Giro 2020: Voorbeschouwing op de dertiende etappe naar Monselice
Foto: Cor Vos
vrijdag 16 oktober 2020 om 07:30

Giro 2020: Voorbeschouwing op de dertiende etappe naar Monselice

De etappe van Cervia naar Monselice is een van de laatste kansen voor de sprinters, tenminste diegenen die de twee venijnige hellinkjes in de finale overleven. Tot op heden werd al vier keer gespurt om de overwinning en telkens trok Arnaud Démare aan het langste eind. Maar de finale van deze rit is veel meer op het lijf van Peter Sagan geschreven. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Dagenlang volgde de Giro de Adriatische kustlijn, maar vrijdag draait de koers af van de zee, als van Cervia in Emilia-Romagna over de Povlakte naar Monselice gereden wordt. De stad in de regio Veneto geldt voor vakantieliefhebbers als de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan Venetië en Padua, maar was nog nooit etappeplaats in de Ronde van Italië. De sprinters zien hier weer een kans om te strijden voor de overwinning.

De etappe begint op het Piazza Garibaldi in badplaats Cervia, waarna tijdens de neutralisatie voor het laatst de Adriatische Zee te zien is. Twee keer eerder ging een Giro-rit hier van start. In 1955 begon hier een tijdrit over 50 kilometer, waarin Pasquale Fornara Coppi en Magni vooraf ging. Na dertig jaar was Cervia vertrekplaats voor een rit naar Jesi, waar Orlando Maini de slimste was van een kopgroep met zes man.

Daarna gaat de route landinwaarts via de Povlakte richting de Italiaanse Alpen, waarbij de eerste 150 kilometer biljartvlak blijft. Onderweg passeren de renners Ravenna, wereldwijd beroemd om haar mozaïeken, en het elegante Ferrara. Daarna steekt men bij Polesella de Po-rivier over en wordt de regio Veneto binnengereden. Op dat moment hebben de renners 105,5 kilometer in de benen. Na 118,5 kilometer ligt in Rovigo de tussensprint voor de puntentrui.

Als het peloton 143,2 kilometer onderweg is, wordt voor het eerst finishplaats Monselice bereikt. Dan volgt echter nog van een gepeperde plaatselijke ronde van 48,8 kilometer, die het sluitstuk vormt van deze dertiende rit. In Galzignano Terme is vervolgens de tussensprint getrokken voor drie, twee en een bonificatieseconde. Aansluitend wordt de eerste van twee pittige kuitenbijters aangesneden.

Deze klim naar Roccolo (4,1 km aan 8,3%, max. 20%) bestaat uit drie trappen. Eerst de Muro di Vallorto met een maximale helling van twintig procent, dan de Castelnuovo en tot slot de èchte Roccolo met maxima tot zeventien procent. De wegen zijn vrij smal, maar voorzien van goede asfaltstroken. Daarna wordt afgedaald naar het plaatsje Cinto Euganeo en leidt de route naar de laatste hindernis van de dag.

Vanuit Rivadolmo wordt de Muro di Calaone (2,1 km aan 9,5%, max. 18%) omhoog gereden. Na de top is het nog 15,9 kilometer naar de aankomst in Monselice. De twee bergjes nodigen uit tot aanvallen, maar zijn ze zwaar genoeg om de sprinters uit evenwicht te brengen? Snelle mannen met klimmersbenen als Peter Sagan moeten hier normaal gesproken overleven. De klassementsrenners houden allicht hun kruit droog voor de tijdrit naar Valdobbiadene.

Start: 11.40 uur in Cervia
Finish: tussen 16.11 en 16.39 uur in Monselice
Afstand: 192 kilometer


Favorieten

Slaagt een vluchtersgroep erin om in deze etappe haar slag thuis te halen? Of controleren de sprintersploegen in de hoop dat hun snelle man de hellingen in de slotfase overleeft? Dan kijken we vooral naar het BORA-hansgrohe van Peter Sagan. Die vindt hier een rit op zijn maat en ziet ongetwijfeld een kans om zijn grote concurrent in het puntenklassement, Arnaud Demare, een flinke peer te stoven.

We gokken op dat laatste scenario, waarbij de sterkste sprinters aan zet zijn. Een aantal snelle jongens lijken echter al bij voorbaat kansloos. Alvaro José Hodeg bijvoorbeeld. Die werd derde in Rimini, maar daar was de finale vlak. Bij Deceuninck-Quick-Step zullen ze in deze Monselice eerder de kaarten Davide Ballerini en Mikkel Honoré trekken. Die twee moeten wel in staat zijn om de kuitenbijters in de finale te overleven en eventueel de Sagans van deze wereld het vuur aan de schenen te leggen in de laatste rechte lijn. Ballerini probeerde dat al een keertje in Villafranca Tirreno (zie foto onder), waar hij de duimen moest leggen voor Demare en Sagan.

foto: Cor Vos

De absolute topfavoriet in deze etappe is echter Peter Sagan. Na zijn indrukwekkende solo in Tortorento is zijn zelfvertrouwen flink gegroeid. Maar een rechtstreeks duel tegen Demare won Sagan in deze Giro d’Italia nog niet. Zet de Slowaak zijn ploegmaats op de venijnige klimmetjes aan het werk om de Franse kampioen overboord te kieperen? Ook in zijn jacht op de puntentrui zou dit uiteraard het ideale scenario zijn voor Sagan, want hij heeft nog een serieuze kloof te overbruggen op Demare. Daarom ook kennen we hem deze keer vier sterren toe.

Toch willen we Arnaud Démare niet bij voorbaat afschrijven. De Fransman won de voorbije vier sprints in deze Giro (Villafranca Tirrena, Matera, Brindisi en Rimini) en ook hij barst van het vertrouwen. Bovendien kon hij in de eerste week steunen op een sterke lead-out, al zijn daar intussen Benjamin Thomas en Ramon Sinkeldam uit weggevallen. Maar de mannen van Groupama-FDJ zullen ongetwijfeld alle zeilen bijzetten om Demare over de hellingen te loodsen, zodat hij een gooi naar een vijfde zege kan doen. Dat er na de laatste klim nog vijftien kilometer af te leggen valt, is een voordeel.

Peter Sagan – foto: Cor Vos

Mikkel Bjerg kreeg deze Giro de kans om aan een grote ronde te ruiken en zich te ontdekken. De jonge Deen grijpt die kans vooralsnog met beide handen aan. In de openingstijdrit was hij derde, net als in de bergrit naar Roccaraso. In Vieste moest hij in de pelotonssprint om de zevende plek enkel Matthews en ploegmaat Gaviria voorlaten. Mogelijk kan hij in Monselice verrassen en alsnog een overwinning boeken in zijn debuutjaar bij de grote jongens.

Dan is er nog een hele ris renners die op een goede dag een korte uitslag kunnen rijden. Denk aan Andrea Vendrame, die al vierde was in Villafranca Tirrena en zesde in Matera. Of aan Fabio Felline en Juan Sebastián Molano, de nummers drie en vier in Matera. Diego Ulissi behaalde na zijn ritzege in Agrigento geen topresultaten meer, maar misschien heeft de Italiaan zijn zinnen wel gezet op deze etappe. Tot slot geven we ook Gianluca Brambilla nog een ster. Die kwam voorlopig niet verder dan een ereplaats in Agrigento, maar als hij overleeft en voor winst kan sprinten, mogen we de Italiaan van Trek-Segafredo toch niet uitvlakken. Ook Davide Cimolai (Israel Start-Up Nation) en Enrico Battaglin (Bahrain-McLaren) kunnen wel een hellinkje overleven.

Sprinters als Elia Viviani en Fernando Gaviria zitten in hetzelfde schuitje als Alvaro Hodeg. Zij zullen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de colletjes niet overleven, ook al is er nog vijftien kilometer te gaan na de laatste hindernis.


Favorieten volgens WielerFlits 
**** Peter Sagan
*** Davide Ballerini, Mikkel Bjerg
** Andrea Vendrame, Diego Ulissi, Arnaud Demare
* Davide Cimolai, Mikkel Honoré, Fabio Felline, Gianluca Brambilla

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

De weersverwachting voor de rit van vrijdag is iets beter dan die van de etappe met start en finish in Cesenatico, maar van een vakantieweertje is ook geen sprake. Meer dan vijftien graden wordt het niet, en vooral de kans op regen is weer bijzonder groot, variërend van 85 procent kans op neerslag bij de start in Cervia tot 70 procent kans in aankomstplaats Moncelice. Al zal die niet met bakken uit de lucht vallen zoals donderdag. Er is ook amper sprake van wind.

Deze 13de etappe van de Giro d’Italia is ook nu weer live te volgen op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. Sporza en de NOS beschikken ook dit jaar niet over de uitzendrechten.


RIDE Magazine
45 Reacties
15-10-2020 19:06
Gohh, Bjerg 3 sterren vind ik er wel wat over. Akkoord hij heeft al zeer goed gereden. Maar als je elke dag hetzelfde in de voorbeschouwing zet en hem sterren blijft geven zal er wel eens een dag komen dat hij echt wint. Morgen zie ik ze wel voor Ulissi rijden. Hij viel me echt al tegen deze Giro buiten etappe 2. Maar, een rit als morgen met een muur waar hij op kan knallen is hij altijd goed. Voor de rest is het niet zo een lastige etappe. Ulissi heeft meer moeite als er echt tempo wordt gemaakt in het peloton.
    15-10-2020 21:00
    Bjerg zal zich sparen voor de tijdrit, dus zijn sterren zijn inderdaad vreemd.
15-10-2020 19:07
De Wielerflits borrel begon vroeg vandaag zo te lezen.... Bjerg? Brambilla? Serieus?
15-10-2020 19:10
Mooie mini Milaan- San Remo. Demare had die eens gewonnen (al dan niet met externe hulp). Mocht ik van Bora zijn zou ik de koers vanaf de eerste heuvel doen ontploffen. Dus hard maken, of desnoods met Sagan zelf meespringen mochten er aanvallen komen. UAE en AG2R zullen ook wel een harde koers willen (met Ulissi, evt. Molano en Vendrame).

*****
Sagan
    15-10-2020 20:47
    Echt geen mini Milaan-San Remo. Kijk eens naar de percentages.
    15-10-2020 20:57
    Op het eerste gezicht inderdaad net MSR maar die klimmetjes zijn veel zwaarder dan een Poggio.
15-10-2020 19:19
Wat doet Demare in dat lijstje? Als het niet voor de vluchters is wordt het voor Sagan al een uitdaging om erbij te blijven.
15-10-2020 19:26
2,2 km tegen 9% op 15 km voor het einde en dan Ulissi net zoveel sterren als Demare. Twijfelachtig.
15-10-2020 19:52
Is dit een grap? Candid Camera?
15-10-2020 19:54
Vooruit, laat ik eens meedoen aan de voorspellingen. Twee kansen.
1 Het wordt een overwinning voor iemand uit een vluchtgroep. De sprintersploegen gaan de boel niet bij elkaar houden, want die hebben er (terecht) geen vertrouwen in dat ze hun sprinter heelhuids over die heuveltjes krijgen.
2 En mochten er een peloton(netje) inclusief de favorieten voorop zitten, dan gok ik op Nibali. Op een lange klim blijft hij nooit lang uit de greep van de concurrentie, maar op zo'n korte helling kan hij vinnig demarreren. En dan over de top een ziedende afdaling. Hij kon tenslotte ook Milaan-San Remo winnen.
    15-10-2020 20:49
    Met 16 km tot de streep na de laatste top is winst van Nibali, die mogelijk op de top 10 seconden heeft (maar ook dat is twijfelachtig), een onwaarschijnlijk scenario.
    16-10-2020 11:17
    Tijd pakken kan ook in de afdaling! We gaan het zien, kan best een leuke finale worden.
15-10-2020 20:05
Waarom zou Cimolai precies wel overleven?

**** Sagan
*** Ballerini, Vendrame
** Swift, Battaglin, Felline
* Ulissi, Bjerg, Guerreiro, Honore
15-10-2020 20:08
Geen ster(ren) voor Visconti ? Vreemd.
15-10-2020 20:17
Sunweb met een onwaarschijnlijke alles of nietspoging waarbij Kelderman verkleed als Hindley de wedstrijd wint, het roze pakt en de ronde verlaat.
    15-10-2020 21:15
    Als je de ronde verlaat heb je niets.
15-10-2020 20:30
Deze Giro leek op papier heel zwaar, maar het valt allemaal toch wel mee. Vandaag weer een relatieve rustdag voor de AK mannen die uitgerust aan de tijdrit kunnen beginnen.
15-10-2020 20:34
In totaal 6 km klimmen a 9%. Ook weinig tijd om nog terug te komen voor de sprinters. Denk dat het zelfs voor Sagan weleens heel zwaar kan zijn. Ulissi grootste kanshebber.
15-10-2020 20:35
Bedankt voor de voorbeschouwing en deze geweldige site. En sorry voor al die zure mensen die altijd maar zitten te zeuren om niks. Neem ze het niet al te kwalijk. Waarschijnlijk een slechte jeugd gehad. Hup Koers!
15-10-2020 20:37
Demare heeft me deze Giro al vaker verrast, maar dit lijkt me van het goede teveel.
Wie gaat dan de vlucht controleren? DQS een beetje voor de vorm en dan zal het van Bora moeten komen waarschijnlijk. Als de kopgroep niet te groot is misschien wel, maar het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat, zeker bij een wat grotere groep, Sagan zelf mee in de aanval gaat.

Verder lijkt het me ook een mooie etappe voor De Gendt.
    16-10-2020 09:11
    Ik denk dat enkel Bora (Sagan) en UAE (Ulissi) willen controleren voor de dagzege. De sprinters gaan echt hun ploeg niet op kop zetten om er vervolgens op de klim afgereden te worden. Ik denk dat inderdaad zomaar een vluchter de dagzege kan pakken vandaag.
15-10-2020 20:44
Never nooit
15-10-2020 20:54
Kan BORA alleen de vluchters terughalen en de koers controleren?
15-10-2020 20:55
De Gendt wil naar huis, morgen in de vlucht. En dan in de vlucht naar huis!
15-10-2020 21:06
Heel EF in de Break (out) Away
15-10-2020 21:10
Wie het eerst een etappe wint, mag naar huis ...
15-10-2020 22:22
Doet Brambilla mee aan de Giro?
    15-10-2020 23:21
    Ja als knecht voor Nibali voor wie hij al veelvuldig en overduidelijk vol in beeld reed.
15-10-2020 22:39
Ik denk dat sommigen deze twee klimmen wel onderschatten, Demare gaat sowieso overboord en ik denk ook Swift en misschien ook Sagan. In die laatste klim zitten enorm steile stroken van tot wel 15-20%, op Streetview (Google Maps) ziet het er echt vreselijk steil uit en bovendien is de weg heel smal. Mocht er echt hard gekoerst worden en een vluchtersgroep niet vooruit blijven dan denk ik dat er 10-20 renners maximaal over zullen blijven morgen. Misschien is het wel iets voor Kelderman :) Qua klim in ieder geval wel, maar de technische afdaling die daarop volgt waarschijnlijk niet.
15-10-2020 23:42
Ik zou McNulty een ster geven.
16-10-2020 01:22
Waarom zou Sagan hier winnen. Of de vluchters krijgen een vrijgeleide met het vooruitzicht van wat komt, of er is een hele sterke ploeg voor nodig om het bijeen te houden.
16-10-2020 08:01
Kans vluchters: 90%
Kans favorieten: 9%
Kans sterke sprinter: 1%
    16-10-2020 08:43
    Hoeveel punten zijn er te verdienen aan de finish voor de puntentrui ?

    Het is dé kans voor Sagan om dichterbij (of over) Demare te geraken. Ik ga voor die 1%.
    16-10-2020 09:15
    Waarom is die Sagan ook altijd zo bezeten door de puntentrui? Als hij die had laten varen, kon hij meer in de ontsnapping zonder dat Groupama achter hem rijdt. Maar nee, altijd meedoen met tussensprints etc
16-10-2020 09:36
Ben het ook eens met anderen die aangeven dat de voorbeschouwingen goed zijn. Over wie favoriet en kanshebber is, is altijd moeilijk!

Zelf denk ik dat alle reguliere sprinters inclusief Sagan eraf gaan, tenzij ze meegaan in een vroege vlucht. Wel beter dat er nog 'slechts 15 km' te gaan is ipv bij de tour waar ze altijd nog 60-70km inplannen na zo'n puist zodat iedereen weer georganiseerd kan jagen...

Pozzovivo gaat ook zeker weer wat proberen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine