Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Pinerolo
Nadat de sprinters de eerste anderhalve week ruimschoots aan bod gekomen zijn, volgt er donderdag eindelijk een rit waar menig wielervolger naar uitkijkt. Op weg naar Pinerolo krijgen de renners een col van eerste categorie voor de kiezen. Klimmers en aanvallers opgelet!
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de bergetappe naar Pinerolo?”]
- Giulio Ciccone 12.75
- Diego Ulissi 13.00
- Thomas De Gendt 16.00
[/toto]
Parcours
In deze etappe van Cuneo naar Pinerolo krijgt het peloton eindelijk eens wat hoogtemeters voor de wielen geschoven. Met zijn 146 kilometer is de rit echter niet al te lang. Belooft dit een nieuwe kans voor de vluchters te zijn, of beslissen de klassementsrenners over de ritzege?
Startplaats Cuneo is gelegen op een plateau, waar de rivieren Gesso en de Stura di Demonte samenvloeien. We zullen de hele dag grotendeels in de valleien langs deze rivieren rijden, maar er liggen ook de nodige klimkilometers voor de boeg. Te beginnen met de Colletta di Rossanna en de Colletta di Paesana; twee heuveltjes die zelfs niet gecatalogeerd zijn in het roadbook, maar wel zullen doorwegen. Op die laatste is echter wel de eerste tussensprint van de dag te vinden, na zestig kilometer koers.
Na 105 kilometer beginnen de renners aan de échte scherprechter van de dag: de steile Montoso. Deze klim van eerste categorie is 8,8 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5 procent. Maximaal gaat deze col veertien procent omhoog. De top van de beklimming ligt op ruim dertig kilometer van de finish. Omdat na de afdaling er nog een lang vlak stuk volgt, is het kijken welke rappe mannen het klimwerk hebben overleefd of welke coureurs terug kunnen keren. De verwachting is bovendien dat het peloton niet bijster veel tijd meer zal kunnen goedmaken op een eventuele vluchtersgroep.
Maar ook de finale is niet te onderschatten. Op twee kilometer van de aankomst doemt er nog een steile puist van amper een halve kilometer aan 13,2 procent op. Maximaal stijgt dit klimmetje zelfs twintig procent. Wie nog een punch in de benen heeft, kan hier een beslissende kloof slaan. Want de slotkilometers – met nog het nodige bochtenwerk – gaan grotendeels in dalende lijn richting Pinerolo.

Matteo Trentin zegevierde in 2016 – foto: Cor Vos
De etappe Cuneo-Pinerolo is een ware klassieker in het wielrennen. De meest legendarische editie van deze rit kregen we in de Giro van 1949, toen Fausto Coppi zijn grote concurrent Gino Bartali op ruim twaalf minuten en de rest van het deelnemersveld zelfs op meer dan twintig minuten zette. Zo legde hij op legendarische wijze de basis voor zijn derde Giro-eindzege. Andere ritwinnaars in Pinerolo zijn Franco Bitossi (1964), Guiseppe Saronni (1982), Gabriele Balducci (2007, na diskwalificatie van Alessandro Petacchi), Denis Menchov (2009, na diskwalificatie van Danilo Di Luca en Franco Pellizotti) en recent in 2016 nog Matteo Trentin. Verder kroonde Edvald Boasson Hagen zich er in 2011 tot winnaar van een Touretappe.
Start: 13.15 uur in Cuneo
Finish: 16:59-17.25 uur in Pinerolo
Favorieten
Op donderdag wachten er na elf ritten voor het eerst de wat serieuze hoogtemeters. De hamvraag is of de klassementsmannen daags voor een echt zware aankomst bergop hier al uit hun pijp komen, of dat zij nog een relatieve rustdag nemen en eventuele vluchters om de prijzen laten strijden. Vast staat dat voor renners die in Pinerolo willen winnen, dalerscapaciteiten goed van pas zullen komen.

Primoz Roglic – foto: Cor Vos
Wanneer we aan goede dalers denken, komt al snel de naam van Primož Roglič naar voren. De manier waarop hij vorig jaar de Touretappe naar Laruns won, zal bij menig wielervolger nog vers in het geheugen liggen. De Sloveen toonde zich de eerste dagen de sterkste der klassementsrenners, wat aantoont dat het met zijn vorm en vertrouwen goed zit. Hij durft normaal gesproken risico’s te nemen bergaf en is daarmee in staat tijdens de cruciale fase van deze rit het verschil te maken. Wanneer de klassementsrenners op weg naar Pinerolo om de overwinning gaan strijden, is de kopman van Jumbo-Visma een van de voornaamste gegadigden. Bovendien ligt met een achterstand van minder dan twee minuten de roze trui in het verschiet. Of vindt hij het nu nog te vroeg om deze te heroveren?

Nibali lijkt de voornaamste uitdager van Roglic – foto: Cor Vos
Vincenzo Nibali behoort tot de betere dalers in dit Giro-peloton. De ervaren Siciliaan won dankzij zijn dalerscapaciteiten onder meer Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije. Zijn achterstand op Roglič bedraagt één minuut en 44 seconden, waardoor hij nog iets zal moeten proberen. Kiest hij daarvoor al deze etappe?
Na ongeveer anderhalve week Giro, zijn er inmiddels ondanks het gebrek aan serieuze beklimmingen toch al serieuze tijdsverschillen ontstaan. De kilometers tegen de klok hebben hun tol geëist bij de nodige renners die vooraf als favorieten gezien werden. Een van de renners die daarom de resterende etappes iets zal moeten proberen, is Simon Yates. De kopman van Mitchelton-Scott is geen schim van de renner die vorig jaar in de eerste weken van de Giro domineerde. De komende dagen krijgt hij de gelegenheid om te bewijzen dat zijn matige prestatie in San Marino slechts een off-day was.

Kiest Lopez voor de aanval – foto: Cor Vos
Het is ook interessant om te zien hoe Astana deze etappe zal benaderen. Kopman Miguel Ángel López kijkt mede door een tegenvallende tijdrit tegen een achterstand van minuten aan, maar teambaas Alexandr Vinokourov blijft vertrouwen houden in zijn Colombiaanse klimmer. Uit tactisch oogpunt zou het niet verbazen wanneer de Kazachstaanse formatie ervoor kiest om een mannetje vooruit te sturen met de vroege vlucht. Met begenadigde klimmers als Pello Bilbao, Dario Cataldo en de tegenvallende Ion Izagirre heeft de ploeg opties genoeg.
Hetzelfde kun je zeggen van Movistar. Bij de Spaanse formatie staat kopman Mikel Landa al op een respectabele achterstand. Indien de Spanjaard nog iets van zijn Giro wil maken, zal hij de aanval moeten zoeken. Ploeggenoten Richard Carapaz en Andrey Amador staan er beter voor, maar zullen zichzelf ongetwijfeld willen verbeteren. Daarnaast is het uitkijken hoe ambitieuze renners als Bauke Mollema, Bob Jungels en Rafał Majka deze eerste test bergop zullen doorstaan.
Een scenario waarbij de winnaar uit een vroege vlucht komt, mogen we eveneens niet uitsluiten. ‘Maglia Azzurra‘ Giulio Ciccone zal ongetwijfeld weer wat puntjes voor zijn bergtrui willen sprokkelen. UAE Emirates zal er naar streven om klassementsleider Valerio Conti nog minstens een dag in het roze te laten rijden, al zal Diego Ulissi op dit parcours wellicht ook iets willen proberen.
Landgenoot Fausto Masnada won al de rit naar San Giovanni Rotondo en kan op dit terrein eveneens goed uit de voeten. Het is echter de vraag of hij gezien zijn geringe achterstand op leider Conti veel ruimte zal krijgen. Hetzelfde kun je stellen over Davide Formolo, kopman bij BORA-hansgrohe. Gianluca Brambilla werd hier in 2016 derde achter Trentin en Moser, maar de renner van Trek-Segafredo heeft deze Giro nog niet veel van zich laten horen.

Wordt dit een rit voor Thomas De Gendt? – foto: Cor Vos
Voor geboren aanvaller Thomas De Gendt (die nu niet meer ter ondersteuning voor sprinter Ewan hoeft te rijden) liggen er hier kansen. Hij zal deze rit ongetwijfeld aangestipt hebben in het routeboek. Het feit dat hij op weg naar Novi Ligure niet op kop hoefde te rijden, is misschien al een voorteken dat hij van deze dag een doel heeft gemaakt. Weet hij zeven jaar na zijn memorabele zege op de Stelvio weer eens te winnen in de Giro?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Vincenzo Nibali, Richard Carapaz
** Simon Yates, Miguel Ángel López, Mikel Landa
* Thomas De Gendt, Davide Formolo, Giulio Ciccone, Fausto Masnada
Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de bergetappe naar Pinerolo?”]
- Giulio Ciccone 12.75
- Diego Ulissi 13.00
- Thomas De Gendt 16.00
[/toto]
Weer en tv
De renners kunnen donderdag de regenkleding in de kast laten hangen. Al bij de start in Cuneo is het zonnig en dat blijft de hele dag zo. Op weg naar Pinerolo blijft het droog en de temperatuur kan oplopen tot 25 graden Celsius. De wind komt uit het zuid-oosten, maar heeft slechts windkracht 1.
Eurosport zendt de wedstrijd van start tot finish uit en begint om 13.15 uur met de rechtstreekse uitzending.
*** Vuillermoz
** Bakelants
* Plaza
Zou Conti zelf in de aanval durven gaan zoals Van Avermaet dat in de Tour ook wel eens deed?
De kans dat een vroege vluchter er met de bloemen vandoor gaat lijkt me echter ook aanzienlijk.
En als ze na de top niet doorrijden kan er zo weer een groepje met Battaglin/Ulissi-achtige types terug aansluiten.
Come back and dance!
Onder sombere, mistige omstandigheden had Coppi zijn aanval ingezet op de eerste col, de Maddalena. Hij sprong naar de iets eerder ontsnapte Primo Volpi, die enige tijd Coppi’s wiel kon houden maar toen hoofdschuddend zich weer terug liet zakken. Er lagen tenslotte nog zo’n 190 km in het verschiet.
Bartali was gedwongen te reageren, deed dat weliswaar zonder al te veel overtuiging, maar genoeg om de andere renners van het peloton achter zich te laten. Het spel was begonnen. Op de top, de grens tussen Piemonte en Frankrijk, had Coppi een voorsprong van 2 minuten op Bartali en die voorsprong werd steeds maar groter. Op de Col de Vars was het opgelopen tot 4,5 minuut.
Coppi’s tred was soepel, zijn blik vastberaden; Bartali reed stroef en keek stuurs voor zich uit. Van een duel was eigenlijk geen sprake. Coppi denderde door, over de Izoard naar Briançon en via de Monginevro, oostwaarts, weer terug naar Piemonte. Bartali in de achtervolging wilde wel, maar kon niet. Hij passeerde de laatste col, de Sestriere, op 8 minuten van Coppi en bleef tijd verliezen tijdens de bijna 60 km afdaling richting Pinerolo.
Bijna 12 minuten later dan Coppi kwam Bartali over de meet. De laatste had 3 lekke banden gehad, Coppi 5. Coppi nam de roze trui over van Adolfo Leoni en bracht die 2 dagen later veilig naar eindstation Monza. Bartali werd op 23,47 tweede.
Bartali had het jaar ervoor nog de Tour gewonnen maar deze etappe maakte duidelijk dat het over was voor hem. Het had zich al aangekondigd een week eerder, in de rit naar Bolzano. De jaren gingen tellen, hij was bijna 35. Hij zou nog wel ereplaatsen maar geen eindzeges meer in grote rondes opeisen. Coppi, 29 jaar, was na deze etappe alleenheerser in Italië en had op niet mis te verstane wijze bevestigd tot de absolute wereldtop te behoren. In juli zou hij dat in zijn eerste Tour nogmaals doen.
Coppi was 70 jaar geleden de eerste renner die de dubbel Giro-Tour op zijn naam schreef, Pantani in 1998 de laatste.
NB: het laatste klimmetje morgen, de San Maurizio, is een ‘Vlaamse’ klim, kort, smal en steil en geen kasseien maar wel hobbelige klinkers en een paar mooie bochten in de afdaling. Moet 2 keer worden genomen want vanuit Pinerolo maakt men een 67 km lange eindlus.
Mollema niet genoemd, terwijl hij na Roglic het beste klom?
Movistar in de aanval, met Landa, en Carapaz op het vinketouw?
En wie gaat het doen van Astana?