Giro 2024: Organisatie voorziet wisselzone vlak voor slotbeklimming tijdens tijdrit
vrijdag 10 mei 2024 om 10:24

Giro 2024: Organisatie voorziet wisselzone vlak voor slotbeklimming tijdens tijdrit

De Giro-organisatie zal een wisselzone voorzien in de individuele tijdrit naar Perugia, die vanmiddag op de planning staat. Renners die van fiets willen wisselen, moeten zich aan een strikte reglementering houden.

De Girotijdrit is er eentje in twee delen. Eerst krijgen de renners 32 nagenoeg vlakke kilometers voorgeschoteld, maar nadien volgt er nog een beklimming naar Perugia zelf, goed voor 6,5 kilometer aan 4%. Die klim wordt gecatalogeerd in de vierde categorie en heeft vooral een lastig begin, met 1,3 kilometer aan 10%. Renners die daarvoor hun tijdritfiets willen inruilen voor een lichtere wegfiets, kunnen daarvoor gebruikmaken van een speciale wisselzone.

“Als een renner gebruik wil maken van de mogelijkheid om van fiets te wisselen in de wisselzone, dan moet de fiets op voorhand klaarstaan in de zone. De fietsen worden dan eerst gecontroleerd door de commissarissen. Renners mogen maximaal 25 meter terug op gang worden geduwd, dit zal worden aangeduid en gecontroleerd door de commissarissen”, schrijft de wedstrijdjury in haar rapport.

De wisselzone ligt vlak na het tweede tussenpunt, en dus aan de voet van de Perugia (zie linksboven op de foto).

RIDE Magazine
10 Reacties
10-05-2024 10:31
Zou daar iemand gebruik van gaan maken?
    10-05-2024 11:58
    Ik denk niet dat de klassementsmannen dit zullen doen. Thomas al helemaal niet.
10-05-2024 10:45
Bijzonder dat ze hierop gokken om eerlijk te zijn. Helemaal als je naar de ITT kijkt van de Tour van 2023, en de verschillen die daar ontstonden.
10-05-2024 10:47
Misschien met het oog op de bergpunten die volgens mij ook worden uitgereikt
    10-05-2024 10:54
    kan maar het is wel een klim van 4de categorie
10-05-2024 10:54
Lijkt me absolute waanzin om van fiets te wisselen voor een klimmetje van slechts 1,3 km. In de slotkilometers na dat muurtje stijgt het wegdek gemiddeld aan nog geen 3% en is een tijdritfiets alweer een voordeel.
    10-05-2024 12:40
    Hangt ook van de bochten af, niet alleen van de klim. Maar goed dat lijkt me hier ook niet doorslaggevend. Enige reden die ik kan bedenken is om knechten en mechaniciens dit te laten oefenen, het is steeds vaker relevant namelijk
10-05-2024 10:55
Het lijkt mij dat de klassementsrenners niet gaan wisselen. Het ligt er nog een beetje aan op welke plek de wisselzone precies ligt. Moet je met 60kmh in de remmen? Of ligt ie in een bocht richting een strook bergop? Idd misschien een paar renners die de KOM willen pakken.
10-05-2024 11:40
Huh what? Neem aan dat niemand gaat wisselen
10-05-2024 13:22
Ik denk dat het alleen interessant is voor renners die ergens last van hebben en geen klassementsambities hebben.
Want een wegfiets rijdt wellicht fijner bergop dan de tijdritfiets.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine