Giro 2023: Remco Evenepoel wint spannende tijdrit in Cesena en herovert roze trui
Remco Evenepoel heeft met de grootst mogelijke moeite de macht gegrepen in de Giro d’Italia. In de negende etappe, een individuele beproeving van 35 kilometer naar Cesena, was de Belgische kopman van Soudal Quick-Step slechts één seconde sneller dan een verrassende Geraint Thomas. Tao Geoghegan Hart was derde op twee seconden en Primož Roglič zesde op 17 seconden. Evenepoel grijpt naast de ritzege ook de roze trui.
In de stromende regen gingen even na 13.00 uur de eerste renners van start op het 35 kilometer lange parcours tussen Savignano sul Rubicone en Cesena. Veljko Stojnić was de eerste starter, maar niet de eerste finisher. Dat was Daan Hoole die twee minuten later gestart was, maar een tijd van 44.47 minuut neerzette.
Armirail en Küng sneller dan Mollema
Hardrijder Michael Hepburn meldde zich vervolgens in de hot seat met een richttijd van 42.37, maar voor de echte richttijden was het wachten op specialisten als Brandon McNulty en Stefan Küng. Of op Bauke Mollema, die 14 seconden onder de tijd van Hepburn dook. De Nederlands kampioen was zelfs nipt sneller dan McNulty.

Stefan Küng – foto: Cor Vos
Naarmate de middag vorderde werd de weg wat droger. Dat zorgde er mede voor dat Bruno Armirail een nieuwe toptijd neerzette in Cesena. De Franse tijdritkampioen klokte 41.32 en was daarmee bijna een minuut sneller dan Mollema, maar Küng overklaste hem meteen met 41.28. Dat stond gelijk aan een gemiddelde snelheid van 50,6 km/h.
Evenepoel vliegt, Hart en Thomas sterk
Vervolgens was het uitkijken naar de klassementsrenners. Thymen Arensman zette een knappe 41.48 neer, waarmee hij op dat moment derde was, kort na Küng en Armirail. Maar de meeste ogen waren gericht op INEOS-kopmannen Tao Geoghegan Hart en Geraint Thomas en natuurlijk Primoz Roglic en Remco Evenepoel.
Bij het eerste tussenpunt na 13 kilometer waren de verschillen al groot. Evenepoel had op dat punt al elf seconden voorsprong op Thomas, veertien op Hart en al 31 seconden (!) op Roglic. De Belgische kampioen pakte daar ook al virtueel de roze trui over, want Andreas Leknessund volgde al snel op grote achterstand van Evenepoel.
Spanning neemt toe
Na 23,1 kilometer lag het tweede tussenpunt van de dag en na 29 kilometer het derde meetpunt. Daar lieten Thomas en Hart opnieuw zien dat ze in topvorm verkeren, door snellere tussentijden te noteren dan Küng. Opvallend was dat Evenepoel aan het tweede punt wat van zijn voorsprong verloor, terwijl Roglič juist tijd goed maakte. Hadden de grote favorieten gekozen voor een andere opbouw?

Primož Roglič – foto: Cor Vos
Ja, want Roglič wist aan het derde tussenpunt nog wat van zijn achterstand in te lopen. Hij volgde daar op 23 seconden van Thomas, die op dat punt de snelste tijd had neergezet. Evenepoel verloor op zijn beurt weer tijd ten opzichte van de concurrentie; hij klokte op dat laatste tussenpunt zelfs de tweede tijd, nipt achter Thomas.
Kleine verschillen tussen de favorieten
De eerste van de grote favorieten aan de finish in Cesena was Hart, die met een tijd van 41.26 minuut slechts twee seconden sneller was dan Küng. Het verschil met zijn INEOS-ploegmaat Thomas was minimaal, in het voordeel van de Welshman: hij zette 41.25 minuut op de borden en was één seconde sneller dan Hart.
João Almeida, die als nummer drie van het klassement begon aan de tijdrit, reed een prima tijd maar verloor wel ruim een halve minuut ten opzichte van Thomas en Hart. Roglič, die na de start moest vrezen voor veel tijdverlies, reed een sneller laatste deel dan de Britten en strandde op ‘slechts’ 16 seconden van Thomas.

Geraint Thomas – foto: Cor Vos
Het was toen wachten op Evenepoel, die zich wel wat herpakte in de laatste zes kilometer. Aan de streep in Cesena was het verschil met Thomas heel, maar dan ook echt heel klein. Eén luttele seconde namelijk, in het voordeel van de Belg, die zo daags voor de eerste rustdag een dubbelslag sloeg. De roze droom van Andreas Leknessund kwam een paar minuten later ten einde. De Noor van Team DSM reed een knappe tijdrit, maar moest het kleinood afstaan aan Evenepoel.
Thomas voorbij Roglič in het klassement
In het nieuwe algemeen klassement leidt Evenepoel nu, na negen dagen, met 45 seconden op Thomas en 47 seconden op Roglič. Hart staat daar ook niet ver vanaf, op 50 seconden van de nieuwe klassementsleider. Almeida is de nummer vijf op 1.07 minuut, in dezelfde tijd als Leknessund. Daarachter volgt alleen Vlasov nog binnen de twee minuten van Evenepoel.
Overigens net zo spectaculair waren de dronebeelden, we zijn alweer een stapje verder dan bij het WK cross.
Ineos en JV gaan we de komende dagen niet meer op kop zien. Volgende plan is het oproken van Remco’s knechten en reken maar dat Ineos en JV hier dikke maatjes in zijn.
En Ineos heel sterk. Hebben de vooruitgeschoven pionnen om echt schade te maken. Dat kunnen, hopen we, mooie bergetappes worden. Ook Vlasov, Caruso, Vine en Almeida gaan zich nog duidelijk ermee bemoeien.
Evenepoel ziet er ook teleurgesteld uit bij het interview. Deze zag hij niet aankomen. Die zal echt er niet gerust op zijn. Die zal met de nodige schrik de bergen in gaan.
En ook mooi. Zo zit je te kijken naar een vrij matige Giro en slaat het toch om in de laatste twee etappes. Nu is iedereen weer hoopvol. Mooi hoe dat altijd werkt. Wielrennen blijft toch echt een prachtige sport.
Het is wel erg dat ik dit zeg van iemand die vandaag zn 2e etappe heeft gewonnen en terug de roze trui draagt. Dat laat maar zien in wat voor geweldig wielertijdperk we zijn aanbeland.
Ook wel crazy dat hij die tijdrit nog wint wanneer de conditie niet meer 100% is.
Vlak ook het slechte weer niet uit. Dag na dag in de regen en kou. Ik denk dat er heel veel renners zijn die na een week al meer jasjes hebben uitgedaan dan na een weekje koersen in het lentezonnetje. De een kan er beter tegen dan de ander, en wie weet is ook dit wel een teer punt bij Evenepoel
De enige manier hoe Remco het nog kan winnen is als wat we vandaag en gisteren gezien hebben veroorzaakt is door bijv. een val of iets dergelijks. Dan kan hij allicht morgen en de ritten vóór de Grand St. Bernard recupereren.
Zoiets verwacht ik eigenlijk niet. Evenepoel heeft nog nooit exceptionele weerbaarheid in grote rondes getoond en dus zie ik geen reden om een uitzondering op de regel te verwachten. Ik betwijfel zelfs of hij hem uitrijdt, als zijn vorm nu al slechtert wordt Drei Zinnen een hel over 2 (!) weken.
Beetje eerlijk blijven hè!
Hopelijk heb ik ongelijk en wint hij op heroïsche wijze zonder dat hij overduidelijk de sterkste is.
Van de eerste korte tijdrit die je met groot verschil wint naar een langere tijdrit die je wint met een fractie van een seconde (terwijl je normaal gesproken zegt dat langere tijdritten in je voordeel zijn) getuigt niet van groeiende vorm. De rest blijft min of meer bij elkaar (Hart, Thomas, Almeida, Roglic) zoals in TT1, maar enkel Evenepoel zakt terug.
Als hij na gisteren nog niks had om zich zorgen over te maken, dan heeft ie dat na vandaag zeker wel. Trek deze lijnen door en het podium lijkt ineens ver weg voor Remco.
Als je mij vraagt wie met het beste gevoel de bus in stapt, dan is dat denk ik niet Evenepoel. Thomas en Hart zullen wel een flesje bubbels open trekken na vandaag. En ook Roglic verliest veel minder tijd dan in de korte tijdrit van vorige week.
Ook Jens Voigt ziet hem op de Duitse Eurosport als verliezer van de dag...
Dit weekend maakt wel duidelijk dat een goede Evenepoel (Catalonië, LBL) geen schrik moet hebben van de tegenstand. De relatieve zwakte van zijn ploeg is daarentegen wel zorgwekkend.
Ik vond het vooral opvallend dat Evenepoel er heel vermoeid uit zag. Niet blinkend in zijn vel. Vraag is of dat ligt aan de valpartij, of aan iets anders. En omdat de valpartij toch al weer wat daagjes geleden is vrees ik "iets anders". Waarbij hij denk ik blij mag zijn dat er op de Gran Sasso niet is gekoerst...
Ik schrijf zeker niemand af, zeker niet iemand die roze draagt na de eerste week.
Ik vind vooral het contrast opvallend, op meerdere vlakken:
- het uiterlijk van Remco, van blinkend in zijn vel op dag 1 naar dikke randen en wat schor op dag 8
- het verschil in tijd tussen de nr 1 en de nr 2 op dag 1 en dag 8, terwijl de tijdrit dubbel zo lang is
- de uitstraling van Evenepoel na dag 1 en na vandaag in zijn interview: van super happy en zelfzeker naar bezorgd en twijfelend.
- en sommige fans: van "de giro zit in de tas" op dag 1 naar "ik geloof er niet echt meer in" op dag 8.
Het is gewoon een negatieve trend op alle vlakken. En het zal mij benieuwen of een rustdag de wereld gaat veranderen. Zeker ook omdat de weersvooruitzichten voor komende week ook niet denderend zijn.
Gisteren sprak REV de hoop uit vandaag een paar euhhhh seconden extra voorsprong te pakken; liefst iets meer. Ik had sterk de indruk dat hij daar 'minuten' inslikte, maar zijn uitgesproken hoop is uitgekomen.
Dit belooft veel voor de slotweek, al vraag ik me af of REV die gaat halen met de neerwaartse vormcurve die hij laat zien. En zou Ineos zo sterk kunnen blijven rijden in de breedte. Of vallen hun pionnen weer één voor één weg uit het klassement, zoals we de afgelopen jaren al vaker hebben meegemaakt.
Van mij mag Ineos het zo proberen; is een stuk leuker dan treintje rijden.
Vrij bizarre uitslag wel verder, dit had niemand verwacht denk ik. Het momentum ligt duidelijk bij Ineos en Roglic, die gaan Evenepoel en zijn ploeg slopen in de 3e week als dit doorzet.
De giro stelt nooit teleur!
Ineos goede zaken gedaan voor het ploegenklassement.
Ongelooflijk spannende tijdrit, wie had dat gedacht na het eerste tussenpunt! Uiteindelijk zijn de verschillen en het effect op het klassement veel kleiner dan wat vooraf werd verwacht/gevreesd/gehoopt. Na gisteren en vandaag is Evenepoel nu zeker geen topfavoriet meer voor de eindwinst - het kan altijd nog, maar de concurrentie gaat hier heel wat motivatie uit halen. Ineos en Roglic zullen met veel aanvalslust uitkijken naar die aankomst in Zwitserland.
De commentaar van T G Hart was ook erg interessant: dat hij zich nu veel meer comfortabel voelt op de TT-fiets omdat (vnl.) grotere renners hun positie hebben kunnen aanpassen. Hijzelf, Thomas, Armirail, Vlasov, De Plus... Er staan wel wat 'langere' renners bovenaan die dit jaar 'gegroeid' (hihi) lijken in het tijdrijden. Die arme, sympathieke Küng lijkt spijtig genoeg voor hemzelve niet meegegroeid te zijn... Een andere hypothese: de fiets waarop Dan "wie?" Bigham schitterde op de piste heeft op deze vlakke tijdrit ook eindelijk bewezen wat hij waard is op de weg, met een glansprestatie van het hele team tot gevolg. Als Ganna had kunnen starten...
Qua verschillen baarde de tijdrit een muis. Maar het is toch eigenlijk wel erg interessant om te zien dat de verwachte minuut ineens een krappe seconde is.
Tel daarbij de etappe van gisteren op (waar Evenepoel op een klimmetje van 4e categorie moet lossen) en het is toch wel een interessante plottwist. De concurrentie staat binnen de minuut ipv op 2 minuten.
Ik had dit na de eerste tijdrit niet verwacht, en ook na de eerste 10 km van vandaag niet.
Ik kaart met een kwinkslag aan dat de lange tijdrit niet het resultaat gaf dat door sommigen gehoopt en anderen gevreesd werd - bespreek dit in de rest van mijn bijdrage voor het geval dat enkelen de satire niet zouden oppikken - en toch kunnen jullie blijkbaar niet verder lezen dan die eerste zin. Michelangelo herhaalt dan woord voor woord wat ik zeg en xistnc voegt... euh... wat juist toe?
Ik ga wel weer in lurker mode, plezier om het onder liefhebbers lekker over de koers te hebben valt hier amper te rapen.
Die gaat proffesioneel gesloopt worden.