Giro 2024: Soudal Quick-Step lijkt zich niet te kunnen vinden in straf Tim Merlier
Merlier (links) kwam als tweede over de streep, maar werd gedeclasseerd - foto: Cor Vos
donderdag 16 mei 2024 om 08:31

Giro 2024: Soudal Quick-Step lijkt zich niet te kunnen vinden in straf Tim Merlier

Tim Merlier kwam woensdag in de elfde etappe van de Giro d’Italia als tweede over de finish, maar werd uiteindelijk gedeclasseerd. Zijn manoeuvre in de massasprint, waarbij hij van het midden van de rijbaan naar de rechterkant ging, is door de jury beoordeeld als strafbaar. Soudal Quick-Step, de ploeg van Merlier, lijkt het niet eens met de straf.

De Belgische ploeg reageerde bij aankomst aan het teamhotel kort op de sanctie. “De rit naar het hotel was een nachtmerrie. We kunnen niet echt reageren”, citeert Het Laatste Nieuws. “Het is een beslissing van de UCI en we vinden het hun taak om de mensen te helpen begrijpen waarom ze tot deze beslissing zijn gekomen”, lijkt de formatie zich niet echt te kunnen vinden in de straf.

Merlier ging de sprint in Francavilla al Mare vroeg aan en koos ervoor om op dat moment langs de hekken te sprinten. Daarmee hinderde hij de opkomende Juan Sebastián Molano, die zijn benen stil moest houden en een goede uitslag kon vergeten. Merlier werd nog ingehaald door de uiteindelijke ritwinnaar Jonathan Milan en werd zelf tweede, maar die plaats is hij dus kwijt.

Merlier werd door de jury namelijk gedeclasseerd en teruggezet naar de laatste plaats in het peloton. En daar bleef het niet bij, want de Belgische sprinter kreeg daarbovenop nog eens twaalf punten in mindering voor het puntenklassement. Hierdoor kijkt Merlier plots een achterstand aan van maar liefst 137 punten (229 om 92) punten op Jonathan Milan. Merlier kreeg ook nog een geldboete van 500 Zwitserse frank, omgerekend zo’n 509 euro.

“Met tegenwind ging ik van net te ver aan”, analyseerde Merlier na afloop bij Eurosport, nog voor zijn declassering. “Ik voelde dat Milan erover kwam, hij was een beetje sneller vandaag. De ploeg heeft het de hele dag perfect gedaan, ze hebben me goed in positie gebracht. Het is jammer dat ik niet voor hen kan winnen, maar de Giro is nog niet klaar.”

RIDE Magazine
25 Reacties
16-05-2024 09:02
Hmm. Ik zie het nu net. Merlier dacht al wat extra voorsprong te hebben en had volgens mij niet het idee dat er al iemand naast hem zat. Als hij wat eerder aanzet dan is dat ook niet zo. Vindt Merlier verder altijd wel een nette sprinter, die doet zoiets niet bewust. Toch is de straf wel terecht.
    16-05-2024 09:17
    En Pithie die zetten ze niet terug maar geven ze een andere straf. Omdat die geen gevaar is voor de Italiaan in de puntentrui misschien?
    16-05-2024 11:03
    @Steven_E Pithie krijgt dezelfde straf als Lamperti enkele dagen geleden. Jammer dat je hier niet na refereert.
    16-05-2024 12:44
    Eigenlijk omdat Lamperti geen top-uitslag reed & het terugzetten daar dus geen echte straf was geweest. Ik heb die rit niet gezien (zat op het vliegtuig) vandaar dat ik er niet naar refereerde.
    16-05-2024 12:47
    Plus: mijn reactie was dan eerder dat ze Merlier beter dezelfde straf hadden gegeven dan Pithie (en dus Lamperti) eerder dan omgekeerd. Dus dat jij Lamperti er nog bijhaalt versterkt net m’n punt dat deklassering van Merlier niet in lijn is met andere sancties. En dus … omdat het de grootste bedreiging was voor de Italiaanse puntentrui.
16-05-2024 09:20
En waar in het artikel staat er dat Quick Step het niet eens is met de straf?
16-05-2024 10:11
Bizar dat Soudal Quick Step hier tegen ageert. Toen het om hun eigen renner ging (Jakobsen) schreeuwden ze moord en brand om straffen. Nu zijn ze de veroorzaker (ze mogen blij zijn dat Molano remt), want anders lag die in de boarding.
    16-05-2024 12:30
    Ja inderdaad, situaties zijn perfect vergelijkbaar...
    16-05-2024 13:04
    Ze ageren niet. Ze zeggen dat ze geen uitleg hebben gekregen van de jury
    16-05-2024 13:08
    Het verschil is toch duidelijk mag ik hopen? Jakobsen zat al veel meer naast Groenewegen & die laatste smakt herhaaldelijk richting boarding.
    16-05-2024 15:17
    @peetvader
    Euh ! Er is nog wel een verschil tussen van je lijn afwijken of iemand bewust de hekken in duwen zoals Groenewegen deed
16-05-2024 09:01
Dat noemen ze nog eens woorden in de mond leggen :)
16-05-2024 09:24
Op zich ben ik niet tegen om sprinters te straffen wanneer ze teveel naar rechts of links uitwijken. Enige wat ik wel vind is dat er duidelijkheid moet zijn wat wel mag en wat niet mag. Dus vooral ook consequent straffen uitdelen en niet op basis van willekeur, gevolgen door valpartij of op basis van nationaliteit.
16-05-2024 08:58
Het lijkt vooral complete willekeur. Vanaf nu dan maar elke sprinter bestraffen die op kop komt en naar de boarding sprint om de rest in de wind te zetten?

En waarom dan hier niet Milan diskwalificeren? Die volgt de beweging van Merlier en zwiept ook over de weg (niet op kop van het peloton overigens), waardoor onder meer de renner van Polti moet inhouden.

Er zit totaal geen lijn in hoe ze sprinters bestraffen. Philipsen bijvoorbeeld werd in de Tour vorig jaar geen enkele keer teruggezet en deed o.m. bij Van Aert precies hetzelfde.
    16-05-2024 09:04
    Wat een onzin. Milan start op het midden van de weg, schuift een meter mee in het wiel van Merlier, wordt daarna zelfs een meter weer opzij terug gedwongen en eindigt midden op de weg.

    Merlier vliegt op 2 seconden 4 meter naar rechts, gooit de deur dicht en veegt Molano bijna in de boarding. Hij houdt zijn lijn niet en is absoluut gevaarlijk. Milan schuift minimaal heen en weer zonder iemand te hinderen. Lonardi raakt ingesloten en dat is pech.
    16-05-2024 09:07
    Wat anderen in andere sprints doen is hier niet relevant, al ben ik het overigens wel met je eens dat er wat meer rechtlijnigheid mag zijn in jurybeslissingen.

    Maar dat veranderd ondertussen niets aan het feit dat Merlier duidelijk van zijn lijn afweek en hiermee een andere renner, die met meer snelheid kwam opzetten, verplichte om in de remmen te knijpen.

    Dus de diskwalificatie is gewoon terecht....
    16-05-2024 09:16
    Het verschil is dat Milan z’n spurt begint naast/achter mede-spurters, terwijl Merlier op kop aangaat en dus z’n route mag kiezen. Het is echt niet zo dat Merlier Molano gaat opzoeken he, hij gaat gewoon aan richting hekken, allicht om wat beschutting te zoeken tegen de wind.
    16-05-2024 09:23
    Precies Steven. En uiteraard is wat er in andere sprints gebeurt relevant, hoe ga je anders een andere manier van sprinten bekomen als je de ene keer iets zo laat en de andere keer niet? Dan sprinten ze de volgende keer weer naar de boarding voor het windvoordeel hoor.

    Zoals Merlier sprint wordt het al eeuwenlang gedaan. De man op kop kiest zijn lijn en mag uitwijken als er niemand naast zijn achterwiel zit (op het frontaal beeld niet te zien of dat bij Molano zo was, lijkt mij niet maar hij komt wel met meer snelheid).

    Dat is net het spel van een sprint. Wie vanuit het wiel komt, heeft het voordeel maar mag niet ingesloten raken. Ofwel moet je langs de andere kant vol in de wind sprinten.

    Milan zei ook dat hij niks snapte van de diskwalificatie van Merlier, net omdat het altijd zo wordt gedaan. Prima dat ze dit bestraffen maar dan elke keer graag.
    16-05-2024 09:54
    Oei, oude koeien bovenhalen zoals de sprints in de TDF'23 en je blijkbaar
    nog steeds de frustratie niet verwerkt hebt dat Jasper, de brokkenpiloot
    niet teruggezet werd?
    Nu, in 1 van die sprints gebeurde dit wél degelijk met Mathieu, mbt zijn lead-out
    voor Jasper, maar wel pas nadat Wout gaan mekkeren was bij de wedstrijdjury.
    Indien Matje over de schreef ging? dan kreeg hij terecht zijn sanctie en kan ik
    de frustratie van Wout goed begrijpen, als je een daredevil ziet vlammen, met
    een snelheid waarbij Jasper zelfs moeite had om diens wiel te kunnen houden,
    en wetende dat Mathieu deze sprint's gewoon zelf had kunnen winnen.....en
    jezelf geen enkele sprint kon winnen in deze Tour.
    16-05-2024 13:22
    Haha badgio grapspons. Matje heeft nog geen enkele grote ronde sprint gewonnen. Hij is zelfs nog nooit id buurt geweest
    16-05-2024 15:01
    Haha meqadon....hilarisch hoe je je hier compleet belachelijk maakt, want
    waar lees je überhaupt in mijn post dat Mathieu een sprint in de TDF'23 won?
    want daar ging het over.
    In de 3tal lead-out's die hij toen deed knalde hij met dergelijke speed dat geen
    sprinter of lead-out hem kon bijhouden en hij zoals eerder gezegd, de
    sprint's die hij aantrok voor Jasper, zelf ZOU KUNNEN gewonnen hebben!

    En als je met een geweldige kennis staat te zeiktoeteren dat hij nog nooit
    in een grote ronde een sprint kon winnen.....laat staan in de buurt ervan te
    komen? Tja, daar ga je dan compleet de mist in want je mag
    eens raden wie de 1ste rit in de Giro van 2022 won, die in een massasprint
    eindigde en hij maar mooi de roze trui mocht aantrekken?.....en jij nu mooi
    voor schut staat
    16-05-2024 15:08
    BADGIO/Kraam komt nu met het had waar kunnen zijn argument. LOL
16-05-2024 13:26
Het grootste probleem met dit geval is naar mijn mening dat het wederom resultaat georienteerd is. Als Molano daar niet had gezeten, of niet op snelheid was, dan was Merlier hier 100% zeker niet voor gedeklasseerd. Dus het blijft daardoor gewoon onduidelijk wat er nou precies wel of niet mag.

Zoals ik de regels altijd geinterpreteerd heb mag je als sprinter op kop gewoon een kant kiezen en die kant op sprinten. Dus van je lijn afwijken is wat dat betreft geen ding. Maar als je vervolgens aan die kant sprint en vanaf daar rechtdoor gaat, mag je vervolgens daarna NIET meer van je lijn afwijken. Dus als jij naar de rechterkant sprint mag je niet daarna terug naar links. Uiteraard betekent dit ook dat als jij de sprint begint in het midden van de weg en in het midden blijft, dat je halverwege je sprint niet opeens alsnog een kant mag kiezen. In dit geval heb je al kant gekozen (het midden), en moet je daar dus blijven.

In dat geval zou Merlier hier gewoon een kant hebben gekozen en zat Molano dus gewoon op de verkeerde plek. Dat is het risico van niet de sprint zelf beginnen. Dan kun je ingesloten raken.

Nou ben ik niet 100% tegen deze deklassering van Merlier, maar dat zou dan wel moeten betekenen dat er bij wijze van spreken elke sprint minstens 7 sprinters gedeklasseerd moeten worden, wat dus niet gebeurt.
    16-05-2024 15:25
    Zo is het , maar er zitten er hier een paar die enkel hun eigen gelijk zien en waarbij de ploeg van Lefevere als een rode lap op werkt
16-05-2024 12:47
Het is al vaker gezegd, maar het lijkt me nu steeds duidelijker worden dat de renners en de ploegen het grootste probleem van de onveiligheid binnen het wielrennen zijn. Ze schreeuwen hard, totdat ze zelf op de blaren moeten zitten. Eigenlijk is het een hele domme wereld.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine