Giro 2024: Astana Qazaqstan presenteert selectie mét Alexey Lutsenko
foto: Cor Vos
maandag 29 april 2024 om 10:07

Giro 2024: Astana Qazaqstan presenteert selectie mét Alexey Lutsenko

Astana Qazaqstan heeft de selectie voor de Giro d’Italia (4-26 mei) bekendgemaakt. Ook Alexey Lutsenko zit bij het achttal dat zich mag opmaken voor de eerste grote ronde van het jaar. De Kazach was aanvankelijk niet voorzien voor de Ronde van Italië, maar sinds afgelopen weekend ging het gerucht al dat hij toch aan de start zou staan.

Lutsenko won onlangs nog de Giro d’Abruzzo en was achtste in Luik-Bastenaken-Luik. In de Ronde van Romandië stapte hij na de proloog af, mogelijk dus met oog op de Giro. Want daar zal de 31-jarige renner een van de belangrijkste krachten worden van Astana Qazaqstan.

Geen Charmig
Met Max Kanter en Davide Ballerini mikt de Kazachse ploeg ook op sprintsucces. Daarnaast zijn Henok Mulubrhan, Vadim Pronskiy en thuisrijders Simone Velasco, Lorenzo Fortunato en Christian Scaroni van de partij. Anthon Charmig leek ook deel te zullen nemen, maar zijn plek is dus ingenomen door Lutsenko.

RIDE Magazine
2 Reacties
29-04-2024 14:43
Vraag me af wat het idee is/was achter het hier starten van Lutsenko.

Was dit stiekem altijd al het doel, of proberen ze nu lastminute de goede vorm van Lutsenko te verzilveren? Hij krijgt in dit deelnemersveld alvast wel een uitgelezen kans om mee voor top-5 te strijden.

Maar vooral, zit hier dan een nog groter Plan-Cavendish achter? Zouden ze bij Astana echt zo gek zijn om 7 man vol in ondersteuning met een zwalpende Cav mee te sturen naar de Tour?
    29-04-2024 14:55
    Aangezien ze bij Astana totaal geen kaas gegeten hebben van effectief leiding geven en tegelijk wanhopig op zoek zijn naar punten, vermoed ik dat het starten van Lutsenko in de Giro een gevolg is van onvervalst opportunisme. Met het relatief zwakke deelnemersveld zou hij in theorie best wat punten moeten kunnen scoren. Anderzijds kan het ook helemaal niks worden, geheel in lijn met de prestaties van zijn ploeg sinds 2022.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine