Giro 2024: Slecht weer noopt organisatie wellicht tot extra maatregelen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
maandag 20 mei 2024 om 19:58

Giro 2024: Slecht weer noopt organisatie wellicht tot extra maatregelen

Over het weer viel in de eerste twee weken van de Giro d’Italia nog weinig te klagen, maar tijdens de zestiende etappe lijken de weergoden de renners niet gunstig gezind. De Giro-organisatie houdt dinsdag rekening met ‘extreme weersomstandigheden’ en komt dan ook met de nodige maatregelen.

De organisatie van de Ronde van Italië heeft samen met rennersvakbond CPA en de AIGCP – de belangenvereniging voor professionele wielerploegen – om de tafel gezeten. Op basis van het huidige Extreme Weather Protocol en artikel 2.2.029bis van de UCI-reglementen is er een lijst opgesteld met mogelijke maatregelen. Deze kunnen worden geïmplementeerd, als de weersomstandigheden ernaar vragen.

Als de weersomstandigheden het toelaten om op een normale manier te koersen, zal de etappe zoals gepland doorgaan, maar dan wel met de volgende veiligheidsmaatregelen:

  • Het bevoorraden van renners is toegestaan van bij de start (kilometerpaal nul) tot tien kilometer van de finish.
  • De organisatie staat het gebruik van een derde ploegauto toe tijdens de zestiende etappe. De ploegauto zal voor de Umbrailpass plaatsnemen in de voorste kolonne. Na de Umbrailpass zal de wagen aansluiten in de tweede kolonne.
  • Na overleg tussen RCS Sport en de CPA is besloten dat drie auto’s extra regenjasjes zullen uitdelen tijdens de zestiende etappe. Het gaat om de bezemwagen, de derde koerswagen en de vierde koerswagen.

Als de weersomstandigheden verslechteren, zal de Giro-organisatie de volgende maatregel implementeren:

  • Er zal een parkeer/stopzone worden gecreëerd op de top van de Umbrailpass, na 50,2 kilometer koers. De renners krijgen dan de gelegenheid om van kledij te wisselen. De wedstrijd zal dan voor drie minuten worden stilgelegd.

Bij extreme weersomstandigheden zal de etappe worden geneutraliseerd tot een punt waar de organisatie wel weer de veiligheid van de renners kan garanderen.

RIDE Magazine
12 Reacties
20-05-2024 20:53
Die 3 minuten omkleden op de parkeerplaats lijkt me een garantie voor chaos
    20-05-2024 22:48
    Haha ja, hoe ga je zorgen dat iedere renner exact drie minuten stil staat. Laat staan er toezicht op houden.
    21-05-2024 10:13
    Bij een gesloten spoorwegovergang lukt het toch ook?
    Dat is nu echt niet het deel waar ik me zorgen om maak.

    Enfin, lijkt me toch al achterhaald, ik verwacht gewoon start na de Umbrail.
20-05-2024 21:27
Tijd van echte kerels in de koers is voorgoed voorbij!
    21-05-2024 10:19
    Zegt iemand met kraamverlof als nickname.
    21-05-2024 10:20
    Tja, het kunnen niet allemaal toetsenbordhelden zijn die 'antisemitisme' roepen bij elke kritische opmerking over het systematisch uitmoorden van vrouwen en kinderen.
    Dat zijn natuurlijk de echte kerels.
20-05-2024 20:26
Op die manier mogen de 4 sterren naar Pogacar. Vlakke etappe met een slotklim moet makkelijk te controleren zijn, en is moeilijker voor de pure klimmers om in de vlucht van de dag te raken.
20-05-2024 20:53
In de app wisselt de opmaak van de letters door het artikel heen, heel vervelend
20-05-2024 22:55
En wij betalen ondertussen 300 Euro voor een regenjas die dus waardeloos blijkt…
    21-05-2024 08:59
    Bijzondere conclusie uit dit artikel.
21-05-2024 08:38
De live camera bovenop de Stelvio laat even zien hoe het 300m verderop er uit ziet. Totaal niet gek om hier niet overheen te fietsen.
21-05-2024 09:35
Heb de buienradar bekeken. Het slechte weer trekt snel naar het oosten van Italië weg. Als ze ruim een uur later starten (ik weet het, het heeft impact) ontstaat er vlg mij weer een redelijk normale situatie of er moet sneeuw op de weg liggen die niet snel weggehaald kan worden.

Reacties zijn gesloten.