rit. Het halve peloton wilde in de vlucht van de dag zitten en dus zagen we op het eerste, ongecategoriseerde klimmetje al verschillende uitvalspogingen. Georg Steinhauser (EF Education-EasyPost) en Ewen Costiou (Arkéa-B&B Hotels) sloegen een gaatje, maar aan de voet van de Forca Capistrello (16,3 km aan 5,6%), de eerste gecategoriseerde klim, zat alles nog op een zakdoek.

Tijdens de eerste hellende kilometers kreeg een zeer grote kopgroep echter wat meer ruimte. Hierbij onder meer Romain Bardet, Nairo Quintana, Jhonathan Narváez, Michael Storer en Julian Alaphilippe. Die laatste plaatste twee tussenversnellingen, waardoor de kopgroep uiteenspatte. Vanuit het uitgedunde gezelschap reden Steinhauser, Simon Geschke en Bardet (de bestgeklasseerde vooraan) vervolgens weg. Valentin Paret-Peintre wist in het tweede deel van de klim ook nog aan te sluiten.

Romain Bardet koos de aanval – foto: Cor Vos

Kopgroep van veertien
De vier kwamen met een halve minuut voorsprong op de eerste achtervolgers, Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) en Alessandro Verre (Arkéa-B&B Hotels), over de top van de Forca Capistrello. Niet veel verder volgden Narváez en Alaphilippe, die weer een handvol seconden hadden op Storer, Quintana, Pelayo Sánchez (Movistar), Alessandro De Marchi (Jayco AlUla), Martin Marcellusi (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Henok Mulubhran (Astana Qazaqstan).

Na de afdaling van de Forca Capistrello kwamen de verschillende groepjes vooraan samen. We kregen zo een vroege vlucht van veertien renners. Het peloton, waar UAE Emirates het tempo bepaalde, hield de aanvallers nadien erg kort. Meer dan tweeenhalve minuut kregen ze niet, waardoor het roze van Pogacar nooit in gevaar kwam. Bardet stond immers al op meer dan vijf minuten.

UAE Emirates controleerde – foto: Cor Vos

Prati di Tivo
Op 45 kilometer van de finish hadden de aanvallers nog maar iets meer dan één minuut. Het leidde op de Passo Capannelle (8.1km à 4.7%), de voorlaatste beklimming van de dag, tot wat onrust. Maar de rust keerde weder en de aanvallers liepen zelfs weer iets verder uit. Aan de voet van Prati di Tivo was hun voorsprong echter nog minimaal: minder dan een halve minuut. Voor Valentin Paret-Peintre was dat geen reden om het op te geven. De frêle klimmer liet zijn medevluchters achter en verweerde zich kranig tegenover de groep der favorieten.

Die groep dunde trouwens al aardig uit. Onder meer Juan Pedro López, Luke Plapp en Alexey Lutsenko – vorige maand nog winnaar op Prati di Tivo in de Giro d’Abruzzo – moesten vroeg op de klim al passen. Valentin Paret-Peintre bleef ondertussen dapper doordoen, maar op vier kilometer van het einde vatte het door Rafal Majka aangevoerde pelotonnetje de Fransman in de kraag. Majka bleef vervolgens tempo houden, waardoor niemand aan kon vallen. Ook Pogacar zelf wachtte voorlopig af.

Pogacar veruit de snelste
Het was uiteindelijk Antonio Tiberi die het bal opende, op een kleine twee kilometer van de streep. Pogacar sprong naar het wiel, net als Cian Uijtdebroeks, Einer Rubio, Ben O’Connor, Daniel Felipe Martínez, Geraint Thomas en uiteindelijk ook Thymen Arensman. De Nederlander plaatste meteen nadat hij aansloot een aanval. Pogacar liet hem echter niet gaan en reageerde vervolgens ook op een tweede uitvalspoging van Tiberi, een aanval van Storer en nog een demarrage van Arensman.

Arensman besloot daarna tempo te maken voor Geraint Thomas, maar vanuit de achterhoede kwam Majka nog een keer terug. Hij deed een uitgeleide voor Pogacar, die in de sprint geen kind had aan de concurrentie. Hij won afgetekend. Martínez was best of the rest en eindigde als tweede, voor O’Connor. Cian Uijtdebroeks (zevende) en Thymen Arensman (achtste) finishten ook in de top-tien.

foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
48 Reacties
11-05-2024 17:14
Het is heel simpel helaas, er zijn 4 top klassementsmannen en daar is er maar 1 van hier. Het is met de rem erop en 2 vingers in de neus wat hij doet. Is het leuk? Nee maar je kan het moeilijk Pocagar kwalijk nemen dat hij veel beter is dan de andere hier.
Hij gaat, zonder pech/ziekte, deze ronde met speels gemak winnen. Als hij zelf wil komen er nog makkelijk 4 a 5 ritzeges bij.
    11-05-2024 17:34
    Jij zit idd kapot… ga je schamen…
    11-05-2024 20:23
    Volgens mij zijn er maar twee, Pogacar en Vingegaard.
    11-05-2024 22:31
    4?
    11-05-2024 22:48
    Afgezien van de laatste honderden meters, heeft Pogi zich niet eens ingespand vandaag.
    12-05-2024 09:15
    4? Als je de uitslagen van laten we zeggen de laatste 4 jaar pakt in grote rondes. Zie ik er toch echt maar 3 die meermaals hebben gewonnen of vaak podium hebben gereden. Evenepoel is wereld top in de kleine rondes, maar in de grote echt nog niet. Puur qua resultaten, kan je hem nog niet in dat rijtje zetten. Wie weet over 2 jaar? Maar geef hem aub nu nog niet onterecht die titel. Voor nu doet die het in gt's nog niet beter dan een Carapaz, Hindley of S. Yates.
11-05-2024 16:54
beetje jammer dat alleen tiberi en arensman iets probeerden, dat zijn nu niet meteen de renners die het pogacar moeilijk gaan maken, dat beantwoordt hij zittend
    11-05-2024 17:10
    Ik zat ook te wachten op aanvallen van roglic, Evenepoel en vingegaard maar ze bleven zitten waar ze zaten.
    11-05-2024 18:28
    Gibo die rijden niet mee deze Giro
    11-05-2024 18:39
    Echt waar?
    11-05-2024 22:56
    Evenepoel. Hahaha!
11-05-2024 16:50
De Giro wordt met de dag spannender.
11-05-2024 16:52
Slaapverwekkende verschrikking deze etappe. En het gaat zo alleen nog maar erger worden in week 2 en 3..
    11-05-2024 22:50
    De strijd om plek 2 moet nog losbarsten
11-05-2024 16:52
Dit was het wielerjaar 2024 zoals we het kennen!
11-05-2024 16:53
Pogi de Kannibaal. Alsof het hem geen moeite kost.

Thymen en Cian lekker bezig! Zie ze beide nog op het podium eindigen met wat geluk.
    11-05-2024 22:32
    Moet wel heel wat gebeuren wil Arendsman op podium komen. Die staat al achter en er zijn er vooralsnog zeker 7 beter!
11-05-2024 16:55
[i]Edit redactie: Insinuaties mogen op ons forum, niet hier in de comments.[/i]
    11-05-2024 16:59
    Gaan we dit gezeik nou onder iedere overwinning van Pogi krijgen? Zeg je dit ook over Vingegaard die met 7 min voorsprong wint van de zelfde renner die hier nu de Giro domineert?
    11-05-2024 17:11
    @bryan Ja, dat ga je zeker krijgen!
    11-05-2024 17:13
    Ik kijk inderdaad al uit naar het afnemen van de Tours van Vingegaard, de Giro van Roglic en de Vueltas van Roglic en Kuss.
    11-05-2024 22:33
    Kijk iets anders als je zo kijkt!
    11-05-2024 22:55
    Gelukkig dat je Evenepoel zn Vueltaatje wel gunt?
11-05-2024 16:58
Dit was bijna gênant. Pogacar op 60% terwijl de rest op het tandvlees moeite heeft om bij te blijven. Zo is een wedstrijd gewoon niet leuk.
    11-05-2024 17:14
    Genant maar vooral ongeloofwaardig. Weeral een irrelevante overwinning.
    11-05-2024 17:16
    Laat bijna maar weg wat mij betreft. Er zit maar een ding op (en dat doen ze helaas toch niet): met zijn allen tegen UAE en Pogi. Dan kan het mss nog leuk worden.
11-05-2024 16:58
Saaie dag met een voorspelbare uitslag. Ik hoop dat de Giro niet zo saai afloopt en dat er nog spanning komt.
    11-05-2024 17:11
    Ik vind deze Giro eigenlijk al veel leuker dan die van vorig jaar ( die in mijn ogen de saaiste grote ronde was die ik al heb gezien).
    Dat er geen spanning zal zijn voor wie het roze zal behalen is misschien jammer. Maar er is wel degelijk veel strijd erachter, spanning tussen vluchtergroep en kopmannen zelfs animo tijdens 'saaie' sprintersritten.

    Dan heb ik liever elke dag wat spanning en strijd tijdens de etappes dan elke dag een saaie rit, maar je weet wel maar op voorlaatste dag wie het AK zal winnen ( zoals vorig jaar).
11-05-2024 17:07
De strijd om de witte trui is best wel spanned tussen Tiberi, Cian, and hopelijk Thymen!
11-05-2024 17:09
Pogacar is echt alleen goed voor de race in de kasseiklassiekers, Sanremo, en de Tour (mits Vingegaard er ook is). Voor de rest zuigt hij alle spanning uit de wedstrijd.
11-05-2024 17:17
Pogacar rijdt op 80% terwijl de rest op 100% rijdt. 3km voor de finish gaat tie spelen met zn concurrenten. Pogacar heeft maar 1 concurrent en die zit in de lappemand. Als hij zuinig met zijn krachten om zou gaan(kan hij niet), dan is het in 2024 mogelijk om alle 3 de grote rondes te winnen, tenzij Vingegaard fit is voor de Tour.
    11-05-2024 20:18
    Tour zal moeilijk worden naar Spanje zal toch wel een serieuze optie zijn voor Vingegaard
11-05-2024 17:10
Ronde van Hongarije is leuker om naar te kijken.
11-05-2024 17:15
Hoe lang kan je doen over een nieuwe GC berekenen... Pcs ook een snipperdag?
    11-05-2024 17:19
    Cian top 5 en wit, Thymen top 10.
11-05-2024 17:41
Ik heb met jullie mee gegaapt. Maar goed, we wisten van tevoren dat deze Giro één grote Pogacar show zou worden. Nu kan ik wel mijn stokpaardje van stal halen dat eendagskoersen veel aantrekkelijker zijn dan de grote rondes omdat iedereen daar va banque durft te spelen maar helaas was daar dit jaar ook nauwelijks sprake van. Ik zie dus wel wat in voorstellen als een soort major league waar de beste top 10 of 25 of whatever renners verplicht aan de start moeten verschijnen want nu lijkt het wel alsof ze elkaar zoveel mogelijk ontlopen.
    11-05-2024 17:48
    Die top 10 is maximaal een top 5 en dan nog.
    11-05-2024 18:28
    Leuk idee alleen het probleem zit hem erin dat de wedstrijden zelf alure hebben. Je kan niet tegen deze top 10 zeggen: jullie mogen niet meer meedoen met de rondes en monumenten en moeten de "champions tour" doen. Maar je kan ook niet zeggen tegen de overige 500 profs dat helaas de tour en de 5 monumenten voor de top 10 + ploeg is. Zo'n knecht van pakweg Bardiani is maar wat blij dat hij überhaupt in de giro mag rijden.
    11-05-2024 19:00
    Idd Alfred, een soort champions league waar alle toppers gewoon meedoen. Grote rondes naar 2 weken dan, is meer dan zat. Dit 'de topfavoriet wint op 60%' is te genant voor woorden.
11-05-2024 18:55
De eerste renner die zonder twijfel aan het eind van zijn loopbaan de voet naast die van Eddy mag zetten. Qua aantal overwiningen niet, maar rekening houdend met de huidige competitie zeker wel.
    11-05-2024 19:04
    De Romantiek is verdwenen uit de koers jammer genoeg. Het is allemaal zo robotisch geworden. Er zijn ook geen persoonlijkheden meer, net als ih voetbal. Sire, er zijn geen wereldsterren meer...
11-05-2024 16:53
Soeverein afgemaakt door Pogacar. En toch heb ik mijn bedenkingen bij deze gretige teamtactiek. UAE had hier makkelijk de kopgroep een grotere voorsprong kunnen geven. Laat de andere teams de kastanjes maar uit het vuur halen. Nu rookt ie opnieuw zijn ploeg op, terwijl ie die mannen nog hard nodig zal hebben om na 21 etappes in het roze te staan.
    11-05-2024 16:58
    Ach, gisteren was een rustdag, morgen een makkelijke rit en maandag opnieuw rustdag. Vandaag kon het dus wel.
    In de laatste week zullen ze hier en daar wel eens een snipperdag nemen.
    11-05-2024 18:20
    Ik begreep dat de renners van UAE zelf besloten dat ze voor de rit gingen. Van de ploegleiding en Pogi zelf hoefde het niet zo, maar bv Laengen, Novak, Grosschartner en Majka hadden besloten dat Pogi de rit moest gaan winnen. Opzich een mooi gebaar en een extreem vertrouwen in Pogacar, je vraagt je alleen af of die ploeggenoten het grotere plaatje wel kunnen overzien en of ze niet afgeremd hadden moeten worden door de ploegleiders en Pogacar zelf
11-05-2024 17:03
UAE krijgt de ritzege in de school geworpen door een sterke, grote kopgroep die niet overeen komt zonder klimmers op te hoeven branden. Majka en Pogi controleerden meer dan dat ze vol gingen om het zo economisch mogelijk af te maken.
11-05-2024 19:59
Dit is idd een crazy generatie. Maar denk dat het in de tijd van eddy ook wel een zotte generatie was met veel toppers
11-05-2024 20:16
Poe nou sensatie niet iets om nu wakker van te liggen. Lijkt toch beter van verdeel en heers. Hoezo alles winnen, maak je dan vrienden. Lekkere tegenstand, hmmmmm tsja van wie
12-05-2024 05:42
Veel gezeur hier, maar dit is toch veel beter dan vorig jaar? Roglic versus Thomas en niemand deed iets vanwege de laatste zware week. In die laatste week gebeurde er ook niks vanwege de laatste tijdrit.

Pogacar rijdt tenminste om te winnen. We zullen zien of hij zo sterk blijft de komende weken. Cian bijvoorbeeld lijkt geen trap teveel te doen. Zijn aanpak is anders en het is interessant om te zien of dat in de laatste week nog gaat uitmaken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine