Giro 2022: João Almeida leidt UAE Emirates, Fernando Gaviria sprintkopman

zaterdag 30 april 2022 om 10:15
Giro 2022: João Almeida leidt UAE Emirates, Fernando Gaviria sprintkopman

foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft de definitieve selectie voor de Giro d’Italia onthuld. De ploeg uit de Emiraten gaat met João Almeida voor een goed klassement en hoopt met Fernando Gaviria te scoren in de massasprints.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Almeida deed twee keer eerder mee aan de Ronde van Italië, de enige grote ronde waar hij tot nog toe aan de start verscheen. In 2020 eindigde hij bij zijn debuut als vierde, vorig jaar werd hij zesde. Bij die laatste editie stelde hij zich na een inzinking in de eerste week in dienst van Remco Evenepoel, destijds zijn ploeggenoot bij Deceuninck-Quickstep. Bij zijn nieuwe ploeg is hij dit jaar de enige uitgesproken klassementskopman.

“Dit is een speciale wedstrijd voor me”, zegt Almeida, die dit jaar derde werd in de Ronde van Catalonië en daar ook een etappe won. “Ik heb goede herinneringen aan de Giro en ik heb zin om weer bij elkaar te komen met een fantastisch team, dat samen opzoek gaat naar goede resultaten. Na mijn laatste wedstrijden ben ik op hoogtestage in Sierra Nevada geweest, samen met wat van mijn ploeggenoten. We hebben een uitstekende groep gecreëerd.”

De renners die Almeida in Italië zullen ondersteunen, zijn onder andere de volgenden: Davide Formolo, Alessandro Covi, Rui Costa, Rui Oliviera en Diego Ulissi. Laatstgenoemde won in zijn carrière acht Giroritten en zal een negende niet laten liggen. Gaviria, de sprinter van dienst bij UAE, heeft al vijf etappes in de Giro op zijn naam. Met de hulp van vooral Maximiliano Richeze zal hij daar nog wat extra ritten aan toe willen voegen.

voor

Dit artikel delen:

9 Reacties

Evertonian 30 april 2022 om 10:30

Leuke ploeg, ik zie Almeida wel de roze trui pakken relatief vroeg in de ronde, maar vasthouden zal lastig worden.

Victor S 30 april 2022 om 10:37

Als hij begint met zijn vorm van de laatste week vorig jaar dan is die zeker kandidaat maar iedereen kan zijn slechte dag hebben of zelfs slechte week. Qua team zie ik enkel Formolo hem in het hooggebergte steunen. De rest is het net niet ben ik bang. Top 3 zou er wel ing moeten zitten voor Almeida.

Ab Normaal 30 april 2022 om 10:40

Dit is ook het hoofddoel van Formolo. Ben dus benieuwd of die meer plannen heeft dan enkel knechten.

Limal 30 april 2022 om 11:02

Als je Almeida even wegdenkt dan is dit inderdaad een leuke ploeg, maar dan vooral voor sprinters- en vluchtersetappes. Hoewel Formolo en Costa goede meesterknechten kunnen zijn valt de ondersteuning voor Almeida toch wat licht uit naar UAE-standaarden. Maar een drama hoeft dat niet te zijn – gewoon profiteren van de controle van Ineos en Bahrein.

Murcia 30 april 2022 om 11:10

Sterke ploeg, Almeida heeft geen zes helpers nodig en met deze jongens kun je op meerdere paarden wedden. Een Ullissi en Covi zijn zeer goede rittenkapers en Formolo een prima klimknecht. Het vraagteken is en blijft Gaviria, die echt aan zijn laatste kans bezig is deze komende Giro lijkt me.

xistnc 30 april 2022 om 11:51

Als Gaviria na enkele ritten alweer klaar is, bestaat deze ploeg uit een Italiaans deel en een Portugees deel. Ze hebben al vaker laten zien dat ze zonder Pogi eerder tegen elkaar (of iig voor zichzelf) dan met elkaar koersen. Ik vraag me af of Almeida leider genoeg is om dat patroon te doorbreken. Zo niet, dan verheug ik me in ieder geval op het dagelijkse KnuckleHead News.

Melkzuur 30 april 2022 om 12:37

Almeida. Een jaar sterker, een team volledig in zijn dienst en een relatief zwak deelnemersveld. Ik weet zeker dat (minstens) een podiumplaats het doel is, en het is eigenlijk ook van moeten. Ayuso zal hem snel overvleugelen in de hiërarchie en aangezien de financiële middelen quasi onuitputtelijk zijn, zie ik UAE wel weer zwaar uithalen op de transfermarkt. Dus als hij volgend jaar nog kopman wil zijn in een grote ronde, weet hij wat hem te doen staat.

Geert Kroezen 30 april 2022 om 14:07

Dit wordt een ronde waarbij de winnaar relatief laat pas roze gaat pakken. De ploegen willen niet te lang hoeven controleren en dat kunnen de meesten ook niet.

oborobo 30 april 2022 om 16:54

Zo sterk is deze ploeg toch helemaal niet,slecht 2 helpers voor Almeida.

Headlines

Materiaalzone

Populair