Giro 2023: Vroege vluchter Nico Denz hijst zich over de hellingen en wint in Rivoli
De twaalfde etappe van de Giro d’Italia is op naam gekomen van Nico Denz. De Duitser van BORA-hansgrohe was in Rivoli de snelste van een kopgroep van drie. Toms Skujiņš werd tweede, Sebastian Berwick derde.
Rit twaalf van de Giro d’Italia bracht het peloton van Bra naar Rivoli. In het eerste uur zaten al aardig wat klimmetjes, al telde alleen die naar Pedaggera (4,1 km aan 4,3%) mee voor het bergklassement. Daarna daalden de renners naar de Povlakte, om vervolgens koers te zetten naar het afsluitende circuit rondom Rivoli. In die verraderlijke finaleronde was de Colle Braida (9,8 km aan 7,1%) de scherprechter. Na deze klim volgde een afdaling van vijftien kilometer naar Reano en een vlakke(re) finale van twaalf kilometer naar de finishstreep.
Grote kopgroep
Het ging hard in de openingsfase van de rit. Er waren de nodige aanvalspogingen, wat uiteindelijk leidde tot een kopgroep van vijfentwintig renners. Daarbij onder meer Ilan Van Wilder, Laurens Huys, Sepp Kuss, Michael Matthews en Bauke Mollema. Die laatste had maar liefst drie ploeggenoten van Trek-Segafredo om zich heen had, waaronder Mads Pedersen.

Mollema in het offensief – foto: Cor Vos
Toen het verschil tussen de kopgroep en het peloton (waar INEOS Grenadiers controleerde) al meer dan anderhalve minuut was, probeerden Stefano Oldani, Davide Gabburo, Jonathan Milan en uiteindelijk ook Luca Covili en Lorenzo Fortunato de sprong nog te maken. Paarsetruidrager Milan haakte al snel af, maar de andere vier gaven het volle pond om terug te keren. Met nog goed 130 kilometer te gaan, lukte dat. In totaal hadden we zo 29 koplopers.
Samenstelling kopgroep
Ilan Van Wilder (Soudal Quick-Step),
Alex Baudin,
Valentin Paret-Peintre (AG2R Citroën),
Stefano Oldani (Alpecin-Deceuninck),
Vadim Pronskiy,
Christian Scaroni,
Samuele Battistella (Astana Qazaqstan),
Jasha Sütterlin (Bahrain Victorious),
Nico Denz,
Patrick Konrad (BORA-hansgrohe),
Jonathan Lastra (Cofidis),
Alberto Bettiol (EF Education-EasyPost),
Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa),
Alessandro Tonelli,
Davide Gabburo,
Luca Covili (Green Project-Bardiani CSF-Faizanè),
Laurens Huys (Intermarché-Circus Wanty),
Sebastian Berwick,
Marco Frigo,
Stephen Williams (Israel-Premier Tech),
Michael Hessmann,
Sepp Kuss (Jumbo-Visma),
Einer Augusto Rubio (Movistar),
Veljko Stojnić (Corratec),
Michael Matthews (Jayco AlUla),
Mads Pedersen,
Amanuel Ghebreigzabhier,
Bauke Mollema,
Toms Skujiņš (Trek-Segafredo) en
Davide Formolo (UAE Emirates).
Negentig kilometer voor het einde was het verschil tussen de kopgroep en het peloton zo’n drie minuten. Op dat moment kwam er vooraan een aanval: Denz, Tonelli, Berwick, Skujiņš en Battistella reden op een vlak stuk weg bij hun medevluchters. Opvallend viel Battistella na enkele kilometers alweer terug, waardoor we met vier aanvallers overbleven. Zij breidden hun voorsprong snel uit. Het verschil met de achtervolgers liep op tot drie minuten.

Skujiņš op kop – foto: Cor Vos
Strijd tussen de vluchters
Bij die achtervolgers bleef het nog lang onrustig. We zagen verschillende demarrages, maar aanvankelijk leidde dat tot niets. Met nog zo’n vijftig kilometer voor de boeg kwam er dan wel afscheiding. De groep viel uiteen in meerdere kleine groepjes, waarbij Baudin, Scaroni en Bettiol het voorste deel vormden. Zij kwamen in de eerste kilometers van de Colle Braida tot twee minuten en 17 seconden van, maar daarna liep het verschil weer op.
Van het peloton hadden de vier vooraan al helemaal niets te vrezen. Het pak, waar Jack Haig nog ten val was gekomen, had aan de voet al een achterstand van negen minuten. Op de beklimming zelf ging daar maar weinig tijd vanaf, want tussen de klassementsrenners was het wapenstilstand. De favorieten spaarden hun krachten voor de bergrit van vrijdag.

Het uiteindelijke koptrio – foto: Cor Vos
Tonelli valt weg, Denz valt aan
Op de Colle Braida trok Skujiņš stevig door in de kopgroep. Tonelli was daar het slachtoffer van, hij ging op vier kilometer van de top overboord. Berwick en Denz – die laatste op hangen en wurgen – konden wel volgen. We kwamen zo met drie renners boven. Zij zouden de finale rijden, want de achtervolgende groep, die nu weer uit zo’n tien renners bestond, lag nog altijd ver achter. Het zou tussen Skujiņš, Berwick en Denz gaan.
Die laatste leek het op een korte helling opnieuw moeilijk te hebben, maar plaatste op twaalf kilometer van het einde wel een snedige demarrage. Berwick kwam daardoor op een gat te zitten. Na enkele kilometers achtervolgen, kon de Australiër echter weer terugkeren. Hij nam daarna niet meer over. Door de grote voorsprong konden de drie wat pokeren en dat gebeurde dan ook in de laatste twee kilometer.

Denz trekt door – foto: Cor Vos
Winst voor Denz
Denz had bij het ingaan van de laatste vijfhonderd meter de koppositie, maar op driehonderd meter van het einde zette Berwick zijn sprint al in. De renner van Israel-Premier Tech had echter niet al teveel meer in de benen en viel al snel stil. Dat in tegenstelling tot Denz. Skujiņš zat in het spoor van de Duitser, maar kwam hem niet voorbij. Denz toonde zich veruit de snelste en pakte de zege.
Hopelijk gebeurt er morgen eindelijk iets wat we langer dan een week gaan onthouden.
Twee zware monumenten in minder dan een week (42ste in P-R op 11 minuten, 27ste in Lombardia op 5 minuten). Deze man is ijzersterk en was meest actief in de breakaway vandaag.
Er zijn allerlei redenen om mannetjes vooruit te hebben en 'ereplaatsen' is daar echt geen van, ook al is zoiets wellicht voor Hessmann persoonlijk best interessant.
En hun Twitter is gehackt, misschien lag het daar wel aan...
Of het nou koers of vogels betreft, ik leg mijn oor graag te luisteren in de richting van Kroon.
@Wim
Bij vogels en koersverhalen uit de oude doos kan dat prima. Bij de actuele koers kun je daar maar beter wat selectiever in zijn, Karsten zit er geregeld naast.
Wat ik alleen niet begrijp is dat Berwick niet probeerde in de finale. Hij moet bij de demarrage van Denz al gevoeld hebben dat hij kansloos was in de sprint; dan is de enige kans die je hebt proberen solo weg te komen en te hopen dat de twee anderen elkaar iets te lang aankijken.
En of dit saai was? Ik denk op zich zeker niet, spel met de vluchters is altijd interessant. Maar het probleem is denk ik dat iedereen een beetje op zijn honger blijft zitten vwb de klassementsmannen. Die elkaar enkel getest hebben in de twee tijdritten en die rit met dat bultje op het eind...
Het boeiendste is (helaas) nog of iedereen in koers is gebleven.
@Wheely,
Hoeveel kilometer heb je van deze boeiende koers daadwerkelijk gevolgd dan?
(Een rondje door/langs Amsterdam fietsen en wat rondhangen op de liveblog en daar uitsluitend over andere zaken dan de koers praten, is wat mij betreft niet echt volgen).