Giro 2017: Voorbeschouwing slottijdrit naar Milaan
Een individuele tijdrit door de straten van Milaan vormt zondag de ultieme climax van de strijd om het roze. De verschillen tussen de klassementsrenners zijn met nog één rit te gaan bijzonder klein. Ligt er een Nederlandse eindzege in het verschiet? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Het startschot van de 29,3 kilometer lange afsluitende tijdrit wordt gegeven in Monza, een stadje vijftien kilometer ten noord-oosten van Milaan. De renners gaan van start in het Autodromo Nazionale, het Formule 1-circuit waar jaarlijks de Italiaanse Grand Prix wordt verreden. Na een rondje over het autocircuit wordt er koers gezet in zuidelijke richting. Na 8,4 kilometer volgt de eerste tijdsopname.
De route voert de renners over aflopende, lange en rechte wegen. Tot het tweede meetpunt na 17,4 kilometer zullen er hoge snelheden gehaald worden. Na de tweede tijdsopname rijden de renners Milaan binnen, waar enkele bochten van negentig graden de snelheid eruit zullen halen. De aankomst is aan de beroemde Piazza Duomo, waar de Giro ook in het verleden al geëindigd is. Denk bijvoorbeeld aan de historische editie van 2012, toen Ryder Hesjedal op de slotdag Joaquim Rodriguez uit het roze reed.
Rond kwart over vijf weten we wie de honderdste editie van de Giro d’Italia op zijn naam geschreven heeft.
Favorieten
Bij het bepalen van de favorieten voor deze afsluitende tijdrit, is het met een vergrootglas zoeken naar de specialisten. Er stonden al niet veel erkende tijdrijders aan de start van deze Giro, maar na het uitvallen van Rohan Dennis en Geraint Thomas zijn er nog minder over. Zoals vaak in tijdritten die laat in grote rondes worden verreden, spelen niet alleen de tijdritkwaliteiten een rol. Vanzelfsprekend is vermoeidheid na drie zware weken een belangrijke factor.
Alle ogen zijn zondag gericht op Tom Dumoulin. De regerend Nederlands kampioen tijdrijden is in Milaan de te kloppen man. Onder de renners die nog kans maken op het roze, is hij met afstand de beste tijdrijder. De vraag is niet of, maar hoeveel tijd hij goed gaat maken op zijn concurrenten. Hij heeft de opdracht om ongeveer twee tellen per kilometer goed te maken. Zet hij hier de kroon op zijn Giro?
Hoe zit het met zijn concurrenten? De vlakke route in Milaan is lastig te vergelijken met de eerdere tijdrit, dus de onderlinge verschillen zullen ongetwijfeld anders zijn. De Franse tijdritkampioen Thibaut Pinot verloor in de eerste tijdrit veel tijd op Dumoulin, maar bijna twee weken verder ziet hij er nog steeds sterk uit. Vincenzo Nibali reed zich in Montefalco bij de beste tien, maar verloor toch dik twee minuten op Dumoulin. Ilnur Zakarin is geen specialist, maar over het algemeen presteert hij tegen de klok wel iets beter dan zijn concurrenten. Voor Nairo Quintana wordt het zaak de schade te beperken. Eerder deze week sprak hij de hoop uit met een minuut voorsprong op Dumoulin de tijdrit in te gaan. Het zijn 53 tellen geworden. Zal dat voldoende zijn?
Naast de strijd om het roze is er op de achtergrond ook nog dagsucces te behalen. Voormalig wereldkampioen tegen de klok Vasil Kiryienka is hiervoor een van Dumoulins voornaamste uitdagers. De erkende hardrijder rijdt een vrij kleurloze Giro, maar behaalde tijdens de tijdrit in Montefalco ondanks een valpartij toch nog een vijfde plek. Kan hij zich nog één keer opladen om zich sportief te revancheren?

Ook die andere rood-wit-blauwe trui heeft een goede tijdrit in de benen – Foto: LaPresse – Fabio Ferrari
Voor Bob Jungels staat er in de slottijdrit het nodige op het spel. De Luxemburger vecht een duel uit met Adam Yates over de achtste plek en de jongerentrui. Het verschil tussen de twee bedraagt 28 seconden. Kan Jungels zijn concurrent passeren? Astana-renner Luis León Sánchez was de voorbije Giro veelvuldig in de aanval. Hij kwam als eerste boven op de Mortirolo en reed in drie etappes bij de beste tien, waaronder een vierde plek in Montefalco. De Spanjaard staat bekend als een begenadigd tijdrijder. Komt hij in de buurt van de tijd van Dumoulin? Orica-Scott heeft met Michael Hepburn een kanshebber voor een goede klassering in de gelederen, terwijl zijn inmiddels 40-jarige ploeggenoot Svein Tuft in het verleden meermaals heeft getoond dat deze discipline hem ligt.
Het peloton herbergt daarnaast nog enkele namen van renners die in staat zijn een goede tijdrit te rijden. Bauke Mollema rijdt een regelmatige Giro en kan nog stijgen in het klassement. Zijn achterstand op nummer zes Domenico Pozzovivo (die het niet van zijn tijdrit moet hebben) bedraagt iets meer dan anderhalve minuut. Daarnaast is het uitkijken naar wat Tejay van Garderen nog in petto heeft. Met een overwinning in de bergrit naar Ortisei gaf de Amerikaan zijn mislukte Giro eerder deze week toch nog wat glans. Het bewijst bovendien dat het met zijn vorm wel goed zit. De Zweed Tobias Ludvigsson van FDJ rijdt een anonieme Giro, maar beschikt over de kwaliteiten om een goede tijdrit af te leggen. Hetzelfde kan gezegd worden van de Pool Marcin Bialoblocki van CCC Sprandi Polkowice, maar een 29e plek in Montefalcone is niet erg hoopgevend. Bij Bahrain-Merida kan Manuele Boaro goed tegen de klok rijden. Jan Bárta (BORA-Hansgrohe) werd vier keer Tsjechisch kampioen tegen de klok. Georg Preidler (Sunweb) werd in 2015 Oostenrijks kampioen tegen de klok. Oudgediende Manuel Quinziato zal zondag zijn laatste kilometers in de Giro ooit rijden. Kent de Italiaan in zijn laatste jaar als prof nog een uitschieter?
De Nederlandse hoop is naast Dumoulin gevestigd op Jos van Emden. Kan hij na de teleurstellende Giro van kopman Steven Kruijswijk zijn ploeg LottoNL-Jumbo nog wat vreugde bezorgen? Ploeggenoot Stef Clement heeft met vier Nederlandse titels een aardig palmares wanneer het gaat om rijden tegen de klok. Na het wegvallen van zijn kopman en door het genivelleerde deelnemersveld maakt hij wellicht kans op een plek bij de beste tien.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Tom Dumoulin
*** Vasil Kiryienka, Bob Jungels
** Luis León Sánchez, Jos van Emden, Michael Hepburn
* Thibaut Pinot, Ilnur Zakarin, Vincenzo Nibali, Manuel Quinziato
Weer & TV
De Giro wordt afgesloten onder zomerse omstandigheden. In de Domstad stijgt de temperatuur tot 26 °C. Het is licht bewolkt, maar het blijft droog. De wind komt uit het noord-oosten, wat betekent dat de renners de wind in de rug hebben.
Eurosport begint om 14:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel.
[poll id=”520″]
Een heel mooie voorspelling die verder gaat dan wie er wint. Ik hoop wel dat het gedeelte dat Nibali stopt niet uitkomt.
Qua aerodynamica pakt Tom al 2 sec minimaal per km, tel daarbij 3 per km in krachtsverschil omdat Quitana al breekt op een 52 kom je gewoon op 2.30 maar kan er naast zitten natuurlijk.[/quote]
Gelukkig hebben we jou dus nog om alles heel vakkundig, accuraat en correct uit te leggen. Ik zeg niet dat hij morgen weeral 6e van de 6 gaat worden (in tegenstelling, Tom zal dit 99% zeker winnen), maar de krachtsverhoudingen liggen helemaal anders dan bij de eerste tijdrit.
Breukink of nog verder in het verleden; van der Velde.
Tom ik weet niet of je dit leest maar mijn dank voor je rijden ik heb genoten en als je morgen wint is dat mooi meegenomen.
Dumoulin x 1,22
Quintana x 8
Pinot x 12
Nibali x 13
Zakarin x 101
Dat zijn echt wel bizarre cijfers!
Vorig jaar, Kruijswijk.
- '10 seconden van Pinot
- '14 seconden van Nibali
- '53 seconden van Quintana
Je zou zeggen dat Dumoulin ten minste 15 seconden sneller zou moeten zijn dan Nibali en Pinot op een vlak parcours die zelfs enigszins in dalende lijn is. De vraag blijft, redt hij het om 53 seconden sneller te zijn dan Quintana? Hoewel resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst, geven ze wel degelijk een indicatie van de krachtsverhouding.
- Vuelta van 2016, Stage 19. Quintana eindigt op een afstand van 47 km op 2:06 van Froome. Hij was toen best goed in vorm, meen ik, aangezien hij de Vuelta uiteindelijk nog won op 1:21 van Froome.
- Tour van 2016, Stage 13: Dumoulin is op een iets glooiender parcours van 37,5 km 3:06 sneller dan Quintana. De meeste bergritten moesten toen nog wel komen. Quintana werd deze Tour uiteindelijk 3de achter Bardet en Froome. Hij was toen bergop redelijk, maar verloor vooral tijd door de tijdritten, als ik het mij goed kan herinneren. Ter vergelijking, Froome eindigde in die tijdrit op 1:07 van Dumoulin.
- Vuelta 2015, Stage 17. Dumoulin is op redelijk vlak parcours van 38,7 km 1:33 minuten sneller dan Quintana. De fameuze inzinking van Dumoulin in de laatste bergetappe moest toen nog wel komen. Quintana verloor toen wederom veel tijd in de ITT, en tijdens de epische bergrit in het midden van de ronde. Quintana aan het eind van de Vuelta wel sterk.
Op basis van de resultaten uit het verleden zou Dumoulin het moeten kunnen redden, al brengt de uitslag van de Vuelta 2015 wel wat onzekerheid met zich mee.
Ik verlies ook (bijna) altijd mijn geld. Wellicht verstandig om dit keer een gokje te wagen op Quintana en Pinot. Dan verlies ik graag... :-)
Als Tom een voor zijn doen goede tijdrit rijdt wordt het een beetje spannend....
Als Tom een voor zijn doen hele goede tijdrit rijdt wordt het niet echt spannend ..
Denk dat we redelijk meer weten zodra iedereen voorbij het eerste tijds meeting is geweest.
Oropa in mindere mate maar vooral Blockhauss zijn toch ook al hoge cols, en toen liet hij een pak/alle concurrenten achter zich. Hij rijdt gewoon niet op het niveau van de eerste twee weken, en in combinatie met het parcours krijg je dus al bv 4 minuten aan je broek van Nibali. De tijdrit ligt Dumoulin perfect en zou in normale omstandigheden een fluitje van een cent moeten zijn, maar ik denk dat het gezien de voorbije weken toch echt nipt, maar voldoende zal zijn.
Verder bedoelde ik vooral te zeggen dat het voor Tijdrijder Tom helemaal niet gek is om elke keer 6e te eindigen van dit gezelschap. Het ging er juist om dat hij de schade moest weten te beperken en dat is hem elke etappe weer gelukt, incl. vandaag.