Gino Mäder tweede in koninginnenrit Parijs-Nice: “Huilen stond me nader dan het lachen”

zaterdag 13 maart 2021 om 19:07
Gino Mäder tweede in koninginnenrit Parijs-Nice: “Huilen stond me nader dan het lachen”

foto: Cor Vos

Bahrain was bijna Victorious in haar eerste WorldTour-wedstrijd van het seizoen, maar klassementsleider Primož Roglič stak daar hoogstpersoonlijk een stokje voor. Hij ontnam Gino Mäder op goed 25 meter van de finish zijn eerste overwinning op WorldTour-niveau. Ondanks dat bij de Zwitser de teleurstelling overheerst, kan hij wel tevreden zijn met zijn prestatie.

De Zwitser zal nog wel een paar keer vloeken als hij terugdenkt aan de rit naar Valdeblore La Colmiane. Vroeg in de aanval, alles en iedereen achterlaten op de slotklim, om met de haven in zicht nog te worden gepasseerd door de man in het geel. “Het huilen stond me nader dan het lachen”, zei Mäder achteraf tegen L’Équipe. “Om zo gepasseerd te worden, twintig meter van de streep… Primož ging me zo hard voorbij, dat ik bang was om verkouden te worden.”

“Als ik terugkijk moet ik vooral blij zijn met wat ik heb gedaan. Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar het was een geweldige ervaring om zo van voren mee te doen en Roglič is een geweldige kampioen. Hij streeft altijd naar het hoogst haalbare. Natuurlijk had ik liever gehad dat hij me had laten winnen, maar op dit niveau worden geen cadeautjes gegeven. Petje af voor hem.”

“Ik heb veertig minuten volle bak gereden”, kijkt hij terug op de slotklim. “Ik had geen idee wat er achter me gebeurde. Ik was gefocust op mijn inspanning en om als eerste over de streep te komen. Dat lukte net niet, maar ik denk dat ik eindelijk het niveau heb bereikt waar ik op hoopte na twee jaar wat onzichtbaar rond te hebben gereden.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

22 Reacties

Bikeage 13 maart 2021 om 19:11

Gelukkig minder janken van Gino dan van de reaguurders hier! :)

klassementsrenner 13 maart 2021 om 19:30

Dit was precies wat ik bedoelde met mijn reactie en het neemt inderdaad niks weg van hoe Roglic het vandaag heeft gedaan, maar als op de laatste 25 meter wordt ingehaald kan ik mij heel goed voorstellen dat je baalt.

pirazzi 13 maart 2021 om 19:32

Toch een prijs want hij staat op het podium.
De prijs voor de strijdlustige renner?

klassementsrenner 13 maart 2021 om 19:34

correct! ;)

Piet Lut 13 maart 2021 om 19:45

Jumbo-Visma staat 12e in UCI World Ranking voor teams op dit moment. Verschil tussen winst en 2e is 35 punten. Die geef je niet cadeau, die kan je wel eens hard nodig hebben

Veloburto 13 maart 2021 om 20:31

Hoe kan Jumbo maar 12e staan dan?

Turtlehead 13 maart 2021 om 20:35

Dan kan, omdat UAE -Tour eindklassement sterk meetelt neem ik aan?
Het zal na PN en TA wel iets anders zijn denk ik…

ssj 13 maart 2021 om 20:35

Alleen huidig kalenderjaar. Jumbo heeft weinig koersen buiten WT gereden

S. Morgenstern 13 maart 2021 om 20:43

UAE waren ze 4e in het klassement

Piet Lut 13 maart 2021 om 21:04

” Jumbo heeft weinig koersen buiten WT gereden”

zeg maar geen koersen buiten WT

harryjohan71 13 maart 2021 om 21:13

Er zijn relatief veel punten te verdienen in de niet World Tour wedstrijden. Vorig jaar had JV ook verreweg de meeste punten behaald in de World Tour. DCQS kon alleen in de buurt blijven, omdat ze veel punten in de niet World Tour wedstrijden scoren. Dit geldt trouwens ook voor de overwinningen. Vorig jaar had JV de meeste overwinningen in de World Tour behaald.

SCIC 13 maart 2021 om 20:01

Soms kan het handig zijn een ander iets te gunnen als dat steun bij de Tour kan opleveren.

Gilberto 13 maart 2021 om 20:48

Hoe legge de verhoudingen tussen bahrain en de emiraten?

harryjohan71 13 maart 2021 om 21:15

Roglic kan het moeilijk weggeven, omdat hij zijn team vol op kop heeft laten rijden de laatste km’s. Ook ten koste van een hogere plek in het klassement voor Kruijswijk.

harryjohan71 13 maart 2021 om 21:39

De renners van Bahrein hebben vandaag Wout ook niet gesteund. Net als alle andere ploegen. Als het de ploegen niets op kan leveren, gaan ze heus niet andere ploegen helpen. Alle ploegen denken uiteindelijk aan ‘What is in for me!’. Dit is logisch en zo moet het ook blijven.

john 14 maart 2021 om 07:39

scic!!!!!En van wie van Bahrain moet je steun verwachten in de tour ,Toch niet van Poels Hahahahaha

VerstandOpNul 13 maart 2021 om 21:13

Heel goed Gino! Er kan zelfs alweer een grapje vanaf..

jsprunk 13 maart 2021 om 22:10

Het huilen stond hem näder dan het lachen

Dr op en dr over 13 maart 2021 om 22:57

quote "Bahrain was bijna Victorious in haar eerste WorldTour-wedstrijd van het seizoen"

UAE tour, Omloop en Strade zijn geen WorldTour meer tegenwoordig ?

On-topic …> Ik had Gino deze zege echt wel gegund. Topsport kan prachtig en tegelijkertijd toch ook keihard zijn. Ik zat vanuit m'n luie zetel Gino toe te roepen dat hij moest sprinten omdat Roglic eraan kwam stormen. Niet dat dit ook maar iets helpt natuurlijk hahaha….

Dat handgebaartje ook van hem op het moment dat Roglic zegevierend over de finish reed, prachtige emotie.

Ik heb genoten iig. :)

AWestie 14 maart 2021 om 06:51

Dat dacht ik ook, gekke zin @redactie

Jean Dumas 14 maart 2021 om 05:20

‘Primoz ging me zo hard voorbij, dat ik bang was verkouden te worden’.

john 14 maart 2021 om 07:42

Kan me niet herinneren dat Primoz me voor bij gegaan is de laatste weken maar ben toch verkouden

Headlines

Materiaalzone

Populair