Giro 2020: Voorbeschouwing op de laatste bergetappe naar Sestriere

Giro 2020: Voorbeschouwing op de laatste bergetappe naar Sestriere

foto: Cor Vos

zaterdag 24 oktober 2020 om 08:00

Na de ingekorte sprintrit naar Asti gaat het peloton nog een keer de bergen in. Niet de Colle dell’Agnello en de Col d’Izoard staan op het programma, maar een driedubbele beklimming van Sestriere. Is dat in het voordeel van rozetruidrager Wilco Kelderman? Een belangrijke bergrit met alleen nog de tijdrit naar Milaan op het programma hierna. WielerFlits blikt vooruit op het parcours en de favorieten voor de rit naar Sestriere.

Parcours

De organisatie van de Giro d’Italia had een heuse grande finale in gedachten voor de 103e editie van de ronde. Een loodzwaar slotweekend met op zaterdag een heroïsche bergetappe over de Colle dell’Agnello en de Col d’Izoard richting wintersportdorp Sestriere, gevolgd door een allesbeslissende individuele tijdrit naar Milaan. De tijdrit naar Milaan gaat door, maar de twintigste etappe van de Giro d’Italia is grondig onder handen genomen.

De passage over de Agnello, Izoard en Montgenèvre is vervangen door een drievoudige beklimming naar het skidorp Sestriere. Mauro Vegni, de grote baas van het organiserende RCS Sport, legt uit. “We moeten de voorlaatste rit wijzigen. De toestemming van de Franse prefectuur voor de passage van de koers is ingetrokken. Op grond van de aangescherpte coronamaatregelen die zijn aangenomen door de trans-Alpijnse autoriteiten, werd ons verteld dat we niet over Frans grondgebied kunnen trekken.”

Daardoor kunnen de Colle dell’Agnello, de Col d’Izoard en de Montgenèvre niet omhoog worden gereden. In plaats daarvan wordt drie keer geklommen naar Sestriere; een keer vanuit Pragelato, vanaf de oostkant, en tweemaal vanuit Cesana (de westkant). Vegni: “Het is een etappe die ons de garantie geeft dat die ook plaatsvindt in geval van slecht weer.” Toch is het slecht nieuws voor de renners die nog één keer alles uit de kast willen halen in de hoop de Giro d’Italia op zijn kop te zetten.

Ook in de hertekende etappe wordt het startsein gegeven in Alba, in de heuvels van Zuid-Piēmont en niet zo gek ver van de bekende steden Milaan en Turijn. Je kunt je als toerist vergapen aan de stokoude kerken en overblijfselen uit de Romeinse tijd. De Giro organiseerde ook tweemaal een finish in de stad aan de oever van de rivier Tanaro. Guido Reybroeck (1964) en Alessandro Petacchi (2004) mochten hier lang geleden de handen in de lucht steken.

Beginnend vanuit Alba liep de route in eerste instantie via Brossasco naar de Colle dell’Agnello, waar de grens werd overgestoken. Nu gaat de route nog voor Brossasco naar het noorden, naar de tussensprint in Saluzzo. Vandaar wordt in noordwestelijke richting (10 km aan ongeveer 6%) via Pragelato omhoog naar Sestriere gereden. Daar passeren de renners na 137,9 kilometer voor het eerst. De eerste klim is echt een loper.

Via Cesana wordt in twee ronden van 26 kilometer nog twee keer geklommen naar Sestriere (meer dan 10 km aan 6%), waar na 190 kilometer wordt gefinisht. Het zwaartepunt van deze laatste twee beklimmingen, die lastiger zijn dan de eerste klim, vanuit Cesane Torinese ligt in de laatste 6,5 kilometer. Daar gaat het stijgingspercentage nauwelijks onder de 7% over toch wel smalle wegen.

Vasil Kiryienka wint in Sestriere – foto: Cor Vos

De (driedubbele) beklimming naar Sestriere is, zeker in vergelijking met de geschrapte Agnello en Izoard, zeker niet de zwaarste col in deze Ronde van Italië. Alleen, na drie weken afzien zullen de verschillen ook hier oplopen.

Wie weet zich straks in een rijtje met Eduardo Chozas, Miguel Induraín (klimtijdrit), Pascal Richard, Jan Hruška (opnieuw een tijdrit), José Rujano, Vasil Kiryienka en Fabio Aru te plaatsen? Deze renners wisten in het verleden een Giro-etappe te winnen met aankomst in Sestriere.

Als alle renners zijn binnengedruppeld en de kruitdampen zijn opgetrokken, kunnen we de schade opmeten en een klassement opmaken. En weten we ook meteen of we nog een razendspannende ontknoping mogen verwachten in de slottijdrit naar Milaan.

Start: 11.00 uur in Alba
Finish:
tussen 16.10 en 16.45 uur in Sestriere
Afstand:
190 kilometer


Favorieten

Voor de favorieten van de rit pakken we even de situatie in de top van het klassement erbij. Wilco Kelderman leidt met een minimale voorsprong op ploeggenoot Jai Hindley (12 seconden) en INEOS Grenadiers-kopman Tao Geoghegan Hart (15 seconden). Pello Bilbao is vierde op 1.19 minuut en João Almeida op 2.16 minuut. Daarachter is Jakob Fuglsang de nummer zes op vier minuten.

De bergrit naar Sestriere is de laatste kans om de concurrentie in een direct gevecht op achterstand te rijden. Maar de strijd is na zaterdag nog niet klaar, omdat zondag nog de (vlakke) tijdrit naar Milaan op het programma staat. Van de top-5 is Hindley de minste tijdrijder, dus hij zal met voorsprong aan die tijdrit moeten beginnen wil hij nog kans maken op de eindzege. Kelderman, Hart en Bilbao beschikken op hun beurt over een meer dan prima tijdrit. Houd de dag van zondag dus ook in je achterhoofd als er spelletjes gespeeld worden op weg naar Sestriere.

Tao Geoghegan Hart en Jai Hindley – foto: Cor Vos

De beste klimmers in deze laatste week? Dat zijn duidelijk Tao Geoghegan Hart en Jai Hindley. In de etappes naar Piancavallo en Laghi di Cancano toonden zij dat meer dan aan. De vraag is of de driedubbele beklimming naar Sestriere lastig genoeg is voor de jonge Brit en de jonge Australiër om het verschil te maken. De druk zal bij INEOS Grenadiers liggen. Hart zal, met het oog op de tijdrit, een voorsprong willen pakken op roze trui Wilco Kelderman.

Jai Hindley zal (opnieuw) als waakhond meeschuiven met Hart, mocht zijn kopman niet kunnen volgen. Als Kelderman door het ijs zakt, dan zijn alle ogen bij Team Sunweb opeens gericht op Hindley. Hij heeft weliswaar een voorsprong van drie seconden in het klassement, dat is voor de klimmer zeker niet genoeg om mee aan de slottijdrit te beginnen. Wordt het daadwerkelijk een duel Hart-Hindley, dan zal de Australiër echt weg moeten rijden van zijn Britse collega.

Wilco Kelderman – foto: LaPresse

De vraag is of Wilco Kelderman volledig hersteld is van zijn zware inspanning over de Stelvio. De roze trui zal hem in ieder geval vertrouwen geven en ook het feit dat de beklimmingen naar Sestriere niet extreem zwaar zijn, speelt in het voordeel van Kelderman. Een lopende klim aan een gemiddelde van 6% is op maat voor de tempoklimmer die hij is. Het is voor Kelderman zaak zijn wagonnetje aan te haken bij INEOS Grenadiers en bij Hindley. Begint hij met een voorsprong aan de tijdrit? Dan is hij de favoriet voor de eindzege.

Een gevaarlijke klant is Pello Bilbao. De Spanjaard van Bahrain McLaren heeft zich in de schaduw opgewerkt naar de vierde plaats van het klassement, binnen anderhalve minuut van de roze trui. Zijn prestatie in de Stelvio-etappe was indrukwekkend en ook Bilbao, de Spaanse kampioen tijdrijden, heeft een sterke chrono in de benen. Mocht hij aanvallen, dan is het de vraag wie hem terug gaat halen. Is Tao Geoghegan Hart bang voor zijn podium, of vreest Team Sunweb de eindzege uit handen te geven? Bilbao kan weleens een hoofdrol spelen op weg naar Sestriere.

Pello Bilbao – foto: Cor Vos

Jakob Fuglsang lijkt ook zijn tweede adem gevonden te hebben. Stelde hij in de eerste twee weken nog teleur, kwam hij er in de etappe over de Stelvio goed doorheen. De ervaren Deen is daardoor nu zesde in het klassement, al lijkt hij kansloos voor de eindzege. Op de laatste rustdag zinspeelde hij al op een gooi naar een ritoverwinning, en waarom niet zaterdag? De Astana-kopman zal door de top-3 niet als gevaarlijk beschouwd worden.

Het verschil met de andere klimmers werd donderdag duidelijk. De veer van João Almeida brak definitief, Fausto Masnada bleef bij zijn ploeggenoot maar kon ook niet veel beter, Vincenzo Nibali is niet goed genoeg om te wedijveren met de jonge garde, Domenico Pozzovivo moest al vroeg afhaken en ook het BORA-hansgrohe-duo Patrick Konrad en Rafal Majka zakte er doorheen. Wil een van hen de rit winnen, dan zullen ze hun topvorm moeten vinden en vroeg aan moeten vallen.

Ben O’Connor – foto: Cor Vos

Anders is het kijken naar de vluchters. In de eerste honderd kilometer kan een groep met aanvallers een grote voorsprong bijeen rijden. Dan komen, zoals vaker deze week, de gebruikelijke namen naar voren. Ben O’Connor (NTT Pro Cycling) zweeft op een roze wolk na zijn ritzege in Madonna di Campiglio en zijn nieuwe contract bij AG2R Citroën.

Thomas De Gendt (Lotto Soudal) zal een laatste gooi willen doen naar etappesucces, evenals Ilnur Zakarin (CCC). Ruben Guerreiro (EF Pro Cycling) kan in deze rit de kers op de taart zetten: de bergtrui definitief binnenslepen en misschien een tweede ritzege pakken.

Team Sunweb zal een kopgroep maar wat graag laten rijden, dan zijn de bonificatieseconden onderweg en aan de finish (10, 6, 4 seconden) in ieder geval weg. Als een klassementsploeg de kopgroep terug wil halen, zal dat INEOS Grenadiers zijn. Team Sunweb kan de krachten dan sparen.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tao Geoghegan Hart
*** Jai Hindley, Pello Bilbao
** Wilco Kelderman, Jakob Fuglsang, Patrick Konrad
* Ben O’Connor, Thomas De Gendt, Ilnur Zakarin, Ruben Guerreiro

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

In startplaats Alba is het zaterdagochtend rond de 15°C, droog en bewolkt. Ook op Sestriere blijft het de hele dag droog, verwacht Buienradar. De temperatuur is op ruim 2.000 meter hoogte wel een stuk lager, rond de 5°C en 7°C. Mogelijk breekt aan het eind van de middag nog de zon door.

Eurosport is de exclusieve rechtenhouder van de Giro-beelden. De sportzender begint om 12.25 uur met de live-uitzendingen op Eurosport 1 en online op Eurosport.nl. De NOS en Sporza hebben dit jaar niet de uitzendrechten.


Dit artikel delen:

124 Reacties

Dikke Vrouw 23 oktober 2020 om 18:49

Vrij makkelijke klim hier kan Hart Wilco onmogelijk lossen

Yeez 23 oktober 2020 om 18:50

Naesen zei ooit dat hij nooit op de tiegem zou worden gelost

Tormund 23 oktober 2020 om 19:00

Ik hoop dat je gelijk heb! Maar ben bang dat hij hem hier zeker wel kan lossen…

Maillot à Pois 23 oktober 2020 om 19:04

De vraag is nog maar of niet lossen wel voldoende is voor de eindzege.
Iedereen lijkt er van uit te gaan dat Wilco het dan wel kan afmaken in de tijdrit. Hij is in normale omstandigheden uiteraard de betere tijdrijder, maar op het eind van een grote ronde spelen andere factoren mee dan tijdrijderscapaciteiten alleen. Frisheid en het mentale aspect spelen ook een rol. Als het verschil blijft zoals het is, acht ik Hart niet kansloos.

Robbiebier 23 oktober 2020 om 20:17

Ik hoop het van harte gun het wilco zo erg.

Wildebert 23 oktober 2020 om 20:41

Hoed u voor onderschatting @dikke vrouw. Dat is al menig sporter opgebroken.

lone wolf 23 oktober 2020 om 18:54

Ik hoop alvast dat INEOS er een prachtig spektakel van maakt. Wie er wint, deert me niet echt, maar het mag wel bevochten worden.

Hein-Jan 23 oktober 2020 om 19:02

Als Sunweb zou ik in ieder geval een kopgroep voor de etappezegge laten strijden, zodat de boni’s niet meer door Hart gepakt kunnen worden. Met het oog op de tijdrit zou Kelderman morgen maximaal 30 seconden mogen verliezen op Hart, alleen dan wordt het wel echt spannend komende zondag.

oscarito1908 23 oktober 2020 om 20:28

Denk niet dat ineos dat toe gaat laten. Zij hebben belang bij bobo’s voor Hart.
Gaat wel interessant worden.

zwiggelbig 23 oktober 2020 om 22:18

gana houd de kopgroep in zijn uppie gewoon in toom

Hein-Jan 23 oktober 2020 om 23:13

Maar dat is dan toch prima? Laat Ineos de leiding nemen; daarmee is de kans groter dan Ganna en Dennis eerder opgerookt zijn.

oscarito1908 24 oktober 2020 om 00:25

Dat ligt eraan.

Morgen gaat bijzonder tactisch worden. Eigenlijk een unieke situatie.

Panache 23 oktober 2020 om 19:05

Hart met een doel kan uitstekend tijdrijden. Doel + vorm maakt dat hij Kelderman misschien zelfs verslaat in de tijdrit. Voorbeeldje openingstijdrit Giro 2019 (met heuvel), maar ook 8e Algarve (redelijk vlak), of 2018 3e in tijdrit Californië.
Feit is dat de gemiddelde volger hier de intrinsieke tijdritcapaciteiten van Hart onderschat.
Ik denk dat Kelderman kost wat kost moet voorkomen dat Hart de rit wint. Laat maar een groep vluchters wegrijden.

Ward 23 oktober 2020 om 19:09

Déjà vu bij het lezen van dit bericht ;)

lathumnees 23 oktober 2020 om 19:40

Eens. Ik denk ook dat hart op sneller dan Kelderman gaat zijn in de tijdrit. Puur en alleen door de betere vorm/frisheid.

Scibby 23 oktober 2020 om 23:14

In de eerste tijdrit was Hart natuurlijk ook geen kopman aangezien geraint thomas er nog gewoon was. Dus denk dat je gelijk hebt dat hij het hier beter gaat doen.

josemanuelfuente 23 oktober 2020 om 19:06

Als Hart roze pakt dan wint hij de Giro.

martijnkh 23 oktober 2020 om 19:10

Jullie zitten niet goed met de klimprofielen. De eerste keer Sestriere is inderdaad een loper over een redelijk brede weg.
De 2e en 3e keer is wel serieus klimwerk. Van de 10km die hier genoemd wordt, is de eerste 3 km vals plat. De 7 km voor de top is volledig tussen de 7% en 9% en gaat over een redelijk smal weggetje.
Wel echt klimwerk dus en ook redelijk op hoogte (tussen de 1500-2000 meter).
Dit wordt een hele zware dobber voor Kelderman.

Zie ook: https://www.cyclingcols.com/col/Sestriere

De tweede grafiek is de 1e beklimming. De derde grafiek, vanaf Cesane Torinese, is de 2e en 3e klim.
De bovenste grafiek is telkens de afdaling. (tot aan Cesane Torinese)

Limal 23 oktober 2020 om 19:23

Ja, je hebt helemaal gelijk afgaande op het kaartje. (vandaar ook 1x 2e categorie en 2x 1e)

Dat maakt het voor Kelderman toch een pak lastiger. Als Hart even goede benen heeft als de voorbije dagen, dan kan het nog lastig worden voor Wilco.

Arie den Blanken 23 oktober 2020 om 19:10

Forza Hindley.

lander luypaert 23 oktober 2020 om 19:10

Mcnulty die ook op geruime afstand staat om in de aanval te gaan.

Marco Willems 23 oktober 2020 om 20:39

Ik schrijf Knox ook op voor de vlucht, eerste rit dat er niet geknecht hoeft te worden.

josi 23 oktober 2020 om 19:12

Ben benieuwd. Sunweb zal vluchters lekker de ruimte willen geven, terwijl Ineos ze juist kort zal willen houden met het oog op eventuele boni’s voor Hart. Een goede Kelderman moet zijn wagonnetje wel aan kunnen haken op deze beklimmingen. Wees alert op een demarrage van Hart net onder de top van de voorlaatste klim, gevolgd door een kamikaze-afdaling, zou ik zeggen. Of op een verrassingsactie van Ineos op het vlakke; met Ganna en Dennis heeft Hart twee enorme locomotieven tot z’n beschikking.

ti-raleigh 23 oktober 2020 om 19:17

Komen er nooit meer bergetappes naar Sestriere dan?

Gilberto 23 oktober 2020 om 19:24

Echt vreemd dat iedereen het alleen maar over Hart en Ineos heeft. Ik zou echt nog uitkijken voor Bilbao.
En daarnaast lijkt men er ook veels te makkelijk vanuit gaan. dat mocht Kelderman deze etappe nog overleven, hij het in de tijdrit wel eventjes afmaakt

Edwinn 23 oktober 2020 om 19:32

Bilbao moet zeker niet onderschat worden met zijn tijdritkwaliteiten, maar 1:19 naar Kelderman is wel vrij fors voor een 15KM lange TT.

rahimns 23 oktober 2020 om 19:35

Bilbao verloor in de vorige tijdrit ruim een minuut op Kelderman… die gaat in een vlakke tijdrit van 15 kilometer dat echt niet goed maken. In principe is Kelderman van de 3 mannen de beste tijdrijder. Dus als hij morgen geen tijd verliest heeft hij het volledig in eigen hand om het in de tijdrit af te maken.

Gilberto 23 oktober 2020 om 19:41

@rahimns
Dan gaat het mij een beetje om dat ‘in principe’ of ‘op papier’. Er word niet op papier gereden en principes krijgen geregelt de deksel op de neus. Ik verwacht niet dat Bilbao zomaar eventjes meer dan een minuut pakt in die tijdrit, maar ik denk dat Wilco geen minuut meer zal hebben na morgen..

rahimns 23 oktober 2020 om 19:50

@gilberto als jij het hebt over overleven dan ga ik ervan uit dat je bedoelt dat er niets veranderd is. Want anders is hij dus morgen al het roze kwijt en ook gewoon de kans op de overwinning. Dus als hij morgen zijn voorsprong behoudt heeft hij de beste papieren . Ik ben het met je eens dat ik er ook aan twijfel of hij na morgen nog in het roze rijdt.

Rawolf 23 oktober 2020 om 20:11

Tijdritten in de 3e week van een grote ronde geven gegarandeerd verrassingen. Daar moet jij toch over kunnen meepraten Rahimns met 2 keer Roglic, 1 keer voor de winst en 1 keer voor het podium.

Ik verwacht dat van de huidige top 4 Tao Geoghan Hart de beste tijdrit zal afwerken.

oscarito1908 24 oktober 2020 om 00:27

Hart is in het verleden ook bijzonder onregelmatig geweest.
Het gaat mooie koers worden.

Zo onvoorspelbaar, toch echt genieten.

Dr op en dr over 24 oktober 2020 om 08:56

Bilbao was donderdag op de laatste beklimming van de dag richting Torri di Fraele ruim een minuut sneller als Hindley en hart.

Benieuwd wat hij vandaag kan. Ik zie hem deze ronde zo nog maar even winnen. Hart was donderdag meer dan uitstekend, maar het was vooral Dennis die Wilco gesloopt heeft.

Hart en Hindley samen verloren uiteindelijk van hun voorsprong op mannen als Fuglsang en Bilbao. Het kon nog wel eens reuze interessant worden. :)

BW52 23 oktober 2020 om 19:38

Bilbao heeft de joker mi. Gaat Ineos dan reageren of Sunweb. Lijkt me iets voor sterke zenuwen.

Pogiboy 23 oktober 2020 om 19:38

Het scenario dat Hart een slechte dag zou hebben heb ik nog nergens gelezen, zou wat zijn ;)

Gilberto 23 oktober 2020 om 19:42

Al met al is het natuurlijk een geweldig affiche deze laatste 2 dagen, wow! Kom maar op!

Wheely 23 oktober 2020 om 19:48

Tja hopen op een sterke kopgroep die het uitzingt maar Ineos gaat natuurlijk een trein in stelling brengen om trachten Kelderman te breken. Ik durf geen voorspelling te doen maar het zal wederom een zware dag worden voor Wilco.

moker 23 oktober 2020 om 19:52

Zou Wilco niet een aerodynamisch voordeel hebben als hij na morgen 3e staat? Tao en Jai altijd in het roze en wit als ze 1e en 2e staan en dus een trui van de organisatie

Al hoop ik natuurlijk dat hij 1e blijft staan

Stoempen 23 oktober 2020 om 20:00

Als 2de in een klassement, maar wel de “drager” ben je volgens mij niet verplicht ook daadwerkelijk in die trui te starten.

Koers 23 oktober 2020 om 21:54

@stoempen ik verwacht van wel omdat er sponsors op staan. Regenboog gaat wel boven een tweede plaats in zo'n klassement. Maar ik vermoed dat ie ook dan weer na de volgende in de rij gaat

Thomas030 23 oktober 2020 om 19:54

Roze geeft Kelderman vleugels!

Lennimator 23 oktober 2020 om 23:12

+ 1

Stoempen 23 oktober 2020 om 19:59

Ganna neemt de eerste anderhalve berg voor zijn rekening op het buitenblad met 500W. Daarna neemt Dennis het stuur over van de Ineostrein.

Panache 24 oktober 2020 om 09:08

Ganna moet de vluchters kort houden de eerste 100 km.

fietsvriend 23 oktober 2020 om 20:11

Best lange etappe toch ook weer.

Fausto Roppi 23 oktober 2020 om 20:16

Ik herinner mij nog de laatste tijdrit in de vorige grote ronde. De champagne was bij TJV al losgedraaid. Bleek zo´n rit toch vrij onvoorspelbaar te zijn… Worden twee spannende dagen.

vanuit de kantlijn 23 oktober 2020 om 20:21

Lijkt me sterk dat Ineos een kopgroep te veel ruimte geeft morgen.

NDI22 23 oktober 2020 om 22:54

Maar dat controleren gaat ze al pijn doen, want er zijn natuurlijk genoeg die nog wat willen morgen. En dat is weer in het voordeel van Sunweb.

Prima Facie 23 oktober 2020 om 20:44

Ik hun het Kelderman zo ontzettend. Maar het is bijna een onmogelijke opgave. Echt zware beklimmingen.

LeDouche 23 oktober 2020 om 21:45

Onmogelijk als in niet mogelijk? Leg uit?

NDI22 23 oktober 2020 om 22:55

Valt toch wel mee, cat 2/1/1. De stelvio is volgens mij zwaarder dan deze 3 bij elkaar opgeteld.

Prima Facie 24 oktober 2020 om 09:57

Sestriere is voor Giro-begrippen misschien eenvoudig, maar het is wel het type col waar normaal gesproken Tour de Frances beslist worden. Echt een zware rit vandaag…

Wildebert 23 oktober 2020 om 20:45

Wordt wederom zeer zwaar voor Wilco. Fingers crossed, hopen op een sterke Sam, zodat er geen hartproblemen komen.

vincenzo 23 oktober 2020 om 20:55

Hart problemen bedoel je ja.

rvb 23 oktober 2020 om 20:52

Hij moet gewoon hard trappen.

vincenzo 23 oktober 2020 om 20:54

Kelderman typische Nederlander. Als het er echt om spant worden Nederlanders uiteindelijk tweede. Hart wint de Giro.

ervee 23 oktober 2020 om 21:19

*zucht..* ja, idd.. weet je nog in die afsluitende tijdrit van die giro van drie jaar geleden?

Platwalsers 24 oktober 2020 om 09:31

Nederlandse man. Nederlandse vrouwen walsen alles plat!!

Headlines

Materiaalzone

Populair