Giro 2017: Voorbeschouwing slottijdrit naar Milaan
Een individuele tijdrit door de straten van Milaan vormt zondag de ultieme climax van de strijd om het roze. De verschillen tussen de klassementsrenners zijn met nog één rit te gaan bijzonder klein. Ligt er een Nederlandse eindzege in het verschiet? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Het startschot van de 29,3 kilometer lange afsluitende tijdrit wordt gegeven in Monza, een stadje vijftien kilometer ten noord-oosten van Milaan. De renners gaan van start in het Autodromo Nazionale, het Formule 1-circuit waar jaarlijks de Italiaanse Grand Prix wordt verreden. Na een rondje over het autocircuit wordt er koers gezet in zuidelijke richting. Na 8,4 kilometer volgt de eerste tijdsopname.
De route voert de renners over aflopende, lange en rechte wegen. Tot het tweede meetpunt na 17,4 kilometer zullen er hoge snelheden gehaald worden. Na de tweede tijdsopname rijden de renners Milaan binnen, waar enkele bochten van negentig graden de snelheid eruit zullen halen. De aankomst is aan de beroemde Piazza Duomo, waar de Giro ook in het verleden al geëindigd is. Denk bijvoorbeeld aan de historische editie van 2012, toen Ryder Hesjedal op de slotdag Joaquim Rodriguez uit het roze reed.
Rond kwart over vijf weten we wie de honderdste editie van de Giro d’Italia op zijn naam geschreven heeft.
Favorieten
Bij het bepalen van de favorieten voor deze afsluitende tijdrit, is het met een vergrootglas zoeken naar de specialisten. Er stonden al niet veel erkende tijdrijders aan de start van deze Giro, maar na het uitvallen van Rohan Dennis en Geraint Thomas zijn er nog minder over. Zoals vaak in tijdritten die laat in grote rondes worden verreden, spelen niet alleen de tijdritkwaliteiten een rol. Vanzelfsprekend is vermoeidheid na drie zware weken een belangrijke factor.
Alle ogen zijn zondag gericht op Tom Dumoulin. De regerend Nederlands kampioen tijdrijden is in Milaan de te kloppen man. Onder de renners die nog kans maken op het roze, is hij met afstand de beste tijdrijder. De vraag is niet of, maar hoeveel tijd hij goed gaat maken op zijn concurrenten. Hij heeft de opdracht om ongeveer twee tellen per kilometer goed te maken. Zet hij hier de kroon op zijn Giro?
Hoe zit het met zijn concurrenten? De vlakke route in Milaan is lastig te vergelijken met de eerdere tijdrit, dus de onderlinge verschillen zullen ongetwijfeld anders zijn. De Franse tijdritkampioen Thibaut Pinot verloor in de eerste tijdrit veel tijd op Dumoulin, maar bijna twee weken verder ziet hij er nog steeds sterk uit. Vincenzo Nibali reed zich in Montefalco bij de beste tien, maar verloor toch dik twee minuten op Dumoulin. Ilnur Zakarin is geen specialist, maar over het algemeen presteert hij tegen de klok wel iets beter dan zijn concurrenten. Voor Nairo Quintana wordt het zaak de schade te beperken. Eerder deze week sprak hij de hoop uit met een minuut voorsprong op Dumoulin de tijdrit in te gaan. Het zijn 53 tellen geworden. Zal dat voldoende zijn?
Naast de strijd om het roze is er op de achtergrond ook nog dagsucces te behalen. Voormalig wereldkampioen tegen de klok Vasil Kiryienka is hiervoor een van Dumoulins voornaamste uitdagers. De erkende hardrijder rijdt een vrij kleurloze Giro, maar behaalde tijdens de tijdrit in Montefalco ondanks een valpartij toch nog een vijfde plek. Kan hij zich nog één keer opladen om zich sportief te revancheren?

Ook die andere rood-wit-blauwe trui heeft een goede tijdrit in de benen – Foto: LaPresse – Fabio Ferrari
Voor Bob Jungels staat er in de slottijdrit het nodige op het spel. De Luxemburger vecht een duel uit met Adam Yates over de achtste plek en de jongerentrui. Het verschil tussen de twee bedraagt 28 seconden. Kan Jungels zijn concurrent passeren? Astana-renner Luis León Sánchez was de voorbije Giro veelvuldig in de aanval. Hij kwam als eerste boven op de Mortirolo en reed in drie etappes bij de beste tien, waaronder een vierde plek in Montefalco. De Spanjaard staat bekend als een begenadigd tijdrijder. Komt hij in de buurt van de tijd van Dumoulin? Orica-Scott heeft met Michael Hepburn een kanshebber voor een goede klassering in de gelederen, terwijl zijn inmiddels 40-jarige ploeggenoot Svein Tuft in het verleden meermaals heeft getoond dat deze discipline hem ligt.
Het peloton herbergt daarnaast nog enkele namen van renners die in staat zijn een goede tijdrit te rijden. Bauke Mollema rijdt een regelmatige Giro en kan nog stijgen in het klassement. Zijn achterstand op nummer zes Domenico Pozzovivo (die het niet van zijn tijdrit moet hebben) bedraagt iets meer dan anderhalve minuut. Daarnaast is het uitkijken naar wat Tejay van Garderen nog in petto heeft. Met een overwinning in de bergrit naar Ortisei gaf de Amerikaan zijn mislukte Giro eerder deze week toch nog wat glans. Het bewijst bovendien dat het met zijn vorm wel goed zit. De Zweed Tobias Ludvigsson van FDJ rijdt een anonieme Giro, maar beschikt over de kwaliteiten om een goede tijdrit af te leggen. Hetzelfde kan gezegd worden van de Pool Marcin Bialoblocki van CCC Sprandi Polkowice, maar een 29e plek in Montefalcone is niet erg hoopgevend. Bij Bahrain-Merida kan Manuele Boaro goed tegen de klok rijden. Jan Bárta (BORA-Hansgrohe) werd vier keer Tsjechisch kampioen tegen de klok. Georg Preidler (Sunweb) werd in 2015 Oostenrijks kampioen tegen de klok. Oudgediende Manuel Quinziato zal zondag zijn laatste kilometers in de Giro ooit rijden. Kent de Italiaan in zijn laatste jaar als prof nog een uitschieter?
De Nederlandse hoop is naast Dumoulin gevestigd op Jos van Emden. Kan hij na de teleurstellende Giro van kopman Steven Kruijswijk zijn ploeg LottoNL-Jumbo nog wat vreugde bezorgen? Ploeggenoot Stef Clement heeft met vier Nederlandse titels een aardig palmares wanneer het gaat om rijden tegen de klok. Na het wegvallen van zijn kopman en door het genivelleerde deelnemersveld maakt hij wellicht kans op een plek bij de beste tien.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Tom Dumoulin
*** Vasil Kiryienka, Bob Jungels
** Luis León Sánchez, Jos van Emden, Michael Hepburn
* Thibaut Pinot, Ilnur Zakarin, Vincenzo Nibali, Manuel Quinziato
Weer & TV
De Giro wordt afgesloten onder zomerse omstandigheden. In de Domstad stijgt de temperatuur tot 26 °C. Het is licht bewolkt, maar het blijft droog. De wind komt uit het noord-oosten, wat betekent dat de renners de wind in de rug hebben.
Eurosport begint om 14:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel.
[poll id=”520″]
Gisteren kregen de tijdrijders het gat ook al niet dicht met de klimmers.
Dumoulin is intrinsiek de beste tijdrijder van het kwartet, hoewel kwartet we mogen Zakarin ook niet vergeten. Maar wat zegt dat nu?
Parcours is bepaald niet in het nadeel van TD, hij gaf gisteren veel maar zijn concurrenten deden dat ook, de eerdere tijdrit gaf vertrouwen maar dat resultaat (40 km toen, nu 30 km) even met 3/4 vermenigvuldigen is wat te simpel.
Er bestaat helaas geen formule om met alle mogelijke variabelen rekening te houden en dan met een voorspelling te komen, aan beschouwingen over wattages, rolweerstand, luchtweerstand etc maar te zwijgen.
Maar welke redenering ik ook gebruik mijn conclusie is steeds dat zelfs in het minst optimistische scenario TD op Nibali en Pinot iets van 45 sec-1.15 min en op Quintana iets van anderhalve minuut gaat terug pakken.
De wens is vaak de vader vd gedachte, dat zal ook voor mijn redenering gelden :)!
Je verwachting is realistisch. Dit mag en moet geen probleem vormen voor Tom. Normaal pakt hij inderdaad zeker die tijd op zijn concurrenten. Vandaag is de dag dat de "Nederlandse vloek" wordt doorbroken.
http://i61.photobucket.com/albums/h55/UrbanSteel/For%20who%20is%20this%20beautiful%20-%20kopie_zpsa6eenaid.jpg
Dank je wel... dat maakt het rekenen zo wat makkelijker.
Ja redelijk realistisch maar ja, Vuelta 2015, Kruijswijk 2016 nog maat te zwijgen van de hongerklop in 1989 van Breukink in de Giro, de Tour van 1988 waar Rooks had moeten winnen, ... .
Het was zo vaak net niet dus ik ben gereserveerd en niet te optimistisch. Ik hou met alles rekening. TD is net als Pa Verstappen een Limburger en die kwam zo af en toe in de grindbak terecht, de start is in Monza dus ook daar voorzie ik nog een potentieel probleem :).
Normaal mogen de verschillen inderdaad geen probleem zijn, zelfs een fietswissel is niet onoverkomelijk in principe. Al wordt het dan wel heel krap.
Luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid, dus is het dan niet extra belangrijk om een goede aerodynamische houding te hebben bij hoge snelheden? Lijkt me in het voordeel van Dumoulin dat het een snelle rit is?
@boefke,
Het profiel plaatje vertekent nogal, is op een andere schaal dan de berg etappes. Eerste 5 km zo vlak als een pannenkoek dan in 25 km een daling van 50 meter. Dat is 0.2%, dat is bijna zo vlak als een pannenkoek.
Deze tijdrit (v_gem rond de 50 km/u) wordt wel bepaald door luchtweerstand, Cw waarde en frontaal oppervlak, maar laten we het niet te technisch maken.
Daar scoort TD veel punten gelet op zijn bouw, positie en vermogen dat ie kan leveren. Bij klimmen kijk je vooral naar W/kg op het vlakke speelt dat minder.
Daar moet je vooral luchtweerstand overwinnen die kwadratisch vd snelheid afhangt.
Als je puur naar de feiten kijkt (statistiekjes genoeg te vinden op twitter deze dagen) moet je concluderen dat het niet zo heel makkelijk gaat worden voor Dumoulin. Ik zelf verwacht ook dat het allemaal wel los zal lopen, maar hij is zeker niet onfeilbaar in tijdritten.
Aantal commentaren in het NOS artikel zijn vrij onzinnig.
""Hij is het meest aerodynamisch en is qua gewicht in het voordeel, omdat hij de zwaarste is en het heuvelaf gaat. Zijn materiaal is ook supergoed en hij neemt zijn verleden als tijdritspecialist mee."
Het is gewoon een vlak parcours, die 0.2% als heuvelaf te zien is onzin. Het is wel een ideaal parcours voor TD, daar heeft Clement gelijk in!
Nu is het voor iedereen alles uitpersen wat er nog in zit en wie de eindwinnaar dan ook is die heeft op basis van vandaag in elk geval dan terecht gewonnen. Waar het dan gewonnen of verloren is dat is voor de evaluatie in de komende weken. Als Quintana dit nog houdt dan wel respect voor de condor. Ga er maar aanstaan. Pinot gevaarlijke klant vandaag.