Giro 2015: Voorbeschouwing – Het Parcours
foto: Sirotti
maandag 4 mei 2015 om 09:00

Giro 2015: Voorbeschouwing – Het Parcours

De komende drie weken is Italië het decor van de jacht op het roze trui. De organisatie heeft zijn best gedaan om in de 3481 kilometer tussen San Remo en Milaan het land van zijn beste kant te laten zien. Is het de parcoursbouwers gelukt om de voorwaarden te scheppen voor een spectaculaire wielerstrijd? WielerFlits blikt vooruit.


giro_2015_parcours
De route van de 98e Giro speelt zich dit jaar voornamelijk ten noorden van Rome af. De voorbije jaren was het parcours van La Corsa Rosa in het voordeel van de klimmers, maar in 2015 is dat minder het geval. Koersdirecteur Mauro Vegni tekende dit jaar bewust een minder bergachtige route uit dan voorheen, maar met zeven aankomsten bergop mag er nog steeds gesproken worden van een pittige Giro.

foto: Sirotti

foto: Sirotti

De Gavia en de Stelvio worden uit angst voor extreme weersomstandigheden dit jaar gemeden. Het etappeschema kent geen klimtijdrit, maar in plaats daarvoor krijgen de renners een rit tegen de klok van maar liefst 59,4 kilometer voorgeschoteld. Tijdens deze lange tijdrit zullen de kaarten voor het algemeen klassement stevig geschud worden.

Week 1: Start aan de bloemenrivièra
De eerste grote ronde van het jaar begint op zaterdag 9 mei met een ploegentijdrit. Het startschot van deze collectieve rit tegen de klok wordt gegeven in San Lorenzo al Mare. Het parcours is 17,6 kilometer lang en voert de renners langs schilderachtige dorpjes aan de Ligurische kust. Dit gebied – ook wel de bloemenrivièra genoemd – ligt aan de Middellandse Zee in het noordwesten van Italië. De finishlijn is getrokken in San Remo, dat iedere wielerfan kent van de lenteklassieker Milaan-San Remo. Wie hoopt dat de Poggio in het parcours is opgenomen, komt bedrogen uit. De ploegentijdrit is namelijk vlak.
T01_SanRemo_TTT_alt
Op de tweede dag staat een vlakke etappe langs de kust gepland. De aankomst is in havenstad Genua. De sprinters krijgen hier een eerste kans op een ritzege. De dag erop moet er tijdens de rit naar Sestri Levante al stevig geklommen worden. De renners gaan het binnenland van Ligurië in en vinden daar onder meer de beklimming van de Barbagelata, een klim van tweede categorie. Vanaf de top volgt een afdaling van meer dan veertig kilometer richting de aankomst.

Op dinsdag volgt een korte maar technische rit over een heuvelachtig parcours. De route gaat langs de adembenemende Cinque Terre en kent een aankomst in La Spezia, de geboorteplaats van Alessandro Petacchi. De etappe wordt afgesloten met een omloop van 17,1 kilometer, waar de beklimming van de Biassa (3,5 km aan 5%) zeer geschikt is voor een late uitval.

De eerste aankomst bergop duikt al op in de vijfde rit. Vanuit La Spezia gaat het in westelijke richting voor een relatief korte etappe van 152 kilometer door Toscane. De twee hindernissen onderweg zijn niet al te steil. De eerste 25 kilometer van de etappe zijn vlak, voordat met de Foce Carpinelli de eerste beklimming van de dag opdoemt. Hierna volgt een lange aanloop naar de slotklim. De zeventien kilometer lange beklimming naar skiresort Abetone is regelmatig en niet al te steil. Het kent een gemiddeld stijgingspercentage van 5,4%, met uitschieters richting de tien procent.
T15_MadonnaDC_2_alt
Donderdag ligt er een nieuwe kans voor de sprinters, wanneer het peloton in een vlakke rit zuidwaarts gaat. Ondanks een lastig middenstuk is de verwachting dat het in de lange, rechte straten van Castiglione della Pescaia op een massasprint zal uitdraaien.

De openingsweek wordt afgesloten met de langste etappe van deze Giro. De afstand van de overgangsrit tussen Grosetto en Fiuggi bedraagt maar liefst 264 kilometer. Hoewel er enkel op een beklimming van vierde categorie punten voor de bergtrui te verdienen zijn, gaat het de hele dag op en af. Onderweg rijdt het peloton langs de Italiaanse hoofdstad Rome. In Fiuggi wacht een lastige aankomst. De finish kent een stijgingspercentage van 3 á 4 procent.

Op de tweede zaterdag volgt er opnieuw een aankomst bergop. De beklimming naar Campitello Matese (13 km aan 6,9%) is nog niet buitengewoon lastig, maar renners die niet in goeden doen zijn kunnen hier kostbare tijd verliezen. Daags voor de rustdag volgt er met de etappe naar San Giorgio del Santo een nieuwe rit door het middengebergte, wat kansen biedt voor aanvallers. Het gaat de hele dag op en af en er moeten in totaal meer dan 4000 hoogtemeters worden overwonnen. De beslissing zal wel eens kunnen vallen tijdens de beklimming van de Passo Serra. De top van deze 3,6 kilometer lange klim (max. 12%) ligt op 11,6 kilometer van de aankomst.

T15_MadonnaDC_2_alt

Week 2: Klassement krijgt vorm
Na een welverdiende rustdag krijgen de sprinters op dinsdag 19 mei een nieuwe kans. De Giro hervat met een eenvoudige etappe. De vlakke rit van Civitanova Marche naar Forli gaat over een vlak parcours langs de Adriatische zee. Onderweg komen de renners onder meer langs de toeristische badplaats Rimini.

Halverwege kent de Giro een bijzondere finish. Het peloton komt aan op het ‘Autodromo Enzo e Dino Ferrari’, beter bekend als het racecircuit van Imola. Tot 2005 werd hier de Formule 1-Grand Prix van San Marino verreden. Na een aanloop van negentig kilometer met vijf pittige beklimmingen volgen er drie rondjes over het 15,4 kilometer lange circuit. Omdat dit rondje niet bepaald vlak is (tijdens de derde beklimming van de Tre Monti zijn er zelfs punten voor de bergtrui te verdienen), betekent dit dat het niet automatisch op een sprint zal eindigen.

Vanuit Imola vervolgt de Giro zijn koers met een overgangsrit naar Vicenza. Deze etappe kent het venijn in de staart en kan ingedeeld worden in twee helften. De eerste 130 kilometer door de Po-vallei zijn zo plat als een dubbeltje. Vanwege de laatste zestig kilometer richting de finishplaats wordt deze rit echter aangemerkt als een heuvelrit. De route gaat over een golvend terrein en kent een paar veeleisende beklimmingen. De finale wordt afgesloten met een twee kilometer lange beklimming, waar het stijgingspercentage oploopt tot maar liefst 11%.

Giovanni Visconti won in 2013 in Vicenza - foto: Sirotti

Giovanni Visconti won in 2013 in Vicenza – foto: Sirotti

In de buurt van Venetië krijgen de sprinters een nieuwe kans op dagsucces. Het parcours van de korte rit naar Jesolo is met recht biljartvlak te noemen. Onderweg is er geen enkele hindernis te ontdekken en de finale kent alle ingrediënten voor een razendsnelle massasprint.

Op zaterdag 23 mei is voor de kanshebbers op het roze de dag van de waarheid. Dan staat namelijk de lange, individuele tijdrit op het programma. De race tegen de klok begint in Treviso en gaat over een parcours van liefst 59,2 kilometer naar Valdobbiadene. Het is de langste tijdrit in de Giro sinds 2009. De uitslag zal het klassement op zijn kop zetten, omdat de verschillen kunnen oplopen tot enkele minuten. De streek waar de renners door rijden, staat bekend om de productie van Prosecco, een mousserende wijn gemaakt van witte druiven. Het eerste gedeelte langs de wijngaarden is vlak en gaat over lange, rechte wegen. Het tweede gedeelte is heuvelachtig. Onderweg ligt er ongeveer halverwege één beklimming van vierde categorie (3 km aan 7%).

T15_MadonnaDC_2_alt

De renners krijgen niet de kans om op adem te komen, want de dag erop volgt een stevige bergrit door de Dolomieten. De etappe van zondag 24 mei kent een aankomst bovenop Madonna di Campiglio. De Giro keert voor het eerst sinds 1999 terug naar deze aankomstplaats. Zestien jaar geleden won hier Marco Pantani, maar werd hij vervolgens als leider in de wedstrijd uit koers gehaald vanwege een te hoog hematocrietgehalte. Vlak voor de rustdag kan hier in de tijdrit verloren tijd deels goed gemaakt worden.

T15_MadonnaDC_2_alt

Week 3: Vuurwerk in de Dolomieten
Met nog zes etappes te gaan krijgen de renners op dinsdag de koninginnenrit voorgeschoteld. Met vijf beklimmingen en een hoogteverschil van 4500 meter op het menu, mogen de renners stevig aan de bak. Naast een dubbele beklimming van Aprica (14 km, max 15%) staat ook de monsterachtige Mortirolo (met een afschrikwekkend stijgingspercentage tot 18%) op het menu. Deze beklimming staat bekend als één van de zwaarste in de wielersport.

T15_MadonnaDC_2_alt

Tussen de zware bergetappes in, brengt het peloton in de slotweek een bezoek aan de fraaie meren van Noord-Italië. In de relatief vlakke overgangsrit naar Lugano kunnen de renners op adem komen wanneer de route onder meer langs het Comomeer voert. Hier ligt de voorlaatste kans voor de sprinters, al zou het ook kunnen dat zo diep in de Giro de aanvallers hier hun kans grijpen.

De etappe naar Verbania op donderdag kent twee gezichten. Het eerste gedeelte (langs het Meer van Lugano en Lago Maggiore) is vlak, maar in de slotfase staat de beklimming van de Monte Ologno (10,4 km aan 9%) te wachten. De top ligt op 35 kilometer van het einde, waarna een lange afdaling richting de aankomst volgt. Moedige dalers kunnen hier beloond worden voor het nemen van risico’s.

Drie dagen voor het einde krijgen de kopmannen in de lange Alpenrit naar Cervinia één van de laatste kansen om nog iets aan het klassement te veranderen. In deze bergrit liggen drie cols van de eerste categorie, die alle drie in de slotfase terug te vinden zijn. Na de St. Barthélemy (20 km aan 5,6% gemiddeld) en de St. Pantaléon (16,5 km aan 7.2%) volgt de slotklim naar Cervinia (19 km aan 5%). In 2012 won Andrey Amador hier een Girorit.

T15_MadonnaDC_2_alt

Met Milaan in het vizier bereikt het peloton daags voor het einde tijdens de bergrit naar Sestrière het plafond van de Giro. De Cima Coppi ligt dit jaar bovenop de Colle delle Finestre op een hoogte van 2178 meter. Het is (na 2005 en 2011) nog maar de derde keer dat deze klim in het Giroparcours is opgenomen. Tijdens deze steile beklimming gaat het asfalt na negen kilometer over in een grindpad. Na een afdaling volgt de zestien kilometer lange slotklim naar Sestrière, waar het laatste duel in de strijd om het roze uitgevochten zal worden.
T20_S01_Finestre_alt
De Giro wordt dit jaar opnieuw afgesloten in Milaan. Nadat de feestelijkheden achter de rug zijn en de fotografen in de gelegenheid zijn gesteld om de traditionele foto’s te schieten, wachten er in de modestad zeven rondjes over een parcours van 5,4 kilometer. De Sloveen Luka Mezgec won hier vorig jaar de massasprint. Nadat de finishlijn aan de Corso Sempione voor een laatste keer gepasseerd is, weten we wie er in de voetsporen zal treden van Nairo Quintana en zich de eindwinnaar van de Giro d’Italia 2015 mag noemen.

Alle 21 etappes (site organisatie)
Routeboek van de Giro 2015

RIDE Magazine
49 Reacties
04-05-2015 13:27
Kruijswijk heeft denk ik ook goede papieren voor een top 10. Lijkt weer op zijn niveau van 2011, waar hij ook met de dag beter werd (of minder verval had dan de tegenstand). Hij moet het vooral hebben van die 3e week en de bergitten met meerdere beklimmingen, waarvan deze Giro er veel rijk is. Vermoed dat hij in week 3 elke bergrit plaats 6-7 zal halen en daarmee een gelijkaardige klassering in het eindklassement. Is daarnaast erg constant en heeft bijna nooit echt een slechte dag als hij in vorm is. Zou mooi zijn als we tijdens de bergritten af en toe wat geels voorbij zien fladderen!
04-05-2015 13:30
De wens is sterker dan de gedachte, maar ik lees wel veel verwachtingen rondom Kruijswijk. Mijn verwachting: top-20 zou mooi zijn. Top-15 super.
04-05-2015 15:38
Voor de mensen die Henao er bij halen, volgens mij is het zijn broertje die meedoet? Niet dat die jongen slecht omhoog gaat, maar met Konig en Nieve in de ploeg naast Porte neem ik toch niet aan dat hij erg hoog in de pikorde zal staan om een redelijk klassement te rijden. OF hij moet een volkomen vrije rol krijgen.

Kruiswijk is Kruiswijk. Die rijd hier met de top 10 naar boven of zakt compleet door het ijs en gaat een paar keer de kopgroep verkennen. Een tussenweg zie ik niet zo snel.
04-05-2015 17:43
Maar broertje Henao werd vorig jaar toch ook knap 22e ofzo, en heeft voor dit jaar aangegeven de beste jongere te willen worden.
04-05-2015 18:27
Weet iemand wie die man uiterst links op de foto is? Die anderen herken ik wel, van rechts naar links: P. Gilbert, I. Basso, A. Contador, F. Aru, R. Uran, M. Kwiatkowski. Edit: misschien geen Gilbert maar Arredondo.
04-05-2015 18:37
Vlnr: Bouhanni, Kwiat, Uran, Aru, Contador, Basso, Arredondo.
04-05-2015 18:41
Ty, Kwiatkowski was daar aanwezig als wereldkampioen en Basso als oud-winnaar net als Contador, Arredondo won de bergtrui vorig jaar en Bouhanni het puntenklassement, Aru tweede in het jongerenklassement en Uran tweede algemeen klassement.
04-05-2015 18:42
Ja maar ik kan me deze foto al van vorig jaar herinneren. Dus voor de Giro van vorig jaar geschoten.
04-05-2015 18:45
Oké dan snap ik niet waarom Kwiatkowski daar aanwezig was, heeft die al ooit de Giro gereden? Ja in 2012.
04-05-2015 18:48
Nee, toch niet zie ik.. want rit 19 2015: is Gravellona Toce - Cervinia. Wanneer was de presentatie van de Giro? Al heel wat maanden geleden zeker?

Edit: 6 oktober 2015 volgens mij.

Vreemd, kan me precies dezelfde foto herinneren voor de Giro 2014.
04-05-2015 19:02
6 oktober 2014 bedoel je, 6 oktober 2015 ligt in de toekomst. :)
04-05-2015 19:07
Goed parcours, "had van mij wel wat zwaarder gemogen", en als je zelf zou fietsen?
Kruijswijk, ik weet niet wat ik van hem moet verwachten..misschien een dagzege en top 15? Favoriet: Contador.
04-05-2015 22:11
Kruiswijk gaat een fantastische Giro rijden. Mark my words. Top 8 is mogelijk
05-05-2015 00:33
Mooi parcours inderdaad. Goede mix vooral. Paar goede sprintetappes en bergetappes, maar vind vooral leuk dat er veel door het middelgebergte gaat en soms dan bergop finisht met telkens andere scenario's. Als ze echt rijden, wordt het voor het AK en anders voor sprinters of vluchters. Als aanvaller zit je hier niet mis. Dan ook nog eens een mooie lange tijdrit en een ploegentijdrit. Iedereen krijgt hier kansen. Alleen 1 puntje, is het niet te zwaar om na de tijdrit van 60 km die deels over heuvelachtig parcours gaat, nog een zware bergetappe te doen. Als je kapot gaat in de tijdrit verlies je de dag erna ook nog eens minuten. Denk dat dat de sleuteletappes worden.
05-05-2015 08:38
mooi parcours, niet tot in het extreme maar daardoor rijk aan variatie kanshebbers. De voorbeschouwing met verschillende aanvliegroutes is altijd zalig voorspel.
05-05-2015 12:58
nou de klimmers zijn toch duidelijk in het voordeel met het parcours 7 berg aankomen en nog diverse etappe,s met lastige slotfase,s dus is het geen gio voor de sprinters en zeker niet voor pure tijdrijders.ik zou er altijd 2 tijdritten in doen een meer vlakkere van zo,n 40 km en een tijdrit met 10 km vlak en dan een klim van 7 a 8 km.
06-05-2015 18:32
Heb er weer zin in!
06-05-2015 19:54
Juist goed dat het parkoers niet extreem zwaar is. Want dan staat de winnaar (Contador) helemaal van te voren vast.
06-05-2015 20:15
Aru of Pozzovivo?
Vraag me af wie er van deze twee rijders de beste is. Wie is de beste tijdrijder, wie is er in vorm?
06-05-2015 20:17
@Sven

Veel middengebergte is inderdaad vaak een opzet voor een mooie ronde, Italie leent zich daar veelal beter voor dan de tour (met name vanwege over-the-top veiligheidsvoorschriften) en de Vuelta (lange stukken niks)
07-05-2015 21:17
En meer etappes door het middengebergte betekent ook minder kans op afgelastingen vanwege extreme weersomstandigheden (sneeuw). Ik wil niet weer zo'n Giro als 2013 meemaken.

Leuk parcours in zijn totaliteit. De ritten naar La Speiza, San Giorgno del Sannio en Aprica zijn om te smullen. De lange tijdrit is ook mooi. En de Monte Ologno in de rit naar Verbania gaat de Giro op zijn kop zetten. Door Alberto natuurlijk ;)
08-05-2015 22:12
Wordt deze klim (Biassa): https://www.google.nl/maps/@44.096724,9.764798,3a,75y,71.11h,68.12t/data=!3m4!1e1!3m2!1sXudiltLE5G0a6Fbym6sVfA!2e0 opgereden tijdens de vierde etappe naar La Spezia? Het is in het profielkaartje niet helemaal duidelijk, maar in dit smalle weggetje kan toch geen peloton fietsen?
09-05-2015 18:45
Weet iemand dat?
09-05-2015 18:57
Zoals ik het zie is het wel degelijk de aankomst idd. Maar je ziet.. er kan nog best wat geveegd worden en dan is dit een Italiaanse droomaankomst! ;)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine