Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 16
De slotweek is nu echt aangebroken. Aan de start van etappe 16 is de laatste rustdag achter de rug en kan niemand zich meer verschuilen. Een korte maar venijnige etappe met drie beklimmingen wacht klassementsleider Steven Kruijswijk en de rest van het peloton. Geeft zijn roze trui hem een extra zetje? WielerFlits kijkt vooruit naar het parcours en de favorieten.
Parcours
Etappe 16 is de kortste rit in lijn van deze Giro d’Italia. Startplaats is Bressanone/Brixen, waar ook de rustdag plaatsvond. Deze stad telt 21.400 inwoners en staat bekend om de kastelen die de stad omringen. Het is gelegen in het Tirolse deel van Italië. In 2009 vond hier al eens de start van een Giro-etappe plaats. De aankomst ligt in Andalo, waar in 1973 Eddy Merckx triomfeerde. Dit kleine stadje ligt in de regio Trente en stamt uit de Middeleeuwen. Het bergdorp staat bekend om de skipistes.
De etappe zal beginnen om 13.30 uur. Ondanks dat de rit slechts 132 kilometer lang is, zijn er lange klimmen opgenomen, die ook lange afdalingen met zich meebrengen. De eerste veertig kilometer gaan in licht dalende lijn, waardoor een snel eerste uur verwacht mag worden. Na 43 kilometer begint de weg langzaam op de lopen, een teken dat de Passo della Mendola – ook wel Mendelpass – begonnen is. Deze col van tweede categorie is bijna vijftien kilometer lang aan 6,5% stijging. Hierna volgt een zeer lange afzink van zo’n vijftig kilometer.
Vervolgens komen de renners aan bij de tweede klim van de dag. De Fai della Paganella is ook van tweede categorie en is van onder tot boven ruim tien kilometer lang. Het asfalt loopt met gemiddeld 7,4% omhoog en kent maxima van 15%. Deze klim is op de top eigenlijk nog niet afgelopen, want na een korte afdaling volgt direct de ‘slotklim’ van derde categorie naar Andalo. De laatste zes kilometer lopen gemiddeld 3,2% omhoog. De laatste twee kilometer vlakt het iets af. Na 132 kilometer ligt de eindstreep getrokken op 1024 meter hoogte. De winnaar zal naar verwachting tussen 17.00 en 17.30 uur de finish passeren.
Beklimmingen van de dag
Na 64,3 km – Passo della Mendola – 2e categorie – 14,8 km aan 6,5% – Max. 10%
Na 122,4 km – Fai della Paganella – 2e categorie – 10,2 km aan 7,4% – Max. 15%
Na 132 km – Andalo – 3e categorie – 6,1 km aan 3,2% – Max. 9%

Kruijswijk staat stevig in het roze – foto: Sirotti
Favorieten
Met Steven Kruijswijk ruim in het roze en tegelijk terugkijkend op wat er al gebeurd is deze Giro, is de kans groot dat een vluchtersgroep deze dag het mooie weer gaat maken. LottoNL-Jumbo heeft niet de ploeg om de hele dag te controleren en bergop zal de rosse Brabander snel verder moeten met alleen Primoz Roglic en Enrico Battaglin. De Nederlandse formatie zal zo lang mogelijk deze luxeknechten willen sparen en hoopt dus dat een kopgroep weg rijdt, zonder gevaarlijke klanten.
Astana en Movistar hebben in dienst van Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde baat bij een harde koers als het omhoog loopt. Zij willen Kruijswijk en Esteban Chaves zo snel mogelijk isoleren. Beide formaties zullen een tactisch plan hebben bedacht, maar de vraag is of dit daarvoor de juiste etappe is. De klimmen zijn lang, maar gezien de vorm van de Nederlander en de Colombiaan niet lastig genoeg om veel verschil te maken. Echter, de Italiaanse en Spaanse kampioen zullen de rit ingaan met de gedachte dat ze tijd goed moeten maken op Kruijswijk en Chaves. Hoe sneller, hoe beter.

Chaves staat tweede – foto: Sirotti
De sterkste klassementsrenners zijn nu al genoemd. Afgelopen zaterdag toonden Kruijswijk, Chaves en Nibali aan dat zij de voornaamste kandidaten leken te zijn voor het podium. Leken, want zondag zakte Nibali door het ijs op de Alpe di Siusi en verloor de roze trui enigszins uit het zicht. Valverde viel terug in de koninginnenrit, maar in de klimtijdrit wist hij de schade beperkt te houden. Het podium is 38 seconden weg voor El Imbatido. Ilnur Zakarin en Rafal Majka staan in nagenoeg dezelfde tijd op de plekken vijf en zes, maar al op meer dan vier en een halve minuut. De vraag is echter, als de favorieten gaan strijden om de ritzege, wie Kruijswijk in deze vorm kan lossen. De renner uit Nuenen is na twee tweede plaatsen naarstig op zoek naar die ene ritzege om zijn heerschappij kracht bij te zetten, maar heeft ook de luxe om top tien-renners wat ruimte te kunnen geven.

Bundelen Nibali en Valverde de krachten, of gaan ze elkaar tegenwerken? – foto: ANSA/CLAUDIO PERI
De vraag is of de klassementsrenners hier gaan strijden om de ritzege. Dat hangt af van het koersgedrag in het peloton. Aangezien wij verwachten dat LottoNL-Jumbo het initiatief zal nemen, is de kans voor de vluchters groot. Astana zal (al hangt dat af van hoe kopman Nibali de rustdag verteert) waarschijnlijk pas later in de etappe iets proberen. Op dat moment hebben de aanvallers vermoedelijk al tijd genoeg gekregen van de Hollandse loterij-ploeg. Wie moeten in de gaten gehouden worden mocht de vluchtgroep het halen?
Darwin Atapuma baalde als een stekker na de koninginnenrit. De Colombiaan stevende af op de ritzege, maar zag vlak voor de streep de tandem Kruijswijk-Chaves langszij komen. Hij zal uit zijn op revanche en wil deze kans direct aangrijpen. Naast Atapuma zullen de vertrouwde namen zich proberen te mengen in het vluchtgeweld. Damiano Cunego is hier meester in, al liep het in de openingsdagen nogal eens verkeerd, tot frustratie van Tom Dumoulin. Nu Il Piccolo Principe een riante voorsprong heeft in het bergklassement (62 punten voor op Stefan Denifl) is het niet noodzakelijk, maar de 35 te behalen punten wil de Italiaan van Nippo-Vini Fantini maar al te graag aan zijn geheel toevoegen.

Atapuma is gebrand op revanche – foto: Sirotti
Denifl zal zich er ook tussen gooien, evenals Tim Wellens. De Belg vertelde voorafgaand aan de Giro deze week toe te gaan slaan, niet wetende dat hij al op dag zes zou winnen. De cols zijn niet heel erg lastig, dus waarom niet een tweede zege voor de Vlaming van Lotto Soudal? Bardiani-CSF is ook een ploeg die met meerdere renners in de ontsnapping gaan niet schuwt. Daarvoor heeft de groene brigade met Stefano Pirazzi een sterke klimmer, maar ook Giulio Ciccone toonde al aan dit aan te kunnen. Lampre-Merida roerde zich eveneens de afgelopen week. De Italiaanse formatie heeft dankzij Diego Ulissi al twee etappezeges op zak. Krijgen nu jonge jongens als Simone Petilli en Ilia Koshevoy de kans?
Georg Preidler zag zijn kans op een ritoverwinning in rook opgaan in Corvara. Een tactische blunder leek hem de zege te kosten, hij koos te vroeg de kop. Eerder deze Giro liet de Oostenrijker van Giant-Alpecin al zien in goede vorm te steken. Is de derde week hem wel goed gezind? Matteo Montaguti zat ook al enkele keren in de juiste vlucht, maar hij kon het niet afmaken. Igor Anton is eveneens een gevaarlijke klant, maar hij zal wellicht vanwege het teambelang bij Kanstantsin Sioutsou moeten blijven. Wie dat niet meer hoeven, zijn de mannen van Cannondale. Rigoberto Uran staat al op meer dan acht minuten en dus kunnen renners als Joe Dombrowski, André Cardoso, Davide Formolo en Simon Clarke het ruime sop kiezen. Dombrowski wist in de koninginnenrit lang bij de groep met favorieten te blijven, maar haakte af door materiaalpech. Sinds etappe drie verbetert de Amerikaan zich bijna dagelijks in het klassement. Kan hij die lijn doortrekken?

Joe Dombrowski toont aan beter te worden – foto: Sirotti
Bij Sky zijn de kopmannen weggevallen. Sebastián Henao, Mikel Nieve en Nicolas Roche kunnen dus hun gang gaan, evenals de vrijbuiters van BMC, waar naast Atapuma ook iemand als Alessandro De Marchi weet wat aanvallen is. Trek-Segafredo zag ook haar kopman wegvallen in de persoon van Ryder Hesjedal. Een kans voor Riccardo Zoidl om ten strijde te trekken?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Joe Dombrowski
*** Darwin Atapuma, Sebastián Henao
** Damiano Cunego, Riccardo Zoidl, Matteo Montaguti
* Steven Kruijswijk, Esteban Chaves, Alejandro Valverde, Vincenzo Nibali
Weer en TV
In startplaats Bressanone, ook wel Brixen, zal het dinsdagochtend bewolkt zijn met een temperatuur rond de achttien graden Celsius. Bij aankomstplaats Andalo is de kans op een zonnetje iets groter met temperaturen richting de twintig graden. De wind heeft windkracht twee à drie en komt in de finale uit het oosten.
Sporza en Eurosport zijn vanaf 14.45 uur live.
dank voor de info maar wat is daar zo relevant aan?
Mooie column van Heinen, al laat ik zelf de champagne nog even staan tot zondag ;)
Kruijwijk gewoon Valverde volgen verder niet laten opjutten door Astana of Amador, die kunnen bergop toch vrij weinig.
Kan morgen wel eens oorlog worden.
Waarschijnlijk redenen die het gebrek aan enthousiasme van Ducrot verklaren: Parijs-Nice 2008, Ronde van Zwitserland 2010 en Ronde van Spanje 2015. Toen zouden Gesink, Gesink en Dumoulin het ook wel even afmaken.
Het punt dat hier gemaakt wordt is dat de NOS in zoverre een volkszender is, dat je je afvraagt of ze denken dat het wielrennen alleen uit de TdF bestaat. Dat denkt een flink deel van de bevolking ook.
De heren commentatoren verdiepen zich niet tot nauwelijks in de renners en voorbereidingskoersen. Daardoor slaat hun commentaar nogal eens als een tang op een varken. Ik durf rustig te stellen dat er hier op WF een aantal zitten die de heren Ducrot en Dijkstra alle hoeken van de kamer kunnen laten zien als het op kennis aankomt.
Normaal zou je daar je schouders over ophalen. Maar ja, ze worden wel betaald van belastinggeld hè.
Bergen van 7% a 10 plus km zijn juist in het voordeel van Kruiswijk lijkt me. Dat heeft hij afgelopen zaterdag (en eerder) wel laten zien..
https://www.strava.com/activities/583598734
Kun je tegoed doen aan hartslagen, cadans, wattages etc.
Echt gaaf! Dit vind ik nou modern wielrennen!
Dan heb je na de 1e toch wel monster col valt me op dat als 2e categorie gekwalificeerd is.
Dan heeft Kruissie na de 1e col toch nog zeker 3 renners over.
Daarnaast mag niemand weg top-12 weg.
Ja, en vergeet ook niet 'Mysterieuze krachten in de sport' , het eerste boek over de psychologie van de sport. We hebben het natuurlijk wel over een naamgenoot. En recente opvolger is: Martijn Veltkamp: De verborgen motor. Over de psychologie van het wielrennen (2015).