Giro 2024: Pogacar op eenzame hoogte in bergrit naar Livigno, aanval herboren Quintana strandt
foto: Cor Vos
zondag 19 mei 2024 om 17:00

Giro 2024: Pogacar op eenzame hoogte in bergrit naar Livigno, aanval herboren Quintana strandt

Tadej Pogacar heeft op indrukwekkende wijze de loodzware vijftiende etappe van de Giro d’Italia op zijn naam geschreven. In de finale naar Livigno reed de rozetruidrager minuten weg van de concurrentie. Nairo Quintana, die vanuit de vroege vlucht nog lang standhield, eindigde als tweede.

De tweede week van de Giro d’Italia werd afgesloten met een stevige bergrit. De 222 kilometer lange rit telde maar liefst 5.400 hoogtemeters en vijf gecategoriseerde beklimmingen. In de finale lag de Foscagno Pass (14,6 km aan 6,5%), waarna ook de korte maar pittige klim naar Livigno (4,7 km aan 7,7%) nog wachtte. De finish lag 2387 meter boven zeeniveau.

Grote kopgroep
Vroeg in de rit ontstond er een omvangrijke kopgroep, bestaande uit: Davide Ballerini, Simone Velasco (Astana Qazaqstan), Tobias Bayer (Alpecin-Deceuninck), Harrison Wood (Cofidis), Laurence Pithie, Olivier Le Gac, Lewis Askey (Groupama-FDJ), Lilian Calmejane (Intermarché-Wanty), Bert van Lerberghe (Soudal Quick-Step), Caleb Ewan (Jayco AlUla), Davide Bais (Polti-Kometa) en Alessandro Tonelli (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè). De twaalf pakten al gauw bijna vier minuten voorsprong op het peloton.

Cofidis had dus Harrison Wood mee, maar dat was duidelijk niet de juiste man voor de Franse formatie. Ze begonnen – tot ergernis van Lillian Calmejane, de nummer vijf van het bergklassement – het tempo op te voeren in het pak. Cofidis deed dit in dienst van bergtruidrager Simon Geschke, die op de eerste beklimming van de dag, de Lodrino (7.6 km aan 4.4%), in de tegenaanval ging. Andere klimmers volgden zijn voorbeeld, waardoor er uiteindelijk een grote achtervolgende groep ontstond.

In dit halve peloton van maar liefst 45 renners zaten onder meer Gijs Leemreize (dsm-firmenich PostNL), Julian Alaphilippe, Mauri Vansevenant (Soudal Quick-Step), Juan Pedro Lopez (Lidl-Trek), Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe), Nairo Quintana Movistar), Tobias Foss en Jhonatan Narváez (INEOS Grenadiers). De bestgeklasseerde was Michael Storer. De Australiër van Tudor begon de dag als nummer twaalf van de algemene rangschikking, met een achterstand van negen minuten en elf seconden op rozetruidrager Tadej Pogacar.

De aanvankelijke kopgroep met Caleb Ewan – foto: Cor Vos

Op naar de Mortirolo
Op de Colle San Zeno (13.7 km aan 6,7%) kwamen de twee voorste groepen samen. Zo kregen we 58 (!) renners voorop, met een voorsprong van viereneenhalve minuut op het door UAE Emirates aangevoerde peloton. Heel lang hield deze situatie niet stand, want in de afdaling scheidden zes renners zich af. Uit de oorspronkelijke vroege vlucht hadden we Bayer, Wood, Ballerini en Tonelli, uit de tweede groep zaten Christian Scaroni (Astana Qazastan) en Giulio Pellizzari (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) mee.

Nog voordat de Mortirolo (12.6km aan 7.7%) echt begonnen was, hadden Ballerini en Bayer de rest al moeten laten gaan. De vier overgebleven aanvallers hadden aan de voet van de beruchte berg een kleine minuut voorsprong op de achtervolgende groep, waar Polti Kometa het tempo bepaalde voor Davide Piganzoli. Het peloton met Pogacar reed hier weer vier minuten achter.

Simon Geschke – foto: Cor Vos

Op de klim zelf dunde de kopgroep verder uit. Scaroni en Pellizzari bleven samen over, maar net voor de top kwam Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck) aansluiten. Met z’n drieën begonnen ze aan de afdaling. Hun voorsprong op de rest was echter beperkt en na de afzink kwamen de volgende renners aansluiten: Storer, Geschke, Piganzoli, Narváez, Velasco, Quintana, López, Alaphilippe, Vansevenant, Attila Valter (Visma | Lease a Bike), Georg Steinhauser (EF Education-EasyPost), Luca Covili (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè), Amanuel Ghebreigzabhier (Lidl – Trek), Michel Ries (Arkéa-B&B Hotels) en Pelayo Sánchez (Movistar).

Steinhauser gaat solo
In aanloop naar de slotklim, op een klein pukkeltje, werd het kaf al van het koren gescheiden. Aan de voet van de Foscagno Pass (14,6 km aan 6,5%) hadden we zodoende nog tien koplopers, met goed drie minuten voorsprong op het peloton. Van hen opende Steinhauser het bal. De Duitser plaatste een snedige demarrage en sloeg een mooi gat. Valter rook het gevaar. De renner van Visma | Lease a Bike probeerde de oversteek te maken, maar kwam niet gelijk dichterbij. Even later sloten Storer en Quintana bij de Hongaar aan.

De beslissende aanval – foto: Cor Vos

Vervolgens ging Quintana in zijn eentje op jacht naar Steinhauser. Hij moest wel, want de Duitser had op dat moment al bijna een minuut te pakken. Het peloton, waar Pogacars luitenant Rafal Majka inmiddels het commando voerde, reed nog altijd op ruim drie minuten. Ook voor Pogacar moest er dus wat gebeuren, wilde hij de rit nog winnen. Vandaar dat hij op veertien kilometer van de finish al wegknalde uit de groep der favorieten. Daniel Felipe Martínez probeerde hem nog te volgen, maar hij belandde in het niemandsland. Geraint Thomas had ook geen antwoord.

Pogacar op jacht naar Quintana
Ondertussen kwam Quintana bij Steinhauser. Eventjes kon de renner van EF Education-EasyPost zijn karretje nog aanhaken, maar al gauw ging de Colombiaanse klimmer alleen door. Van achteruit kwam Pogacar echter snel opzetten. Bovenop de Foscagno Pass had Quintana veertig seconden op de rozetruidrager, aan de voet van de klim naar Livigno (4,7 km aan 7,7%) was de situatie niet veranderd. In de kilometers die volgden kwam de ontketende Pogacar echter snel dichter. Dat was ook te zien aan het verschil met de groep Thomas en Martínez: zij reden op twee kilometer van de finish al op drie minuten van de Sloveen.

foto: Cor Vos

Op datzelfde moment kwam Pogacar bij Quintana. Hij liet de Colombiaan meteen staan en vloog door naar de top. Zodoende boekte de kopman van UAE Emirates zijn vierde ritzege van deze Giro d’Italia. Quintana kwam op dertig seconden als tweede binnen. Daarna was het lang wachten, totdat Steinhauser als derde binnenkwam.

Arensman belangrijk voor Thomas
Van de renners uit de favorietengroep kwam Romain Bardet over de streep. Daarachter vormde zich een groepje van vier. Thymen Arensman was hier belangrijk voor Thomas, die in de slotkilometer nog probeerde om Martínez en O’Connor eraf te krijgen. O’Connor, die het eerder ook al moeilijk had, ging inderdaad overboord. Maar Martínez had nog wel wat in de tank. Ze kwamen zo samen op bijna drie minuten van Pogacar over de streep.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
92 Reacties
19-05-2024 17:14
Die Thomas zal ook geen seconde teveel in de wind rijden he. Arensman overigens wel mooi gereden. Top 5 en het wit zit erin voor Thymen.
    19-05-2024 17:55
    Je ziet net zoals bij zijn vorige rondes, dat als het zwaarder wordt, hij beter wordt. Belooft wat voor de komende bergetappes alhoewel die minder zwaar zijn. Hopelijk komt zijn positie in het klassement niet in gevaar door de ploegentactiek. Maar vooralsnog lijk het alle ballen op Thomas. Die overigens met zijn 37 jaar niet versleten lijkt!
19-05-2024 17:06
Voor de Giro werd bij wijze van overdrijving gesteld dat de tegenstand voor Pogacar hier dermate matig was dat hij met 10 minuten ging winnen, maar hij gaat dat ook gewoon doen.
    19-05-2024 17:13
    De tijden van Basso herleven. Die stond dan ook wel bijzonder goed geprepareerd aan de start.
    19-05-2024 17:40
    Lijkt als kind wel in de ketel met toverdrank gevallen. Leek niet eens of hij alles gaf. Het blijft bijzonder, een renner die er zover bovenuit steekt.
    19-05-2024 19:14
    Basso en Contador rijden nog steeds in de koers. Op de motor of in de auto. Allemaal kwestie van het soort brandstof.
19-05-2024 17:08
Ook Evenepoel en Roglic gaan niet in de buurt komen van Pogacar. De enige die dat kan en bewezen heeft is Vingegaard. De Tour gaat denk ik te vroeg komen voor Vingegaard.
    19-05-2024 17:14
    dat niet, maar mag hopen dat er in de tour na 2 weken minstens een half dozijn nog dichter staan dan 7 minuten
    19-05-2024 17:25
    Roglic en Evenepoel gaan in ieder geval niet zonder weerstand op hun rug liggen.
    19-05-2024 17:25
    Evenepoel en Roglic zijn heden ten dage inderdaad een klasse minder in het rondewerk vergeleken met Pogacar (laat staan Vingegaard), maar de verhouding ligt toch wel wat anders wanneer je rekent met een Pogacar die de Giro straks in de benen heeft. Ik verbaas mij er iedere keer over met welk gemak men praat over meerdere grote ronden op topniveau presteren. Ook op Eurosport vandaag waar werd gespeculeerd over Giro, Tour én Vuelta in één seizoen winnen. Hoe sterk Pogacar ook is, zulke staaltjes hebben we deze eeuw niet gezien en dat heeft een reden.
    19-05-2024 17:29
    Wat heeft Evenepoel nu ooit in een ronde laten zien dat maakt dat 'men' deze man uberhaupt ziet als een renner van dit niveau? Hij mag de schoenen van Roglic nog niet poetsen, laat staan dat een vergelijk met Vingegaard en Pogacar ook maar enigszins opgaat.
    19-05-2024 17:54
    @Chippen, vorig jaar in de Tour waren er minder dan een half dozijn die binnen 7 minuten van Pogi stonden na 2 weken. 4, inclusief Vingegaard. En Pogacar lijkt dit seizoen weer sterker geworden.
    19-05-2024 19:49
    We spreken elkaar na de Tour nog wel eens....

    ;)
    19-05-2024 22:25
    Evenepoel wordt voornamelijk in dat rijtje genoemd voor zijn prestaties in andere soort koersen (WK, WK tijdrijden, 2x LBL, enz.).

    De Vuelta heeft hij ook wel gewonnen natuurlijk, maar van het niveau Pogacar/Vingegaard als ronderenner zou nieuw zijn. Al hebben die beide wellicht een mindere voorbereiding dit jaar.

    Roglic heeft dat niveau overigens ook niet, die zat vorig jaar op het niveau van Thomas in de Giro. Maar ook voor hem geldt wellicht: betere voorbereiding.

    Al moeten ze allen ook nog (gezond) aan de start raken uiteraard. Geen evidentie blijkt dit jaar.

    Ik hoop in ieder geval op eindelijk scherpe duels tussen de toppers in de Tour. Het moet er toch wel eens een kéér uitkomen?
19-05-2024 17:10
Vergelijkbare raid met de rit naar Le Grand-Bornand in de TdF van 2021.
Ik ben blij dat de geloofwaardigheid van het wielrennen intact blijft.
Mauro Gianetti is de beste teambaas ter wereld.
    19-05-2024 17:11
    19-05-2024 17:13
    De flessen azijn waren zeker in de aanbieding..? Man man man
    19-05-2024 17:15
    Dat was wel tegen veel betere tegenstand. Dit is gewoon de logische uitkomst als Pogacar tegen deze renners rijdt.
    19-05-2024 17:23
    @Bryan, Als een renner herhaaldelijk nummertjes opvoert die indrukwekkender zijn dan Armstrong in zijn glorieperiode, zijn teambaas de vuilste renner en ploegleider is in de geschiedenis is en in die ploeg nog heel wat verdacht volk rondloopt, heb je geen azijn nodig om de nodige conclusies te trekken. Deze show is minder geloofwaardig dan alle onzin die ik in het wielrennen van de jaren 90 heb gezien.
    Bespaar me de flauwekul over de zwakke tegenstand. Hij heeft bijna exact hetzelfde gedaan in de TdF van 2021 en toen was het een elitepeloton.
    Dit was een volstrekt absurde vertoning en ik kan alleen maar hopen dat de waarheid aan het licht zal komen en de deelnemers aan dit bedrog nooit meer in de buurt van een fiets mogen komen.
    19-05-2024 17:30
    @GuntherL

    Ik heb de voorbije jaren wel meer absurde vertoningen gezien, van verschillende renners, op verschillende strijdtonelen. Maar heb het idee dat je vooral bij Pogacar klaagt over geloofwaardigheid.
    19-05-2024 17:31
    Je mag best speculeren over bedrog, maar maak het dan iets tastbaarder. Biologisch bedrog gaat via de bloedwaarden en die worden binnen en buiten de competitie bijgehouden en een korreltje waspoeder in je urine, zoals 25 jaar geleden gedaan werd, dat werkt niet meer. Out of competition microdoseringen kunnen, maar daarmee rijdt je Thomas en Bardet niet op 3 minuten. Heb je het over mechanisch bedrog dan moet je een verhaal hebben hoe je door de scanners komt, of weet hebben van andere soorten mechanisch bedrog die bij het grote publiek nog niet bekend zijn. Nu komt het een beetje over als 'in het wilde weg' maar wat roepen. Ik vraag niet naar bewijs, want dat heeft niemand, ik vraag wel naar know-how en logisch redeneren dat verder gaat dan van nature sceptisch zijn.
    19-05-2024 17:42
    De enige vorm van bedrog waarmee je nog kan wegkomen is door genetische manipulatie, maar begin gendoping maar eens te bewijzen. Dan maar best geloven in een clean verhaal, ondanks de zeer twijfelachtige reputatie van Gianetti. Anderzijds, toen Piepoli werd gepakt, beweerde Gianetti doodleuk nog in Cobo te geloven. Die werd pas vele jaren later 'ontkracht'. Ik geloof dus nog zeker in Pogacar voor alle duidelijkheid. Bij extreme dominantie worden er nu eenmaal altijd vragen gesteld, zeker in een in het verleden zeer gecontesteerde sport als wielrennen.
    19-05-2024 18:10
    Pogacar werd vorig jaar compleet met de grond gelijk gemaakt door Vingegaard in de tijdrit na zelf al iedereen een oplawaai van jewelste te verkopen. Toen zag ik je niet (en heb het even nagekeken met ctrl+f, je was er echt niet).

    Ik ben het in ieder geval eens dat de spanning voor de zege wat wegblijft, maar dat is dit jaar al in zo goed als elke echt grote koers buiten Milaan-San Remo het geval. Kan Pogiboy natuurlijk niets aan doen. Kan tenminste nog iets leuk worden voor de rest van de top 10.
    19-05-2024 18:28
    Vingegaard heeft dan ook een veredelde journalist als teambaas, Pogacar de (na bruyneel misschien) schimmigste ploegbaas van de laatste 50 jaar.
    19-05-2024 18:30
    @Panache: Het is in de eerste plaats mijn frustratie dat er zo weinig vragen worden gesteld. We zijn nu twee weken ver in een grote ronde en Pogacar domineert elke tegenstander op elk terrein op elk ogenblik. Dit is ongezien. Zelfs Armstrong moest zijn momenten kiezen.
    Gianetti was teambaas van Ricco, Piepoli, Fernandez en Cobo (die laatste verloor zijn Vuelta aan Froome acht jaar na zijn overwinning). In drie verschillende ploegen waar hij manager was, zijn renners gepakt op doping. Vertel me niet dat hij plots het licht van de ethiek heeft gezien. Ik vraag me eveneens af wat zo iemand nog in de sport doet, maar vooral waarom niemand de wenkbrauwen fronst als één van z'n renners consequent zeer opmerkelijke prestaties levert. Ik verwacht van journalisten ook dat ze uitzoeken wat er mis is gelopen met het biologisch paspoort van Cobo. Wat heeft de man eigenlijk juist gedaan en is dat vandaag nog mogelijk? (misschien een verfijndere versie)
    Diezelfde vraag moet trouwens gesteld worden over Vingegaard. Die heeft vorig jaar in de TdF samen met Pogacar de EPO klimtijden op de Tourmalet uit de boeken gereden. Hoe zit het trouwens met Hessmann? Daar heb ik al even niets over gehoord. Een vervuild supplement? Die uitleg komt me bekend voor.
    Misschien verwacht ik gewoon te veel. De verzamelde pers bleef ook stil toen Gilbert tijdens z'n mirakeljaar 2011 met een geblondeerde kop aan de TdF verscheen, toen Horner als bijna 42-jarige een Nibali in topvorm de Vuelta afsnoepte of toen Froome met z'n e-bike demarreerde op de Ventoux.
    19-05-2024 19:00
    Je scepsis is gewoon te oppervlakkig. Het is een cirkelredeneringen waarbij je aanname ook als bewijs wordt voorgesteld. Feitelijk kom je niet verder dan dat jouw verwachtingen van een eerlijke sport niet overeenkomen met wat je ziet op tv en dat is dan bewijs van vals spel.
    19-05-2024 19:25
    Ik snap de frustratie van GuntherL wel. Ben ook een 90s kid met wielrennen en de elementen zijn toch wel herkenbaar en roepen op zijn minst vragen op. Een etappe als vandaag, boven de 2000m zo'n finale, dat doet wat met de renners. Je ziet het aan de lichaamstaal. Zuurstoftekort. Uitputting. Schokschouderen. Duwen, trekken. Niet bij Pogacar, die poeft gewoon door alsof het een Ardennen ritje betreft.
    19-05-2024 19:29
    Het hele pak heeft the same level playing field. Net als bijvoorbeeld in de jaren negentig of ff na 2000. Dat Pogi hier de rest van het AK op 3 min zet is wel logisch bij afwezigheid van Vingegaard, Roglic, Evenepoel en zeg Ayuso, Bernal, Vlasov, Hindley, Rodriguez, Almeida etc. In de Tour zou je dit verschil met deze gasten erbij niet zien.
    19-05-2024 19:42
    @panache
    Wie zegt dat het bloedpaspoort nog state of the art is? Bedrog, fraude, doping, you name it, is van alle tijden en in alle geledingen van de maatschappij. Is er nieuwe regelgeving, is deze bij wijze van spreken de volgende dag alweer achterhaald door de praktijk. Geldt mss ook voor de UCI. Armstrong en co kwamen er iig altijd mee weg, totdat ze gestopt waren.
    19-05-2024 20:09
    @Panache... > Bloedpaspoorten zijn niet meer van deze tijd, aangezien het spul dat nu genomen wordt niet in het bloed is terug te vinden. We werken met biologisch afbreekbare synthetische doping, dus daar kan je inderdaad bijna niemand op pakken tenzij de onderzoeksmethodes worden aangepast...

    Wel heb je helemaal gelijk dat dit in microdosering wordt toegepast buiten competitie.... Wat dus ook precies de reden is dat je de zogezegde "aliens" nog amper races ziet rijden...

    Dat Pogacar hieraan meedoet staat als een paal boven water, en daar kan je ook de namen van alle andere toppers aan toevoegen... Dus ja ook Mathieu die met zeven koersdagen dadelijk een weekje Tour doet om vervolgens als favoriet richting spelen af te reizen.

    Dat dit nieuws is wat de meesten niet willen horen, dat snap ik best... Zo was ik zelf ook zo'n dertig à vijfentwintig jaar geleden....

    Feit is ook dat de UCI en ASO/RCS en andere organisatoren hier helemaal niets tegen zullen doen, omdat niemand er op zit te wachten dat sponsoren massaal weglopen van de sport.


    Maar mij boeit het sowieso niet, want ik ben er voorstander van om iedereen gewoon openlijk te laten gebruiken ipv dat iedereen het nu stiekem doet.... Want laten we aub niet schijnheilig doen, we weten allemaal waarom renners in de omgeving van Lucca gaan trainen of waarom sommige nogal omstreden artsen een tweede huisje hebben op El Teide..

    Maar met of zonder "hulp" had Pogacar iedereen hier sowieso op een hoopje gereden, want ook z'n tegenstanders snoepen uit dezelfde potjes...

    Dan kan je heel hard gaan roepen dat daar geen bewijs voor is... en dat is inderdaad zo.... Tot het moment dat het er wel is.... Zolang 90% van de mensen die dertig jaar geleden actief waren in de sport nu nog steeds actief zijn, moet je echt niet zo naïef zijn te denken dat er ook maar iets veranderd is....

    De middelen en de momenten zijn veranderd, maar de mensen zelf niet...

    En daar moet iedereen lekker het zijne van denken uiteraard....
    19-05-2024 22:19
    We moeten inderdaad niet naïef zijn, maar ook niet cynisch doorslaan. Of een middel bijvoorbeeld een regulier medicijn is, of synthetisch plasma doet op zich niet ter zake. Eén deel van de opsporing richt zich op de middelen, een ander deel op de methoden, maar weer een ander deel richt zich op de effecten. Uiteindelijk draait de meeste doping binnen wielrennen om het kunstmatig verhogen van zuurstoftransport en wanneer daar onverklaarbare schommelingen in zitten dan hang je gewoon (ook al is er geen direct bewijs). Het is hoogstwaarschijnlijk nog steeds een wedloop tussen kat en muis, maar ik heb niet het idee dat iemand hier meer weet dan het lezen van de boeken van Hamilton, Dekker, Rasmussen en een uurtje door The Clinic scrollen…
    19-05-2024 22:37
    [quote]Niet bij Pogacar, die poeft gewoon door alsof het een Ardennen ritje betreft.[/quote]

    Er worden al een paar seizoenen aan een stuk overal snelheidsrecords gebroken, ook in koersen waaraan Pogacar niet meedoet.
    19-05-2024 22:47
    @Gebruikersnaam
    Leg mij dan eens uit waarom die andere recordmannen dan veredelende amateurs lijken t.o.v. de heer Pogacar?
    20-05-2024 00:37
    @Panache.. > Geen van de boeken heb ik ooit gelezen, omdat de boeken al oud nieuws waren voor ze geschreven werden...

    Maar je hebt wel degelijk gelijk wanneer je zegt dat het altijd een kat en muis spel zal blijven... Ook heb je absoluut gelijk dat 99% van de mensen zo maar wat gissen.
    21-05-2024 02:17
    Gunther L - ze zijn allemaal bang om hun baantje te verliezen daarom trekken ze de bek niet over open
    Karsten kloon komt ook niet verder dan het onnozele: sjonge jonge
    heb me laten vertellen dat de eurosport directie kilo's boter heeft moeten aanslepen om de 2 te kunnen voorzien van hun cognitieve dissonantie complex
    zo veel boter als die 2 op voorhoofd (nodig) hebben
    is niet meer in te denken
    heel absurd hoe er niks wordt bevraagd,
    Karsten doet wel stoer dat ie zo nonchalant in het leven staat
    met zijn adem coach gebeuren
    maar is gewoon een burger aan de ketting
    heb hem nog nooit maar dan ook nooit iets kritisch horen zeggen
    om over die babbel Babyloniër nog maar te zwijgen maar die is nog verder heen in de droomvlucht
    De Omerta krijg je nooit meer uit Karsten gehamerd kan die nog zo veel adem therapie sessies doen
    dat is het probleem met wielrennen ze worden allemaal in de leugen geboren
    en daarna mogen ze de nieuwe generatie de hand boven het hoofd houden
    ad infinitum ad absurdum
    wat dat betreft is en blijft het een perfecte analogie met de wereld zelf
    eerder in de uitzending ging het heel vluchtig over de illuminatie
    maar angstzweet vulde net iets te snel de cabine van de 2 commentatoren/clowns
    en daarna was weer een van de vele ongemakkelijke stiltes,

    weet wel dat Karsten zich zelf komende jaren tegen gaat komen
    iets te veel illusies
    doet alsof die het geluk heeft uitgevonden maar is merendeels gebaseerd op onwetendheid
    van de waarheid heeft die nog niet heel veel begrepen
    best wel een struisvogel

    als de beerput steeds verder opengaat zal hij zich ook wel erg vertieft voelen dat ie nooit eens zijn bek heeft open getrokken en de ballen niet had om de boel te ontmaskeren

    verder heb ik niets tegen Karsten, komt over het algemeen best sympathiek over misschien wat onnozel (bewust om dat die dus bang is voor de waarheid)

    zou mooi zijn als die keer gewoon echt de diepte in gaat en durft te bevragen,
    als in:
    '' ja maar wacht even?
    wat de fuck gebeurt hier dan?
    dit is totaal belachelijk wie neemt dit nog serieus? ''
    totdat die is ontslagen, eindelijk verlost uit die kut cabine met die neuroot (die maar blijft hallucineren over druiven en weet ik het, kan beter naar toerisme bureau gaan, dodelijk vermoeiend)
    knallend afscheid: weg gegaan in stijl,
    de omerta gebroken
    beter een honest broker
    dan een onrust stoker





    https://www.youtube.com/watch?v=-xYZM04JxnQ
    21-05-2024 02:33
    ---> Panache

    je hebt gelijk het blijft gissen,
    ik zit (gelukkig) niet in het wereldje
    maar mijn intuïtie werkt altijd uitstekend,
    ruik op 100meter al of ik iemand kan vertrouwen
    en pogacar/vingegaard/gianetti/plugge etc
    zou ik nooit vertrouwen, enge koppen, psychopathisch is het woord dat de lading dekt
    natuurlijk een ander type psychopaat dan armstrong ( je hebt ook introverte psychopaten (vingegaard)
    als je intuïtie en logica samenvoegt kom je vanzelf met een heel redelijk verhaal
    ook al blijft het speculeren over de details om de gehele puzzel uit te kunnen leggen
    de grote lijnen zijn overal het zelfde (de zelfde mechanismes zijn werkzaam overal in elk systeem)

    wat je zegt over controles is niks nieuws onder de zon
    zal je geheugen even opfrissen: Hein Verbruggen was gewoon bevriend met Armstrong
    wel wat naïef om te denken dat zo iets nu niet zou kunnen,
    en dat er niks bewezen is (openbaar in de media) betekend nog niet dat het systeem niet corrupt is, ergo bevestigd het juist
    vergelijkbaar met mensen die een kind doodrijden en na 1 jaartje of 1 of 2 alweer terug mogen op de dodenweg
    kan je ook zeggen: als ze echt iets ergs deden dan werden ze toch wel levenslang van de weg verbannen wat dan ook,
    want het rechtssysteem deugt (loze/foutieve aanname) dus moet de uitspraak wel kloppen (omgekeerde redenatie)
    je wilt niet weten hoeveel psycho's en sicko's er rond lopen in de wereld (met name in uniform en pak)
    die nog nooit (systematisch) berecht zijn maar wel des duivels zijn, wil dat dan zeggen: omdat ze nog nooit berecht zijn ze ook een schoon geweten hebben?
    nee toch toch zeker

    door jouw redenaties kom je nooit uit de beperkingen/belemmeringen van het bedrog
    alles wijst op chronische onderschatting van het listige van het systeem
    macht/corruptie/geld/waan waarom zou dat nu ineens niet meer bestaan,
    puur ter hypothese stel dat alle top renners rondrijden op een e bike light of met gen tech doping
    (waarbij de grote lompe E bikes dan voor de afleiding moeten zorgen,
    + wat obscure b garnituur kermis klanten koersen bij de vrouwen ergens in een vergeten cross waar geen haan naar kraait)
    denk je dan echt dat de UCI dat naar buiten zou brengen?, nee natuurlijk niet
    dan stort sport bolwerk in elkaar en lopen ze alle inkomsten mis,
    of het moet een soort van genadeklap zijn als ze willen dat iedereen aangesloten wordt op A.I en virtual reality
    dat ze op swift hun zielloosheid kunnen botvieren

    het enige wat ze doen is af en toe een nietszeggende renner aan de schandpaal nagelen
    om te laten zien dat ze bezigt zijn met een schonere sport etc.
    maar vaak verwatert het hoor je er jaar niks over en is iedereen het weer vergeten,
    of dat Bahrein toneel gebeuren, wat mensen idee geeft van: aha ze zitten er strak op, maar je hoort helemaal niks over onderzoek, is enkel voor de bühne
    zou zelfs ook kunnen gaan om zaken waarbij bepaalde personen in hoge functies iemand niet mogen (belangenverstrengeling) en daardoor even eentje eruit halen,
    meest logische was geweest als ze kwamen met een grootschalig onderzoek destijds in tour van 2020
    na die totaal belachelijke tijdrit, ze dekken elkaar allemaal,
    het is net alsof je vraagt van een advocaat om het rechtssysteem aan te klagen of dat het rechtssysteem de overheid aanklaagt
    die zaken waar dat gebeurt is enkel theater want ze zijn zonder hun hoeder niets
    “Sed quis custodiet ipsos custodes?
    het kleinere systeem keert zich nooit tegen het grotere systeem want het is er onderdeel van
    mocht er wel sprake van zijn dan is het enkel symbolisch en idealistisch nooit wezenlijk
    het systeem zal zich nooit tegen zich zelf keren
    daarom krijg je altijd symptoom bestrijding overal
    en nooit de wortel van het probleem dat wordt aangepakt,
    de wortel van het probleem is het systeem zelf en dat blijft altijd buiten schot
    soort van eeuwige om de kern heen draaiend mechanisme dat mensen bespeeld en verdeelt
    en erover heerst, maar ga jij maar eens proberen de gene te spreken die overal achter zit,
    dan kom je terecht in het aloude: ' van het kastje naar de muur'
    Kafka heeft er aardige boeken over geschreven,
    probeer de directeur te bereiken (de architect van deze openlucht gevangenis (de maatschappij)
    en het enige wat je krijgt te horen is een lach band met een eindeloze echo

    daarom kan alleen een volledige buitenstaander objectief naar het systeem kijken
    want hij is nergens bij betrokken, heeft geen belang hierdoor is de blik helemaal zuiver
    hij ziet de wereld zoals die is in plaats van zoals die wilt dat die is
    zo is ook de vrije mens vrij omdat die enkel is
    in plaats van iemand te moeten zijn
    zijn in plaats van iets te moeten zijn
    en niet door die belachelijke bevliegingen van een roze bril (ik wil niet weten dat er wordt valsgespeeld want anders geniet ik niet meer van wielrennen)
    de fanboys zijn altijd het meest waanzinnig en hebben nooit iets zinnigs te melden
    want het enige wat ze zien is blinde adoratie
    een (belangeloos) aanschouwer is niet geïnteresseerd in het feit of de uitkomst van een onderzoek positief dan wel negatief voor hem uitpakt
    hij is enkel geïnteresseerd in de waarheid (realistische uitkomst) en als daar voor alles moet wijken dan moet dat maar
    denk aan o.a.: overtuigingen/betekenis/status etc.
    kijk bijvoorbeeld naar katholieke kerk die blijven alles ontkennen maar maakt ze dat ineens geloofwaardig?
    juist niet, waar rook is is vuur
    als je ene record na andere record verbroken ziet worden en ondertussen hoor je allemaal holle (marketing technische) praatjes als: 'de wieler sport was nog nooit zo schoon',
    dan weet je dat er stront aan de knikker is
    hoe groter en grotesker de leugen hoe groter de kans dat de massa zwijgt (massapsychose/hypnose)
    is een evenwijdig evenredig verband want naarmate het steeds ongeloofwaardiger wordt wordt het ook steeds moeilijker voor mensen om te zeggen: 'dit kopt niet'
    omdat je dan zogenaamd de sfeer zou verpesten, (lees de massa hypnose wordt verstoord en dan ben je een spel breker/ spell breaker)
    en dan komen bots en internet trollen te voorschijn die over elkaar heen vallen met clichés zo groot als de Eifeltoren
    'azijnpissers, kan het nou nooit eens positief',
    'complot denkers'
    'geniet er nou eens van'
    'kom eens met bewijzen dan' (de meest flauwe)
    kan net zo goed zeggen: 'bewijs maar eens dat ze schoon zijn' en dan wil ik ook een echt onderzoek door wetenschappers zonder betrekkingen

    ondertussen is voor wie de ogen heeft geopend en zijn verstand niet in zijn broekzak heeft zitten
    het zichtbaarder dan ooit,
    kijk maar eens naar etappe van zondag rond 9km en vraag je af of dat een natuurlijk verzet is,
    vraag je ook af is die Pogacar zo oprecht of is het meer een acteur?
    en wat zit er allemaal achter hem, ploegleiding/doctoren
    en welk land komt die vandaan?
    en wie is zijn sponsor?
    etc.
    graaf maar wat dieper kan voor je bewustzijn geen kwaad
    wordt al benauwd als ik denk aan bewustzijns vernauwing
    geloof me zo is de wereld niet bedoeld
    grenzeloze ruimte in je hoofd schept veel meer mogelijkheden
    dan vast te zitten een in replica riedeltje
    wat al 1000x eerder door iemand anders is gezegd
    bewijs eerst maar eens dat je een mens bent (grapje)

    als je diep genoeg graaft kom je vanzelf bij black rock uit
    uiteindelijk gaat het de elite geen eens om geld
    maar om energie
    het afpakken van energie:

    https://www.youtube.com/watch?v=Rl8a0wQePCo

    als jij hier geen vragen bij hebt,
    of denkt van wtf?
    is dit ook voor een nasty ritueel
    dan wens ik je heel veel succes komende tijd
    want geloof me het wordt allemaal nog veel gestoorder

    religie is een van de grootst mogelijke denkbare geestelijke gevangenissen
    sport is vooral dom vermaak met af en toe een hoogtepunt (van sport geniën)
    al genoot ik meer van jaren 90 en 2000's
    ook al zat Rasmussen er (tour 2007) helemaal onder het was veel authentieker dan vandaag de dag
    Mathieu was even leuk in het begin, toen het nog spel was
    maar is nu ook beetje doodgeslagen door dubieuze belangen
    en idiote decadentie voor 4 dagen op en neer naar Spanje om even aan de dosis te gaan en op te laden etc
    en Dubai decepties
    net als met bepaalde muziek als de industrie zich er mee gaat bemoeien is de lol er snel af
    en wordt het klinisch = zielloos

    leugen of waarheid dat is de enige keus
    met een mistig gebied ertussen maar daar wordt je niet echt wijzer van

    meelopen met de matrix in het domme ritueel of belangeloos aanschouwen van de essentie

    https://www.youtube.com/watch?v=WWgq4hl4Yzk

    voorlopig lopen we vooral achter de feiten aan
    al scheelt het wel als je belangeloos aanschouwt
    dan val je ook niet zo hard in de ontgoocheling
    als straks de bodemloze beerput helemaal opengaat
    en geloof me die shit gaat stinken
    21-05-2024 07:36
    Hopelijk heb je nog wat kunnen slapen, 1joker, met al die lichaamsvreemde stoffen die door je aders raasden moet dat knap lastig geweest zijn. Tramadol kan helpen! ;-p

    On topic: iedereen die met absolute zekerheid zegt dat die of die renner gedopeerd is, of zelfs alle renners dat zijn, heeft even sterke oogkleppen op als zij die zeggen dat één bepaalde of zelfs alle renners zéker géén doping nemen.

    Renners bij naam beschuldigen van dopinggebruik is trouwens nog altijd tegen de huisregels. @Redactie?
19-05-2024 17:17
Arensman top gereden. Was volgens mij sterker dan Thomas.
    20-05-2024 08:23
    Waarom volgt hij Pogacar dan niet ... oh, sorry dat is irrelevant.
19-05-2024 17:15
Schakelde in toen hij vertrok, vertrok weer toen bij bijschakelde.

Allemaal leuk dat die capo Pogacar voor de giro wist te strikken maar hij gooit zo zijn eigen glazen in qua kijkbaarheid. Doe mij de afgelopen giro maar waar Roglic, Thomas en Almeida aan elkaar gewaagd waren. Veel mooi wielrennen op andere vlakken deze ronde maar het hele hoofdaspect valt weg, dan kan je wel gaan merckx-dit-en-datten maar het blijft knettersaai.
    19-05-2024 17:44
    Ik begrijp ook niet dat de RCS een zak geld heeft neergelegd om Pogacar te strikken. Ze hebben letterlijk miljoenen betaald om hun ronde een gegarandeerd saai klassementsverloop te laten hebben. Dat ze het uitgeven aan VDP of WvA die de niet klassementsetappes kleur geven snap ik best, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ronde hen betere kijkcijfers oplevert.
    19-05-2024 20:13
    Sorry maar afgelopen Giro was echt doodsaai. Dit is zeker ook niet het aan vermaak, maar vorig jaar had je drie gasten die liever achteruit reden dan aanvielen. Er zijn wel wat leukere rondes om te noemen dan deze twee laaste giro's
19-05-2024 17:39
Mogen we al over het D-woord hebben? Ik wil met alle liefde van de wereld geloven dat ie clean is, maar zulke verschillen hebben we lang niet gezien. Ik hoop oprecht niet dat we over 20 jaar weer horen dat we erin getrapt zijn. En voor de critici: het kan maar zo, microdosing is nagenoeg onopspoorbaar als je het goed gebruikt en kan je tot wel 4% voordeel geven, wat flink wat is in het huidige wielrennen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21336951/


PS: ik hoop dat dit wordt beschouwd als onderbouwing. Zo niet laat maar weten, dan ga ik meer neerpennen. ;)
    19-05-2024 17:48
    Graag meer

    2024 is toch wel één vd saaiste wielerjaren sinds SKY zijn exclusiviteit mbt ketonen verloor. Buitengewone prestaties maar sport kijk ik ook om de wedstrijdspanning.
    19-05-2024 18:04
    Ik kan niks met dopinginsinuaties, hij steekt er ver bovenuit maar net als bv bij Vingegaard vorig jaar kun je ook gewoon wijzen op talent, kracht, motivatie, techniek en een goeie ploeg/staf om hem heen die leidt tot deze prestaties. Dat het de spankracht van de koers enorm doet dalen is een feit maar niet zijn probleem.
    19-05-2024 18:10
    Dat klopt helemaal Thureau, maar gevoelsmatig steekt Pogi er gewoon meer bovenuit. Vergeet niet dat ie praktisch overal goed is he, terwijl Vinge alleen op de rondes goed is. Ik hoop echt dat Pogi gewoon barst van het talent (dat lijkt me sowieso evident), maar gezien oa zijn ploegleiding en de bizarre verschillen vind ik best dat dit aangekaart mag worden.

    @fietsvriend

    Ik zal er vanavond of morgen eens verder naar zoeken. Rustdagje is daar goed geschikt voor. ;) Ik kijk overigens ook vooral voor de wedstrijdspanning hoor, en dan maakt het me ook niet per se uit of sporters gebruiken of niet. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
    19-05-2024 18:15
    @Il Leopardo
    Snap je volkomen hoor en het was ook geen beschuldiging naar jou toe. Je argumenten volg ik en ik steek voor niemand mijn handen in het vuur.
    19-05-2024 19:17
    @thurau ook je handen niet in het vuur voor vingegaard begrijp ik nu? Dat terwijl je er zoveel problemen mee hebt dat iemand opmerkingen maakte over de nog steeds zeer opmerkelijke tijdrit van meneer….
    19-05-2024 20:15
    Er is natuurlijk een verschil tussen niet je handen in het vuur steken, en ongefundeerde beschuldigingen uiten.
19-05-2024 17:13
Laat de tour maar snel komen. Pogacar hier fenomenaal en de tegenstand is gewoon niet aanwezig, de 38e jarige Thomas en de 4de klimmer van Bora zijn de best of the rest.
Ik hoop en denk dat Vingegaard, Roglic en Evenepoel meer tegenstand zullen bieden. Met Hindley, Vlasov, Kuss en Landa zijn de knechten ook al beter dan wat hier rijdt. Het zal nodig zijn want om deze Pogacar te kloppen zullen ze op hun best moeten zijn.
    19-05-2024 17:27
    Terechte opmerking die je maakt over de tegenstand in de Giro vs. de 'knechten' in de Tour. Een goede Kuss of Landa doet hier gewoon beter in de bergen, maar verliest ook te veel in de tijdritten, wat meteen één van de redenen is dat we hier naar Thomas en Martinez kijken voor het podium.
    19-05-2024 18:03
    De ploeg die Pogacar meekrijgt in de Tour is nog beter dan in de Giro. Daar is hij dus nog beter omringd met mannen zoals Ayuso, Yates en Almeida.
    19-05-2024 19:09
    @Kartouche

    Dat de renners die jij noemt wellicht een klasse beter zijn, betwijfel ik niet. Maar zijn het teamleden of concurrenten? Er zijn edities van het wereldkampioenschap voetbal geweest waarin teams die bestonden uit 11 wereldvedetten toch niet wonnen.
    Pogacar heeft meer nut aan een Majka die het onderste uit de kan haalt, dan een Ayuso of Almeida die de kat uit de boom kijken.
    19-05-2024 19:24
    @Midi, dat is natuurlijk mogelijk. Almeida was bij QuickStep niet zo happig om voor Evenepoel te rijden. Maar ik denk dat ze bij UAE niet zullen twijfelen om iemand volledig aan de kant te zetten als ze zich niet aan de hiërarchie houden en de bevelen uit de ploegleiderswagen. Centen zat daar. En ik denk dat ze dat allemaal heel goed weten.
19-05-2024 17:07
Ik had eigenlijk niet verwacht dat Pogacar nog ging aanvallen, dacht dat dit een vluchtersrit was en had dit eerder voor een Pelizzari of Piganzolli gezien. Toont wat ik weet over het wielrennen.
19-05-2024 17:15
Geweldenaar natuurlijk en ook wel prachtig dat Pogacar het nu in de Giro toont. Toch mag hij van mij in de toekomst weer meer op de voorjaarsklassiekers mikken (inclusief Vlaanderen en Roubaix), de Giro overslaan en dan naar de Tour. Dat gaat spannender koersen opleveren, denk ik.

Al vind ik deze Giro ook wel weer mooier dan de langgerekte geeuw van vorig jaar, moet ik toegeven. Thomas is ook dit jaar een redelijk slaapverwekkende renner, met zijn sprintje weer de laatste 200 meter. Al hadden we toen nog die knetterende slottijdrit.
    19-05-2024 17:18
    [quote]Al vind ik deze Giro ook wel weer mooier dan de langgerekte geeuw van vorig jaar, moet ik toegeven.[/quote]

    Ik vermoed dat het zonder Pogacar een gelijkaardige langgerekte geeuw zou zijn, qua klassementsrenners. Maar alles is beter dan de verschrikking van vorig jaar.
    19-05-2024 18:22
    Dan zou er weer gezeken worden dat geen van de grote aanwezig zijn. Om dan vervolgens heel selectief in de wielerhistorie te duiken om bewijs te vinden dat de Giro als ronde ten dode is opgeschreven. Er is nog genoeg strijd. Behalve om de strijd om plek 1 wordt er op alle fronten gestreden deze Giro. Elke rit weer. Wat dat betreft is de Tour de meeste saaie ronde van het hele jaar. Hopelijk wordt het dit jaar anders.
19-05-2024 17:38
Bardet ook nog niet versleten, mooi om te zien!
19-05-2024 17:09
Pff met zoveel gemak en wat een snelheid . Wat een fenomeen mooi om te zien .

Te hopen voor ons dat hij inderdaad aan ze duur vermogen heeft gewerkt. Om te concureren tegen jonas dit jaar anders aankomende jaren
    19-05-2024 23:03
    Ik heb gelukkig niets gezien.
19-05-2024 17:10
Wielergenie die Pogacar.
    19-05-2024 23:05
    Niks geniaals aan. Wacht maar.
19-05-2024 17:22
Waarom schrijven andere ploegen zich nog in als Pogacar meedoet in een ronde? Je rijdt er volkomen voor saus bij.
    19-05-2024 22:30
    Voor de sprint-etappes misschien? Zouden voor de Tour ook beter een sprintersploeg opstellen. Het algemeen klassement is larie.
19-05-2024 17:47
We weten vanuit het verleden wat er is gebeurt met renners die met kop en schouders boven de de anderen uit staken...o.a. Armstrong.
    19-05-2024 19:13
    Merckx drie keer gepakt en wordt beschouwd als de beste renner aller tijden.
    19-05-2024 22:54
    In de tijd van Merckx kon doping nog gemakkelijk worden vastgesteld. Drie keer gepakt, valt dan al bij al nog mee.
    20-05-2024 09:03
    O, dan is het natuurlijk oké!
19-05-2024 17:55
Iemand nog wat van Visma lab vernomen?
    19-05-2024 18:16
    Yep, die zijn het laboratorium weer snel ingedoken om het gat te dichten. Met alleen ketonen, uitgekiende hoogtestages en op de grammen afgewogen pastapotjes lukt het niet meer. Geen taboe blijft onbesproken. Zelfs een bronstige zwemtrainer is ingevlogen om de opgelopen achterstand weg te vlinderen.
    19-05-2024 19:00
    Wauw jij bent wel echt grappig man! Kom niet meer bij.
19-05-2024 19:35
Pogi is los, maar dalijk wel de klos
19-05-2024 17:08
Je ziet Pogacar rijden en daarachter rijden de normale stervelingen die een demarrage even later moeten bekopen.

Ben wel benieuwd of Pogacar al deze inspanningen gaat bekopen in juli.
19-05-2024 17:23
Wat een mannetje.

Het wordt er alleen niet leuker op, wat natuurlijk niet de schuld is van Pogi zelf, maar van de andere lamzakken die niks durven. Als Pogi er zin in heeft in bergritten en je ziet dat het verschil rondt de 5 minuten blijft, kan je net zo goed wegzappen en wat anders gaan doen, want dan wint Pogi toch.
    19-05-2024 17:24
    Ik zou zeggen: geniet ervan! Want in ons leven, hebben wij nog nooit een renner gezien als Pogacar...
    19-05-2024 17:27
    Oh, ik geniet zeker van Pogi hier. Het is alleen een doodsteek voor de koers, dat is alles. Strijd om de Bergtrui is ook zo goed als gestreden met Pogacar die zo een grote voorsprong heeft. Enige strijd die waarschijnlijk nog spannend gaat zijn is wit.
    19-05-2024 18:22
    @Nick, okeeee ik begrijp nu wat je bedoelt! Ja, voor het eindklassement is de spanning eral inderdaad af. Wit inderdaad nog zeker niet. Dan maar genieten van het wielrennen an sich... Wat een mooie sport met een unieke renner in het Roze.
    20-05-2024 08:35
    @Perico1917 Ik heb vooral genoten van niet te kijken. Louche manneke die Pogacar.
19-05-2024 22:52
Oef niks tegen te beginnen, maar eigenlijk wisten we dit al. Arensman echt goed gereden!
    19-05-2024 23:08
    Als op minuten eindigt van de winnaar heb je echt niet goed gereden, tenzij ... er wat mis is met die winnaar.
20-05-2024 02:02
Nairo Quintana is een held.
19-05-2024 18:05
Zo jammer voor Nairoman ik zat echt te schreeuwen voor de tv voor hem. Pogi buitenaards. Arensman heel goed en G gaat gewoon weer 2e worden in een grote ronde ongeloofelijk
19-05-2024 18:08
Als hij geen tegenstand krijgt in de tour, zou ik als ik hem was voor 3 grote rondes in een jaar gaan. Dan ben je echt de grootste aller tijden.
    19-05-2024 18:27
    Als VIngagaard de Tour niet haalt of zijn niveau gewoon niet haalt, dan zal VLab hem volledig laten focussen op de Vuelta. Dan zie ik ook een super Pogi met twee grote Rondes in de benen, niks tegen beginnen.
    19-05-2024 22:32
    Haha
19-05-2024 18:12
Ik zie geen Milan op PCS. Is hij uitgestapt?
    19-05-2024 18:32
    Nope. 123ste. De sprinters lieten op zich wachten maar ondertussen is iedereen binnen
    19-05-2024 19:18
    Ah, okay. Ik zocht Groves op en dan Milan. Hij deed het rustiger :) Thanks.
19-05-2024 22:49
Gelukkig was er de Antwerp Port Epic.
    20-05-2024 09:06
    De frustratie zit wel hoog, he?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine